Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az önértékelés területei Szentgyörgyi Szilárd.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A november 18-i workshop napirendje
Professzionális iskolai kutatások
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
DPR kommunikáció alapelvei
A stratégiai tervezés módszertana
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola IX. alprogram: Szakmai.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
Minőségdíjak.
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Önértékelési projektterv
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Együttműködés, partnerek, erőforrások
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az önértékelés területei Szentgyörgyi Szilárd

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az akkreditációs folyamat alapelemei: –minőségre vonatkozó (rendszeresen karbantartott) adatok bemutatása; –önálló analízisre épülő önértékelés; –helyszíni látogatás és értékelés; –minőségjavító intézkedések követése, közbülső és felülvizsgálati eljárások lefolytatása.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az akkreditációs folyamat alapelemei: –minőségre vonatkozó (rendszeresen karbantartott) adatok bemutatása; –önálló analízisre épülő önértékelés; –helyszíni látogatás és értékelés; –minőségjavító intézkedések követése, közbülső és felülvizsgálati eljárások lefolytatása.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Olyan olyan minőségügyi rendszerre van tehát szükség, amely: –minőségre vonatkozó adatokat hoz létre (minőségre vonatkozó rendszeresen karbantartott adatok bemutatása); –ezekre elemzések alapozhatók (önálló analízisre épülő önértékelés); –az elemzések alapján pedig minőségjavító intézkedések születhetnek (minőségjavító intézkedések követése, közbülső és felülvizsgálati eljárások lefolytatása).

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Önértékelés: a szervezet tevékenységének és eredményeinek átfogó, rendszerszemléletű és periodikus vizsgálata. Az önértékelés célja az értékelés végrehajtása, valamint az önértékelés során szerzett információk felhasználása a továbbfejlődés érdekében. Önértékelésre azért van szükség, hogy többet tudjon a szervezet magáról – a vezetésről, a munkatársakról –, a folyamatairól, a hallgatókról, a partnerekről és a társadalomról. Az önértékelés lehetővé teszi a szervezetnek, hogy világosan megkülönböztesse erősségeit és azokat a területeket, amelyeket tovább lehet fejleszteni.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei A Pannon Egyetem Szenátusa évi utolsó ülésén elfogadta az SzMSz mellékleteként a Pannon Egyetem minőségügyi rendszertervét, ami a fenti célokkal létrehozott önértékelési rendszer. Szabályzatok > SzMSz mellékletei > 45. Minőségügyi Rendszerterv A tavaszi félévben kerül kidolgozásra ennek kiegészítéseként az önértékeléseket ellenőrző és azokból visszacsatolással további következtetésekre lehetőséget adó auditrendszer.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei HEFOP A felsőoktatási intézmények minőségkultúra váltásának pilot programja Konzorciumi tagok: Miskolci Egyetem - konzorciumvezető Berzsenyi Dániel Főiskola Budapesti Corvinus Egyetem Debreceni Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Pannon Egyetem Szolnoki Főiskola

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az önértékelés két fő szempont összesen kilenc területét tekinti át 5 adottságelem: –vezetés –munkatársak irányítása –stratégia –erőforrások és partnerkapcsolatok –folyamatok 4 eredményelem: –munkatársi elégedettség, –hallgatói elégedettség, –társadalmi hatás, –szervezeti eredmények

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei A vizsgálatok két típusba sorolhatók: –Kérdőíves vizsgálatok Mind az 5 adottságelem esetén (vezetés, munkatársak irányítása, stratégia, erőforrások és partnerkapcsolatok, folyamatok), valamint a szervezeti eredmények kivételével az összes eredményelemnél (munkatársi elégedettség, hallgatói elégedettség, társadalmi hatás) elvégzendő. –Szöveges önértékelés A hallgatói elégedettség és a társadalmi hatás kivételével mindegyik területen készítendő.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az őszi félév folyamán két karon (Bölcsészettudományi Kar és Mérnöki Kar) és két szakon (informatikatanár és vegyészmérnök) elvégezték az önértékelést – az utolsó lépés kivételével, a szöveges önértékelés áttekintése még végrehajtandó. Ennek elvégzése után sor kerül egy kiértékelő megbeszélésre, ahol az önértékelés tanulságait összegezzük és ezek tanulsággal szolgálhatnak a többi kar számára is. Az így nyert észrevételekkel visszacsatolva a szükséges helyeken módosítható, finomítható az önértékelési rendszer.

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az önértékelési rendszer főbb területei: Az önértékelés területeinek főbb témakörei, értékelési szempontjai, az értékeléshez felhasználható minőségi mutatók rendszere és a legfontosabb bemutatandó témakörök

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok –4.a. Oktatási infrastruktúra bemutatása, fejlesztése, kihasználtsága –4.b. Kutatási infrastruktúra bemutatása, fejlesztése, kihasználtsága –4.c. Információ és tudásmenedzselés –4.d. Pénzügyi erőforrások menedzselése, értékelése, fejlesztése –4.e Partnerkapcsolatok menedzselése

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Mező: 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Alkritérium: 4.a Oktatási infrastruktúra bemutatása, fejlesztése, kihasználtsága Vizsgálandó területek:  oktatási infrastruktúra ellátottság Lehetséges mutatószámok:  termek, laborok, gyakorló iskolák, klinikák, tangazdaságok száma, igénybevétele  oktatástechnikai szolgáltatások száma  technikai felszereltség, elérhetőség  egyszerre fogadható hallgatók / összes hallgató aránya  szakkönyvtár felszereltsége, ellátottsága, kihasználtsága, elérhetősége Szövegesen bemutatandó témakörök:  az infrastruktúrának a tantervi, órarendi ütemezéssel való összhangja  az infrastruktúra használhatóság mértéke  az oktatói leterheltség és az infrastruktúra kihasználtság kapcsolata

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Mező: 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Alkritérium: 4.b Kutatási infrastruktúra bemutatása, fejlesztése, kihasználtsága Vizsgálandó területek:  kutatási infrastruktúra ellátottság  kutatási szolgáltatások Lehetséges mutatószámok:  laborok, szakkönyvtárak, műhelyek klinikák és azok használhatósága  más intézményekkel közösen lebonyolított kutatások és infrastrukturális hátterük  a kapacitáskihasználtság és a minőség kapcsolata  az infrastruktúra használhatóság mértéke Szövegesen bemutatandó témakörök:  kutatói leterheltség és az infrastruktúra kihasználtság kapcsolata

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Mező: 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Alkritérium: 4.c Információ és tudásmenedzselés Vizsgálandó területek:  alkalmazottak információval való ellátottsága  hallgatók információkkal való ellátottsága és annak mértéke  működési folyamatok informatikai ellátottsága  informatikai rendszer kihasználtsága  szellemi termékek védelme, hasznosítás támogatása Lehetséges mutatószámok:  teljesség  elérhetőség  hozzáférhetőség Szövegesen bemutatandó témakörök:

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Mező: 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Alkritérium: 4.d Pénzügyi erőforrások menedzselése, értékelése, fejlesztése Vizsgálandó területek:  finanszírozási formák  átoktatások elszámolása  vegyes finanszírozás  projektműködés rendszere Lehetséges mutatószámok:  pénzügyi források éves összegei és fajlagos mutatói  kihasználtság mértéke Szövegesen bemutatandó témakörök:  az átoktatások elszámolásának logikája  projekttevékenység karba, intézményekbe történő illesztése  finanszírozási formák aránya

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Mező: 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok Alkritérium: 4.e Partnerkapcsolatok menedzselése Vizsgálandó területek:  külső tájékoztatás rendszere  kapcsolati formák  kiadványok, periodikák  adatszolgáltatási kapcsolatok és belső adatbázisok viszonya Lehetséges mutatószámok:  külső partnerkapcsolatok számszerű bemutatása  kari kapcsolatrendszer értékelése hazai és nemzetközi viszonylatban  társintézményekkel való közös képzések száma  munkatársak külföldi kapcsolatai és belső együttműködések  kiadványok, periodikák száma, típusa  együttműködési szerződések száma Szövegesen bemutatandó témakörök:  pályázati tevékenység jellemzése  partnerintézményekkel, tudományos szervezetekkel való kapcsolat

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Információ szempontjából 1. Megfelelő szintű-e az információs rendszer kiépítettsége a szervezeten belül? Biztosított-e, hogy az adatállományokat rendszeresen aktualizálják, hogy azok naprakészek legyenek? A szervezeten belüli információkezelés technológiai fejlesztéseinek koncepcióját a stratégiai és a működési célokkal összhangban alakítják-e ki? Ahol: 0=nincs információ; 1=létezik, de nem megfelelő 2=megfelelő, elfogadható 3=közepesen jó, átlagos; 4=jó, jellemző; 5=kiváló, erőteljesen igaz

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Vagyonelemek szempontjából 1. Biztosított-e a technikai eszközök, berendezések karbantartása, felújítása, dinamikus szinten tartása? Biztosított-e az irodák költség hatékony kihasználása, 3. valamint a technikai felszerelések használata olyan módon, hogy azok elősegítsék a szervezet stratégiai és működési célkitűzéseit, a munkavállalók személyes szükségleteit? Biztosított-e a szellemi értékek védelme, belső kiaknázása, fejlesztése?

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Partnerkapcsolatok szempontjából 1. Biztosított-e a szakmai szervezetekkel való kapcsolatépítés, - fenntartás és a szándék az együttműködés kialakítására? Biztosított-e az központi, intézményi (nem kari) szervezetekkel való együttműködés? Biztosított-e az egyetemen belüli, más karokkal való együttműködés?

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Pénzügyi szempontból 1. Átláthatóak-e a pénzügyi és költségvetési viszonyok a szervezeten belül? A rendelkezésre álló pénzügyi erőforrások szétosztása hatékonyan támogatja-e a stratégiai célkitűzések megvalósítását? Folyamatosan figyelemmel kíséri-e a szervezet a tevékenységének költségalakulását? A szervezet a pénzügyi erőforrásokat költséghatékony módon használja-e fel? A pénzügyi döntéshozatal decentralizációja megvalósul-e a szervezetben? A pénzügyi ellenőrzés tartalmaz-e költség/haszonelemzési elemeket? A szervezet rendelkezik-e pénzügyi tervvel, amely összhangban áll a stratégiai és rövid távú céljaival?

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei 7. Hallgatói elégedettség Kurzusra vonatkozóan –Az oktatás színvonalával kapcsolatos elégedettség Tananyag aktualitása, érthetősége, hozzáférhetősége Előadások, szemináriumok száma, gyakorisága, időtartama Az oktatók szakmai felkészültsége –Az egyéni fejlődést befolyásoló tényezők: Konzultációs lehetőségek Oktató-hallgató viszony

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei –A vizsgarendszerrel, számonkéréssel kapcsolatos elégedettség: Vizsgakövetelmények és tananyag összhangja Vizsga módjának választási lehetősége Vizsgarendszer rugalmassága A vizsgáztató(k) és a vizsga eredményének korrektsége, megalapozottsága

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Szervezeti önértékelés Képzéssel kapcsolatos elégedettség: –Tantervi struktúra –Képzési célok –Szakmai gyakorlat (csak a szakmai gyakorlaton résztvevőknek teendő fel) –Tanterv rugalmassága Az elégedettséget befolyásoló egyéb tényezők: –Hallgatói és szolgáltatói infrastruktúra (kollégium, menza, stb.) –Szociális juttatások, támogatások –Kulturális lehetőségek, programok, tudatos egészséges életmód és sport lehetőségek –Összességében milyennek ítéli meg az intézményt

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Az oktatási infrastruktúrával való elégedettség: –Oktatáshoz szükséges erőforrások rendelkezésre állása, hozzáférhetősége –Tanuláshoz szükséges erőforrások rendelkezésre állása, hozzáférhetősége (könyvtár, számítógép- ellátottság, stb.) –Szakmai továbbfejlődés, egyéni tehetséggondozás lehetőségei –A nem oktató dolgozók és hallgatók közti viszony

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei  Oktatáshoz szükséges erőforrások rendelkezésre állása, hozzáférhetősége 1. Milyen az épületek állapota? Milyen az épületek megközelíthetősége? Milyen az intézmény/kar adottságai, városon belüli elhelyezkedése? Milyen az oktatás tárgyi feltételei? Milyenek a tantermek az óra és a létszám tekintetében?

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei  Tanuláshoz szükséges erőforrások rendelkezésre állása, hozzáférhetősége (könyvtár, számítógép-ellátottság, stb.) 1. Milyen a számítógéppel való ellátottság? Milyen a könyvtár(ak) színvonala? Milyen a tantermek felszereltsége?  A nem oktató dolgozók és hallgatók közti viszony 1. Mennyire segítőkész és udvarias a nem oktató dolgozók (pl. a tanulmányi osztály adminisztrátorai) hozzáállása a hallgatókhoz és problémáikhoz? Mennyire színvonalas, rugalmas és hallgató-centrikus a hallgatói ügyintézés a karon/az intézményben? Mennyire tartja be a kar/az intézmény a kiírt határidőket?012345

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei  Szakmai továbbfejlődés, egyéni tehetséggondozás lehetőségei 1. Milyen az egyéni szakmai érdeklődés kielégítésének lehetősége? Milyen a szakmai önképzés lehetősége? Milyenek a szakmai konferenciákon való részvételi lehetőségek? Milyen a kutatásokba való bekapcsolódás lehetősége? Milyen gyakran kapott segítséget problémái megoldására?

Pannon Egyetem Napja Szentgyörgyi Szilárd: Az önértékelés területei Köszönöm szíves figyelmüket!