Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA
Az eredet és a mai ember A modern ember is az emberréválás során kialakult adaptációk segítéségével oldja meg feladatait. Preferenciáink és megoldásmódjaink hajlékonyak, de régiek Az EP és az evolúciós szemlélet. Fittség, adaptáció és szelekció kérdései. Szocialitás és szociális viselkedés. A társas érzés elemi formái. A machiavelliánus értelem, a versengés és az együttműködés A kultúra és evolúció viszonya. Különböző kulturális minták. Az ősi ember és a tanulás
Három kihívó alapgondolat a mai evolúciós pszichológiai gondolkodásban Evolúciós pszichológia és evolúciós szemlélet Sztenderd Társadalomtudományi Modell Régmúlt és genetikai meghatározottság a viselkedésben Hajlékony általános tanulógépezet Minden mentális folyamat mögött adaptáció Kulturális önkényesség Variáció és szelekció: Szelektív tanulás-fejlődés Konstrukcionista változási modellek
EP és ESZ Minden adaptáció Varáció-szelekció-rögzítés Radikális modularizmus Merev innátizmus Repetitív mozzanatok Adaptáció és exaptáció Többféle szelekció Csak néhány vezérelv Elvárt környezet szerepe Variáblitás az egyneműségben
Három felfogás az architektúrák módosíthatóságáról (Michael Cole) Előreformált és hajlékony
Kulturális változatok és evolúció Egyetemes minták keresése Változatok eredete A kultúra mint új változat generátor Az ember biológiája és hajlékonysága Versengés az elvek között Napi kapcsolat, 7-10 fő Szoros, heti pár, Külső kapcsolati háló
Biológiai evolúciós és kulturális evolúció közötti eltérések hangsúlyozása és kritikájuk Hull (1982) nyomán SzembeállításBiol. Evol.Kultur. evol. Hull bírálata OsztályhatárokBiológiai merev Laza határú, életlenebb fogalmak A faj is dinamikus fogalom Változás meneteDarwini: szelekciós Lamarcki: isntrukciós Instrukció nem mindenható TeleológiaNincs célCélirányos folyamatok A kultúra véletlenszerű is
Mire vonatkoznak az adaptációk? Architektúrák. Sajátos építkezési módjai: világunknak: pl. emlékezeti rendszerek Algoritmusok: pl. arcfelismerés Preferenciák pl. szavanna táj Korán záruló és nyitott rendszerek
Tájkép preferencia
A machiavelliánus és az együttműködő ember: Kétféle szociális adaptáció együttese Csalás felismerés Potyázás Meghatározói: ismertség, folytonos kapcsolat Együttműködés Altruizmus Meghatározói. Rokonság, kölcsönösség
Szabályok és az evolúciós örökség viszonya Törvény csak kifejez evolúciós elvet: Ne ölj ! Törvény preferencia a versengő elvek között: Tisztelt atyádat ! Törvény mintegy ellene játszik, ezzel szabályoz: se házát, se mezejét …
Kétféle tudáseszmény ebben az iskolában az oktatás is fegyelmezéshez hasonlított, mint a nevelés: bemagolt szabályok, s gépies alkalmazás, a legjobb esetben. Aequor, mormor és a cor Semlegesek mindenkor... Manap önállóságra nevelünk s a gyermek maga eszeli ki játékait. Tanulmány, táplálék a természet dolga; a gyermek okosabb, mint a felnőttek; a fejlődés tudja, mi kell neki
Hogyan értelmezzük ezt ma? Kettős rendszer van, mely idegrendszeri alapú Ma egyre nagyobb a készség szerepe Horizontális átadás felé elcsúszás Ki fogja értékelni a „tiszta tudást” ? A tudás hatalom és a tudás öröme viszonya
Parallelitás
A pszichológia üzenete A tanulásra vonatkozó nevelési elméletek hol a az egyik típusú tudást és elsajátítási módot, hol a másikat emelik ki. Az orvos, a zongorista, a pszichológus, vagy a vegyész munkájában egyszerre mozgósít könyvszagú tudásokat és készségeket. A pszichológus szerint a pólusok egyszerre léteznek. Nemcsak készségek, hanem tartalmak is, nemcsak spontán folyamatok léteznek, hanem erőfeszítést kívánó elsajátítás is.
Merre tovább? Neurális értelmezés és kulturális tudás Etika optimistább értelmezése Az elemi szocialitás központba állítása A játékos elem elhelyezése az evolúciós szemléletben Kulturális eltérések és egyetemességek