Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon 2007. február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Kulcsárné dr. Papp Enikő:
Műveltségkép és pszichológia
Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, január 26 Pléh Csaba BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az oktatási rendszer funkciói
A személyiség.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Behaviorizmus (előzmények)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A korszerű vezetés gyakorlata Valljuk, hogy erőfeszítéseinkhez igazodó társasági működés, csak jól felkészült, többirányú kommunikácóra képes, közös célért.
Pszichológiatörténet 10
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Az emberi tanulás.
Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25.
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
Differenciálás a tehetséggondozás szolgálatában
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
A pszichikumról általában
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A deviancia értelmezési kerete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az evolúciós értelmezés a kognitív kutatásban Kognitív tudomány kurzus , őszén Pléh Csaba.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
A szocializáció folyamata
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA

Az eredet és a mai ember A modern ember is az emberréválás során kialakult adaptációk segítéségével oldja meg feladatait. Preferenciáink és megoldásmódjaink hajlékonyak, de régiek Az EP és az evolúciós szemlélet. Fittség, adaptáció és szelekció kérdései. Szocialitás és szociális viselkedés. A társas érzés elemi formái. A machiavelliánus értelem, a versengés és az együttműködés A kultúra és evolúció viszonya. Különböző kulturális minták. Az ősi ember és a tanulás

Három kihívó alapgondolat a mai evolúciós pszichológiai gondolkodásban Evolúciós pszichológia és evolúciós szemlélet Sztenderd Társadalomtudományi Modell Régmúlt és genetikai meghatározottság a viselkedésben Hajlékony általános tanulógépezet Minden mentális folyamat mögött adaptáció Kulturális önkényesség Variáció és szelekció: Szelektív tanulás-fejlődés Konstrukcionista változási modellek

EP és ESZ Minden adaptáció Varáció-szelekció-rögzítés Radikális modularizmus Merev innátizmus Repetitív mozzanatok Adaptáció és exaptáció Többféle szelekció Csak néhány vezérelv Elvárt környezet szerepe Variáblitás az egyneműségben

Három felfogás az architektúrák módosíthatóságáról (Michael Cole) Előreformált és hajlékony

Kulturális változatok és evolúció Egyetemes minták keresése Változatok eredete A kultúra mint új változat generátor Az ember biológiája és hajlékonysága Versengés az elvek között Napi kapcsolat, 7-10 fő Szoros, heti pár, Külső kapcsolati háló

Biológiai evolúciós és kulturális evolúció közötti eltérések hangsúlyozása és kritikájuk Hull (1982) nyomán SzembeállításBiol. Evol.Kultur. evol. Hull bírálata OsztályhatárokBiológiai merev Laza határú, életlenebb fogalmak A faj is dinamikus fogalom Változás meneteDarwini: szelekciós Lamarcki: isntrukciós Instrukció nem mindenható TeleológiaNincs célCélirányos folyamatok A kultúra véletlenszerű is

Mire vonatkoznak az adaptációk? Architektúrák. Sajátos építkezési módjai: világunknak: pl. emlékezeti rendszerek Algoritmusok: pl. arcfelismerés Preferenciák pl. szavanna táj Korán záruló és nyitott rendszerek

Tájkép preferencia

A machiavelliánus és az együttműködő ember: Kétféle szociális adaptáció együttese Csalás felismerés Potyázás Meghatározói: ismertség, folytonos kapcsolat Együttműködés Altruizmus Meghatározói. Rokonság, kölcsönösség

Szabályok és az evolúciós örökség viszonya Törvény csak kifejez evolúciós elvet: Ne ölj ! Törvény preferencia a versengő elvek között: Tisztelt atyádat ! Törvény mintegy ellene játszik, ezzel szabályoz: se házát, se mezejét …

Kétféle tudáseszmény ebben az iskolában az oktatás is fegyelmezéshez hasonlított, mint a nevelés: bemagolt szabályok, s gépies alkalmazás, a legjobb esetben. Aequor, mormor és a cor Semlegesek mindenkor... Manap önállóságra nevelünk s a gyermek maga eszeli ki játékait. Tanulmány, táplálék a természet dolga; a gyermek okosabb, mint a felnőttek; a fejlődés tudja, mi kell neki

Hogyan értelmezzük ezt ma? Kettős rendszer van, mely idegrendszeri alapú Ma egyre nagyobb a készség szerepe Horizontális átadás felé elcsúszás Ki fogja értékelni a „tiszta tudást” ? A tudás hatalom és a tudás öröme viszonya

Parallelitás

A pszichológia üzenete A tanulásra vonatkozó nevelési elméletek hol a az egyik típusú tudást és elsajátítási módot, hol a másikat emelik ki. Az orvos, a zongorista, a pszichológus, vagy a vegyész munkájában egyszerre mozgósít könyvszagú tudásokat és készségeket. A pszichológus szerint a pólusok egyszerre léteznek. Nemcsak készségek, hanem tartalmak is, nemcsak spontán folyamatok léteznek, hanem erőfeszítést kívánó elsajátítás is.

Merre tovább? Neurális értelmezés és kulturális tudás Etika optimistább értelmezése Az elemi szocialitás központba állítása A játékos elem elhelyezése az evolúciós szemléletben Kulturális eltérések és egyetemességek