Utazási motivációk, turisztikai kereslet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A kereskedelmi vállalkozás környezete
Bozzay Andrásné főosztályvezető
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
II. A turizmus rendszere
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Bevezetés az idegenforgalomba
A turizmus rendszer környezete
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
Az OTP Travel fő értékesítési stratégiái és csatornái
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Napocska Napköziotthon
A fogyasztói magatartás
A turizmus kutatási irányzatai - 1
A turizmus gazdasági hatásai
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Nyugat-Dunántúl turisztikai régió Turizmusfejlesztési stratégia
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
1458/18 tétel Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok.
A turizmus alapfogalmai
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Köszöntjük a Kedves Résztvevőket !. Az OTP Travel bemutatása Alapítás éve: Fiókirodák száma: 15 6 budapesti fiókiroda6 budapesti fiókiroda 9 vidéki.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Az Idegenforgalmi Piac
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Történelmi fejl ő dése Antik utazás: római fürdők, olimpiai játékok A kereszténység elterjedése: zarándokhelyek látogatása, iszlámoknál- Mekka és Medina.
A kulturális turizmus trendjei és a
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A turisták csoportosítása a szabadidő szempontjából
Gyakorlat - Motivátorok és Determinánsok
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
Természeti erőforrások hasznosítása a turizmusban – Aktív és sport turizmus 2011/2012-es tanév Kiss Róbert tavasz.
A PIAC.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
1. ábra: Vízparti úti célok - spontán asszociációk Forrás: saját szerkesztés 10% 4% 2% 1% Első helyen említettEmlítések összesen 30% 20% 10% 1% Passzív.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A külső környezet elemzése
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Utazási motivációk, turisztikai kereslet Dr. Könyves Erika Eszterházy Károly Főiskola Eger, 2007.

Szükségletek, motivációk Az egyén magatartását számos motívum befolyásolja, lehet előremozdító (szükségletek, vágyak), vagy visszataszító (félelem, averzió). Csak a domináns motívum vezet döntéshez és tevékenységhez. A motiváció szempontjából a belső impulzus a döntő. Az impulzus alakítja ki magát a szükségletet is, pl: ismeretlen ország megismerése iránti vágy befolyásolja az utazás szükségletét). Az emberi szükséglet indukálja a (szabadidős) tevékenységet.

Motiváció és magatartás az utazási döntésekben A belső motivációs impulzust külső motivációs inger váltja ki, pl: média. A motiváció kifelé a magatartásban nyilvánul meg, a magatartás pedig a motiváció következménye. Az egyén döntését nemcsak szükségletei befolyásolják, pl: barátok. A motiváció belső tényezők (motivációs impulzusok) és külső tényezők (motivációs ingerek) hatására alakul ki. Az impulzus a célra irányuló motivációs döntésekhez vezet. A döntési folyamatra a szükségletek és a rendelkezésre álló források egybevetésével kerül sor. A döntési folyamat eredménye a turizmus valamely formájában való részvétel.

A szükségletek hierarchiája (Maslow – Mill és Morrisson) Önmegvalósítási szükségletek: önkiteljesítés Esztétikai szükségletek: szépség, rend Kognitív szükségletek: tudni, megismerni A megbecsülés szükséglete: elnyerni mások elismerését A szeretet szükséglete: másokhoz tartozni Biztonsági szükségletek: biztonságban, veszélyektől mentesen Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, stb.

A turizmus indítékai és az ezekből levezetett turizmusfajták 1. Turizmusfajta Fizikai indítékok: pihenés gyógyulás sport üdülőturizmus (wellness) gyógy- és termálturizmus sportturizmus (fitness) Pszichikai indítékok: kitörés a mindennapi elszigeteltségből szórakozás élményvágy élmény-, esemény-, üdülőturizmus kulturális turizmus klubturizmus falusi turizmus

A turizmus indítékai Turizmusfajta Társadalmi indítékok: barátok, ismerősök felkeresése társas élet, társadalmi kapcsolatok civilizált világból vissza a természetbe baráti, rokonlátogató turizmus klubturizmus (élményturizmus) kempingturizmus Kulturális indítékok: más országok (szokások, stb) megismerése művészetek iránti érdeklődés vallási okok oktatási turizmus ismeretszerző turizmus klubturizmus vallási, zarándok turizmus Státusz- és presztízs indítékok: személyes kibontakozás (tanulás, továbbképzés) elismerés és nagyrabecsülés iránti vágy üzleti, kongresszus, rendezvény élmény-, kalandturizmus

Történelmi visszatekintés Állandó vágy: hétköznapból, rutinszerűségből való kilépés és ehhez fűződő élmények. A történelem során az utazás kizárólag a kiváltságos rétegek előjoga. Ókori birodalmakban: szabadidő kellemes eltöltése: tengerparti nyaralás (Róma-Nápoly), külföldi üdülőhelyek: Egyiptom, Közel-Kelet. Feudalizmus: keresztény normák, zarándoklatok, nincs szórakozást jelentő utazás, fürdőhelyek felkeresése gyógyulás céllal. Újkor: új vagyonok, üzleti érdek, egészségi ok, urbanizáció miatt a természet iránti vágy erősödik, hegyvidékek (Svájc), tengeri fürdők, divat: anglománia, egzotikumok iránti vágy. Ma: tömegturizmus (lakosság 60-80%), új: öko, kalandtur.

Turisták csoportosítása lélektani jellemzők szerint 1. Allocentrikusak (független nyaralás): kalandvágyók, szeretik egyedül felfedezni a helyeket élvezik az új területek felfedezését és az új tapasztalatok szerzéséz keresik az olyan szokatlan célpontokat, ahol más még nem járt sok mozgást igényelnek jobban kedvelik a turisták által el nem árasztott helyeket szállásban és étkezésben elfogadják az alapvető kényelmet élvezik a más ország vagy kultúra embereivel való találkozást

Turisták csoportosítása lélektani jellemzők szerint 2. Pszichocentrikusak (tömegturizmus) a szervezett utazásokat kedvelik mozgás- és aktivitásigényük nem nagy élvezik a közös aktivitású helyeket: napozás, strandolás, szörfözés jobban kedvelik a közúti közlekedést, mint a légi közlekedést kedvelik a családias turistacélpontokat kedvelik a lakókörnyezettel megegyező szálláshelyeket, éttermeket, látnivalókat és boltokat nem akarnak „idegen” környezetet

Turizmus formái (csoportosítás) földrajzi dimenziók társadalmi tartalom tartózkodás időtartama évszak résztvevők száma résztvevők kora (életciklus) közlekedési eszköz elszállásolás formája fizetési mérlegre gyakorolt hatás

Turisztikai kereslet jellemzői Fogalom: a turista diszkrecionális jövedelemmel és szabadidővel alátámasztott turisztika szükséglete. nagyfokú, sokoldalú érzékenysége speciális, világpiaci kategória elővétel komplex szolgáltatást kíván igénybe venni heterogén (több turizmusfajta) mobil, változékony (divat) stabilizálódás (beépül a minennapokba) szezonális ingadozás, periodikus területileg koncentrált, ill. dekoncentrált erősen szegmentált (kor, nem, életstílus, stb) demokratizálódott és polarizálódott

A turisztikai keresletet befolyásoló tényezők állami befolyásolás (államok közötti kapcsolatok, turizmuspolitika) társadalmi hatások (szabadidő, vendégszeretet természeti, építészeti környezet (vonzó vagy taszító hatás) gazdasági hatások (jövedelmi viszonyok, árak, árfolyamok) technológiai környezet (e-kereskedelem) ajánlattevők és versenytársak által kiváltott hatások (vevők piaca, erős versenyhelyzet)

Az utazási döntés a turizmus fajtái az utazás időpontja az utazás időtartama az úti cél az utazásszervezés módja (egyéni, szervezett) az utazásra fordítandó összeg, komfortelvárás a közlekedési eszköz a szálláshely mellékszolgáltatások és aktivitások a célhelyen

Jövőbeni trendek, tendenciák 1. Az utazási kiadások gyorsabban növekszenek, mint az egyéb költségtételek (1 napra jutó kiadás szinten marad, 1 útra eső átlagos költés csökken) Versengő szolgáltatások (üdülési ajánlatok bővülő választéka) Légi közlekedés arányának növekedése a közlekedési eszközökön belül „Pénzben gazdag – időben szegény” (városlátogatás, hosszú hétvégék, olcsó légitársaságok) Last-minute foglalások száma jelentősen bővül (árverseny, kereslet előrejelzést nehezíti) Internet térnyerése (csökken az utazási csomag iránti kereslet) Árérzékenység nagyobb szerepet kap (összehasonlíthatóság)

Jövőbeni trendek, tendenciák 2. A piac egyre erősebben szegmentálódik (seniorok – egészségturizmus) Szabadidős utazások piaca erősebben divatorientált (új igények, célcsoportok, extrém sportok, csapatépítő tréningek) Utazási célok nagyobb változatossága (egész évben vonzó látványosságok, szórakozási formák, megarendezvények) Nemzetközi és regionális áramlások változása (dél-észak, kelet-nyugat, nyugat-kelet, Európán belüli, interkontinentális) Egészség és biztonság iránti kereslet nő (terrorizmus, járványok, „túlfejlett desztinációkat” elkerülik)