Innováció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Advertisements

Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
A külső környezet elemzése
Benchmarking.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Munkavédelem és controlling
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
A vállalkozás környezete március március március 30. Tudományos technikai környezet.
Készletgazdálkodás és logisztika
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Nemzeti Technológiai Platform a
Innováció menedzsment
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Operatív menedzsment és versenyképesség
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Üzleti terv bemutatása
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Innováció

1. A stratégia szerepe a vállalat működésében Alapvető cél 1. A stratégia szerepe a vállalat működésében 2. Marketing 3. Innováció Tevékenységi rendszer 4. Emberi erőforrás 5. Információ 6. Anyagi áramlások és készletek (logisztika) 7.termelés 8. Pénzügyek

Az innováció természete A fogyasztói igények új, a korábbinál magasabb szintű, hatékonyabb kielégítése Schumpeter: új termék, új technológia, új elhelyezés, új beszerzési források, új szervezet Középpontban a fogyasztó áll Alapvető összetevője: az újdonság és a bizonytalanság

Az innováció területei szervezési/szervezeti innováció (a szervezet átalakítása) termék innováció (új termék/szolgáltatás előállítása) eljárás innováció (pl. új termelési módszer) marketing innováció A szervezési/szervezeti innováció az új szervezési módszerek megvalósítását jelenti a cég üzleti gyakorlatában, a munka szervezésében, vagy a külső kapcsolatokban, az adminisztratív és tranzakciós költségek csökkentésére, a munkahelyi megelégedettség javítására, vagy a vállalati tudás hatékonyabb felhasználására. A termék innováció új, vagy jelentősen megújított áru és szolgáltatás bevezetése, figyelemmel annak tulajdonságaira és felhasználási céljára. Ez magában foglalja a fejlesztésre vonatkozó részletes műszaki leírásokat, az összetevőket és az anyagokat, az igénybevett szoftvert, a felhasználói akaratot vagy más funkcionális tulajdonságokat, mint például a felhasználóbarát jelleg. Az eljárás innováció egy új, vagy jelentősen megújított termelés, vagy szállítási módszer megvalósítása. Ez magában foglalja a technikában, a berendezésekben és/vagy a szoftverben bekövetkező jelentős változásokat. A marketing innováció az új marketing módszerek alkalmazása, ami jelentős változással jár a terméktervezésben, a csomagolásban, a termék elosztásban, a termék reklámozásában, vagy az árképzésben. termékek esetén a piaci bevezetést jelenti, az eljárások, a marketing

Innováció a vállalatoknál Dinamikus környezetbe helyezi el a vállalatot Versenyelőnyt biztosít, lehetővé teszi, hogy a versenytársaknál jobban meg tudjunk felelni a fogyasztói igényeknek Tanulási folyamat Értelmezhető: Folyamatos, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozataként Átfogó stratégiai újdonságként A sikeres vállalatok fontos jellemzője: a kettő integrációja Lehet: a) piac húzta b) technológiai indíttatású

Az innovációs helyzetek típusai: Megoldás van Megoldás nincs Felismert igény van I. Piac húzta Felismert igény nincs II. technológia tolta III. Alapkutatások, véletlenek birodalma

Az innovációs stratégia A vállalat küldetése A vállalat sikeressége Innovációs stratégia Fogyasztói megelégedettség Fogyasztói szükségletek

Az innovációs stratégiát meghatározza, hogy a vállalat fő termékeit és technológiáját tekintve a termékéletgörbe mely szakaszában van Erősen környezetfüggő

Az innovációs stratégia részei: 1. a külső innovációs környezet felmérése, 2. a vállalkozás szervezetének elemzése, 3. az alapvető innovációs irány meghatározása, 4. az innovációs lépések kidolgozása.

1) A külső innovációs környezet felmérése: a saját termékek helyzete, innovációs szintje, fogyasztók igényeinek elemzése, versenytársak innovációs eredményeinek feltárása, a szállítók fejlesztési terveinek ismerete, az állami gazdaságpolitikai innovációs támogatások felmérése, a legújabb szabadalmakról, termelési eljárásról, termék típusokról való tájékozódás.

2) A vállalkozás szervezetének elemzése: adaptációs, megújulási képesség szervezeti rendszer átalakítása, munkatársak állandó továbbképzése, az új termékek gyártására való felkészítése, innovációs lánc: piacfelmérés: - marketing menedzsment feladata, kutatás, fejlesztés: kikísérletezik a termék műszaki paramétereit, beruházás: tömeg előállításhoz új technológia és technika kell, termelés: termelésmenedzsment koordinálja, értékesítés: marketing menedzsment feladata.

3)Alapvető innovációs irány meghatározása: reagáló, alkalmazkodó stratégia: a szervezet gyakorlatilag nem folytat innovációs tevékenységet, csak követi a piacvezetőket, csak akkor fejleszt, ha a piaci verseny rákényszeríti, mindi utólag teszi meg a szükséges lépéseket. védő stratégia: a szervezet piaci pozícióit (részesedését) kis mértékű fejlesztések révén és a környezethez való alkalmazkodás elsődlegessége mellett kívánja megtartani. kutató stratégia: innovációs kutató tevékenységet folytat, önálló kutató, fejlesztő részleggel rendelkezik, melynek feladata a termékek kifejlesztése, kikísérletezése, költségigényes nagy kockázattal jár, de kiemelkedő nyereséggel kecsegtet. elemző stratégia: a piaci elemzésekből és a vállalati szervezeti rendszer elemzéséből indul ki, a megfontolt biztonságos fejlődést biztosítja, a kisebb fejlesztési lépéseket támogatja.

4)Az innovációs lépések kidolgozása A következő feladatok megvalósítását jelenti: Ötletgyűjtés: az ötleteket ösztönző-rendszer kialakítása; a felmerült fejlesztési ötletek összegyűjtése; az ígéretes ötletek kiválasztása Tervezési folyamat: az ígéretes ötletek pontos meghatározása, megfogalmazása; az ötletek nagyvonalakban való kidolgozása; a megvalósítható tervezetek kiválasztása Fejlesztés: a megvalósítható tervezetek részletes kidolgozása; tesztre alkalmas fejlesztések kiválasztása Tesztelés: a megvalósítható fejlesztések szűkebb körben való kipróbálása; a tesztelés eredményeképpen a megvalósítandó innovációs lépések kiválasztása Megvalósítás: az innovációs eredmények gyakorlati bevezetése

Az innovációs lánc ötlet marketing Kutatás-fejlesztés beruházás termelés megvalósítás értékesítés

Lineáris innovációs lánc

A sikeres innovációs stratégia figyelmet fordít: Az információs rendszer hatékonyságára (fogyasztói igényekről, releváns műszaki információk) Minőség középpontba helyezése Az innovációs tevékenység sebessége – versenyelőny Kooperácó Növekvő figyelem az externáliákra A kiszállás lehetősége

Innováció-menedzsment célja a vállalat egészének vagy egy részének (pl. az előállított terméknek, a technológiának vagy a szervezetnek) a megújításával versenyelőny szerzése a versenytársakkal szemben. Az innováció mindig többlet erőforrások bevonásával jár, és csak akkor lehet sikeres, ha a menedzsment leküzdi a vállalati kultúra ("természetes") ellenállását a változásokkal szemben.

Legyen víziója és tudjon erről kommunikálni a szervezet tagjaival A vezetők szerepe – kívánatos tulajdonságai a sikeres innováció érdekében Kaleidoszkóp gondolkodás (új összefüggések meglátása, a részek sokféleképpen történő összerakása) Legyen víziója és tudjon erről kommunikálni a szervezet tagjaival Legyen képes koaliciókat alkotni Csoportmunka végzése Ossza meg a sikereket

Az innováció és szervezet Az innovációra való készségnek és képességnek a szervezet egészét át kell hatni Sikeres innovációkat leggyakrabban valamilyen belső vállalkozásban valósítják meg - leggyakrabban projektek, teamek Rugalmas szervezeti formák Szervezeti ellenállás (meglévő piac misztifikálása, szakmai és személyi konfliktusok a megvalósításban)

Innováció kifejlett vállalatnál Saját életgörbéjének érettség szakaszában lévő vállalat. A kifejlett váll. innovációs előnyei: Megalapozottság Piacismeret Kapcsolatok és bizalom Tapasztalatok Az innov. folyamat szakaszaiban jelenetkező akadályok: nem ismerik fel az innovávió szükségességét kevés az új ötlet, hiányzik a stratégiai szemlélet, túlelemeznek nagyon nehéz az új ötletek elfogadása

Innováció új vállalatoknál Saját életgörbéjének kezdeti, felfutó szakaszában lévő vállalat Az új váll. nehézségei: meg kell tartani a stratégiai fókuszt ellen kell állni a csábító üzleteknek meg kell tervezni a váratlan visszaeséskor követendő stratégiát mértékletesnek kell lenni a növekedési hajlamot illetően biztosítani kell a finanszírozási forrást javaslat: minél előbb tegye tevékenységét nemzetközivé

Egy vállalat termelési ágainak egyidejű szakaszai PROGRESSZÍV SZAKASZ OPTIMÁLIS DEGRESSZÍV INNOVÁCIÓS „A” termelési ág INNOVÁCIÓS SZAKASZ PROGRESSZÍV OPTIMÁLIS DEGRESSZÍV „B” termelési ág OPTIMÁLIS SZAKASZ DEGRESSZÍV INNOVÁCIÓS PROGRESSZÍV „C” termelési ág 1990 1995 2000 IDŐTENGELY

Innováció iparági szinten a változó feltételekhez való kreatív alkalmazkodás oly módon, hogy az az innováló gazdasági szereplő versenyképességét növelje. Dinamikus, piacformáló erő (egyszerre alkalmazkodás a változó környezethez és aktív környezet átalakítás )

Az innováció terjedési folyamata – imitáció, adaptáció struktúraváltozással jár mikro szintről indul (egyéni innovációk) marginális változást generálva elterjedése makroszintű változást, fejlődést és növekedést eredményez

A diffuziós folyamat leírása: Logisztikus görbével

Piaci szerkezetek és az innováció A piaci szerkezetek befolyásolják a kutatási, fejlesztési rátákat Ösztönzők Források Verseny szerepe – fenyegetettség Átmeneti piacszerkezetek előnye

Az innovációk optimális időzítése Amikor az innovációból fakadó nyereségek jelenértéke egyenlő az eredeti beruházás alternatív felhasználásából fakadó nyereségek jelenértékével A versenyző vállalatok ennél korábban hajtanak végre innovációt A monopólium az optimális időpontban hajt végre innovációt

Miért van szükség az innováció ösztönzésére? A találmányok alapvetően új információt jelentenek, s az információ közjószág Az utánzás problémája – gátolja a kutatást (az utánzás költségei lényegesen kisebbek) A szabadalmak ösztönzik a kutatást, mert: - költségeket ró a potenciális utánzókra - az információk felfedése révén növelhető a feltalálás sebessége Bejelentési elsőbbség – feltalálói elsőbbség Probléma: optimális szabadalmi rendszer kialakítása átváltás a feltalálói tevékenység és a hatékonyabb árképzés között

Magyarország innovációs pozíciója az OECD-országok mezőnyében (Forrás: www.mfor.hu)