Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
A neveltségi szint mérése
Szeretet, türelem, tolerancia
Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
A projektmódszer alkalmazási gyakorisága a közoktatásban
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
A kerekasztal résztvevői
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A Számvitel Didaktikája
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
A tanárképzés szerkezete
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
Készítette: Kocsis Erzsébet
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Szakiskolai fejlesztési program
főosztályvezető-helyettes
Előadás másolata:

Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet MENNYIRE ISMERT ÉS ELTERJEDT A PROJEKTPEDAGÓGIA A MAI MAGYAR KÖZOKTATÁSBAN? Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet

Az előadásban érintett témák A tantárgyi obszervációs vizsgálatokról A különböző módszerek alkalmazási gyakorisága a közoktatásban A projektmódszer alkalmazási gyakorisága Fejlesztések a pedagógusképzésben és a pedagógus továbbképzésben

Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztési Központ Tantárgyi obszervációs vizsgálatok 2001-től Témavezető: Kerber Zoltán Általános iskolák Középiskolák Tanórai történések

Mintavétel 2002-ben 152 általános iskola 2185 tanára, 2003-ban 155 iskola 2346 tanára (6 és 8 évfolyamos gimnáziumok, 4 évfolyamos gimnáziumok, szakközépiskolák, szakközép és szakiskolák, szakiskolák), 2005-ben 276 iskola magyar nyelv és irodalom, matematika tanárai és az igazgatók (145 általános és 131 középiskola), vettek részt a vizsgálatban, az ország minden tájáról.

Tantárgyi obszerváció 2002. és 2003. Kérdőíves adatgyűjtés A kérdőív két részből állt: - közös, minden tantárgy esetében azonos rész, - tantárgyspecifikus rész.

Obszerváció 2005. Tantárgyköziség – korszerű tartalmak Az igazgatói kérdőív fő témakörei: Tantárgyköziség – korszerű tartalmak Kompetenciák fejlesztése Iskola élete, tanárok munkája munkaközösségek tantestület vezetői munka tanulásszervezés hospitálások továbbképzések – innovációk iskola eredményességének tényezői

Obszerváció 2005. Tantárgyköziség gyakorlata A tanári kérdőív fő témakörei: Tantárgyköziség gyakorlata Tanulásszervezési eljárások alkalmazása Kompetenciafejlesztés gyakorlata Értékelés Individualizálás, egyéni követelmények, felzárkóztatás, tehetséggondozás formatív értékelés elemei kimeneti mérések eredményeihez való igazodás (kompetenciamérés)

A projektmódszer alkalmazási gyakorisága (1-5 skála) Magyar tanárok Matek tanárok Ált. isk. tanárok Közép-iskolai tanárok Összes Projekt-módszer 2,38 2,18 2,44 2,09 2,28

Különböző szakos tanárok közös projektjei Magyar tanárok Matek tanárok Ált. isk. tanárok Közép-iskolai tanárok Összes Ált. isk. igazga-tók Közép-iskolai igazga-tók 2,14 2,16 2,22 2,04 2,15 2,38 2,59

Azonos szakos tanárok közös projektjei Magyar tanárok Matek tanárok Ált. isk. tanárok Közép-iskolai tanárok Összes Ált. isk. igazga-tók Közép-iskolai igazga-tók 2,98 3,01 2,84 3,17 3,00 2,78 3,10

A projektmódszer alkalmazási gyakorisága az egyes iskolákban (%) Egyáltalán nem fordul elő Egy-egy tanár gyakorlatában Több tanár gyakorlatában Általá-nos iskolák Közép- iskolák Általá-nos Iskolák 46,8 22,3 41,1 62,3 12,1 15,4

Mennyire ismerik a tanárok a projektmódszert? Nem hallott róla Ismeri, de bizony-talan Néha alkal-mazza Gyakran alkal-mazza Ismeri, de nem alkal-mazza Tanárok 531 fő (%) 14,7 28,6 29,8 12,4 14,5

Fejlesztési területek SuliNova Kht. HEFOP 2.1.A központi program Óvoda-iskola átmenet Lemorzsolódás Dráma Projekt Árnyalt tanulóértékelés… Hatékony tanuló megismerési technikák Kooperatív tanulás Tanórai differenciálás heterogén csoportban Multikultúra Tevékenységközpontú pedagógia Integrációs pedagógiai rendszer (IPR ) Oktatási szakértői Tanártovábbképzés mentorálással, és alapképzés (didaktika és szakmódszertan)

Résztvevők Szakmai vezető: Szőke Judit Szakmai tanácsadók: Nahalka István és Knausz Imre A projekt munkacsoport tagjai: Csirmaz Mátyás Mayer Ágnes Radnóti Katalin

szeretet, türelem, tolerancia. Pedagógiai koncepció Mit jelent a projektoktatás az integráció szempontjából? Konstruktivista megközelítés. A pedagógus szerepének megváltozása. A műveltségeszmény kitágítása. Reformpedagógiai alapok. Mottó: szeretet, türelem, tolerancia.

Fő témakörök Bevezetés (2,2,2) Tanuláselméleti háttér (8,4,3) A tanulók a közoktatásban (10,6,2) A projekt definiálása, története, kialakulása (8,6,2) A projektek lebonyolítási módjai, értékelési lehetőségei (25,15,8) Különböző témájú projektek elemzése (15,10,6) Az egyes tanulók lehetséges részvétele a projektmunkában (5,5,3) A szülők felkészítése a gyerekek újszerű tanulási helyzetére (5,5,2,) A tanításművészet elemei (10,5,0) Értékelés (2,2,2)

Összefoglalás A kapott adatok alapján valójában csak annyit tudunk biztosan megállapítani, hogy elég kevéssé alkalmazzák a módszert a kollegák. Arról, hogy a középiskolák vagy az általános iskolák alkalmazzák-e gyakrabban a módszert, gyakorlatilag nem tudunk mit mondani. Ugyanis hol az egyik, hol a másik javára mutathatunk ki akár statisztikailag szignifikáns különbségeket is a kérdőív különböző helyein. Ez rámutat a különböző adatgyűjtések eredményeinek értelmezési problémáira. Egészen biztosan működnek az úgynevezett megfelelési mechanizmusok. Például az igazgatók azt a képet akarják iskolájukról kialakítani, hogy ott nagyon modern szellemű nevelőmunka folyik. Ezért fölé becslik ezek alkalmazását.

Köszönöm a figyelmet!