Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Alapfogalmak Nevelés: értékközvetítés vagy értékteremtés Érték: minden olyan produktum, amelynek kettős funkciója van, egyrészt hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez, tehát határozott közösségfejlesztő funkcióval rendelkezik, másrészt elősegíti az egyén fejlődését, azaz individuális funkciót is betölt. Nevelési érték: az egyén konstruktív életvezetése Konstruktív életvezetés: szociálisan értékes és egyénileg is eredményes életvezetés
Az értékek rendszere: (Bábosik István) Közösségi 1. Tevékenység 2. Segítségnyújtás 3. Értékóvás 4. Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális – művelődési igény 2. Esztétikai igény 3. Egészséges életmód
1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység A tanulók rendszeres tisztségei 321 – hetes 259 – társak ellenőrzése 198 – társak kiszolgálása
1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Értelmes feladat Mindenki számára legyen sikert jelentő feladat Együttműködés szerepe
2. Segítségnyújtás Segítségnyújtás módja (ismeret – készség) Felértékelődés Elsőnek lenni nehéz
3. Értékóvás (szellemi, kulturális, természeti) Bázis a közösség fejlődéséhez Rongálás Egyéni érintettség Nem csak kampány
4. Fegyelmezettség Munkafegyelem Betartható szabály
1. Intellektuális - művelődési Hozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshez A tanulás megkedveltetése Life – long learning
Új kompetenciák: rugalmasság, alkalmazkodó képesség önálló és társas tanulás képessége problémamegoldó képesség bizonytalanság kezelésének képessége együttműködés képessége az írott kommunikáció alkalmazásának képessége az idegen nyelvű és a különböző kultúrák közti kommunikáció képessége az információ és a telekommunikációs technikák alkalmazásának képessége
2. Esztétikai igény Környezet esztétikája Önmagam
3. Egészséges életmód Mozgás Higiéniás szükséglet