Dr. Kincses Gyula Reform 2006. Dr. Kincses Gyula ESKI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Advertisements

8. Nemzetközi Egészségügyi Rendszertudományi Konferencia Genf, szeptember 1-3. International Society on System Science in Health Care.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Humán rendszerek, közszféra
Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda? Fogalmi rendzavarás társadalom- biztosítás ügyben Dr. Kincses Gyula Zell am See 2007.
Egészségügyi finanszírozás
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Egészségügy Betegjogok.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Rogán Antal sajtótájékoztatója április 4.. Kórházprivatizációs tervek A Medgyessy-kormány, aminek Gyurcsány Ferenc a minisztere volt, kórházprivatizációs.
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Az informatika az egészségügyben ma és holnap
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Az egészségügy átalakításának programja
Reform célja, a tárca törekvései
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Kincses Gy. ESKI 1/18 GLOBÁLIS ELVEK A JOBB EGÉSZSÉGÜGYÉRT A NERA tanulmány korreferátuma március Kincses Gyula Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézetet.
Az egészségbiztosítás átalakításának kérdéseiről
1/7 KONSZENZUS: PRIVATIZÁCIÓ. 2/7 A privatizációs stratégia javasolt elemei I. A privatizációs stratégiának az alábbi területeket kell érintenie: –A privatizáció.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Államháztartási reform Egerekről és emberekről Draskovics Tibor
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP H ulladékgazdálkodás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Az adatvédelem szabályozása
Családtámogató ellátások
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Előadás másolata:

Dr. Kincses Gyula Reform Dr. Kincses Gyula ESKI

Dr. Kincses Gyula Az egészségügy alapproblémája Az egészségügy jellemző, meghatározó és súlyosbodó problémája a forráshiány. A forráshiány a rendszer lényegéből fakadó probléma, tehát nem átmeneti, nem helyi probléma, és később sem oldódik. A forráshiány ma már nemcsak a pénzeszközök szűkösségét jelenti, de a humánerőforrás hiány is tartós és növekvő.

Dr. Kincses Gyula A konvergencia program üzenetei Itt a farkas. Sokszor kiabáltuk, most itt van. Nincs tovább hova hátrálni. Az EU forrásokat nem lehet a jóléti kiadások fedezetére használni, hanem egy fenntartható szerkezet és működés kialakítása a támogatott cél. A reform nem az osztogatás, hanem a realitáshoz igazítás szinonimája. (A Kékes az EU tagság után is 1014m.)

Dr. Kincses Gyula Az egyensúlyteremtés eszközei Bevételi oldal (források) növelése –Járuléknövelés és/vagy -kiszélesítés –Állami hozzájárulás növelése –Co-payment (lakossági térítés) Kiadási oldal csökkentése –Kapacitáscsökkentés –Szolgáltatási csomag szűkítése –A költségérzékenység javítása (ellátók és ellátottak) –Támogatási rendszer átalakítása A forrásfelhasználás javítása a szolgáltatóknál –A technikai hatékonyság („pazarlás”) –Az allokációs hatékonyság (szerkezetváltás, prioritás- javítás)

Dr. Kincses Gyula Itt és most

Dr. Kincses Gyula Ami a számok mögött van Mindenki elégedetlen. –A beteg: nem veszik emberszámba, nem tudja, mi történik vele, –Az egészségügy: méltatlan bérek (a hálapénz mellett…), tisztázatlan elvárások, a szakma lecsúszása a társadalmi rang-sorban (a hiánygazdaság privilégiumainak elvesztése) –A politika: folyamatos konfliktusok, pénznyelő automata

Dr. Kincses Gyula Világ-tendenciák I. Az egészségügyi szolgáltatások „szokásos” szintje és hozzáférése nem finanszírozható technológia-követően. A világon mindenütt alkalmazzák a költség- kontroll ismertebb eszközeit: –a kapacitások korlátozása, szolgáltatások adagolása, –az ellátási csomag szűkítő pontosítása, –a szolgáltatók költségérzékenysége, –a betegek költségérzékenysége (co-payment).

Dr. Kincses Gyula Világ-tendenciák II. A fenti technikákat általában vegyesen alkalmazzák (a négyből legalább kettőt). Ahol szigorúbb a szolgáltatás adagolása, ott általában alacsonyabb a pénzügyi érdekeltség alkalmazása, és fordítva. A régi EU- tagállamok közül csupán az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Spanyolországban nincs co-payment.

Dr. Kincses Gyula A biztosítási reform lényege Számonkérhető jogok és számon kért kötelezettségek: A szolidaritás újraértelmezése –Befizetéssel alátámasztott jogosultság –Számon kérhetően meghatározott juttatások („a csomag”) Verseny (a biztosítottért és a betegért) Erős fogyasztóvédelem és piacfelügyelet

Dr. Kincses Gyula

Gyógyszertámogatás – felelős gyógyszergazdálkodás A gyógyszergyártók, a terjesztők, a gyógyszert rendelő orvosok, a betegek és az állam közös felelősségének új, és a jelenleginél igazságosabb rendszerét teremti meg az ősszel elfogadandó Gyógyszer-gazdaságossági törvény. Az új törvény szabályozni fogja a gyártók által fizetett kedvezményeket, a gyógyszert rendelő orvosok szigorúbb gyógyszerfelírási szabályát, a promóciót, és teljesen nyilvánossá teszi a gyógyszerár-támogatás és a támogatásba való befogadás rendszerét.

Dr. Kincses Gyula Több patika, nagyobb verseny A gyógyszertár létesítési korlátok oldása Ha legalább 3 éves időtartamra többlet- szolgáltatások nyújtását vállalják, már most nyílhatnak: -nyújtott nyitvatartási idő vállalása, -állandó készenléti idő vállalása, -csomagküldő szolgálat működtetése, fekvőbetegek részére házhozszállítás vállalása -a nem vényköteles gyógyszerek esetében az internetes rendelés lehetősége. Szigorú szabályok a tulajdonosi koncentráció elkerülése érdekében. Szolidaritási díj bevezetése

Dr. Kincses Gyula Mi változik? – Gyógyszerek patikán kívül Egyes vény nélküli gyógyszerek gyógyszertáron kívüli forgalmazhatóságának megteremtése. Szigorú feltételek: egészségügyi hatósági engedély kell, biztonságos, szakszerű tárolás, eltartás, többi árucikktől jól látható elkülönítés, folyamatosan rendelkezésre álló tájékoztatást biztosít, fiatalkorúak számára nem értékesíthető (ez ellenőrizhető is), valamennyi gyógyszer tájékoztatóját nyomtatott formában hozzáférhetővé kell tennie, jól látható helyen.

Dr. Kincses Gyula Felügyelet A Felügyelet a biztosítotti jogok érvényesülésének és a szolidáris teherviselés kötelezettségének, a méltányos és igazságos, minőségi szolgáltatásokat garantáló biztosítói magatartás intézményes garanciáját teremti meg. A jogok érvényesülésének és ellenőrizhetőségének fontos eszköze a nyilvánosság, melyet ugyancsak a Felügyelet szabályoz és biztosít. Az új egészségügyben erős állami felügyelet segíti döntéseinket, és őrködik a szolgáltatások minősége és a pénzünk felhasználásának hatékonysága felett. A Felügyelet célja, hogy minél jobb szolgáltatásokat kapjunk és információk birtokában választhassunk.

Dr. Kincses Gyula Mi változik? A Felügyelet az egészségügyi miniszter irányítása alatt álló központi hivatal. A Felügyelet hatásköre kiterjed a – kötelező és önkéntes – egészségbiztosítási szektor egészére. A Felügyelet feladatai: az egészségügyi szolgáltatást igénybevevők védelme és az egészségügyi szolgáltatók működésének vizsgálata, az egészségbiztosítási szolgáltatások kapacitásának biztosítása, ellenőrzés.

Dr. Kincses Gyula Önkéntes Kamarák Önkéntes kamarában a Kamara szava valóban a tagok akarata. A három eddigi Kamara köztestület, marad, de (nem köztestületi jelleggel) egyéb Kamarák is szerveződhetnek.

Dr. Kincses Gyula Várólisták Központi vezetés: transzplantáció Kiemelt listák (protézisek, stb.): –Intézményszintű, de nyilvános vezetés –Központi publikálás Előjegyzés: helyi vezetés, nem nyilvános.

Dr. Kincses Gyula Attól, hogy közhely, még igaz A szerkezet nem igazodott megfelelően a –szükségletekhez, –a technológiai fejlődésekhez, –a lakossági igényekhez A jelen szerkezet nemcsak nem igazságos, de nem is fenntartható –nem finanszírozható, –a munkaidő normatívák alapján HR oldalról sem ellátható. Az érdemi változás elkerülhetetlen.

Dr. Kincses Gyula A kapacitás-lekötés új szabályozása A kapacitások meghatározásának módja: A törvény szabja meg az intézmények további sorsát három csoportban: –kiemelt intézmények (súlyponti kórházak, kompetencia- központok). Garantált kapacitásukat a törvény rögzíti. –Azok az intézmények, amelyek a régióban felosztható kapacitásokra pályázhatnak –Azok az intézmények, amelyek nem nyújthatnak aktív ellátást. A felosztható aktív szakellátási kapacitásokat (régió/szakmacsoport/aktív ágy darabszám) és a felosztható krónikus szakellátási kapacitásokat a törvény határozza meg. A felosztható kapacitásokat a RET határozza meg, ha nincs, akkor központi döntés helyettesíti.

Dr. Kincses Gyula közösség egyén S z o l g á l t a t á s i s p e k t r u m F i n a n s z í r o z ó kényelmiéletmentés Az egészségügyi szolgáltatások és finanszírozásuk Gyógyüdülés állam

Dr. Kincses Gyula A csomagok járulék I.-es csomag III.-as csomag II.-es csomag Életvédelem Előzetes fedezetvizsgálat nélkül mindenkinek nyújtandó Végső teherviselő a költségvetés Közösségi érdekből nyújtott szolgáltatások: Közegészségügy, járványügy Kiemelt területek (anya- és csecsemővédelem) Kötelező önrész Az állam által fizetett ellátások A kötelező biztosítás által fizetett ellátások Co-payment Adó/költségvetés Önkéntes biztosítás/ Háztartások kiadásai Magánfinanszírozásból fizetett ellátások Választott többlet-szolgáltatás

Dr. Kincses Gyula Az ellátási csomag milyen célból milyen kockázat alapján milyen szakmai tartalommal milyen eljárásrendben lehet az ellátásokat igénybevenni. Következmények: –Nem ide tartozó kockázatok kivétele –Beutalás szigorítása –A választás szabadsága és ára (technológia, orvos, anyag, stb.)

Dr. Kincses Gyula Vizitdíj, kórházi napidíj – Jelképes önrész a hatékonyabb ellátásért Az új egészségügyben csökken az ellátórendszer felesleges terhelése. A betegek, az orvosok és az adófizetők érdekében csökkentjük az ellátórendszer indokolatlan igénybevételét. Az európai országok kétharmadához hasonlóan, Magyarországon is bevezetjük a jelképes nagyságú önrészfizetést az egészségügyben. A vizitdíj mindenhol azt eredményezi, hogy a biztosított polgár költségtudatos szolgáltatásvásárlóvá válik, erősödik az egyéni felelősség, ezáltal ésszerűsödik az ellátórendszer igénybevétele.

Dr. Kincses Gyula A co-payment jellemzői Jellemző a legtöbb országban: –általában alacsony összeg, –felső plafon (éves, havi, kezelési sor stb.), –kivételeket szokás tenni (korcsoportos, krónikus betegek stb.), –kezelik a szociális helyzeteket, –nincs egységes gyakorlat, nem feltétlenül teljeskörű. Mentesség vagy kompenzáció??? Magyarországi elképzelések: –egységesített, alacsony díj, –a sérülékeny rétegeknek még kevesebb, –szűk körű mentesség, –alacsony plafon.

Dr. Kincses Gyula A co-payment típusai A fő megkülönböztetés: –Kötelező: a beteg a díj megfizetése nélkül nem jut hozzá a közfinanszírozott szolgáltatáshoz, vagy az ártámogatáshoz (vizitdíj, ágydíj, napidíj, receptdíj stb.) –Fakultatív: a beteg választásából fakadó kiegészítő díj „felár” (külön szoba, választott orvos stb.)

Dr. Kincses Gyula Összegzés Az egészségügyben a szerkezet- és szemléletváltás elkerülhetetlen, mert enélkül nem maradhat működőképes az egészségügy, és nem rendezhető az államháztartás hiánya. Tiszta, ellenőrzött és számonkérhető viszonyok jönnek létre a hálapénzes kiszolgáltatottság és szürkegazdaság helyett.

Dr. Kincses Gyula Köszönöm a figyelmet