A multilaterális diplomácia sajátosságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Advertisements

Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
 A közös vámpolitika  Külkereskedelem  Segélypolitika  Szankciópolitika  Stb.  Egyre fontosabbá tette a külpolitikai együttműködést.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
„ MEGYÉN INNEN… MEGYÉN TÚL…” A szakfelügyelet és a megyei intézmények együttműködése tapasztalatainak összegzése. KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS ORSZÁGOS.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A nemzetközi kapcsolatok elméletei
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Az Európai Unió intézményrendszere
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Úszó demokráciák Vitorlás köztársaságok A karib-tengeri kalóztársadalom, mint proto- demokratikus szubkultúra a XVII-XVIII. században Társadalmi és politikai.
A Magyar Köztársaság euro-atlanti csatlakozásának politikai vonatkozásai. A magyar diplomácia további feladatai az európai politikai integrálódás folyamatában.
Nagyhatalmi jelenlét Afganisztánban a XIX-XXI. században: hasonló és sajátos vonások Készítette : Hegedüs Zsuzsanna BGF-KKK.
Csoport, szervezet, hálózatok
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
Az EU kül- és biztonságpolitikája
A háború és a modern fegyveres erő
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
A béketámogató műveletek alapjai
A Magyar Honvédség részvétele NATO missziókban
Német Ferenc Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara.
Mekkora a „biztonságunk árnyéka” globalizált világunkban
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Neorealizmus és neoidealizmus
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette:Makra Betti Dátum:
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
Dobolyi Alexandra Európai Parlamenti Képviselő Külügyi Bizottság
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
Pályázó: Nők-háza Egyesület Nagykanizsa Pályázati azonosító: IFJ-GY-ND-09-A/B0043 Pályázat címe: Kistérségi Ifjúsági Fórum – 2009.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 2. sz. oktatási kérdés anyagából Nem Háborús Műveletek 1. Emlékszik még a világháboruk megdöbbető adataira, melyik a helyes a, - 1.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Jövőben várható pályázatok civil szervezeteknek Huber Helga projektmenedzsment szakértő
A szervezet alapítói: Elnök: Bokor Ildikó, Tiszteletbeli elnök: Kolcsár József, a kézdivásárhelyi színház igazgatója, Alelnök: Fodor György, Főtitkár:
1/14 Közép-dunántúli Regionális Kiválóság Minta Projekt tájékoztató Sugár Karolina elnök Szabó Kálmán ügyvezető igazgató Szövetség a Kiválóságért.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
MALÉV Számítástechnikai Osztály
A SZATMÁRI BÉKE.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Lisszaboni Szerződés tükrében
Délkelet – Ázsia országai
Előadás másolata:

A multilaterális diplomácia sajátosságai Vándor János 2009. április 23.

Kétoldalúság kontra sokoldalúság a diplomáciában Kormányközi sokoldalú kontra nemzeti szervezeti diplomácia A multilateralizmus fogalma utalást tartalmaz arra, hogy a nemzetközi kapcsolatok adott eseményénél közvetlenül kettőnél több szereplő vesz részt a folyamatok (többnyire tárgyalások) lefolyásának alakításában. A „sokoldalúság” fogalomkörén belül is megkülönböztetjük a kormányközi jellegű és a nemzetközi szervezetekkel összekapcsolható diplomáciát. Az előbbinél az elkülönült (nemzet)államok kormányainak képviselői kötődnek egymáshoz a felvetődő problémák kezelésének céljával, miközben a nemzetközi szervezetek minőségileg eltérő hátteret nyújtanak ahhoz, hogy a (nemzet)államok egyéni diplomáciai tevékenysége a probléma-megoldás terén kifejeződésre juthasson. A vízválasztót a kormányközi és a nemzetközi szervezeti diplomácia között az jelenti, hogy az előbbinél hiányzik a kapcsolatok intézményesülése. Tehát, az egyik oldalon fennáll a spontaneitás, a viszonylagos szabadság/kötetlenség (értve ezalatt az időbeniséget, az eljárási módokat, vagy éppen a rendezendő konfliktusok jellegét is), míg a másiknál már a kapcsolatok szabályozottsága révén egyrészt szűkebb a mozgástér (pl. csak az adott területre vonatkozó konfliktusok kezelésére kerülhet sor), másrészt könnyebb eligazodni a folyamatok alakulásában (pl. ismertek az eljárási szabályok). Végül, a nemzetközi szervezetek diplomáciájának keretein belül is elhatárolást tehetünk a (nemzet)állami kormányok, illetve a napjainkra már igen nagy számú, „önálló életre kelt” nemzetközi szervezet „saját”, azaz az érintett nemzetközi szervezeteket létrehozó államok akaratától és döntéshozatali mechanizmusától is már – különböző mértékben – elkülönült nemzetközi szervezetek működése között. (Erre a legjobb példát az EU szolgáltatja – lásd a témával foglalkozó előadást! – de gondoljuk csak végig pl. az ENSZ, illetve annak főtitkára szereplését a nemzetközi kapcsolatokban. A nemzetközi szakirodalom a multilaterális diplomácia fogalma alatt ma már elsődlegesen a nemzetközi szervezetek diplomáciáját érti.

A sokoldalú kormányközi diplomácia 1 + 1 + 1 ≠ 3 A sokoldalú (kormányközi) diplomácia születése A sokoldalú kormányközi diplomácia kezelésénél alapvető annak szem előtt tartása, hogy hiába van esetleg „csak” eggyel, kettővel, hárommal stb. több résztvevője egy diplomáciai aktusnak, az ott bekövetkező folyamatok kimenetelének alakulása, magának a diplomáciai cselekvés bonyolultsági fokának emelkedése nem egyszerű számtani összegződés, sokkalta inkább hatványozódás szerint bonyolódik. Pontos – számszerű – jelzés, természetesen, nem adható, hiszen nem pusztán a résztvevők száma, hanem a konfliktus jellege, a bekapcsolódó szereplők ahhoz kötődő érdekeltségének súlya, stb. is közrejátszik abban, hogy egy adott ügyben a „létszám” mennyiben teszi összetettebbé a konfliktus-rendezést. A sokoldalú – kormányközi – diplomácia születése, természetes módon, megelőzi a nemzetközi szervezetek létrejöttét. A sokoldalú diplomácia létrejöttét annak a felismerésnek köszönhetjük, hogy bizonyos kérdéseket az érintettek hatékonyabban rendeznek le akkor, ha az adott konfliktusban érdekelt több, vagy netalán az összes érintett fél egyidejűleg talál fórumot érdekeinek kifejtéséhez, védelméhez. Több érdekelt fél egyidejű jelenlétére bizonyos konfliktusok kezelésénél az ősidőkből is hozhatnánk példát, pl. birodalmak katonai összefogására harmadik felekkel szemben, vagy klasszikus példaként a görög városállamok együttes fellépésére külső ellenfelekkel szemben, saját belső ügyeik rendezésre érdekében. Az előbbi példánál sem kizárt a sokoldalú diplomáciát feltételezni, még ha többnyire ilyen helyzetekben inkább csak ideiglenes katonai szövetségekről is volt szó. A görög példa viszont – az ókori feltételrendszerben – már többet mutat, és valóban a mai sokoldalú (sőt, akár nemzetközi szervezeti fejlődés) előzményeit is láthatjuk abban. A modern diplomácia tekintetében – Európára fókuszálva – a sokoldalú diplomácia kibontakozását az európai politikai (állami) rendszer megerősödéséhez kapcsolhatjuk. Ennek elsődleges megjelenési formáját a sokoldalú (többrésztvevős) nemzetközi tanácskozások, konferenciák adták.

A sokoldalú konferenciáktól a nemzetközi szervezetek létrejöttéig Néhány elem/faktor, amely előmozdította a sokoldalú diplomácia kibontakozását: * A társadalmi, politikai, gazdasági fejlődéssel együtt járó változások teremtette politikai igények, pl. a nemzetközi kapcsolatok egészének átalakulása a 16-17. századtól, a háború, mint a konfliktuskezelés hatékony eszközének hátrébb szorulása (lásd a Vesztfáliai béke létrejöttének előzményeit és folyamatát!), a vallási tolerancia térnyerése (Vesztfáliához kapcsolódóan), a globális hatalomért folyó küzdelem európai háttere rendezésének, megszilárdításának igénye, stb.; A problémák összetettebbé válása (nem utolsó sorban a társadalmi-gazdasági fejlődés felgyorsulásának következtében); a hatalmi viszonyokba való beilleszkedésnek/mások abból történő kizárásának igénye; a későbbiekben, a társadalom fejlődésével összefüggésben, és a diplomácia (zárt – nyílt) jellegének módosulásával a társadalmi igényeknek való nagyobb megfelelés kényszere (aligha elszakíthatóan olyan jelenségektől, mint pl. a sajtó fejlődése, a közvélemény szerepének módosulása, stb.) A nemzetközi sokoldalú együttműködésnek a korszerű diplomácia szerinti, a multilateralizmus tartós fennmaradásának jegyeit magán viselő példáját a Bécsi Kongresszust követően fennállt Szentszövetség képezte, amely ugyan nem öltött intézményes formákat, de már magában hordta a majdani nemzetközi szervezetek bizonyos jegyeit (lényegében állandó jelleg, még ha nem is v olt szó érdemi intézményesülésről, adottak/körvonalazhatók voltak a megvitatandó kérdéskörök, lényegében minden európai ország meghívást kapott a csatlakozásra, bizonyos eljárási rend, szabályok érvényesültek, stb.) A nemzetközi szervezetek – leegyszerűsítve – nem mások, mint a sokoldalú, folyamatosan/állandóan működtetett konferenciák szabályozottabb keretek közti, állandósítási folyamatának végeredménye. Annak elismerése, hogy a konferencia által kezelt probléma folyamatosan (velünk) élő, ezért állandó kezelést is igényel. Az első nemzetközi szervezeteket alapvetően a gazdasági szükségszerűség hívta életre: 1965 - Nemzetközi Távíró Egyesület 1875 - Nemzetközi Súly- és Mértékügyi Hivatal 1878 - Nemzetközi Meteorológiai Szervezet 1885 - Nemzetközi Statisztikai Intézet stb. stb. Eközben kibontakozik a nem kormányközi (civil, NGO) szerveződés is. Ennek egyik legelső képviselője a Nemzetközi Vöröskereszt (1863), amelyet követnek olyan szerveződések, mint a Nemzetközi Nőtanács (1888), Interparlamentáris Unió (1899) stb. stb. Az első nemzetközi szervezetek

A multilaterális szervezetek néhány jellemzője: * Jogi érvénnyel bíró alapító dokumentum; * Állandó, pontosan meghatározott eljárási * Állandó belső szervezeti/intézményi struktúra; * Költségvetés a szervezet fenntartására Az alapító dokumentum lehet szerződés, charta, alapokmány, stb. Az eljárási szabályok kiemelkedően fontosak, hiszen ezek révén szerveződik és bonyolódik a szervezet belső élete. A belső intézményi struktúra szerveződésenként lehet igen eltérő, hiszen lényegében a megszabott feladatkörökhöz kell igazítani a szervezet egészének működését, de minden multilaterális szerveződésben megtalálható – a szervezet önálló működése és működtetése tekintetében szerephez jutó – titkárság, egy belső szervezeti adminisztráció, egy szervezeti vezető, illetve – a szervezetet létrehozó országok érdekképviseletét biztosítandó – egy döntéshozó/képviseleti/végrehajtó vagy más jellegű testület vagy testületek (tanács, közgyűlés, de az EU-ban pl. ott az EP is, stb.). Az érintett (tag)államok azonban más módon is kapcsolódhatnak az adott szervezethez (pl. külön képviseleten keresztül delegálják képviselőiket a szervezethez vagy éppen a szervezeten belül biztosított számukra ilyen képviselet. Lásd pl. a WTO mellett akkreditált külképviseleteket!) Megjegyzendő: az adott szervezettel szembeni elvárások, és nem kevésbé a feladatok/célok/problémák/elvárások tekintetében jelentkező erőviszonyok döntik el, hogy a szervezet miként formálódik.

A nemzetközi szervezetek osztályozása: * A résztvevők száma alapján: - univerzális - regionális - szubregionális * Feladatkörök/tevékenység alapján: - általános - szűkebb területhez köthető * A szervezet jellege alapján: - kormányközi - nem kormányközi * A biztosított jogosítványok/felhatalmazások alapján: - nemzetek feletti (szupranacionális) Természetesen az osztályozásra további lehetőségek is adódhatnak, függően a megközelítés módjától! Univerzális szervezet ma nincs abban az értelemben, hogy nincs olyan nemzetközi szervezet, amelynek minden elismert ország tagja lenne. (Még az ENSZ sem ilyen.) A regionális jelleg nem feltétlenül felel meg az általa sugallt elvárásnak, miszerint egy adott földrajzi térség országait fedje le, hiszen ettől eltérő példák szét számban akadnak. Ezzel együtt az esetek java részében a földrajzi közelség/kapcsolódás meghatározó. A nem univerzális nemzetközi szervezetek esetében erőteljesebben meghatározó az a célrendszer, amelynek kezelésére a szervezet feláll. 2. Általánosnak tekintjük azt a nemzetközi szervezetet, amely lényegében minden konfliktusforrás kezelését felvállalja (pl. az ENSZ). 3, Kormányközi szervezeteknél az államok legközvetlenebb delegáltjai, kormányzati képviselői vesznek részt a feladatmegoldásban, míg a nem kormányközi szervezeteknél egyén intézmények, testületek, szervezetek képviselői jelennek meg. Itt talán érdemes elhatárolni egymástól az NGO-fogalmat, amely lefedi a nem kormányzati/kormányközi képviseleti tevékenység egészét, illetve a civil szervezeteket, amelyek a társadalmi önszerveződésnek végül is sajátosabb megnyilvánulását jelentik. 4. Alapvető különbség van a két szerveződési típus között, hiszen az előbbi esetében a nemzeti szuverenitás – elméletileg – csorbítatlanul fennmarad, míg a szupranacionális együttműködés esetében a tagállamok nemzeti jogosítványaik egy részről lemondanak.

A meghatározó kérdéskörök jellege alapján * politikai * katonai-biztonsági * gazdasági * kulturális, stb. Leggyakrabban a nemzetközi szervezeteket konkrét feladat-meghatározásaik alapján osztályozzuk. Fel kell azonban figyelnünk arra, hogy a konfliktusok és érdekek összetettségéből következően nincs olyan nemzetközi szervezet, amely egyetlen specifikus jelleg szerint osztályozható volna. Hiszen, pl. egy katonai szerveződés szükségszerűen politikai is, de még ekkor sem veszíthetők szem elől a gazdasági megfontolások, amint pl. egy kulturális szervezetben is felszínre törnek a politikai-gazdasági, de korántsem ritkán a biztonsági érdekek. (Pl. egy vallási-kulturális szervezetnél, ha az iszlámról vagy más oldalról a kereszténységről van szó, lásd Iszlám Világkonferencia, elkerülhetetlenül napirendre kerül a biztonság kérdése is!) 7

A nemzetközi szervezeteken belüli tárgyalások egyes sajátos elemei A megjelenés sajátosságai Az érdekképviselet sajátos környezete Az érdekvédelem sajátosságai A hatalmi képességek érvényesítésének különleges gyakorlata A döntéshozatal ellentmondásai 8