A korrupció mint társadalmi társasjáték

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Készítette: Pósa Szabolcs Németh Gábor
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Korrupciós kockázatok az üzleti szektorban. Kutatási háttértanulmányok Szántó Zoltán (BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézet) – Tóth István János.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Humánkineziológia szak
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
© Homo Regius előadó: Kállai Mária, Szolnok Megyei Jogú Város alpolgármestere március Európai Területi Társulás és többszintű kormányzás konferencia.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
SZTE-ÁJTK, Politológia BA, III. évfolyam Politikatudomány szekció Április 15.
Küldő intézmény: Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Véleménymegosztó szubkultúrák: EMO Készítette: Starcsevics Nikoletta Témavezető:
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi Korrupció érzékelési index – CPI 2007 Alexa Noémi
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
Egy sikeres magyar márkaépítés. Hol kezdődik a mese? Említésre méltó magyar szereplő 2004 közepéig nincs az ásványvízpiacon 2004, a párizsi Aqua Eauscar.
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Hírnév! Jólét! VV! Képernyő- és valóságshow - kutatás
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A sürgősségi osztály indításával és működtetésével nyert tapasztalataink. CSMEK Hódmezővásárhely - Makó Dr. Lóczi Gerda.
A korrupció hazánkban Előadó: Sefcsik Balázs
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
„ PÁRBESZÉD - A köz- és felsőoktatás kapcsolata a pedagógusképzésben” című konferencia AZ ELŐADÁS CÍME Név Eger, ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Gazdik Judit Ápolásfejlesztő, intézményi szakoktató
HAJLÉKTALANSÁG ÉS DROGHASZNÁLAT
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Előadás másolata:

A korrupció mint társadalmi társasjáték XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi szekció – Politikatudomány 2011. 1

„... a bűn a jólét alapja, / ha korlátját a törvény kiszabja. / Igen, ha nagyság kell a népnek, / az államban szükség a vétek, / mint az éhség kell az evéshez. / Puszta erénytől nem virágzik / föl egy nemzet; s ki visszavágyik / az aranykorba, kész-e vajon / élni becsületben - de makkon?” (Bernard Mandeville) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Amiről szó lesz… A korrupció fogalmi meghatározásának problematikája A korrupció multidiszciplináris megközelítése (kommunikációelméleti, etikai, játékelméleti szempontból) A korrupció jelenségével kapcsolatos empirikus kutatás: a jövő generáció korrupciós hajlandósága Összegző gondolatok Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

A korrupció fogalma Egységes definíció: Ø KORRUPCIÓ Sáp „Társadalmi kór” Jatt, kenő-, illetve csúszópénz Megveszte-getés, befolyással üzérkedés, jogtalan előny Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola

A korrupció multidiszciplináris megközelítése I. AUSTIN HABERMAS olyan kommunikációs cselekvés, amelynek perlokúciós hatása van a társadalom egészére látens stratégiai cselekvés, amelynek hatása van az egyes egyénre „rejtett” szándékok, motivációk Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Anonim szubjektum Funkciói szolgálják a megértését: 1. Etikai feszültségek oldása Ideális társ, ideális bűnbak Az önigazolás eszköze 2. A korrupciós interakció 3. (fő)szereplője 3. Anonim szubjektum = bibliai kígyó Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

A korrupció multidiszciplináris megközelítése II. Ki játszik ilyet..? Játékelmélet és korrupció az „orvos-beteg játék” Fogoly dilemma paraszolvencia (korrupciós kategória) = „társadalmi társasjáték” 3. Anonim szubjek-tum elvárásai 1. Előzetes tudás 2. Anonim perlokú-ciós aktus Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

„Az anonim szubjektum gyermekei” Egy empirikus kutatás eredményei 2007-2009. Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola „A korrupció betegség, éppoly betegsége a társadalomnak, mint a magas szintű alkoholizmus vagy az öngyilkosságok járványa, s akárcsak ezeket, a korrupciót sem lehet tünetileg kezelni.” (Hankiss Elemér) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

A kutatás újszerűsége Problémák, hiányosságok: Nem kutatták még a korrupciót kommunikációelméleti és játékelméleti szempontból. Az anonim szubjektum fogalmának bevezetése Ezt a demográfiai csoportot a korrupció tekintetében még nem vizsgálták. A felnövekvő generációk korrupcióval kapcsolatos képét nem ismerjük. Problémák, hiányosságok: Az oktatási rendszerből (is) hiányoznak a korrupcióról szóló események Az anonim szubjektum ideális társ Bűnbakképzés az anonim szubjektum megteremtése

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Korrupció-kutatás Kutatásom motiválói, előzményei: 1998. február: közvélemény-kutatás (közigazgatás+igazságszolgáltatás) Transparency International tevékenysége A kutatás módszertana: Irányított, többlépcsős, rétegzett mintavételi eljárás Egyrészt leíró, másrészt felderítő-problémafelvető vizsgálódás Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Hipotézisek A vizsgálat alanyai ismerik a korrupció jelenségét (rádió, televízió, nyomtatott sajtó), de nem képesek meghatározni. Tudományos elméleti kapcsolódási pont: az anonim szubjektum fogalma (kommunikációs klisék, játékelméleti dilemmák). Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola A kérdőív struktúrája Háttérváltozók (nem, életkor, lakóhely, szak) A korrupció fogalmának értelmezése (1. kérdés) A korrupcióra vonatkozó attitűdök vizsgálata (2-3., 8. kérdés) A társadalmi veszélyek bekövetkezési valószínűsége (4. kérdés) A korrupció földrajzi elterjedtsége (5-6. kérdés) A vizsgált jelenség gyökerei (7. kérdés) Személyes találkozás a korrupcióval (9. kérdés) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola A minta N = 164 Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Kutatási eredmények és tapasztalatok A megkérdezettek nagyobb százaléka tisztában van a korrupció fogalmával. A kérdőív segített tisztázni a jelenséggel kapcsolatos esetleges félreértéseket. Nem okozott problémát a kérdések megválaszolása. Nem utasították el a kérdőív kitöltését (anonimitás, nyitottság). Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Asszociációs játék Korrupció Megveszte-getés Rendőrség Pénz Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola I. Demográfiai háttér Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola

II. A korrupció fogalmának értelmezése 5= legkevésbé; 1=leginkább korrupciónak tartja Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

III. A korrupcióra vonatkozó attitűdök vizsgálata Melyik az a maximum 2 kategória, amely még elfogadható? (2. kérdés) Korrupciós esetek súlyosságának vizsgálata: hol kezdődik és hol végződik a korrupció? (3. kérdés) Az egyes intézmények korrupciós fertőzöttsége (8. kérdés) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

A korrupciós kategóriák elfogadhatósága 5= elfogadható; 1= teljesen elfogadhatatlan Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

IV. Egyes társadalmi veszélyek bekövetkezési valószínűsége

V. A korrupció földrajzi elterjedtsége Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

VI. A korrupció gyökerei Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

VII. A korrupció mint személyes élmény Egészségügy: Színvonalasabb ellátásért fizetett Orvosi igazolás Soron kívüli orvosi ellátás Vám- és pénzügyőrség: Megvesztegetés Rendőrség: Szabálysértés esetén a rendőr nem jelentette fel megfelelő pénzbeli juttatás fejében Oktatási intézmény: Protekció a felvételi eljárás során Tanári kivételezés Nyomtatott sajtó: Információ manipulálása politikai befolyás hatására Önkormányzat: Pályázattal kapcsolatos korrupció (útfelújítás) Munkáltató: Nepotizmus Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola, Eger

Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Összegző gondolatok A kommunikációs csapdák ismeretének szükségessége A korrupció a stratégiai cselekvések egyik kategóriája (látencia) A korrupció dinamikus, értékváltó jelenség Tabu vs. nyitottság a jövő generáció részéről Öntudatos „tisztább generációk” Továbblépési lehetőség: reflektált önkép kialakítása Létezik az ellenszer..?! (nyilvánosság ereje, azonnali szankciók) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola