A korrupció mint társadalmi társasjáték XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi szekció – Politikatudomány 2011. 1
„... a bűn a jólét alapja, / ha korlátját a törvény kiszabja. / Igen, ha nagyság kell a népnek, / az államban szükség a vétek, / mint az éhség kell az evéshez. / Puszta erénytől nem virágzik / föl egy nemzet; s ki visszavágyik / az aranykorba, kész-e vajon / élni becsületben - de makkon?” (Bernard Mandeville) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Amiről szó lesz… A korrupció fogalmi meghatározásának problematikája A korrupció multidiszciplináris megközelítése (kommunikációelméleti, etikai, játékelméleti szempontból) A korrupció jelenségével kapcsolatos empirikus kutatás: a jövő generáció korrupciós hajlandósága Összegző gondolatok Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
A korrupció fogalma Egységes definíció: Ø KORRUPCIÓ Sáp „Társadalmi kór” Jatt, kenő-, illetve csúszópénz Megveszte-getés, befolyással üzérkedés, jogtalan előny Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola
A korrupció multidiszciplináris megközelítése I. AUSTIN HABERMAS olyan kommunikációs cselekvés, amelynek perlokúciós hatása van a társadalom egészére látens stratégiai cselekvés, amelynek hatása van az egyes egyénre „rejtett” szándékok, motivációk Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Anonim szubjektum Funkciói szolgálják a megértését: 1. Etikai feszültségek oldása Ideális társ, ideális bűnbak Az önigazolás eszköze 2. A korrupciós interakció 3. (fő)szereplője 3. Anonim szubjektum = bibliai kígyó Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
A korrupció multidiszciplináris megközelítése II. Ki játszik ilyet..? Játékelmélet és korrupció az „orvos-beteg játék” Fogoly dilemma paraszolvencia (korrupciós kategória) = „társadalmi társasjáték” 3. Anonim szubjek-tum elvárásai 1. Előzetes tudás 2. Anonim perlokú-ciós aktus Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
„Az anonim szubjektum gyermekei” Egy empirikus kutatás eredményei 2007-2009. Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola „A korrupció betegség, éppoly betegsége a társadalomnak, mint a magas szintű alkoholizmus vagy az öngyilkosságok járványa, s akárcsak ezeket, a korrupciót sem lehet tünetileg kezelni.” (Hankiss Elemér) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
A kutatás újszerűsége Problémák, hiányosságok: Nem kutatták még a korrupciót kommunikációelméleti és játékelméleti szempontból. Az anonim szubjektum fogalmának bevezetése Ezt a demográfiai csoportot a korrupció tekintetében még nem vizsgálták. A felnövekvő generációk korrupcióval kapcsolatos képét nem ismerjük. Problémák, hiányosságok: Az oktatási rendszerből (is) hiányoznak a korrupcióról szóló események Az anonim szubjektum ideális társ Bűnbakképzés az anonim szubjektum megteremtése
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Korrupció-kutatás Kutatásom motiválói, előzményei: 1998. február: közvélemény-kutatás (közigazgatás+igazságszolgáltatás) Transparency International tevékenysége A kutatás módszertana: Irányított, többlépcsős, rétegzett mintavételi eljárás Egyrészt leíró, másrészt felderítő-problémafelvető vizsgálódás Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Hipotézisek A vizsgálat alanyai ismerik a korrupció jelenségét (rádió, televízió, nyomtatott sajtó), de nem képesek meghatározni. Tudományos elméleti kapcsolódási pont: az anonim szubjektum fogalma (kommunikációs klisék, játékelméleti dilemmák). Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola A kérdőív struktúrája Háttérváltozók (nem, életkor, lakóhely, szak) A korrupció fogalmának értelmezése (1. kérdés) A korrupcióra vonatkozó attitűdök vizsgálata (2-3., 8. kérdés) A társadalmi veszélyek bekövetkezési valószínűsége (4. kérdés) A korrupció földrajzi elterjedtsége (5-6. kérdés) A vizsgált jelenség gyökerei (7. kérdés) Személyes találkozás a korrupcióval (9. kérdés) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola A minta N = 164 Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Kutatási eredmények és tapasztalatok A megkérdezettek nagyobb százaléka tisztában van a korrupció fogalmával. A kérdőív segített tisztázni a jelenséggel kapcsolatos esetleges félreértéseket. Nem okozott problémát a kérdések megválaszolása. Nem utasították el a kérdőív kitöltését (anonimitás, nyitottság). Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Asszociációs játék Korrupció Megveszte-getés Rendőrség Pénz Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola I. Demográfiai háttér Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola
II. A korrupció fogalmának értelmezése 5= legkevésbé; 1=leginkább korrupciónak tartja Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
III. A korrupcióra vonatkozó attitűdök vizsgálata Melyik az a maximum 2 kategória, amely még elfogadható? (2. kérdés) Korrupciós esetek súlyosságának vizsgálata: hol kezdődik és hol végződik a korrupció? (3. kérdés) Az egyes intézmények korrupciós fertőzöttsége (8. kérdés) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
A korrupciós kategóriák elfogadhatósága 5= elfogadható; 1= teljesen elfogadhatatlan Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
IV. Egyes társadalmi veszélyek bekövetkezési valószínűsége
V. A korrupció földrajzi elterjedtsége Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
VI. A korrupció gyökerei Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
VII. A korrupció mint személyes élmény Egészségügy: Színvonalasabb ellátásért fizetett Orvosi igazolás Soron kívüli orvosi ellátás Vám- és pénzügyőrség: Megvesztegetés Rendőrség: Szabálysértés esetén a rendőr nem jelentette fel megfelelő pénzbeli juttatás fejében Oktatási intézmény: Protekció a felvételi eljárás során Tanári kivételezés Nyomtatott sajtó: Információ manipulálása politikai befolyás hatására Önkormányzat: Pályázattal kapcsolatos korrupció (útfelújítás) Munkáltató: Nepotizmus Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola, Eger
Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Összegző gondolatok A kommunikációs csapdák ismeretének szükségessége A korrupció a stratégiai cselekvések egyik kategóriája (látencia) A korrupció dinamikus, értékváltó jelenség Tabu vs. nyitottság a jövő generáció részéről Öntudatos „tisztább generációk” Továbblépési lehetőség: reflektált önkép kialakítása Létezik az ellenszer..?! (nyilvánosság ereje, azonnali szankciók) Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola Eger
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Balogh Adrienn, Eszterházy Károly Főiskola