Ágnes, aki a „Szegények szolgálója” lett – száz éve született Teréz anya Polgár Péter XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Szociális munka, szociálpolitika I. tagozat 2011. április 14.
A dolgozat céljai, főbb pontjai Az életrajz hiteles bemutatása társadalomtörténeti szempontból A Szeretet Misszionáriusai rend fejlődésének leírása és a budapesti rendház bemutatása interjúkon keresztül Teréz anya és a média viszonya Szociális munkás-szerzetes szembeállítás Interreligionizmus fogalma és gyakorlati megvalósulása Kalkutta bemutatása
Ágnes Gonxha Bojaxhiu 1910. augusztus 26-án született Szkopjéban A későbbi Teréz anya már neveltetésében is a szegények iránti feltétlen szeretetre, segítőkészségre lett készítve. 12 évesen érezte először, hogy Istent kell szolgálnia Loretói Boldogságos Szűz Mária Rend A Szeretet Misszionáriusai rend 1950. október 7-én kezdte meg működését.
Nirmal Hriday – a Tiszta Szívek Háza Shishu Bhawan – a Gyermekotthon Titagarh – az első lepratelep
A rend nemzetközi térnyerése 1979. december 11. – a Nobel-békedíj átvétele Teréz anya és a politika Az AIDS elleni küzdelem kezdetei 1990-es években egészségi állapota végleg megrendült 1997. szeptember 5-én hunyt el
A média szerepe Teréz anya ismertté válásában és a Szeretet Misszionáriusainak térnyerésében Az 1950-es években a renddel egyszerre jelent meg a televízió, a fogyasztói társadalom és a hagyományos női szerepek változása. „Az év asszonya” Teréz anya ikonná vált, mint az önfeláldozás és a szeretet megtestesülése.
A szociális munkás-szerzetes szembeállítás A nővérek nem kizárólag a munkáért vannak a szegények között, hanem, hogy minden szenvedőben Krisztust szolgálják. Szociális munkás: egyén és környezete közötti kapcsolat Szerzetes: egyén és a vallása szerinti felsőbbrendű közötti kapcsolat A szerzeteseknek általában nincs előképzettségük De sok a hasonlóság
Az interreligionizmus A multikulturalizmus és a globalizáció megkívánja, hogy békében tudjunk egymás mellett élni. Ebben nagy szerepe van a vallásközi párbeszédnek. Nem kizárólag vallásokról van szó, hanem kultúrkörökről is. Vallásközi Párbeszéd Társasága Interreligious Insight Journal of Inter-Religious Dialogue
Beszélgetések a Szeretet Misszionáriusai rend tagjaival 2010 márciusában interjúkat készítettem Gazsó Imréné Marica önkéntessel és Battilana Giuliana Letizia vezető nővérrel. Teréz anya az 1980-as években többször járt Magyarországon. Józsefváros szociológiai mutatói már a rendszerváltáskor is jóval átlag alattiak voltak.
„Monoron lakunk és itt van az otthonunk” – beszélgetés Gazsó Imréné Marica önkéntessel Marica a kezdetek óta segíti a nővérek munkáját. A rend jó kapcsolatokat ápol a többi karitatív szervezettel. Kizárólag adományokból élnek, senki sem fizetésért dolgozik. Sokrétű tevékenységet végeznek (hajléktalanok, rászorulók lelki támogatása, küzdelem az abortusz ellen)
„Jézus az utcán alszik” – beszélgetés Battilana Giuliana Sr. M „Jézus az utcán alszik” – beszélgetés Battilana Giuliana Sr. M. Letizia MC vezető nővérrel A Szeretet Misszionáriusai egy missziós rend, így hazájában senki nem szolgálhat. A budapesti nővérek szeretik a várost, de károsnak tartják a magyarok elégedetlenségét. A nővéreknek polgári végzettségük is van. Letizia nővér megerősítette, hogy ők nem szociális munkások. Az önfeláldozás mindnyájunk életének a része.
Konklúzió Teréz anya munkásságának lélektani hatása nagyobb, mint a tényleges. Teréz anya halálakor a Szeretet Misszionáriusai 123 országban, 584 házzal voltak jelen, ahol 3914 nővér szolgált. A nővérek tevékenysége hasonlóságot mutat a szociális munkásokéval, mégis alapvetően eltér attól.
Köszönöm a figyelmet!