GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar Témavezető: Drd. Csata Zsombor Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar
Fogalmak Gazdasági etnocentrizmus Bármilyen gazdasági természetű cselekvés során megnyilvánuló etnikai alapú döntés Etnikai fogyasztás Egy bizonyos etnikummal asszociált, vagy adott etnikumúként beazonosított termék vagy szolgáltatás előnyben részesítése egy másikkal szemben
Célok és kutatási kérdések Megfigyelhető-e, és ha igen, milyen mértékű a gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztói magatartás a romániai magyarok körében? Milyen tranzakciós helyzetekben és piacokon érhető tetten leginkább? Mivel magyarázhatóak ezek a jelenségek
Elméleti megközelítések Gazdaság- szociológia Közgazdaság- tudomány Új gazdaságszociológia o Beágyazottság (Granovetter) o Lehetőség-struktúrák (Aldrich) Szocio-ökonómia (Etzioni) o Moralitás szerepe a gazdasági döntésekben
Módszerek Másodelemzés Erdélyi Etnikumközi Viszonyok Kutatóközpontja és Nemzeti Kisebbségkutató Intézet (N=1723) Demográfia, rétegződés, nyelvhasználat. Második hullám Saját kérdőíves kutatás (N=548) – Kolozsvári egyetemisták körében Online kérdőív (createsurvey.com)
Gazdasági etnocentrizmus Hajlandó lenne-e lemondani a (lak)bér bizonyos hányadáról azért, hogy azonos etnikumú bérlője legyen? (%)
Gazdasági etnocentrizmus Milyen mértékben lenne hajlandó eladni telkét egy magyar/román etnikumúnak? (%)
Etnikai fogyasztás Pusztán magyar volta miatt végezte-e a következő tevékenységeket? (%)
Etnikai fogyasztás Az alábbi esetekben inkább a magyart választaná (%) (vs. „Nem eszerint döntök”)
Etnikai fogyasztás (strukturális okok) Nyelvtudás „Etnikai burok” Területi származás
Etnikai fogyasztás (egyéni motivációk) Nemzeti identitás Nemzeti szolidaritásérzet Bizalom
Likert skála: Etnikai fogyasztás motivációi Faktoranalízis Strukturális okok (új gazdaságszociológia) Egyéni tényezők (szocio-ökonómia)
Magyar szolgáltatás Magyar elárusító Egyéni motivációk Strukturális okok Magyar termék
Összefoglalva Kimutatható egy átlag fölötti gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztás a romániai magyarok körében Különböző helyzetekben különbözőképpen nyilvánul meg – más-más magyarázó tényező Nem kell feltétlenül egy paradigmán belül vizsgálni a jelenséget
KÉRDÉSEK