GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lesz-e valódi kétnyelvűség Erdélyben? Rajtad múlik. Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Advertisements

KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Verseny és szabályozás Pápai Zoltán .
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
ATTITŰDÖK A KORRUPCIÓRÓL A JÖVŐ GAZDASÁGI SZAKEMBEREINEK SZEGMENSÉBEN
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fogyasztói magatartás
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A válság definíciója, jellemzői lezajlása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Társadalmi állapotrajzok konferencia
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Szervezeti struktúra és kultúra
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
Megyesi G. Boldizsár, Kelemen Eszter, Somogyi Zsófia Borbála, Geambașu Réka Készült a BZAKA – IKTI megbízásából március 1, BZAKA Workshop, Budapest.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Ifjúságügy: félúton?.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
BABEŞ-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM BÖLCSÉSZKAR MAGYAR NÉPRAJZ ÉS ANTROPOLÓGIA TANSZÉK ERDÉLYI MAGYAR TUDOMÁNYOS KONFERENCIA EGY SZÖVEGTÍPUS KONTEXTUSA Gál Géza.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Erasmus+ program és a vhf-es lehetőségek bemutatása
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Változó szakma-változó értékek?
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Európai szemeszter 2018/19
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
Előadás másolata:

GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar Témavezető: Drd. Csata Zsombor Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar

Fogalmak Gazdasági etnocentrizmus Bármilyen gazdasági természetű cselekvés során megnyilvánuló etnikai alapú döntés Etnikai fogyasztás Egy bizonyos etnikummal asszociált, vagy adott etnikumúként beazonosított termék vagy szolgáltatás előnyben részesítése egy másikkal szemben

Célok és kutatási kérdések  Megfigyelhető-e, és ha igen, milyen mértékű a gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztói magatartás a romániai magyarok körében?  Milyen tranzakciós helyzetekben és piacokon érhető tetten leginkább?  Mivel magyarázhatóak ezek a jelenségek

Elméleti megközelítések Gazdaság- szociológia Közgazdaság- tudomány Új gazdaságszociológia o Beágyazottság (Granovetter) o Lehetőség-struktúrák (Aldrich) Szocio-ökonómia (Etzioni) o Moralitás szerepe a gazdasági döntésekben

Módszerek  Másodelemzés  Erdélyi Etnikumközi Viszonyok Kutatóközpontja és Nemzeti Kisebbségkutató Intézet (N=1723)  Demográfia, rétegződés, nyelvhasználat. Második hullám  Saját kérdőíves kutatás (N=548)  – Kolozsvári egyetemisták körében  Online kérdőív (createsurvey.com)

Gazdasági etnocentrizmus Hajlandó lenne-e lemondani a (lak)bér bizonyos hányadáról azért, hogy azonos etnikumú bérlője legyen? (%)

Gazdasági etnocentrizmus Milyen mértékben lenne hajlandó eladni telkét egy magyar/román etnikumúnak? (%)

Etnikai fogyasztás Pusztán magyar volta miatt végezte-e a következő tevékenységeket? (%)

Etnikai fogyasztás Az alábbi esetekben inkább a magyart választaná (%) (vs. „Nem eszerint döntök”)

Etnikai fogyasztás (strukturális okok) Nyelvtudás „Etnikai burok” Területi származás

Etnikai fogyasztás (egyéni motivációk)  Nemzeti identitás  Nemzeti szolidaritásérzet  Bizalom

Likert skála: Etnikai fogyasztás motivációi Faktoranalízis Strukturális okok (új gazdaságszociológia) Egyéni tényezők (szocio-ökonómia)

Magyar szolgáltatás Magyar elárusító Egyéni motivációk Strukturális okok Magyar termék

Összefoglalva  Kimutatható egy átlag fölötti gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztás a romániai magyarok körében  Különböző helyzetekben különbözőképpen nyilvánul meg – más-más magyarázó tényező  Nem kell feltétlenül egy paradigmán belül vizsgálni a jelenséget

KÉRDÉSEK