LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Derzsényi Attila mk. alezredes

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

Prof. Dr. Báthy Sándor tanszékvezető, egyetemi tanár
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Logisztika alapvetések.
Szélerőművek elhelyezésének természetvédelmi problémái a Kisalföldön
Az 1. világháború.
Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
MAGYAR KATONÁK AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Szőnyi János „A hazai bioenergetika szerepe a jövő villamos energia ellátásban” december 15. Az erdészet energetikai alapanyag termelési szállítási.
Katonai logisztikai alapismeretek
A Fővárosi Központi Rendeltetésű Mentőszervezet Nemzeti Minősítő Gyakorlata, tapasztalatok FKI PVFŐFE.
Bonaparte Napoleon.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET OKTATÁSI TEVÉKENYSÉGE
Logisztika.
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Előadó: Bordás Bertalan
Az energiaellátás és az atomenergia Kiss Ádám február 26. Az atomoktól a csillagokig:
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Logisztika 6.előadás.
Magyarország etnikai szerkezete
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
VÁLTOZÁSOK EURÓPA TÉRKÉPÉN ÚJ NEMZETÁLLAMOK: OLASZORSZÁG, NÉMETORSZÁG
A II. VILÁGHÁBORÚ Története Készítette: Orbán Balázs 9/A.
A számírás története.
Pannonia Városai.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
Derzsényi Attila mk. alezredes. Feladat végrehajtáshoz szükséges eszközök, anyagok (elhelyezési szakellátás), készletek, szolgáltatások nyilvántartás,
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Izrael.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Jókai és Komárom 27/B. 1. Író és városa sokrétű kapcsolata Jókai itt született, itt járta első iskoláit Apja ügyvéd volt, a dunai gabonakereskedelem sok.
Az ellátási láncok biztonsága
Katonai stratégiák, stratégiai elméletek
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
DEÁK JÁNOS NAPJAINK KATONAI MŰVELETEINEK JELLEMZŐI
A háború és a modern fegyveres erő
Észak Korea Dél Korea 조선민주주의인민공화국 대한 민국.
A válság százada (III.sz.)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Kecskemét az első világháború éveiben
Paksi atomerőmű. A paksi atomerőmű Magyarország egyetlen atomerőműve. Épült: Alapkiépítés: 1760 MWe.
Készletgazdálkodás és logisztika
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
A TANK A harcmező ura.
Vállalkozásmenedzsment I.
A „nagy háború” okai 36. lecke Készítette: Vezér Zalán.
A Pun-Római háborúk.
Napóleon A császár.
Az első világháború (csoda)fegyverei: Repülőgépek
A független Magyarország bukása Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend, kerecsend.sulinet.hu/okt_anyagok.htm.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A világháború kezdete július 28. – november 11.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
A totális háború ( ) (Totális háború=kiterjedt minden földrészre, óceánra, országra, valamint a hátországokra is) Tankönyv oldal.
Napóleon Bonaparte.
Lehetőségek Horváth Dorottya.
Előadás másolata:

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Derzsényi Attila mk. alezredes NKE HHK Műveleti Logisztika Tanszék Tel: 29-152

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A legkorábbi hivatkozások Kr.e. 1. századból származnak, mégpedig a dicsőséges Római Birodalom egyik pedagógusa, bizonyos Marcus Terentius Varro említi először Logisticon c. művében, mint a gyerekek teljes körű gondozását és ellátását jelentő tevékenységek összességét. „Logisticon”: A gyermekek teljes ellátása gondozás étkeztetés ruházkodás játék pihenési, alvásidő biztosítása

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Később egyébként a hadseregben a „logisták” gondoskodtak a légiók élelemmel való ellátásáról és elszállásolásáról, illetve a készletek elraktározásáról. Többek között ők voltak, akik megszervezték, hogy hol legeltessék a hadsereget kísérő, azok húsellátását biztosító állatokat is.

Leon (VI.) másként a Bölcs (Philosophus), bizánci császár LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A Bizánci Birodalomban, Kr. u. 900 körül „logotétáknak” hívták őket, ekkor már pénzügyi és kereskedelmi tevékenységeket is végeztek a hadi feladatok megszervezése mellett. VI. (Bölcs) Leó bizánci császár (886-912) a „Háború művészetének összefoglaló magyarázata” c. művében a logisztikáról a következőket írta: „A logisztika dolga, hogy a hadsereget zsolddal ellássa, a feladatnak megfelelően felfegyverezze és elossza, védelmi és harci eszközökkel felszerelje a hadművelet minden igénye szerint, időben és jól. Leon (VI.) másként a Bölcs (Philosophus), bizánci császár Ez azt jelenti, hogy ki kell számítani a teret és az időt. A terepet a haderő mozgásának megfelelően és az ellenség ellenállóereje szerint kell értékelni. Ezeknek a feladatoknak megfelelően szükséges szabályozni, besorolni a saját haderő mozgását.”

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A Római hadsereg logisztikai szempontjai „Rómaiak logisztikára használt fogalmai: Copia, annonaria, frumentum, commeatus Egy hadsereg napi 15-20 km menetre képes Egy ember max. 30 kg-al terhelhető Forrásoktól 10 napnál messzebb távolodni kockázatos Ivóvíz forrásoktól nem szabad eltávolodni Vízi szállítás mindig hatékonyabb 6 lóval vontatott hajó = 400 ló szállítási kapacitása 30.000 fős hadsereg 30 napi élelme 33 km, ami hosszú kocsioszlopot igényelne (1300 szekér) A legnagyobb veszteségforrás a menet, nem a harc

Zrínyi Miklós 1646: Tábori Kis Tracta LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Zrínyi Miklós 1646: Tábori Kis Tracta Ha saját hazájában harcol a hadsereg és menet közben szerzi be a szénát, szalmát, tűzifát, ráadásul még az élelmet is, ez „istentelenség a szegény emberen”! Ellenséges földön sem jó a rekvirálás, mert többet vesz el a katona mint amennyire szüksége van, a felesleget pedig csak elherdálja, ami miatt a készletek egyenetlenül és igazságtalanul osztódnak szét. Ráadásul a zsákmányszerzésben elmerült, lerészegedett katonát az elkeseredett lakosság agyonveri, és a sereget harc nélkül is komoly veszteség éri.! Az sem az igazán jó megoldás, ha a táborral járókereskedőktől és markotányosoktól vásárol a katona. A kereskedő a legkisebb „lármára”, riasztóhírre elmenekül, a katona pedig beszerzési források nélkül marad

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A hadseregek létszámának jelentős növekedése miatt, a XVIII. században az ellátás problémája még nagyobb hangsúlyt kapott. A hadvezetések óriási anyag- és élelmiszerraktárakat hoztak létre, ezek viszont igen erős korlátot jelentettek a csapatok mozgatásában. Ezért alakult ki az az alapelv, miszerint egy nagyobb létszámú hadsereget nem volt szabad 5 napi menettávolságnál messzebbre vezényelni a saját központi utánpótlás-bázisától. Ez az ún. „raktárélelmezési-elv” a napóleoni háborúk idejére már nem volt tovább tartható, mivel jelentősen gátolta a csapatok mozgékonyságát.

A hadászati logisztika jelentősége! LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A hadászati logisztika jelentősége! Hannibál az Alpokon való átkeléskor a 112 000 fős hadseregéből 26 000 maradt (a 37 elefántból csak 3 élte túl). Napóleon 300 000 katonával indult Oroszország ellen, Moszkváig 1/3 át elvesztette. A Napóleont üldöző orosz sereg 120 000 fővel indult, Vilnánál csak 30 000 főből állt.

„Az ellátás a háború megvívásában fő dolog.” LOGISZTIKA TÖRTÉNETE 1832 Poroszország, Carl von Clausewitz „Vom Kriege” Az első összefoglaló hadtudományi mű: „Az ellátás a háború megvívásában fő dolog.”

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A jelenlegi hadtápellátás alapjait Napóleon tábornoka, a francia származású Antoine Henri Jomini (1779-1869) fektette le. Róla, azon kívül, hogy 90 évet élt meg azt kell még tudni, hogy a legtöbb, logisztikáról szóló írás őt nevezi meg, mint az első logisztikai mű szerzőjét. A logisztika az ô felfogásában a „csapatmozgások, csapatutánpótlások, valamint az erődítmények, szálláshelyek építésének gyakorlati művészete és alkalmazott tudománya” volt. Innen ered a szállásmester (marechal des logis) kifejezés is. A 19. század végén Jomini írásait angolra fordították, ezt követően pedig az amerikai katonai irodalom már „logistics” néven említi a tengeri flotta ellátási feladatainak megszervezésére irányuló tevékenységeket.

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Cyrus Thorpe katonai szakíró „Pure Logistics” (Tiszta logisztika) c. művében (1917) a logisztikát a stratégia és a taktika mellett a hadviselés 3. fő pilléreként mutatta be. 1918-tól a logisztika szó elterjedt és meghatározója lett az amerikai katonai szótáraknak és az utánpótlás, szállítás, építkezés, orvosi ellátás hadseregen belüli szinonímiáként használták. A logisztika súlyát mi sem jellemezhetné jobban, mint az Encyclopedia Britannica által is közölt tény, miszerint a II. Világ- háború során minden 10 amerikai katonából 3 vett részt közvetlenül a harcokban, a többség logisztikai feladatot látott el.

Óriási fejlődés a logisztikában (motorizáció, I. VH tapasztalatai) LOGISZTIKA TÖRTÉNETE XX. Század Óriási fejlődés a logisztikában (motorizáció, I. VH tapasztalatai) A II. VH -ban minden 10 amerikai katonából 7 logisztikai jellegű feladatot lát el A háborúk előkészítése és végrehajtása során a problémák 75%-a logisztikai jellegű.

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Malinovszkij marsall „A háborút már megnyertük, már csak a saját hadtápunkat kell legyőzni!”

„Minden ami nem a harc, az logisztika.” LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Montgomery tábornagy „Minden ami nem a harc, az logisztika.”

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE NATO A logisztika a szükséglet, a tér és idő előzetes tervezésére, összehangolására és az erőforrások allokálására terjed ki: – anyagellátás, utánpótlás és készletezés, – csapat-, anyag- és sebesültszállítás-szervezés és elhelyezés, – építésszervezés, infrastruktúra rendelkezésre bocsátás, – információs hálózat kiépítése, az előbbi feladatok irányítása

Norman H. Schwarzkopf tábornok LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Norman H. Schwarzkopf tábornok 1991-es Öböl-háborúban az amerikai erők parancsnoka „Békében mindenki nagy stratéga, de háborúban kénytelen logisztikussá válni”

A logisztika a piacgazdaságban LOGISZTIKA TÖRTÉNETE A logisztika a piacgazdaságban 1950-es évek: polgári logisztika (elosztás) költségcsökkentés 1970-es évek: integrált logisztika (rendszerszemlélet) értékesítés támogatása 1980-as évek: vevő kiszolgálás 1990-es évek: informatika

LOGISZTIKA TÖRTÉNETE Magyarország 1970-es évek: „ A Logisztika, mint kényszer gyakorlat” 1980-as évek: „A Logisztika, mint a szállítások racionalizálója” 1990-es évek: „A Logisztika, mint egy gazdasági előny” 2000-es évek: „A Logisztika, mint a folyamatok átfogó eleme