Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán Egészségügyi Magánszolgáltatók Egyesülete
Kit értünk magánszolgáltatón? Minden olyan egészségügyben működő céget, amely mögött magántulajdon áll és egészségügyi szolgáltatást nyújt, pl: magán szakrendelések, magán klinikák, magán szakrendelések, magán klinikák, kórházi működtetési jogot átvevő cégek, labordiagnosztika, röntgendiagnosztika, művese, betegszállítás, otthonápolás, intézeti gyógyszerellátás üzleti szereplői
Típusok Ellátási kategória szerinti típus: –Közellátás része –Közellátáson felüli plusz szolgáltatást nyújt Finanszírozás módja szerinti típus: –OEP-pel szerződésben áll –Lakossági és egyéb forrásokból finanszírozott elsősorban
Mi a HEME? Érdekképviselet: –szakmai –munkáltatói
Hol a mazohizmus? HEME kommunikációja = egészségügyi magánszolgáltatói szféra kommunikációja
A környezet Az egészségügy politika tárgya –a tőke létjogosultsága az ágazatban politikai játékszer és nem szakmai kérdés Érzelmeket vált ki egészségügy és magán vállalkozás kapcsolata –a lakossági- és szakmai közvéleményben egyaránt A környezet gyakran ellenséges a magán szolgáltatókkal szemben Sokan sejtik a rengeteg pénz „szagát” Lássuk meg a pozitívumot is: bár a pólus másik oldala kisebb, aki elfogadja a magántulajdon létjogosultságát az egészségügyben, nyitott a változásra, támogató
Kommunikáció irányai Belső kommunikáció (fokozott szerep) Külső kommunikáció
Belső kommunikáció Célcsoport: HEME tagsága Cél - kettős: –összetartozás és összetartás tudatának erősítése –szervezet vonzóvá tétele – tagság növelése Eszközök: –szakmai –tárasági tartalommal
Külső kommunikáció Célcsoportok: - Kormányzat és makro szintű politikai szféra - Közigazgatás - Önkormányzatok - Egészségügy - Lakosság -Sajtó, médiák (muszáj külön célcsoportként kezelni) -Egészségügyi magánszféra (nem tag)
Átfogó cél a folyamatosan és többnyire indokolatlanul támadott magánszolgáltatókról kialakult kép megváltoztatása hiteles kép kialakítása mind a lakossági, mind a szakmai közvéleményben a szféra pozícióinak javítása
Pozíció? OEP kassza 19,95%-a / vállalkozás (2003)
Pozíció még mindig… Minden értelemben Lobby: üzleti és közérdek összehangolása
Külső kommunikáció Külföld –Cél: egészségügyi szolgáltatásokat külföldre eladni, külföldről beteget vonzani magyar magánszolgáltatókhoz –Kereslet: szolgáltatások korlátozott körére irányul, megfelelő ár/minőség + könnyű elérhetőség kritériumok teljesítése mellett –Reális cél: az EU csatlakozással Magyarország nem lesz az európai várólisták leoperálója, a piaci rés a közép-kelet európai régió igényeinek kielégítése –Kommunikáció célja: pozitív image –Új EU tagállamok: image formálás + megismertetés –Régi EU tagállamok: „jó hírünk a nagyvilágban”
Köszönöm a figyelmüket!