Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában Marczell Viktória főiskolai adjunktus marketing vezető – Semmelweis Egyetem
Public Relations „Kölcsönös előnyökön alapuló kommunikáció és kapcsolatok tudatos szervezése, melynek célja az egyének, szervezetek és környezetük közötti megértés, valamint a bizalom megtartása.” (MPRSZ 2000)
Public Relations Szakmai feladata: a kommunikációs feladatok megoldása, a szervezet egyéb feladatai megoldásának kommunikációs támogatása. Jellegét tekintve: tervszerűen és folyamatosan folytatandó, tehát nem kampányszerű! hosszabb távú célokra irányul.
Public Relations A Public Relations feladatok megoldását szervezetileg háromféleképpen lehet támogatni: belső szervezeti egységgel, külső szakember, ill. ügynökség bevonásával, belső és külső szervezet együttműködésével.
Intézményen belüli PR egység: legjobban ismeri az intézményt és problémáit, leggyorsabban jut információhoz (házon belül van), leggyorsabban mozgósítható, belső munkatársak, így magukénak érzik a problémákat, feladatokat, saját tapasztalati értékelés végezhető.
PR ügynökség (külső): széleskörű tapasztalat (általános), külső szemmel nézi a problémákat, feladatokat, részfeladatokra is megbízható, nehezebben azonosul a szervezettel, belső tapasztalat hiánya.
Public Relations munkakörök/1. PR vezető PR szakmai szempontok képviselete és érvényesítése a felső vezetés döntéseiben PR részleg irányítása Szóvivő - információk közvetítése (személyesen) a nyilvánosság különböző csoportjaihoz
Public Relations munkakörök/2. PR munkatárs külső és belső kommunikációs kapcsolatok szervezése operatív feladatok végrehajtása PR asszisztens folyamatos információ gyűjtés adatbázis kezelés adminisztratív feladatok ellátása
A Public Relations célcsoportjai: Az intézet belső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység, az intézet külső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység.
Külső PR tevékenység: Összhangot biztosít: az intézmény által hivatalosan, valamint a dolgozók és a páciensek által informálisan terjesztett intézménykép (image) között.
Külső PR alanyai/1 Páciensek, betegek jelenlegi korábbi potenciális Beutaló orvosok, mentőszolgálatok Konkurens állami és magán egészségügyi szolgáltatók Finanszírozók OEP önkéntes egészségpénztárak
Külső PR alanyai/2 Általános nyilvánosság országos nemzetközi Tömegkommunikációs médiumok regionális
Külső PR alanyai/3 Társadalmi szervezetek egyesületek, alapítványok, jótékonysági szervezetek Szponzorok, mecénások országos vállalatok helyi vállalkozások Külföldi kapcsolatok testvérintézet
Külső PR alanyai/4 Szakmapolitikai szervek Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Érdekképviseletek Magyar Orvosi Kamara Magyar Kórházszövetség Betegjogi képviselők stb.
Belső PR tevékenység: Biztosítania kell: a menedzsment és a dolgozók közötti megfelelő viszonyt, a megfelelő munkahelyi légkört, az alkalmazottak intézménnyel, ill. céljaikkal való azonosulását, a személyes elégedettség fokozását. A tevékenység eredménye: javul a munka hatékonysága növekszik az egészségügyi intézmény eredménye
PR stratégiai kérdések „Mit” mondjunk „Hol” „Kinek” „Hogyan” „Mennyiszer”
PR feladatok/eszközök Vállalati image kialakítása Külső kommunikáció Belső kommunikáció Közbenjárás Médiakapcsolatok Sajtótájékoztatók Sajtófigyelés Lobbizás Háttér információk beszerzése Szponzoráció Mecenatúra Hírlevelek Szervezeti beszámoló anyagok Kockázatkezelési terv Alapítványi kapcsolatok összehangolása Reklamáció kezelés Stb.
Köszönöm a figyelmet! vmarczell@rekhiv.sote.hu