A nemzeti vidékstratégia és az új KAP Kajner Péter főosztályvezető-helyettes Parlamenti és Társadalmi Kapcsolatok Főosztálya ÚMVP MB KAP Albizottság ülése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Advertisements

Vidékfejlesztési Minisztérium
A Nemzeti Vidékstratégia és a Tisza-völgy fejlesztési program
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Természeti erőforrások védelme
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Dr. Czene Zsolt osztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
A KAP jövője 2013 után AZ ELNÖKSÉG KÖVETKEZTETÉSEI AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Fenntartható vidékfejlesztés Szentendre, augusztus 30. Ács Sándorné agármérnök, környezetvédelmi szakmérnök Tel: 30/ ,
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Mi vár a magyar mezőgazdaságra a következő 10 évben
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Földművelésügyi Minisztérium
Ember és környezetének viszonya
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

A nemzeti vidékstratégia és az új KAP Kajner Péter főosztályvezető-helyettes Parlamenti és Társadalmi Kapcsolatok Főosztálya ÚMVP MB KAP Albizottság ülése május 25.

2 Vidékfejlesztés Piaci támogatások Vidékfejlesztés Piaci támogatások Forrás: Brian Fuller et al.:‘Greening’ the CAP Idézi: A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés. Podmaniczky László előadása az “A magyar vidékfejlesztés és a mezőgazdaság jövője Európában” konferencián, május 24-én, a Parlament Felsőházi Termében. A Közös Agrárpolitika „új” iránya

3 Életképes élelmiszertermelés Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás Kiegyensúlyozott területi fejlődés A KAP céljai 2013 után Forrás: Podmaniczky (2011)

4 1.Konzervatív (a jelenlegi KAP fokozatos kiigazításokkal) 2.Fontolva haladás (a KAP kiegyensúlyozott reformja) 3.Radikális (vidékfejlesztés és agrár-környezetvédelem) A KAP reform forgatókönyvei A versenyképességet vagy a vidék társadalmi és környezetvédelmi funkcióját szolgálja inkább az agrárpolitika? EU NVS Forrás: Podmaniczky (2011)

5 Reformopciók a Közös Agrárpolitikában Közvetlen kifizetések Egyenlőbb elosztás tagállamok és gazdálkodók között Egyenlőbb elosztás a tagállamok és a gazdálkodók között A kifizetések „zöldítése” Felső támogatási korlát Fokozott kistermelői támogatás A közvetlen kifizetések fokozatos megszűntetése Piaci intézkedések Jogcímek maradnak, hatékonyabb és egyszerűbb végrehajtás Legtöbb jogcím kivezetése Csak súlyos válságok esetében, rendkívüli beavatkozások Vidékfejlesztés Fókuszban az éghajlatváltozás, biodiverzitás, bioenergia és innováció Fokozott hangsúly környezetvédelmen és klímaváltozás, zöld innovációval és helyi kezdeményezéssel Új elem a kockázatkezelés Új elosztási kritériumok A környezethez és a közjavakhoz kapcsolt új támogatási jogcímek bevezetése 1 Opció (konzervatív) 2 Opció (fontolva haladás) 3 Opció (radikális)

6 A KAP-közlemény helye és szerepe a döntéshozatalban első hivatalos bizottsági állásfoglalás tagországok részéről hivatalos reakciót követel meg jelentős mozgásteret hagy a főbb kérdésekben lehetőség a tagországi álláspontok összeegyeztetésére elnökségi következtetések megfogalmazása a Bizottság ennek figyelembe vételével elkészíti a következő költségvetési időszakra vonatkozó szabályozási támogatási rendeleteinek tervezetét, várhatóan 2011 őszére

7 Az elnökségi következtetések fő elemei A tagállamok többsége elfogadja és azonosul a Bizottság által megfogalmazott célkitűzésekkel 1.Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása, elegendő, biztonságos, jó minőségű élelmiszer termelése elfogadható áron; 2.Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ösztönözése és ellentételezése, természeti erőforrások hatékony felhasználása a környezetvédelmi szempontok figyelembevétele mellett; 3.Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása, vidéki térségek gyarapodásának elősegítése Európa teljes területén

8 Az elnökségi következtetések fő tartalmi elemei mezőgazdaság és a vidék sorsát a jövőben is együttesen kell kezelni erős és kétpilléres szerkezetű KAP szükséges I. PILLÉR II. PILLÉR Tovább kell egyszerűsíteni a KAP-ot (a gazdálkodó és a hatóság közötti kapcsolatok ésszerűsítése) zöldebb méltányosabb versenyképességet erősítő innovációt elősegítő környezetvédelmet és klímaváltozás elleni harcot szem előtt tartó

9 Az elnökségi következtetések a közvetlen támogatások vonatkozásában Közvetlen támogatások A közvetlen támogatások már bizonyították hasznosságukat; Alapvető eleme marad a KAP-nak; EU magas szintű normái okozta termelői költségeket részben ellensúlyozza; Gazdálkodó által előállított közjavak és -szolgáltatások elismerését és ellentételezését is szolgálja; Méltányos, pragmatikus, gazdaságilag és politikailag kivitelezhető országok közötti elosztás, „lépésről lépésre csökkentve annak a korábbi referenciákhoz való kapcsolását” Átmeneti időszakot kell biztosítani a változásokhoz;

10 Az elnökségi következtetések a közvetlen támogatások vonatkozásában Közvetlen támogatások A tagállamokat bizonyos mértékű rugalmasság illeti meg a támogatások elosztásánál; Érzékeny ágazatok/térségek tekintetében továbbra is tartsuk fenn a termeléshez kötés lehetőségét; SAPS rendszer legyen elérhető 2014 után is azon tagállamoknak, akik folytatni kívánják; Az aktív gazdák a fő kedvezményezettek; Kifizetések maximalizálását (capping) a tagállamok ellenzik; a tagállamok körében jelentős az ellenállás a nagyüzemeknek nyújtott közvetlen támogatások felső határának bevezetésével szemben; A tagállamok elfogadják a környezetvédelmi szempontok további erősítését („zöldítés”), de az ne bonyolítsa a rendszert és ne okozzon átfedést a pillérek között; KAT támogatás maradjon a II. pillérben.

11 Az elnökségi következtetések a piaci ügyek vonatkozásában Piaci ügyek Piacközpontúság és versenyképesség fokozása a vezérelv továbbra is; Meglévő eszközök biztonsági hálót alkotnak; Az eszközök működtetése során a Bizottság legyen gyorsabb és rugalmasabb; Élelmiszerlánc működését hatékonyabbá kell tenni a keletkező jövedelmek igazságosabb eloszlása érdekében (esetleg a tej ágazat mintájára); Külkereskedelem: „az uniós és a harmadik országbeli termelők számára egyenlő feltételeket kell teremteni az uniós előírások tekintetében”. Kockázatkezelés Növekvő termelői kockázatokra választ kell adni; A rendszer „legyen önkéntes, ne legyen versenytorzító és ne zavarja meg az e témában már létező intézkedéseket”;

12 Az elnökségi következtetések a vidékfejlesztés vonatkozásában Vidékfejlesztés Értékes politika, amelynek robosztusnak kell maradnia; Kulcsfontosságú az erőteljes vidékfejlesztési politika a versenyképesség és fenntarthatóság szempontjából  fontos a vonatkozó uniós szakpolitikákkal való összhang megerősítése; Generációváltási kényszer => fiatal gazdálkodók és új belépők; Infrastruktúra-fejlesztés, tudásbővítés; Közvetlen értékesítés fejlesztése, a helyi piacra való termelés ösztönzése; Környezetgazdálkodás sikeres elem, maradjon a jövőben is; Központi elem az innováció: a KAP támaszkodik rá és egyúttal ösztönzi is; Éghajlatváltozás: a folyamat mérséklésében és az alkalmazkodásban egyaránt kulcsszerepe van a mezőgazdaságnak; Programozás: ne bonyolódjanak a keretszabályok és a tagállamok még rugalmasabban érvényesíthessék sajátosságaikat; Szinergiára törekvés: EU regionális és kohéziós politikáival

13 Nemzeti Vidékstratégiai Koncepció – 2020 A vidék felemelkedéséért és a fenntartható agrárjövőért AGRÁR-, ÉLELMISZER-, KÖRNYEZET-, VIDÉKSTRATÉGIA

14 A környezet, az agrárium és a vidék kölcsönös egymásrautaltsága környezeti adottság gazdálkodási mód, intenzitás környezetminőségtermékminőség életminőség környezetbiztonságélelmiszerbiztonság foglalkoztatás szociális biztonság

15 Paradigmaváltás Agrárpolitika helyett integrált vidékpolitika Nagyüzemi helyett családi dominanciájú mez ő gazdaság Tájidegen monokultúra helyett tájgazdálkodás A mezőgazdaság csak akkor tarthat igényt közösségi forrásokra, ha a termelési feladatok mellett környezeti és társadalmi, foglalkoztatási (ún. ökoszociális) feladatokat is magára vállal.

16 Erős ökoszociális állam Közösségi hasznosulás és méltányos elosztás Rendszerszemlélet A helyi gazdaságra és a hálózati jellegű együttműködésre építkezés A helyi közösségek részvétele a fejlesztésekben Stratégiai alapelvek

17 Stratégiai célkitűzések 1.A vidéki munkahelyek megőrzése, gyarapítása 2.A vidéki népesség megtartása, a demográfiai egyensúly helyreállítása 3.Az élelmezési és az élelmiszerbiztonság szavatolása, a kiszolgáltatottság megszüntetése 4.Agrár- és élelmiszergazdaságunk életképességének növelése, piaci pozícióinak javítása, a növénytermesztés és az állattartás egyensúlyi arányának helyreállítása 5.Az ivóvízbázisok védelme, a vízkészletek, a talajok továbbá a természetes élővilág és a tájak megőrzése, a környezetbiztonság növelése 6.Helyi erőforrásokra és rendszerekre is támaszkodó energiaellátás, energiabiztonság, a kiszolgáltatottság csökkentése 7.A vidéki életminőség javítása, a vidéki gazdaság több lábra állítása 8.A város és vidéke szoros kapcsolatának helyreállítása

18 Stratégiai területek és teendők 1.Természeti értékek védelme, fenntartható természeti erőforrás- és tájgazdálkodás 2.Vidéki környezetminőség 3.Föld- és birtokpolitika 4.Fenntartható agrárszerkezet- és termeléspolitika 5.Hozzáadott értéknövelés, biztonságos élelmiszerellátás, biztonságos piac 6.Helyi gazdaságfejlesztés 7.Vidéki szellemi és fizikai infrastruktúra, életképes vidéki települések, helyi közösségek

19 NEMZETI VIDÉKSTRATÉGIA 2020 Természeti értékek védelme, fenntartható természeti erőforrás és tájgazdálkodás Vidéki környezet- minőség Föld- és birtokpolitikaFenntartható agrárszerkezet- és termeléspolitika Hozzáadott érték növelés, biztonságos élelmiszerellátás, biztonságos piac Helyi gazdaságfejlesztés Vidéki szellemi és fizikai infrastruktúra, életképes vidéki települések, helyi közösségek Stratégiai területek Talajvédelmi program Természeti értékek, területek, ökoszisztéma szolgáltatások védelme és helyreállítása Vízkészlet- és vízminőség- védelmi program Környezetbiztonsági program Szennyvíz program Ivóvíz program Hungarikum program Helyi, regionális élelmiszer-feldolgozás program „Kert-Magyarország” kertészeti program Föld- és birtokrendezési program Földhasználati szerkezetátalakítási, tájgazdálkodási program Demográfiai földprogram, „fiatal gazda életpályamodell” Növényi fehérjeprogram Oktatás, szakképzés, környezeti nevelés Térségi komplex vidékfejlesztési programok Tisza-völgy komplex fejlesztési program Tanyás térségek fejlesztési programja Homokhátság program Cserehát program Ormánság program Nemzeti lovasprogram Halászati program Kézműves program Falusi, tanyai vendéglátás program Vidéki kulturális és épített örökség program Egészséges közétkeztetési program Kárpát-medencei vidékfejlesztési együttműködésiek programja Szociális földprogram Gyepre alapozott és őshonos állattartási program Génmegőrzés, biológiai alapok fejlesztése program Nemzeti erdőprogram Országos és nemzetközi élelmiszer-feldolgozás program Helyi élelmiszer- feldolgozás, helyi piac és élelmiszerellátási program Agrármarketing, bel- és külpiaci program Komplex helyi (térségi) vidékfejlesztési (energiaellátási) program Népfőiskolai szaktanácsadás, felnőttképzés Modellgazdaságok, tájközpontok, szaktanácsadási rendszer K+F infrastruktúra rekonstrukció program Nemzeti stratégiai programok Területi vízgazdálkodási program Ásványi nyersanyag és energiaerőforrás- gazdálkodási program Települési vízgazdálkodás Zöldterületi rendszer fejlesztése, helyi természeti értékek védelme Hulladékgazdálkodási program Levegőminőség-védelmi és zajterhelés csökkentési program Üzemszabályozási program Ártéri tájgazdálkodás program Védett és érzékeny természeti területek gazdálkodási programjai (MTÉT, Natura 2000) Helyi szövetkezetek, helyi pénz programok Falufejlesztés, vidéki települések infrastrukturális fejlesztése Ellenőrzött élelmiszerlánc program Tudatos fogyasztó és vásárló program Vadgazdálkodási program Árvízvédelmi program Állattenyésztés-fejlesztési program Zöld Duna Program Ökológiai gazdálkodás program

20 1.Konzervatív (a jelenlegi KAP fokozatos kiigazításokkal) 2.Fontolva haladás (a KAP kiegyensúlyozott reformja) 3.Radikális (vidékfejlesztés és agrár-környezetvédelem) A KAP reform forgatókönyvei A versenyképességet vagy a vidék társadalmi és környezetvédelmi funkcióját szolgálja inkább az agrárpolitika? EU NVS Forrás: Podmaniczky (2011)

21 NVS célkitűzések és a jövőbeli KAP összhangja 1.Életképes élelmiszertermelés: – Az élelmezési és az élelmiszerbiztonság szavatolása, – Agrár- és élelmiszergazdaságunk életképességének növelése, a növénytermesztés és az állattartás egyensúlyi arányának helyreállítása; 2.Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás – Az ivóvízbázisok védelme, élővilág és a tájak megőrzése, a környezetbiztonság növelése; 3.Kiegyensúlyozott területi fejlődés: – A vidéki népesség megtartása, a demográfiai egyensúly helyreállítása; – Helyi erőforrásokra támaszkodó energiaellátás, energiabiztonság, – A vidéki életminőség javítása, a vidéki gazdaság több lábra állítása; – A város és vidéke szoros kapcsolatának helyreállítása; – A vidéki munkahelyek megőrzése, gyarapítása.

22 Stratégiai területek és a jövőbeli KAP összhangja 1.Életképes élelmiszertermelés: – Föld- és birtokpolitika – Fenntartható agrárszerkezet- és termeléspolitika – Hozzáadott értéknövelés, biztonságos élelmiszerellátás, biztonságos piac 2.Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás – Természeti értékek védelme, fenntartható természeti erőforrás- és tájgazdálkodás – Vidéki környezetminőség 3.Kiegyensúlyozott területi fejlődés: – Helyi gazdaságfejlesztés – Vidéki szellemi és fizikai infrastruktúra, életképes vidéki települések, helyi közösségek

23 A KAP-hoz kapcsolható Stratégiai programok Föld- és birtokrendezési program Földhasználat szerkezetátalakítási, tájgazdálkodási program Ökológiai gazdálkodás program Ártéri tájgazdálkodás program „Kert-Magyarország” kertészeti program Állattenyésztés-fejlesztési program Génmegőrzés, biológiai alapok fejlesztése program Halászati program Vadgazdálkodási program Agrármarketing, bel- és külpiaci program Helyi, regionális élelmiszer-feldolgozás program Életképes élelmiszertermelés: Országos és nemzetközi szintű élelmiszer- feldolgozás program Ellenőrzött élelmiszerlánc program Tudatos fogyasztó és vásárló program Hungarikum program Egészséges közétkeztetési program Helyi élelmiszer-feldolgozás, helyi piac és élelmiszerellátási program Helyi szövetkezetek, helyi pénz programok Oktatás, szakképzés, környezeti nevelés Népfőiskolai szaktanácsadás, felnőttképzés K+F infrastruktúra rekonstrukció program

24 A KAP-hoz kapcsolható Stratégiai programok Talajvédelmi program Természeti értékek, területek, ökoszisztéma szolgáltatások védelme és helyreállítása Vízkészlet- és vízminőség- védelmi program Területi vízgazdálkodási program Ivóvíz program Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás : Földhasználat szerkezetátalakítási, tájgazdálkodási program Védett és érzékeny természeti területek gazdálkodási programjai (MTÉT, Natura ) Gyepre alapozott és őshonos állattartási program Nemzeti erdőprogram Oktatás, szakképzés, környezeti nevelés

25 A KAP-hoz kapcsolható Stratégiai programok Helyi élelmiszer-feldolgozás, helyi piac és élelmiszerellátási program Demográfiai földprogram, „fiatal gazda életpályamodell” Szociális földprogram „Kert-Magyarország” kertészeti program Helyi, regionális élelmiszer-feldolgozás program Tudatos fogyasztó és vásárló program Egészséges közétkeztetési program Kiegyensúlyozott területi fejlődés:

26 Köszönöm a figyelmüket!