1 Gondolatok a 2014-2020 közötti Többéves Pénzügyi Keretre vonatkozó bizottsági javaslatról ELŐADÓ: DR. KENGYEL ÁKOS EGYETEMI DOCENS, JEAN MONNET PROFESSZOR.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
EU-költségvetés 2013-on túl Reformkényszerek és reformopciók Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, 2007.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
Az EU-költségvetés átfogó reformja Közgazdasági alapok, politikai feltételek, tagállami érdekek Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Az EU költségvetése Dr. Szemlér Tamás BGF Külkereskedelmi Kar
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
Az Európai Unió pénzügyei
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
A Z E URÓPAI U NIÓ PÉNZÜGYEI D R. H ALM T AMÁS, BGF A K ÖZGAZDASÁGI S ZEMLE FŐSZERKESZTŐJE Források: Ferkelt Balázs (Budapesti Gazdasági Főiskola) és Hetényi.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Az Európai Unió költségvetési eljárása
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Európai Uniós ismeretek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

1 Gondolatok a közötti Többéves Pénzügyi Keretre vonatkozó bizottsági javaslatról ELŐADÓ: DR. KENGYEL ÁKOS EGYETEMI DOCENS, JEAN MONNET PROFESSZOR BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM VILÁGGAZDASÁGI TANSZÉK BUDAPEST, NOVEMBER 28.

2 TARTALOM Általános kiinduló állítások a javaslatról A közös költségvetés fő feladatai Költségvetési funkciók és az uniós szint Megjegyzések a bevételi oldal finanszírozásáról Megjegyzések a kiadási oldalra vonatkozó javaslatokról Záró megjegyzések

3 ÁLTALÁNOS KIINDULÓ ÁLLÍTÁSOK A JAVASLATRÓL Kiinduló állításaim: A bizottság javaslata óvatos, nincsenek radikális változtatási elképzelések A javasolt keretek a tagállami hozzáállás tükrében reálisak, alapvetően konfliktuskerülőek A javaslat a jelenleg kialakított keretekre épít, az EMU- hoz kapcsolódó válsággal nem foglalkozik Miért? Elfogadja azt, hogy 1%-os GNI-arányos tényleges kifizetésekben kell gondolkodni (tagállami hajlandóság, válság költségvetési hatásai) Nem javasol radikális tartalmi és forrásbeli átrendeződést sem a bevételi, sem a kiadási oldalon (az igazi saját források felé óvatos elmozdulást javasol, a kiadási oldalon az új fejezetcímek a jelenlegi tartalmat követik) Mindebből az következik, hogy a vita most is a nettó egyenlegről fog szólni

4 A KÖZÖS KÖLTSÉGVETÉS FŐ FELADATAI 1.A legfontosabb, reális feladat: a közös politikák, stratégiai célok támogatása (probléma forrása: automatizmus – fair részesedés kérdése) 2. Kohézió erősítésének igénye: csökkenjenek a fejlettségi különbségek (meghatározó integrációs cél, kritérium a relatív fejlettségi szint) 3. Elvárás lehet, de nem reális cél: az integrációból származó nyereségek és veszteségek kiegyensúlyozása (téves szemlélet: csak a nettó pénzáramlás számít, a nem költségvetési jellegű előnyöket figyelmen kívül hagyja; ugyanakkor reális elvárás, hogy a teherviselő képességgel /fejlettségi szinttel/ arányos egyensúly legyen a befizetések és a transzferek között)

5 KÖLTSÉGVETÉSI FUNKCIÓK ÉS AZ UNIÓS SZINT 1.Allokáció (a piac kudarca miatt) 2.Disztribúció (az elért jólét elosztására) 3.Stabilizáció (fiskális és monetáris politikai eszközök az egyensúlytalanságok kijavítására) 4.Szabályozó szerep (csekély költségvetési vonzat) Az EU-költségvetés funkciója : - elsősorban allokáció + disztribúció (az agrárkiadások és a regionális politika túlsúlya miatt) - az újraelosztási politika legtöbb területe érintetlen marad (pl.: jóléti transzferek, munkanélküli segélyek, egészségügyi biztosítás, védelem) - gazdasági stabilizáló szerep a monetáris politika kivételével a tagállamok kezében (de Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz külön 1000 mrd eurós kerettel! Az eurózóna válsága miatt a fiskális politika terén valamit tenni kellene, a szuverén adósságválság megoldására a jelenlegi keretek nem megfelelőek - szabályozás: egységes belső piac (kicsi költségvetési igény)

6 MEGJEGYZÉSEK A BEVÉTELI OLDAL FINANSZÍROZÁSÁRÓL Problémák: -a hagyományos saját forrásokon kívül nincsenek igazi, saját bevételi források – ez aláássa az unió költségvetési gazdálkodásának autonómiáját -a GNI-alapú befizetés dominanciája miatt a nettó egyenleg vált meghatározóvá -egyre kisebb hajlandóság a források növelésére Elvileg olyan valódi saját források kellenének, amelyek: -nem függenek közvetlenül a tagállami költségvetésektől -kapcsolódnak az uniós politikákhoz és közös célokhoz -igazságosan (teljesítőképességükkel arányosan) érintik a tagországokat

7 MEGJEGYZÉSEK A BEVÉTELI OLDAL FINANSZÍROZÁSÁRÓL Reálisan javasolt változások: -Új számítási módszeren alapuló ÁFA-forrás -Pénzügyi tranzakciókra kivetett adó Korábbi egyéb javaslatok nem reálisak (pl. szén-dioxid kibocsátásához kapcsolódóan a kvótakereskedelemre kivetett járulék; repülőgép-közlekedésre kivetett járulék; vállalati nyereségadó, energiaadó) Saját meglátás: amíg a GNI 1%-a körüli uniós költségvetésről van szó, gyakorlatilag mindegy, hogy ezt hogyan finanszírozzuk – legigazságosabb a fejlettségi szinttel arányos hozzájárulás (GNI-alapú befizetés) – még ha ez az integráció erősödése szempontjából egyáltalán nem az ideális megoldás

8 MEGJEGYZÉSEK A KIADÁSI OLDALRA VONATKOZÓ JAVASLATOKRÓL 2014-től új elnevezések és szerkezet –pozitív üzenet (Európa 2020 stratégiára felfűzve), mögötte alapvetően a korábban kialakult tartalom, de helyes irányú arány-eltolódásokkal –az egyes politikáknál az új terminológia sokszor zavaró (pl. K+F keretprogram helyett Horizont 2020, közösségi stratégiai iránymutatások helyett közös stratégiai keret, NSRK helyett partnerségi szerződés, LLP helyett Education Europe stb.) Kiadások kb. 2/3-a a 2 hagyományosan meghatározó politikára (az agrár- és a kohéziós politikára) Az egyes kiadási tételek tartalma változatlan: 1. kiadási tétel: Jelenlegi elnevezés: Fenntartható növekedés (1.a. Versenyképesség a növekedésért és foglalkoztatásért /K+F, TEN, oktatás, szociálpolitika/, 1.b. Kohézió a növekedésért és foglalkoztatásért) Új elnevezés: Intelligens és inkluzív növekedés

9 MEGJEGYZÉSEK A KIADÁSI OLDALRA VONATKOZÓ JAVASLATOKRÓL 3 területet érdemes kiemelni: K+F (nagyon pozitív elmozdulás) – : 48 mrd euró – : 80 mrd euró –Évi K+F kiadás kb. 240 mrd euró (GDP 2%-a) –Ha a cél 3% és 1/3 legyen a közpénz, akkor évi kb. 120 mrd euró közpénz szükséges – 11,5 mrd euró (kb. 10%-os szerepvállalás) TEN (pozitív elmozdulás, de a kohéziós politikához való viszonya zavaros) – : 7,2 milliárd – : Európai Összekapcsolódási Eszköz 40 mrd euró (+ Kohéziós Alapból 10 mrd) –Energiahálózatokra 200 mrd euró kellene (fele közpénz) – 9,1 mrd euró (kb. 9%-os szerepvállalás) –Közlekedési hálózatokra minimum 250 mrd euró kellene (500 mrd a teljes hálózat) – 21,7 mrd + 10 mrd euró (kb. 13%-os szerepvállalás) –Digitális hálózatokra kb. 200 mrd euró kellene – 9,2 mrd euró

10 MEGJEGYZÉSEK A KIADÁSI OLDALRA VONATKOZÓ JAVASLATOKRÓL Kohéziós politika – : 308 mrd euró – : 336 mrd euró –A 3 régiótípus meghatározása kérdéseket vet fel – továbbra is mindenkit támogatnak, a határ menti együttműködés marginális –A sávos plafon helyett a támogatások felső határát egységesen a tagországok GDP-jének 2,5%-ában húznák meg ( között a GDP 3,24-3,79%-a az EU átlagos fejlettségi szintjéhez képest 75 és 40 százalék között álló országok esetében) –A források felhasználását szigorúbb feltételekhez kívánják kötni: a tematikus területen nemzeti stratégiai tervek és a vonatkozó uniós szabályozási kereteknek megfelelő hazai jogi háttér az európai gazdasági kormányzással összefüggésben előírt követelmények betartása (nem megfelelő költségvetési politikák esetében a támogatások felfüggeszthetők lennének) – kérdés, hogy indokolt lenne-e az egyes projektek kedvezményezettjeit így büntetni

11 MEGJEGYZÉSEK A KIADÁSI OLDALRA VONATKOZÓ JAVASLATOKRÓL 2. kiadási tétel: Jelenlegi elnevezés: Természeti erőforrásokkal való gazdálkodás (KAP – piaci támogatások, közvetlen kifizetések és vidékfejlesztés; halászati politika; környezetvédelem) Új elnevezés: Fenntartható növekedés - természeti erőforrások Agrárpolitikát érintő dilemmák –A KAP I. pillérében a társfinanszírozás továbbra is tabu –Differenciált jogosultságra lenne szükség jól meghatározott kritériumok alapján –Minőségi változások (feltételesség, „zöldebbé tenni” a támogatásokat) – pozitív –Kérdéseket vethet fel a világ élelmiszerpiacán zajló áremelkedés 3. kiadási tétel: Jelenlegi elnevezés: Európai állampolgárság, szabadság, biztonság és jog érvényesülése (Bel-és igazságügyi együttműködést érintő politikák, fogyasztóvédelem, kultúra)

12 MEGJEGYZÉSEK A KIADÁSI OLDALRA VONATKOZÓ JAVASLATOKRÓL Új elnevezés: Biztonság és uniós polgárság –Változatlan tartalom, a források megfelelő koncentrációja 4. kiadási tétel: Jelenlegi elnevezés: Az EU mint globális partner (Szomszédságpolitika, fejlesztési és gazdasági együttműködés, humanitárius segélyezés és válságkezelés) Új elnevezés: Globális Európa –Jól strukturált eszközrendszer –Európai Fejlesztési Alap továbbra is kívül marad a költségvetésen – speciális tagállami érdekek –Új javaslat a Partnerségi Eszköz – ami láthatóan rugalmasan alkalmazható 1 mrd eurós keret 5. kiadási tétel: Adminisztráció –Változatlanul nem nagy súly, ugyanakkor kérdés a feladatok externalizációja, ügynökségek elszaporodása

13 ZÁRÓ MEGJEGYZÉSEK 1.A többéves pénzügyi keretre tett javaslatok alapvetően a napjainkra kialakult költségvetésből indulnak ki, ezért a várható viták a szokásos módokon fognak rendeződni 2.Félő, hogy az eurózóna válságához kapcsolódó problémák elterelik a figyelmet a többéves pénzügyi keret érdemi vitájáról 3.Az államadósságok kezelésének problémája ugyanakkor radikális változásokat tett volna (tenne) szükségessé az uniós szintű költségvetés működésében: a fiskális föderalizmus felé történő elmozdulásra lenne szükség

14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!