ÖKO - „ÉLHETŐ” – „ZÖLD” ISKOLA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mire lehet/ne jó az iskola?
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola, mint Ökoiskola
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Környezetállapot-Értékelés Program A PROGRAM JÖVŐ„KÉP”E KvVM – MTA TAKI – Széchenyi István Egyetem Bulla Miklós.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Az éghajlatváltozás probléma kezelésének fenntarthatósági megközelítése.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A KMMSTG ökoiskola fejlesztési munkájának bemutatása Néhány pontos ö/o/koskodás: Iskola rövid története Innovativitás és a KMMSTG Ökoságunk kezdete A kritériumrendszer.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
PROGRAM.
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

ÖKO - „ÉLHETŐ” – „ZÖLD” ISKOLA

ÖKOISKOLA KÖRNYEZETÉRT FELELŐS MENTALITÁS ELŐSEGÍTÉSE

„…a nemzet jövője az egymást követő nemzedékek ifjúságának kezében van letéve, s ha az a természet jelenségeit habár csak kisebb téren is, helyesen fogja fel, annak kihatása van a nagyobb térre is, ennek végső eredménye pedig az egészséges közszellem alakulása…” (Herman Ottó)

TARTALMI ÁTTEKINTÉS Új tanulási formák, korszerűbb iskola igénye Fenntarthatóság- ra nevelés igénye Szemléletváltás igénye

NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV HEF OP 2.1 Hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségének megteremtése HEF OP 3.1 Egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek, kompetenciák kialakításának ösztönzése Szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés

AZ ISKOLAFEJLESZTÉS KIHÍVÁSAI -Ped. tervezést a tanításról a tanulásra helyezi át. (Nem tantárgyat, a gyereket tanítja.) -Élethosszig tartó tanulást alapoz: készségek, képességek-kompetenciák. -Konstruktív - az előzetes ismeretekre folyamatosan építő, azt bővítő. -Tanulási motívumokat erősít. -Komplex tanulási környezetet teremt. -Kooperatív tanulásra,tanulói együttműködésre épül.

IQ ÉS/VAGY EQ? KORSZERŰ ISKOLA Fenntarthatóságra, harmóniára, környezettudatosságra, nevel; Holisztikus látásmódra, rendszerben történő gondolkodásra nevel; Együttműködésre, partnerségre, kölcsönösségre nevel; Felkészít a döntéshozatalra, problémamegoldásra és a tervezésre

AZ EMBER FEJLŐDÉSE (?) MÉRLEGEN A FÖLD A gazdasági rendszer ma figyelmen kívül hagyja a nehezebben mérhető és eladható javak értékét, mint a tiszta levegő, a tiszta víz vagy az erdei élet gazdagsága (Al Gore, 1993.)

A KÖRNYEZETTUDATOS NEVELÉS GLOBÁLIS SZÜKSÉGESSÉGE A 21. század globális ökológiai, gazdasági és társadalmi problémái

FENNTARTHATATLANSÁG ÁLDOZATAI HÚSVÉT – szigetek MEZOPOTÁMIA TUVALU SZÁHEL-övezet KLÍMAVÁLTOZÁS VIHAROK ÁRADÁSOK ASZÁLY MOSZKÍTÓK, SZÚNYOGOK… ÖKOSZISZTÉMÁK VÁLTOZÁSA

ÚJABB ÁLDOZATOK? Tengerszint emelkedése: 2100-ig 1 méter is lehet (Éghajlatváltozás Kormányközi Bizottsága, 1992.)

A HOLDRÓL NÉZVE „…ez a csillagűrben elvesző oázis, ez a szigetecske az egyetlen emberi életre alkalmas bolygó” (Neil Armstrong, 1969.07.20.)

KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK KEZELÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE

Hogyan tovább?

SZEMLÉLETVÁLTÁS Környezetbarát magatartás ↓ Életmódstratégia Fenntartható fejlődés

„ENSZ ÉVTIZED (2005-2014) A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÖZPONTÚ OKTATÁSÉRT ÉS NEVELÉSÉRT” Feladat: ökológiailag, szociálisan, gazdaságilag és politikailag fenntartható társadalom létrejöttéhez szükséges készségek- és képességek, magatartások kialakítása. (UNESCO)

KÖRNYEZETÉRT FELELŐS MENTALITÁS ALAPGONDOLATAI A környezet egy és oszthatatlan. A környezet állapot, erőforrás és tér egyszerre. Egyik minőségéhez sem lehet hozzányúlni a másik sérelme nélkül: Ha javítani akarjuk az állapotát, átterheljük a térre, vagy az erőforrásokra, → rontjuk a környezet minőségét.

FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ÉS A „VALÓ VILÁG” „OIKOSZ” = olyan hely, ahol élni lehet Növekedés = nagyobbá válni. Fejlődés = jobbá válni. = személyesen megélhető Környezet = korlát és lehetőség (szükségletek kielégítésére) egyszerre. A használat bölcsesség. „A bölcsesség nem állomás,…a bölcsesség maga az út,…ahogyan utazol rajta.” (Tatiosz)

A TANULÁSI TARTALOM FEJLESZTÉSE Természeti környezet Épített környezet Egészség és mentálhigiéne Társas környezet Gazdasági környezet Demokrácia

ÖKOISKOLA- VÁLLALT FELADATOK Az iskola egészére vonatkozik: Működtetés-fenntartás Környezet Iskolai élet: nevelés-oktatás Arculat Székely A. Szigetfű Gy. 04/05.II. Szelektív hulladékgy. Székely A. Szigetfű Gy. 04/05.II.

FELADATOK: 2005/2006. I. Osztályfőnöki órák Oszt.főnökök Ökoiskolavezető képzés Varsóci Károly Programok Székely Andrea Nevelőtestület ismeretei Katona Judit Házirend, helyi értékek Katona Judit Diákönkormányzat Eller Nándor Továbbkép.kidolg.diák Cselőtei G. Katona J. Iskolabüfé, egészséges ételek, eldobható csom.nélk. Bella Edit Kerékpártároló, madáretető Szigetfű György

NAGY A FELELŐSSÉGÜNK „Ő volt!”

MA MÉG TANULÓ, HOLNAP DÖNTÉSHOZÓ

?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!