ÖKO - „ÉLHETŐ” – „ZÖLD” ISKOLA
ÖKOISKOLA KÖRNYEZETÉRT FELELŐS MENTALITÁS ELŐSEGÍTÉSE
„…a nemzet jövője az egymást követő nemzedékek ifjúságának kezében van letéve, s ha az a természet jelenségeit habár csak kisebb téren is, helyesen fogja fel, annak kihatása van a nagyobb térre is, ennek végső eredménye pedig az egészséges közszellem alakulása…” (Herman Ottó)
TARTALMI ÁTTEKINTÉS Új tanulási formák, korszerűbb iskola igénye Fenntarthatóság- ra nevelés igénye Szemléletváltás igénye
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV HEF OP 2.1 Hátrányos helyzetűek esélyegyenlőségének megteremtése HEF OP 3.1 Egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek, kompetenciák kialakításának ösztönzése Szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés
AZ ISKOLAFEJLESZTÉS KIHÍVÁSAI -Ped. tervezést a tanításról a tanulásra helyezi át. (Nem tantárgyat, a gyereket tanítja.) -Élethosszig tartó tanulást alapoz: készségek, képességek-kompetenciák. -Konstruktív - az előzetes ismeretekre folyamatosan építő, azt bővítő. -Tanulási motívumokat erősít. -Komplex tanulási környezetet teremt. -Kooperatív tanulásra,tanulói együttműködésre épül.
IQ ÉS/VAGY EQ? KORSZERŰ ISKOLA Fenntarthatóságra, harmóniára, környezettudatosságra, nevel; Holisztikus látásmódra, rendszerben történő gondolkodásra nevel; Együttműködésre, partnerségre, kölcsönösségre nevel; Felkészít a döntéshozatalra, problémamegoldásra és a tervezésre
AZ EMBER FEJLŐDÉSE (?) MÉRLEGEN A FÖLD A gazdasági rendszer ma figyelmen kívül hagyja a nehezebben mérhető és eladható javak értékét, mint a tiszta levegő, a tiszta víz vagy az erdei élet gazdagsága (Al Gore, 1993.)
A KÖRNYEZETTUDATOS NEVELÉS GLOBÁLIS SZÜKSÉGESSÉGE A 21. század globális ökológiai, gazdasági és társadalmi problémái
FENNTARTHATATLANSÁG ÁLDOZATAI HÚSVÉT – szigetek MEZOPOTÁMIA TUVALU SZÁHEL-övezet KLÍMAVÁLTOZÁS VIHAROK ÁRADÁSOK ASZÁLY MOSZKÍTÓK, SZÚNYOGOK… ÖKOSZISZTÉMÁK VÁLTOZÁSA
ÚJABB ÁLDOZATOK? Tengerszint emelkedése: 2100-ig 1 méter is lehet (Éghajlatváltozás Kormányközi Bizottsága, 1992.)
A HOLDRÓL NÉZVE „…ez a csillagűrben elvesző oázis, ez a szigetecske az egyetlen emberi életre alkalmas bolygó” (Neil Armstrong, 1969.07.20.)
KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK KEZELÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE
Hogyan tovább?
SZEMLÉLETVÁLTÁS Környezetbarát magatartás ↓ Életmódstratégia Fenntartható fejlődés
„ENSZ ÉVTIZED (2005-2014) A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÖZPONTÚ OKTATÁSÉRT ÉS NEVELÉSÉRT” Feladat: ökológiailag, szociálisan, gazdaságilag és politikailag fenntartható társadalom létrejöttéhez szükséges készségek- és képességek, magatartások kialakítása. (UNESCO)
KÖRNYEZETÉRT FELELŐS MENTALITÁS ALAPGONDOLATAI A környezet egy és oszthatatlan. A környezet állapot, erőforrás és tér egyszerre. Egyik minőségéhez sem lehet hozzányúlni a másik sérelme nélkül: Ha javítani akarjuk az állapotát, átterheljük a térre, vagy az erőforrásokra, → rontjuk a környezet minőségét.
FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ÉS A „VALÓ VILÁG” „OIKOSZ” = olyan hely, ahol élni lehet Növekedés = nagyobbá válni. Fejlődés = jobbá válni. = személyesen megélhető Környezet = korlát és lehetőség (szükségletek kielégítésére) egyszerre. A használat bölcsesség. „A bölcsesség nem állomás,…a bölcsesség maga az út,…ahogyan utazol rajta.” (Tatiosz)
A TANULÁSI TARTALOM FEJLESZTÉSE Természeti környezet Épített környezet Egészség és mentálhigiéne Társas környezet Gazdasági környezet Demokrácia
ÖKOISKOLA- VÁLLALT FELADATOK Az iskola egészére vonatkozik: Működtetés-fenntartás Környezet Iskolai élet: nevelés-oktatás Arculat Székely A. Szigetfű Gy. 04/05.II. Szelektív hulladékgy. Székely A. Szigetfű Gy. 04/05.II.
FELADATOK: 2005/2006. I. Osztályfőnöki órák Oszt.főnökök Ökoiskolavezető képzés Varsóci Károly Programok Székely Andrea Nevelőtestület ismeretei Katona Judit Házirend, helyi értékek Katona Judit Diákönkormányzat Eller Nándor Továbbkép.kidolg.diák Cselőtei G. Katona J. Iskolabüfé, egészséges ételek, eldobható csom.nélk. Bella Edit Kerékpártároló, madáretető Szigetfű György
NAGY A FELELŐSSÉGÜNK „Ő volt!”
MA MÉG TANULÓ, HOLNAP DÖNTÉSHOZÓ
?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!