Államreform Jobbágy Valér ÁRB Titkárság vezetője.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A Kormány intézkedései és tervei
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Egészségpolitika.
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Jobbágy Valér ÁRB Titkárság vezetője
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Az államháztartás.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

Államreform Jobbágy Valér ÁRB Titkárság vezetője

Kihívások 2006 Fenntarthatatlan rendszerek okozta állandósult hiány: 10% GDP-arányos államháztartási hiány 10% GDP-arányos államháztartási hiány Mindez folyamatos „fűnyírás” mellett! Mindez folyamatos „fűnyírás” mellett! 97 óta nem történt a társadalmi elosztórendszerek hatékonyságát érintő átfogó, rendszerszerű változtatás (reform) 97 óta nem történt a társadalmi elosztórendszerek hatékonyságát érintő átfogó, rendszerszerű változtatás (reform)

Kihívások 2006 A rendszerek nem csak pénzügyileg fenntarthatatlanok, de igazságtalanok, és eredményük is kérdéses, pl.: –A gyermekek 20-25%-a a munkaerőpiacon kvázi- hasznosíthatatlan tudással, képességekkel jön/esik ki az iskolarendszerből – –A legmagasabb és a legalacsonyabb végzettségűek között a harminc éves korban várható élettartam a különbség 20 év – –A 10milliós lakosságból kb. 1,8 millió nem minimálbéren foglalkoztatott állja a terhek nagy részét – –Átlagos nyugdíjba vonulási kor 58/53! év – –Minden 11. honfitársunk rokkant –Rendkívül szétaprózott önkormányzati rendszer (Magyarország kb. 3200; Portugália: kb. 300; Görögország: kb. 200; Svédország kb. 160; Nagy-Britannia: kb. 600)

2006 válaszai Költségvetési keretek (kiadási plafonok) kijelölése - Konvergencia-program: között Költségvetési keretek (kiadási plafonok) kijelölése - Konvergencia-program: között –Elsődleges kiadások GDP-arányosan 8%-ponttal csökkennek (46->38) –A közszféra folyó működési kiadásai (bérek, járulékok, dologi kiadások) a GDP 19%-áról kb. 4%-ponttal, 15,2%-ra csökkennek Reformok: Reformok: –Fókusz-dilemma –Beindul a reformok kialakítása, első reform-lépések megtétele

A reformok átfogó céljai  Fenntartható finanszírozás  Közszolgáltatások minőségének javítása növelése  Hozzáférés igazságosabbá tétele + Foglalkoztatás közép távú javításához való hozzájárulás

6 1.Ágazati reformok- át kell alakítani: –jelenlegi méreteket –működési módokat –hozzáférési, felelősségi viszonyokat 2.Közfeladatok átrostálása. Felül kell vizsgálni: –közfeladatok körét –terjedelmét –ellátás módját 3.Üzemszervezés - működési hatékonyság fokozása 4.Érdekeltségi viszonyok megfordítása (input output) A beavatkozások főbb irányai

7  A közszolgáltatás (elvárt eredmény) pontos meghatározása  Mérés (kontrolling, benchmarking) – visszacsatolás (nyilvánosság)  Kereslet – kínálat közgazdasági és adminisztratív szabályozása  Az erőforrások kemény korlátossága és rugalmasabb felhasználása (foglalkoztatási szabályok)  „Holnapi” informatika / távközlés  e-közigazgatás  BPR  nagy nyilvántartások rendbetétele  Államreform Operatív Program(ok) Kulcseszközök + Dereguláció /rereguláció – adminisztratív terhek csökkentése + Dereguláció /rereguláció – adminisztratív terhek csökkentése

Súlyponti területek –Közigazgatás –Önkormányzat/önkormányzati finanszírozás –Egészségügy –Nyugdíjrendszer –Oktatás (közoktatás – szakoktatás – felsőoktatás)

Eredmények/meghozott döntések Közigazgatás A központi kormányzat méretének és belső tagoltságának lényeges csökkentése: minisztériumok száma 14-ről 11-re, a foglalkoztatottak száma 20%-kal csökkenA párhuzamos funkcionális területek – humánpolitika, informatika, vagyonkezelés üzemeltetés – központosítása. A központi kormányzat méretének és belső tagoltságának lényeges csökkentése: minisztériumok száma 14-ről 11-re, a foglalkoztatottak száma 20%-kal csökkenA párhuzamos funkcionális területek – humánpolitika, informatika, vagyonkezelés üzemeltetés – központosítása. A központi közigazgatás és területi (dekoncentrált) szervei konszolidációja és regionális átszervezése (közel 200 költségvetési szervet érintően) a létszám 10%-os csökkentésével. A központi közigazgatás és területi (dekoncentrált) szervei konszolidációja és regionális átszervezése (közel 200 költségvetési szervet érintően) a létszám 10%-os csökkentésével. A közigazgatás egészében a teljesítménykövetelmények meghatározásának, mérésének általánossá tétele, a merev előrejutási és bérrendszer rugalmasabbá tétele. A közigazgatás egészében a teljesítménykövetelmények meghatározásának, mérésének általánossá tétele, a merev előrejutási és bérrendszer rugalmasabbá tétele. A versenyvizsgán alapuló kiválasztási rendszer bevezetése. A versenyvizsgán alapuló kiválasztási rendszer bevezetése.

Eredmények/meghozott döntések 2006 – Önkormányzat A kistelepülési feladatellátás dominanciája helyett kistérségi együttműködésen alapuló, a racionális üzemméreteket érvényesítő feladatellátás általánossá tétele, különösen a közoktatásban, a közigazgatásban, a szociális és intézmény-fenntartási feladatokban. A kistelepülési feladatellátás dominanciája helyett kistérségi együttműködésen alapuló, a racionális üzemméreteket érvényesítő feladatellátás általánossá tétele, különösen a közoktatásban, a közigazgatásban, a szociális és intézmény-fenntartási feladatokban. Központi kapacitásszabályozás bevezetése a közszolgáltatások egyes területein meghatározott feladatoknál (oktatás, szociális ellátás, …). Központi kapacitásszabályozás bevezetése a közszolgáltatások egyes területein meghatározott feladatoknál (oktatás, szociális ellátás, …).

Eredmények/meghozott döntések 2006 – Egészségügy Az egészségügy társadalombiztosítási jellegének megerősítése: a biztosítási elv alapján járó szolgáltatás igénybevételének feltétele a biztosítotti jogviszony. Ennek hiányában csak alapszintű szolgáltatás vehető igénybe. Szakmai és finanszírozási protokollok (betegutak) érvényesítése a szolgáltatások igénybevételének és nyújtásának ésszerűsítésére, az ellátás következő (magasabb) szintjének igénybevétele jellemzően az alsóbb szinten kiadott beutalóval lehetséges. A kihasználatlan, vagy ésszerűtlenül működtetett túlzott aktív fekvőbeteg kapacitások megszüntetése vagy átalakítása krónikus/ápolási illetve szociális ellátó kapacitássá. Létrejön az egészségbiztosítási felügyelet. A kereslet korlátozása érdekében az orvos-beteg találkozóhoz kapcsolódóan az igénybevevő által fizetendő díj kerül bevezetésre az egészségügyi szolgáltatásra vonatkozó számlaadási kötelezettséggel együtt.

Eredmények/meghozott döntések 2006 – Gyógyszertámogatás A támogatási kulcsok megváltoztatása, minden vényköteles gyógyszer esetén térítési díjat kell fizetni. Általánossá válik a támogatási összeg „fixesítése” a legolcsóbb referencia-termék támogatásának szintjén. A támogatásba történő befogadás, a besorolás, fixesítés, volumenszabályok, beszerzés folyamatának teljes körűen szabályozottá, átláthatóvá és nyilvánossá tétele, szigorodnak a támogatott gyógyszerkörben maradás feltételei. Szigorú, zárt és automatizált on-line ellenőrzési rendszer létrehozása és objektív szankciók alkalmazásával történő következetes működtetése a gyógyszerfelírással és kiváltással kapcsolatos előírások betartásának ellenőrzésére. Fokozatosan szabaddá válik a patikaalapítás, a mai monopolisztikus korlátozások megszűnnek. A nem vényköteles gyógyszerek értékesítése széles körben lehetséges lesz

Eredmények/meghozott döntések 2006 – Nyugdíj A törvényes nyugdíjkorhatár (62 év) betöltése előtt öregségi nyugdíjba vonulás feltételei úgy változnak, hogy az ebből adódó pénzügyi terhet az érintettek viseljék től módosul az előrehozott öregségi nyugellátásra jogosító életkor is. A szabályozás világossá teszi, hogy a korhatár előtti nyugdíj egy kedvezmény, amely mellet kereső tevékenység nem folytatható. A nyugdíj melletti foglalkoztatás adó és járulék szabályai azonosak lesznek az általánossal, így a nyugdíjjárulék megfizetése szolgáltatásra is jogosít. Korkedvezményre – a hatályos szabályozásnak megfelelően – 2007-től további jogosultság, csak az új szabályok szerint – a nyugdíjalapot nem terhelő módon – szerezhető. Az egyes foglalkoztatási csoportok között érvényesülő - a nyugdíjjogosultság megszerzéséhez szükséges szolgálati időben és keresetbeszámítás módjában meglévő - ma már indokolatlan eltérések fokozatosan megszűnnek. A munkavégző képesség csökkenésének megállapítási és ellenőrzési szabályai úgy változnak, hogy kizárják a ma széles körben előforduló visszaéléseket.

Eredmények/meghozott döntések 2006 – Oktatás Közoktatás Pedagógusok kötelező óraszámának emelése 2007-től A normatív támogatási rendszer átalakítása, a valós gyerekszámhoz és előírt csoportmérethez (átlagosan 21 fő) igazítása. Társulásos (kistérségi) feladatellátás szabályozási feltételeinek kialakítása. Pénzügyi ösztönzés hatékonyabb iskolaszerkezet kialakításához (tagintézmény, egységes iskola, kistérségi társulás). Foglalkoztatási szabályok egyszerűsítése (racionálisabb munkaszervezés). Felsőoktatás Átalakul a hallgatói támogatási és teherviselési rendszer. Erősödik a teljesítménykövetelmény. A hallgatói teljesítmény alapján lehetőség lesz az átjárásra az államilag finanszírozott és a költségterítéses képzés között. Csökken, és szerkezetileg módosul a felvehető államilag finanszírozott hallgatói létszám (jogász, bölcsész, pedagógus, közgazdász keretszám csökken – természettudományos, informatikai, műszaki keretszám nő). A minőségbiztosítási rendszer követelményei áttekintésre és szigorításra kerülnek. A párhuzamos képzési formák szűkítése, felszámolása megtörténik. A felsőoktatási intézményrendszer széttagoltsága mérséklődik – a felsőoktatási intézmények száma szűkül.

2007 fő irányai – I. Az intézkedések típusa változik 2006: egyértelmű, mérteket, kapacitásokat érintő pontszerű lépések 2006: egyértelmű, mérteket, kapacitásokat érintő pontszerű lépések 2007: hosszabb, a minőséget célzó, a rendszereket változtató folyamatok 2007: hosszabb, a minőséget célzó, a rendszereket változtató folyamatok

2007 fő irányai – II. Nyugdíj (parametrikus és paradigmatikus) Nyugdíj (parametrikus és paradigmatikus) Egészségügy: modellválasztás, -bevezetés; szolgáltatók közötti verseny; alap- és járóbeteg-ellátás fejlesztése; új rokkant- rehabilitációs rendszer Egészségügy: modellválasztás, -bevezetés; szolgáltatók közötti verseny; alap- és járóbeteg-ellátás fejlesztése; új rokkant- rehabilitációs rendszer Oktatás: a minőség javítása, „kikényszerítése”, a hátrányos helyzetűek, leszakadók helyzetbe hozása; szakképzés hatékonyabbá tétele Oktatás: a minőség javítása, „kikényszerítése”, a hátrányos helyzetűek, leszakadók helyzetbe hozása; szakképzés hatékonyabbá tétele Versenyképesség: adórendszer, üzleti környezet (adminisztratív terhek csökkentése) Versenyképesség: adórendszer, üzleti környezet (adminisztratív terhek csökkentése) Közigazgatás, önkormányzat: törekvés a 2/3-os reformra, annak híján finanszírozási eszközökkel ösztönzés; közszolgálatban bér- és előremeneteli rendszer rugalmasabbá tétele Közigazgatás, önkormányzat: törekvés a 2/3-os reformra, annak híján finanszírozási eszközökkel ösztönzés; közszolgálatban bér- és előremeneteli rendszer rugalmasabbá tétele Szociális terület: az ellátások célzottságának és foglalkoztatásra ösztönző jellegének erősítése Szociális terület: az ellátások célzottságának és foglalkoztatásra ösztönző jellegének erősítése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!