A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Baranya Megyei Önkormányzat
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
Településfejlesztés Forman Balázs.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
ECOPOLIS 2008 Nemzetközi Nyári Egyetem és Workshop Százhalombatta, augusztus Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens Szent István Egyetem, Biomassza.
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Pályázatírás módszertana
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
Az önkormányzatok településfejlesztési
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens

Gazdasági társadalmi háttér Környezetvédelem felértékelődése Környezetvédelem felértékelődése Új szempontrendszerek kialakulása Új szempontrendszerek kialakulása Következő tervezési időszakban kötelező érvényű lesz az EU egész területén Következő tervezési időszakban kötelező érvényű lesz az EU egész területén

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretei Stratégiai Alapok „kiaknázása” céljából Stratégiai Alapok „kiaknázása” céljából A Nemzeti Fejlesztési Hivatal dolgozta ki A Nemzeti Fejlesztési Hivatal dolgozta ki tervezési időszakra vonatkozik tervezési időszakra vonatkozik Jelen tervezési időszakban mintegy 3,5 milliárd € hazánk részesedése Jelen tervezési időszakban mintegy 3,5 milliárd € hazánk részesedése

Operatív programok A NFT-ben a különböző célok elérése érdekében a következő OP-t hozták létre: 1. Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) 2. Környezetvédelmi és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP) 3. Humán Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4. Agrár- és Vidékfejlesztés Operatív Program (AVOP) 5. Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP)

Regionális Operatív Program (ROP) Alapjául szolgálnak a területfejlesztési politika céljai és a régiók kidolgozott stratégiái Három fő prioritást különböztetünk meg: Térségi, települési elérhetőség javítása Térségi, települési elérhetőség javítása Térségi, települési életminőség javítása Térségi, települési életminőség javítása A lakosság képzettségi szintjének növelése A lakosság képzettségi szintjének növelése

Tervezési folyamat elemei 1. Globális környezet értékelése, tendenciák felvázolása 2. Nemzetgazdasági környezet értékelése, tendenciák felvázolása 3. Térség adottságainak elemzése 4. Területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerének értékelése 5. Térséget érintő fejlesztési koncepciók értékelése 6. Térség adottságainak értékelése 7. Településfejlesztés szereplőinek elvárásai 8. A fejlesztés lehetséges modellje, módszertani irányai 9. Stratégiai célok kitűzése 10. Javaslatok a célokkal konform eszköz- és intézményrendszere 11. Megvalósítás 12. Hatásvizsgálatok, monitoring

Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) Gazdasági-társadalmi tervek környezeti szempontú vizsgálata Gazdasági-társadalmi tervek környezeti szempontú vizsgálata Nem konfrontál, hanem a tervvel együtt készül Nem konfrontál, hanem a tervvel együtt készül Térségre ill. országrészre vonatkozóan vizsgálja a lehetséges változásokat Térségre ill. országrészre vonatkozóan vizsgálja a lehetséges változásokat Nem valamilyen határértékrendszernek akar megfelelni Nem valamilyen határértékrendszernek akar megfelelni

Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) kialakulása Először 1987-ben Hollandiában alkalmazták Először 1987-ben Hollandiában alkalmazták Az SKV az EU joganyag része (2001/42/EK) Az SKV az EU joganyag része (2001/42/EK) Hazánkban 2002-ben alakult meg az SKV csoport Hazánkban 2002-ben alakult meg az SKV csoport Feladata volt a Regionális Operatív Program (ROP) környezeti szempontú vizsgálata Feladata volt a Regionális Operatív Program (ROP) környezeti szempontú vizsgálata

Környezeti Hatásvizsgálat (KHV) Sajátos környezetvédelmi eljárás Sajátos környezetvédelmi eljárás Mindig a beruházások megkezdése előtt történik Mindig a beruházások megkezdése előtt történik Adott létesítmények, tevékenységek valószínűsíthető környezeti következményeit modellezik előzetesen Adott létesítmények, tevékenységek valószínűsíthető környezeti következményeit modellezik előzetesen Két típusa van: 1. Előzetes hatásvizsgálat 2. Részletes hatásvizsgálat

Környezeti Hatásvizsgálat (KHV) kialakulása Legelőször az USA-ban végezték el Legelőször az USA-ban végezték el Az EU-ban 1990-től az ESPOI egyezmény alapján alkalmazzák Az EU-ban 1990-től az ESPOI egyezmény alapján alkalmazzák Magyarországon 1993-ban került bevezetésre Magyarországon 1993-ban került bevezetésre Hazánkban jogszabályi előírás vonatkozik rá [20/2001 (II.14)] Hazánkban jogszabályi előírás vonatkozik rá [20/2001 (II.14)]

Az SKV és a KHV összehasonlítása I. A KHV alkalmas eszköz konkrét beruházások, létesítmények elemzésére A KHV alkalmas eszköz konkrét beruházások, létesítmények elemzésére Átfogó fejlesztési programok vizsgálatára az SKV alkalmasabb Átfogó fejlesztési programok vizsgálatára az SKV alkalmasabb Az SKV a tervezés korábbi fázisától vizsgálja a környezeti szempontokat Az SKV a tervezés korábbi fázisától vizsgálja a környezeti szempontokat Fenntarthatósági szempontból kedvezőbb az SKV Fenntarthatósági szempontból kedvezőbb az SKV

Az SKV és a KHV összehasonlítása II. Az SKV nem konfrontál, hanem együtt készül a tervvel Az SKV nem konfrontál, hanem együtt készül a tervvel Az SKV-ban nincs mód „nemet mondani” mint a KHV-nál Az SKV-ban nincs mód „nemet mondani” mint a KHV-nál Az SKV globálisan, régiókra vetítve vizsgál Az SKV globálisan, régiókra vetítve vizsgál Nem határértéknormáknak kell megfelelnie Nem határértéknormáknak kell megfelelnie

A területi programozás, tervezés folyamatábrája STRATÉGIA Előzetes vizsgálat Részletes elemzés Erőforrás elemzés Gazdasági elemzés Környezeti elemzés Hatásvizsgálat Program projektjeinek meghatározása

SKV beépülése a területi programozásba STRATÉGIA Előzetes vizsgálat Részletes elemzés Erőforrás elemzés Gazdasági elemzés Környezeti elemzés Hatásvizsgálat Program projektjeinek meghatározása SKV FOLYAMATELEMZÉS

Az SKV beépítése a területi tervezésbe Meglehetősen újszerű eljárás Meglehetősen újszerű eljárás Folyamatában vizsgálja a különböző elemzéseket és a hatásvizsgálatot Folyamatában vizsgálja a különböző elemzéseket és a hatásvizsgálatot Egységes szempontrendszer alapján vizsgálja a tényezők természetre gyakorolt hatásai Egységes szempontrendszer alapján vizsgálja a tényezők természetre gyakorolt hatásai Programozási folyamattal együtt zajlik Programozási folyamattal együtt zajlik

Konklúziók Globális szintű megközelítés Globális szintű megközelítés Nem másodlagos területként jelennek meg a társadalmi hatások, környezetvédelmi prioritások Nem másodlagos területként jelennek meg a társadalmi hatások, környezetvédelmi prioritások Nem adott határértékeknek akar megfelelni Nem adott határértékeknek akar megfelelni Ennek köszönhetően a környezetvédelmi kérdések megfelelő szerepet kapnak a regionális programozásban, tervezésben Ennek köszönhetően a környezetvédelmi kérdések megfelelő szerepet kapnak a regionális programozásban, tervezésben

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!