A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KISCSOPORTOK FEJLŐDÉSÉNEK ALAPELVEI
Advertisements

Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A munka világával kapcsolatos tudás
Készítette: Domokos Márta Losoncz Annamária
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Team, avagy az együttműködő csoport
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Könyvtári teljesítménymérés
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Csoport, szervezet, hálózatok
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az iskolai csoportok sajátosságai
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Innovációk a szervezetekben. A., Alapok I. A szervezet fontossága II. Az átvétel eredménye B., Az innováció-döntési folyamat típusai I. Opcionális innovációs.
A csoport.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
A szocializáció folyamata
Összeállította: Piacsek László Zoltán
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A csoportvélemény esendősége
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Szervezeti Kommunikáció
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III.

Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik különféle szerepeket osztanak meg egymás között – akik a közös célok együttes megvalósítása érdekében hatnak egymásra. Munkacsoportok esetén a definíció kiegészül: – A munkacsoportok meghatározott munkafeladat elvégzésére szerveződnek.

A csoportok kialakulása A csoporthoz csatlakozás legfontosabb okai: – Fizikai közelség – Gazdasági önérdek – Kölcsönös érdek – Szociálpszichológiai okok Biztonság Szociális igények Önbecsülés Önmegvalósítás

A csoportok típusai Formális csoport: a vezetés hozza létre valamilyen meghatározott feladat végrehajtására állandó vagy ideiglenes jelleggel. Informális csoport: természetes úton fejlődnek ki az egyéni és kollektív érdekből kiindulva ÁllandóIdőleges Formálisvezéreltfeladat Informálisbarátiérdek

Formális és informális csoportok összehasonlítása JellemzőFormális csoportInformális csoport 1. Fő célokTermelékenység, a feladat ellátása Tagok elégedettsége 2. EredetA szervezet hozza létreSpontán 3. Hatás a tagokraHatalom, anyagi ösztönzés Személyes 4. KommunikációHivatalos csatornákPletyka, személyes 5. VezetőA szervezet kineveziKiválasztódik 6. Interperszonális kapcsolatok A feladatok alakítjákSpontán 7. ÖsztönzésJutalmazások, büntetésekSzociális szankciók

A csoportok fejlődése – Bass: a csoportfejlődés négy fázisa FázisKapcsolat a tagok között Feladat és probléma megoldás Érettség 1.Kölcsönös elfogadás Bizalmatlanság, zárkózottság Célok és hivatás kereséseAlacsony 2. DöntéshozásNyílt kommunikáció, egymás megismerése Probléma azonosítás, feladatkiosztás 3. MotiváltságKohézió, kooperációEgymás segítése, információ megosztása 4. VezetettségSzankciók hozatala, státuszok rendszere Képesség és tudás teljes kihasználása Magas

A csoportok fejlődése – Woodcock és Francis öt szakaszos modellje Kémlelés Belharc Kísérletezés Az eredményesség Az érettség

A munkacsoportok jellemzői Csoportcélok: – Vezetés-kijelölte célok / csoport céljai – Eredményességi célok / fenntartó célok Munkaszerepek: – Szerepek csoportosítása: Feladatorientált szerepek Kapcsolatorientált szerepek Én-központú szerepek

A munkacsoportok jellemzői (2) Csoportméret: TényezőA csoport mérete KicsiNagy KölcsönhatásErősebbGyengébb KohézióNagyobbKisebb Elégedettség a munkávalNagyobbKisebb HiányzásKisebbNagyobb Munkaerő elvándorlásAlacsonyabbMagasabb KözömbösségRitkaGyakori TermelékenységNincs összefüggés

A munkacsoportok jellemzői (3) Csoportnormák: – A csoport által elfogadott szabályok, melyek a tagok csoporton belüli viselkedését irányítják. – A csoportnormák jellemzői: Összefoglalják, egyszerűsítik a csoporthatás folyamatát. Csak a viselkedésre vonatkoznak, az egyén gondolataira, érzéseire nem. A normákat csak a tagok által fontosnak tartott magatartásformákra alakítják ki Fokozatosan fejlődnek ki, de ez a folyamat felgyorsulhat a csoportintegritás megőrzése érdekében. Nem minden norma vonatkozik egyformán minden tagra.

A munkacsoportok jellemzői (4) Csoportnormák (folyt.): – A csoportnormák funkciói: Elősegítik a csoport túlélését Leegyszerűsítik az elvárt magatartást Segítenek a zavarba ejtő helyzetek elkerülésében Segítenek a csoport azonosításában

Miért tartják be a csoporttagok a normákat? Csoportnyomás: – A konformitás szintjét befolyásolják: A feladat jellemzői Az egyén személyes jellemvonásai A csoport jellemzői – A csoportfelügyelet és rászorítás – A normák perszonalizálódása

Státusrendszerek céljai Motiválás Azonosítás Megtiszteltetés Stabilitás A szervezetekben kialakított státuszrendszerek egyik zavaró jelensége a státus összhang hiánya.

A csoportkohézióra ható tényezők A csoport mérete A tagok függősége a csoporttól A célokban való egyetértés A siker A csoport státusza A vezetés elvárásai és nyomása A külső fenyegetettség