Illés Dóra 2012. November 23. Generációk diskurzusa a regionális tudományról, Győr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Az Európa 2020 Stratégia hazai végrehajtása
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
LEADER, Identitás, Sport
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

Illés Dóra November 23. Generációk diskurzusa a regionális tudományról, Győr

Az előadás felépítése  Az Európa 2020 Stratégia  A kohéziós politika  Európa 2020 és kohéziós politika kapcsolata, a kapcsolat értékelése  A területi kohézió érvényesülése az Európa 2020 Stratégiában és a kohéziós politikában, értékelés  Javaslatok az Európa 2020 és tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére

Az Európa 2020 Stratégia

Az Európa 2020 Stratégia és Lisszaboni Stratégia összehasonlítása Lisszaboni Stratégia Európa 2020 Stratégia  Túl sok és néha ellentmondó célkitűzés  Elsősorban versenyképességi és foglalkoztatási stratégia  Eszközök hiánya  Kormányzás: a„nyitott koordináció módszere” nem bizonyult elegendőnek Szankciók hiánya Elkötelezettség hiánya  Kevesebb, fókuszáltabb célkitűzés  Összehangoltabb eszközrendszer (bár saját eszközei most sem lesznek)  Kormányzás: top-down megközelítés tagállamok nagyobb elkötelezettsége  Integráltabb megközelítés: több gazdaságpolitikai, makro dimenzió nemcsak versenyképesség  szegénység csökk., korai iskolaelhagyás Legfontosabb cél mindkét stratégia esetében: gazdaságpolitikák összehangolása, a versenyképesség és foglalkoztatás növelése

integrált stratégia, amely így kezelni kívánja a versenyképességi szempontokat, innovációt, a környezeti fenntarthatóságot, a társadalmi felzárkózást, a szegénységben élők csökkentését Fő célja:  gazdaságpolitikák összehangolása  versenyképesség és foglalkoztatás növelése Prioritások:  innováció és tudásalapú növekedés,  fenntartható növekedés  befogadó társadalom erősítése

Uniós szinten meghatározott számszerű célok  A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie;  Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani;  Energia/klíma: ÜHG gázok kibocsátásának 20%-os csökk. Energiahatékonyság 20%-os növelése Megújuló energia részaránya 20%-os növelése  Az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy az ifjabb generáció 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel;  20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát

A kohéziós politika

Kohéziós politikai jogszabálycsomag 1. Meghatározó elemek:  Források csökkenése, kiemelten érinti Magyarországot  Európai Bizottság szerepe: nő, tagállami kompetencia csökken, több szankcionálási lehetőség  Stratégiai programozás: stratégiaibb szemlélet  Tematikus koncentráció: Európa 2020 stratégia céljaihoz kapcsolódó, fókuszált témák

Kohéziós politikai jogszabálycsomag 2.  Kondicionalitások rendszere: COM a támogatásokat bizonyos feltételekhez köti, mint szakstratégiák, koncepciók megléte  Területi dimenzió: helyi fejlesztések és a városfejlesztési dimenzió hangsúlyos megjelenése  Connecting Europe Facility (infrastruktúra-alap): nagyobb összeurópai közlekedési, távközlési és energetikai beruházások számára

Európa 2020 és kohéziós politika kapcsolata, a kapcsolat értékelése

 Európa 2020 Stratégia: Prioritásai, céljai nagymértékben befolyásolják a kohéziós politika megvalósítását  Kohéziós politikai jogszabálycsomag: A as költségvetési időszak kohéziós politikájáról szól Európa 2020 céljaihoz kapcsolódik, beruházási prioritásai az Európa 2020 Stratégia céljain alapulnak Hazai tervezésnek is a Nemzeti Reform Programon kell alapulni

 Strukturális Alapok szerepe elsődleges fontosságú az Európa 2020 Stratégia (célok, kezdeményezések) megvalósításában  Másrészről a kohéziós politika nagy mértékben támaszkodik az Európa 2020 célokra, végrehajtására 12

 Versenyképesség vs. Kohézió → visszatérő probléma: ellentétes vagy kiegészítő fogalmak? a felzárkózásnak és versenyképességnek ki kell egészíteni egymást  Felzárkózási szempont hiánya az Európa 2020 Stratégiában  Területi dimenzió hiánya az Európa 2020 Stratégiában Problémák

Európa 2020 Európa 2020 Stratégia nem korlátozható csak a fejlett területekre. Olyan tevékenységeket kell támogatni, amelyek a regionális és helyi lehetőségeket a legjobb mértékben használják ki. Kohéziós politika Nem lehet szigorúan csak támogatáspolitikává, segélypolitikává csökkenteni. Minden országban, régióban vannak feladatok, amelyeket a kohéziós politika keretein belül szükséges megoldani

15  Fejletlenebb régiók felzárkózását nem tartalmazza az Európa 2020 (A kohéziós politika „eredeti” célja: a szegényebb országok, régiók felzárkóztatása)  Tagállamoknak más prioritásaik is lehetnek, mint az Európa 2020 céljai (pl.alapinfrastruktúra, egészségügy)

Az Európai Szociális Alap 1.  Az új fejlesztési programban az Európai Szociális Alap a korábbiaknál nagyobb szerepet fog játszani  A városok és régiók képviselői az infrastrukturális programokra többet költöttek, mint az emberi erőforrások fejlesztésére

Európai Szociális Alap 2.  A következő programozási időszakban a Szociális Alap aránya az EU alapok között 25%-ra, 84 milliárd euróra növekszik. A legnagyobb aránya - 55% - a fejlett országokban és régiókban lesz.  Az ESzA-n belül 20%-ot minden országban a társadalmi befogadás, a legszegényebb rétegek, ill. más hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatására kell fordítani.

A területi kohézió érvényesülése az Európa 2020 Stratégiában és a kohéziós politikában, értékelés

19 “Területi kohézió”: a kohéziós politika új horizontális eleme  Minden tevékenység térben valósul meg, figyelembe kell venni a térbeli környezetet  → Európa 2020 Stratégia integrált stratégia, s nem ágazati célok gyűjteménye, amelynek magába kell foglalnia a területi kohéziós szempontokat

20  Európa 2020 céljait csak úgy lehet megvalósítani, ha figyelembe vesszük a területi célokat mind uniós szinten, mind tagállami szinten  A zászlóshajó kezdeményezések szintén rendelkeznek területi elemekkel (pl. iparpolitika)

Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Foglalkoztatás  nagyobb városok szociálisan hátrányos részei,  hátrányos helyzetű vidéki térségek  EU szinten: Közép-Kelet- Európa, Dél-Európa alacsony fogl.  Mo.-n: Észak-Alföld, Észak- Mo. K+F  nagy városok, egyetemi központok  EU-ban: legfejlettebb régiók  Mo.-n:KMR régió (kisebb mértékben egyetemi központok)

22

23

Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Korai iskolaelhagyás  hátrányos helyzetű vidéki térségek, szociokulturális tényező meghatározó  EU-szinten:Dél-Európa, Kelet-Európa  Mo.: Észak-Alföld, Észak- Mo. Felsőfokú végzettség  nagyobb városok, egyetemi központok;  vidéki térségekben meg kell teremteni a diplomások foglalkoztatását, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a területi megoszlás

25

Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Szegénység számának csökkentése Mo.-n:  leghátrányosabb helyzetű térségek  Cigányok által magas arányban lakott térségek Energia:  Kevésbé területspecifikus  Energiahatékonyság különösen lakóépületek, panelházak esetében fontos  Mo. esetében különösen fontos a lakóépületek felújítása, amely ennek kapcsán támogatható

Új város- és területfejlesztési konstrukciók A Bizottság olyan új konstrukciókat ajánl, amelyek jobban illeszkednek az országok fejlesztési céljaihoz:  Integrált területi fejlesztések, városfejlesztés, - Integrált Területi Beruházások, - Közösségvezérelt Helyi Fejlesztések,  Európai Területi Társulás,  Európai Területi Együttműködés

Területi kohézió a kohéziós politikában között 1. Integrált területi beruházások  egy vagy több OP különböző prioritási tengelyeinek támogatásai kombinálhatók  meglévő területi stratégiák végrehajtását szolgáló eszköz  MO-n például városfejlesztés,Balaton, Duna, Tisza, városfejlesztések Közösségvezérelt helyi fejlesztések  LEADER-modell  Alulról jövő kezdeményezés, közösségi részvételen alapul, valós partnerség  Régió alatti, helyi szint, régióhatárokon átnyúló  MO-n például LHH kistérségek

Területi kohézió a kohéziós politikában között 2.  Előrelépés a as programidőszakhoz képest  Európa 2020-nak és a Nemzeti Reform Programoknak is integrálni szükséges ezeket a területi beruházásokat, városfejlesztéseket  Több tagállam nemzeti reform programja tartalmaz számos területi intézkedést ↔ a magyar NRP-ben nagyon kevés területi kapcsolódás, intézkedés található, az egyik legkevesebb

Területi kohézió a kohéziós politikában között 3. Városfejlesztés  Területi kohézióhoz és Európa 2020 stratégiához egyaránt hozzájárul  Eszközei: Városfejlesztési platform Fenntartható városfejlesztési kezdeményezés Tagállami nemzeti ERFA allokáció 5%-át kellene ITI keretében városfejlesztésre fordítani

A Közép-Magyarországi Régió esete 1.  Az EU szabályai szerint a KMR fejlettsége alapján csökken a rendelkezésre álló forrástömeg,  Beruházásainál maximum 50%, a többi 6 régió 85% EU támogatásra jogosult,  Az ország termelő, de különösen fejlesztési és innovációs kapacitásának nagy hányada a KM régióban van,  A régió fejlesztése igen nagy saját hozzájárulást igényel, ami a költségvetés számára is nagy terhet jelentene,  Veszélyezteti a nemzeti EU 2020 célok megvalósítását és a felzárkóztatást különösen a K+F és a felsőoktatás területén.

A Közép-Magyarországi Régió esete 2.  A célkitűzések közötti átcsoportosítási lehetőség csak 2%,  A régiók közötti határ megváltoztatása bürokratikus hosszú folyamat,  Mivel az ország teljes támogatása a kezdettől rögzített, a problémát a belső határok változtatása sem oldaná meg,  Bizonyos eszköz-átcsoportosítás a KMR és a többi régió között mégis indokolt lenne a költségvetési hozzájárulás mérséklése miatt.

Javaslatok az Európa 2020 és tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére

Javaslatok az Európa 2020 és a tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére  Fókuszált beavatkozások szükségesek  Mo. számára az alábbi területeken (célkitűzéseken) van szükség leginkább fókuszált beavatkozásra: KKV-fejlesztés Alap infrastruktúra → az Európa 2020-ba közvetlen kevésbé fér bele Foglalkoztatási szint növelése Szegénység csökkentése

Javaslatok az Európa 2020 és a tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére  Integrált, komplex megközelítés fontos, ESZA alapok kihasználása  Földrajzi, helyi szempontok figyelembevétele  Valódi fejlesztés-központú beavatkozások, s nem mindig a top-down, Kormány által meghatározott intézkedések vezetnek az előrelépéshez  Ugyanakkor figyelembe szükséges venni a helyi, regionális alapú fejlesztések méretgazdaságosságának korlátait

Összegzés  Az EU kohéziós politika feladata hogy egyszerre szolgálja a tagországok és az EU Bizottság érdekeit és céljait. Ez lehet a „hozzáadott értéke” az EU szintű politikáknak általában és a kohéziós politikának különösen.  Az Európa 2020 Stratégia egy olyan eszköz, amely révén – remélhetőleg ez az európai szintű hozzáadott érték valóban hasznosítható. Az eddigi legfontosabb tanulság annak felismerése, hogy a különböző tervezési tevékenységek jobb koordinációjára és harmonizációjára van szükség, hogy e tevékenység valóban hozzájáruljon egy egységes európai jövő megteremtéséhez.