Illés Dóra November 23. Generációk diskurzusa a regionális tudományról, Győr
Az előadás felépítése Az Európa 2020 Stratégia A kohéziós politika Európa 2020 és kohéziós politika kapcsolata, a kapcsolat értékelése A területi kohézió érvényesülése az Európa 2020 Stratégiában és a kohéziós politikában, értékelés Javaslatok az Európa 2020 és tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére
Az Európa 2020 Stratégia
Az Európa 2020 Stratégia és Lisszaboni Stratégia összehasonlítása Lisszaboni Stratégia Európa 2020 Stratégia Túl sok és néha ellentmondó célkitűzés Elsősorban versenyképességi és foglalkoztatási stratégia Eszközök hiánya Kormányzás: a„nyitott koordináció módszere” nem bizonyult elegendőnek Szankciók hiánya Elkötelezettség hiánya Kevesebb, fókuszáltabb célkitűzés Összehangoltabb eszközrendszer (bár saját eszközei most sem lesznek) Kormányzás: top-down megközelítés tagállamok nagyobb elkötelezettsége Integráltabb megközelítés: több gazdaságpolitikai, makro dimenzió nemcsak versenyképesség szegénység csökk., korai iskolaelhagyás Legfontosabb cél mindkét stratégia esetében: gazdaságpolitikák összehangolása, a versenyképesség és foglalkoztatás növelése
integrált stratégia, amely így kezelni kívánja a versenyképességi szempontokat, innovációt, a környezeti fenntarthatóságot, a társadalmi felzárkózást, a szegénységben élők csökkentését Fő célja: gazdaságpolitikák összehangolása versenyképesség és foglalkoztatás növelése Prioritások: innováció és tudásalapú növekedés, fenntartható növekedés befogadó társadalom erősítése
Uniós szinten meghatározott számszerű célok A 20–64 évesek legalább 75 %-ának munkahellyel kell rendelkeznie; Az EU GDP-jének 3 %-át a K+F-re kell fordítani; Energia/klíma: ÜHG gázok kibocsátásának 20%-os csökk. Energiahatékonyság 20%-os növelése Megújuló energia részaránya 20%-os növelése Az iskolából kimaradók arányát 10 % alá kell csökkenteni, és el kell érni, hogy az ifjabb generáció 40 %-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel; 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát
A kohéziós politika
Kohéziós politikai jogszabálycsomag 1. Meghatározó elemek: Források csökkenése, kiemelten érinti Magyarországot Európai Bizottság szerepe: nő, tagállami kompetencia csökken, több szankcionálási lehetőség Stratégiai programozás: stratégiaibb szemlélet Tematikus koncentráció: Európa 2020 stratégia céljaihoz kapcsolódó, fókuszált témák
Kohéziós politikai jogszabálycsomag 2. Kondicionalitások rendszere: COM a támogatásokat bizonyos feltételekhez köti, mint szakstratégiák, koncepciók megléte Területi dimenzió: helyi fejlesztések és a városfejlesztési dimenzió hangsúlyos megjelenése Connecting Europe Facility (infrastruktúra-alap): nagyobb összeurópai közlekedési, távközlési és energetikai beruházások számára
Európa 2020 és kohéziós politika kapcsolata, a kapcsolat értékelése
Európa 2020 Stratégia: Prioritásai, céljai nagymértékben befolyásolják a kohéziós politika megvalósítását Kohéziós politikai jogszabálycsomag: A as költségvetési időszak kohéziós politikájáról szól Európa 2020 céljaihoz kapcsolódik, beruházási prioritásai az Európa 2020 Stratégia céljain alapulnak Hazai tervezésnek is a Nemzeti Reform Programon kell alapulni
Strukturális Alapok szerepe elsődleges fontosságú az Európa 2020 Stratégia (célok, kezdeményezések) megvalósításában Másrészről a kohéziós politika nagy mértékben támaszkodik az Európa 2020 célokra, végrehajtására 12
Versenyképesség vs. Kohézió → visszatérő probléma: ellentétes vagy kiegészítő fogalmak? a felzárkózásnak és versenyképességnek ki kell egészíteni egymást Felzárkózási szempont hiánya az Európa 2020 Stratégiában Területi dimenzió hiánya az Európa 2020 Stratégiában Problémák
Európa 2020 Európa 2020 Stratégia nem korlátozható csak a fejlett területekre. Olyan tevékenységeket kell támogatni, amelyek a regionális és helyi lehetőségeket a legjobb mértékben használják ki. Kohéziós politika Nem lehet szigorúan csak támogatáspolitikává, segélypolitikává csökkenteni. Minden országban, régióban vannak feladatok, amelyeket a kohéziós politika keretein belül szükséges megoldani
15 Fejletlenebb régiók felzárkózását nem tartalmazza az Európa 2020 (A kohéziós politika „eredeti” célja: a szegényebb országok, régiók felzárkóztatása) Tagállamoknak más prioritásaik is lehetnek, mint az Európa 2020 céljai (pl.alapinfrastruktúra, egészségügy)
Az Európai Szociális Alap 1. Az új fejlesztési programban az Európai Szociális Alap a korábbiaknál nagyobb szerepet fog játszani A városok és régiók képviselői az infrastrukturális programokra többet költöttek, mint az emberi erőforrások fejlesztésére
Európai Szociális Alap 2. A következő programozási időszakban a Szociális Alap aránya az EU alapok között 25%-ra, 84 milliárd euróra növekszik. A legnagyobb aránya - 55% - a fejlett országokban és régiókban lesz. Az ESzA-n belül 20%-ot minden országban a társadalmi befogadás, a legszegényebb rétegek, ill. más hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatására kell fordítani.
A területi kohézió érvényesülése az Európa 2020 Stratégiában és a kohéziós politikában, értékelés
19 “Területi kohézió”: a kohéziós politika új horizontális eleme Minden tevékenység térben valósul meg, figyelembe kell venni a térbeli környezetet → Európa 2020 Stratégia integrált stratégia, s nem ágazati célok gyűjteménye, amelynek magába kell foglalnia a területi kohéziós szempontokat
20 Európa 2020 céljait csak úgy lehet megvalósítani, ha figyelembe vesszük a területi célokat mind uniós szinten, mind tagállami szinten A zászlóshajó kezdeményezések szintén rendelkeznek területi elemekkel (pl. iparpolitika)
Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Foglalkoztatás nagyobb városok szociálisan hátrányos részei, hátrányos helyzetű vidéki térségek EU szinten: Közép-Kelet- Európa, Dél-Európa alacsony fogl. Mo.-n: Észak-Alföld, Észak- Mo. K+F nagy városok, egyetemi központok EU-ban: legfejlettebb régiók Mo.-n:KMR régió (kisebb mértékben egyetemi központok)
22
23
Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Korai iskolaelhagyás hátrányos helyzetű vidéki térségek, szociokulturális tényező meghatározó EU-szinten:Dél-Európa, Kelet-Európa Mo.: Észak-Alföld, Észak- Mo. Felsőfokú végzettség nagyobb városok, egyetemi központok; vidéki térségekben meg kell teremteni a diplomások foglalkoztatását, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a területi megoszlás
25
Európa 2020 célkitűzéseinek területi vonatkozásai Szegénység számának csökkentése Mo.-n: leghátrányosabb helyzetű térségek Cigányok által magas arányban lakott térségek Energia: Kevésbé területspecifikus Energiahatékonyság különösen lakóépületek, panelházak esetében fontos Mo. esetében különösen fontos a lakóépületek felújítása, amely ennek kapcsán támogatható
Új város- és területfejlesztési konstrukciók A Bizottság olyan új konstrukciókat ajánl, amelyek jobban illeszkednek az országok fejlesztési céljaihoz: Integrált területi fejlesztések, városfejlesztés, - Integrált Területi Beruházások, - Közösségvezérelt Helyi Fejlesztések, Európai Területi Társulás, Európai Területi Együttműködés
Területi kohézió a kohéziós politikában között 1. Integrált területi beruházások egy vagy több OP különböző prioritási tengelyeinek támogatásai kombinálhatók meglévő területi stratégiák végrehajtását szolgáló eszköz MO-n például városfejlesztés,Balaton, Duna, Tisza, városfejlesztések Közösségvezérelt helyi fejlesztések LEADER-modell Alulról jövő kezdeményezés, közösségi részvételen alapul, valós partnerség Régió alatti, helyi szint, régióhatárokon átnyúló MO-n például LHH kistérségek
Területi kohézió a kohéziós politikában között 2. Előrelépés a as programidőszakhoz képest Európa 2020-nak és a Nemzeti Reform Programoknak is integrálni szükséges ezeket a területi beruházásokat, városfejlesztéseket Több tagállam nemzeti reform programja tartalmaz számos területi intézkedést ↔ a magyar NRP-ben nagyon kevés területi kapcsolódás, intézkedés található, az egyik legkevesebb
Területi kohézió a kohéziós politikában között 3. Városfejlesztés Területi kohézióhoz és Európa 2020 stratégiához egyaránt hozzájárul Eszközei: Városfejlesztési platform Fenntartható városfejlesztési kezdeményezés Tagállami nemzeti ERFA allokáció 5%-át kellene ITI keretében városfejlesztésre fordítani
A Közép-Magyarországi Régió esete 1. Az EU szabályai szerint a KMR fejlettsége alapján csökken a rendelkezésre álló forrástömeg, Beruházásainál maximum 50%, a többi 6 régió 85% EU támogatásra jogosult, Az ország termelő, de különösen fejlesztési és innovációs kapacitásának nagy hányada a KM régióban van, A régió fejlesztése igen nagy saját hozzájárulást igényel, ami a költségvetés számára is nagy terhet jelentene, Veszélyezteti a nemzeti EU 2020 célok megvalósítását és a felzárkóztatást különösen a K+F és a felsőoktatás területén.
A Közép-Magyarországi Régió esete 2. A célkitűzések közötti átcsoportosítási lehetőség csak 2%, A régiók közötti határ megváltoztatása bürokratikus hosszú folyamat, Mivel az ország teljes támogatása a kezdettől rögzített, a problémát a belső határok változtatása sem oldaná meg, Bizonyos eszköz-átcsoportosítás a KMR és a többi régió között mégis indokolt lenne a költségvetési hozzájárulás mérséklése miatt.
Javaslatok az Európa 2020 és tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére
Javaslatok az Európa 2020 és a tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére Fókuszált beavatkozások szükségesek Mo. számára az alábbi területeken (célkitűzéseken) van szükség leginkább fókuszált beavatkozásra: KKV-fejlesztés Alap infrastruktúra → az Európa 2020-ba közvetlen kevésbé fér bele Foglalkoztatási szint növelése Szegénység csökkentése
Javaslatok az Európa 2020 és a tagállami fejlesztéspolitika összeegyeztetésére Integrált, komplex megközelítés fontos, ESZA alapok kihasználása Földrajzi, helyi szempontok figyelembevétele Valódi fejlesztés-központú beavatkozások, s nem mindig a top-down, Kormány által meghatározott intézkedések vezetnek az előrelépéshez Ugyanakkor figyelembe szükséges venni a helyi, regionális alapú fejlesztések méretgazdaságosságának korlátait
Összegzés Az EU kohéziós politika feladata hogy egyszerre szolgálja a tagországok és az EU Bizottság érdekeit és céljait. Ez lehet a „hozzáadott értéke” az EU szintű politikáknak általában és a kohéziós politikának különösen. Az Európa 2020 Stratégia egy olyan eszköz, amely révén – remélhetőleg ez az európai szintű hozzáadott érték valóban hasznosítható. Az eddigi legfontosabb tanulság annak felismerése, hogy a különböző tervezési tevékenységek jobb koordinációjára és harmonizációjára van szükség, hogy e tevékenység valóban hozzájáruljon egy egységes európai jövő megteremtéséhez.