1 Előnyös szervezeti (szerveződési) formák a turbulens környezetben Harmath Péter közgazdász magiszter tanársegéd, Szabadkai közgazdasági kar,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
2. előadás.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Értékesítési csatornák
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A projektmenedzsment fogalma
Szervezeti formák.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Logisztikai kontrolling
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
A projekt szervezeti formái
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kereskedelmi vagyonvédelem aktuális kihívásai OKSZ-OKÉ OKSZ-OKÉ
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Minőségbiztosítási ismeretek
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Vállalkozásmenedzsment I.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Turizmus a megyei területfejlesztési stratégiában és Vas megye turisztikai jellegű projektjeinek bemutatása.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Kire milyen szerep vár egy mobil projekt során
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
SEEM alapok.
Előadás másolata:

1 Előnyös szervezeti (szerveződési) formák a turbulens környezetben Harmath Péter közgazdász magiszter tanársegéd, Szabadkai közgazdasági kar,

A szervezetek fejődési irányai a 21. században flekszibilitás diferenciált vevők a munkaerő sokrétűsége demográfiai változások erősödő konkurenciaha rc globalizáció Fejlettebb információs technologia telitett piacok fejlett kommunikácios és szállitási tehnológiák a vásárlók igényeinek gyors változása összetett termékek hálózatos szervezeti formák gyors ütemű változáso k a reagálási idő rövidül költségek csökkentése horizontális szervezeti formák

Az átfedés mértéke a sikeres alkalmazkodás jele – (Contingency fit) Régi folyamatok merev struktúrájú vállalatokban a megváltozott ügyviteli környezetben csak a veszteségeket hozhatják. A környezet A szervezet

A szükséges változtatási folyamatok és új szervezeti formák struktúrák létrehozása Kvázi változtatások - hiba “(organizational change)” keretében szükséges átszervezést vagy szervezeti változtatást eszközöl. A probléma kvázi átszervezés Szervezeti egységek neveinek megváltoztatása, új bútorok vásárlása, festés mázolás, vajmi kevés megoldást jelentenek azokkal a kihivásokkal szemben melyek gyakran nem is tudatosultak A flexibilitás kialakitásánal belső paraméterek, jellemzők átszervezésével kell kezdeni. Ilyenek a szervezet alegységei közötti kapcsolatok szorosságának merevségenek szükség szerinti csökkentése átdefiniálása.

Mindezt áttekintve még egy szempont ami mindezt neheziti, hogy a szervezeti formának egyszerűnek áttekinthetőnek kell lennie. Számos megfigyelés utal arra, hogy a bonyolult rendszerek hamarább lehetnek az entrópia áldozatai. Továbbá vizsgálni kell, hogy az egyes események milyen kölcsönhatásokat váltanak ki. - lineáris kölcsönhatások a komplekszek További kérdések a szervezetek stabilitása, dinamikussága, plasztikussága. Egy szervezetnek mindig törekednie kell stabilitásának megőrzésére.

Náhány szervezeti és környezeti tényező szélsőséges értéke LINEÁRIS KÖLCSÖNHATÁSCOMPLEX ÖSSZEFUGGÉS SZEKVENCIONÁLIS (egyes eseteben RECIPROK ÖSSZESITETT KAPCSOLÓDÁSOK SZOROS LAZA STRUKTÚRA“MECHANIKUS pl. FUNKCIONÁLIS DIVIZIONÁLIS MÁTRIKUS vagy VIRTUÁLIS” STABILTURBULENS KÖRNYEZET KOMPLEKSZITÁS FOKA BIZONYTALANSÁG KONFUZ ALACSONY vagy KÖZEPES ALACSONY MAGAS

A „határok” körvonalak kérdése melyek komoly átértékelésre várnak. -vertikális határok a szervezet különböző szintjei között (hierarhia), -horizontális határok a funkciók, egységek vagy egyes szervezetekben a kutatói – tudományos ágak között. -külső határok a szervezet és vevői – ügyfelei, szállitók, jogalkotók stb (stakeholders) között. -földrajzi határok: lokációk, kultúrák, piacok között.

Néhány példa a szükséges új menedzser gondolkodásmódhoz..Ki kell bőviteni a célok vagy lehetőségek listáját azokkal a lehetőségekkel amelyek a szervezetek közötti határok átjárhatóvá tételével érhetők csak el..Egy szakavatott team vagy munkacsoport kinevezésével a szervezeti határok átjárhatoságát fokozni lehet..E téren tapasztaltakból tanulva és felhasználva azokat, folyamatosan törekedni kell eme új megközelités megvalósitására.

Stratégiai hálók jellegzetes formái termelők terjesztők A közpon ti„mag ” szállitók Fejlsztés : Egyes funkció k ügynök ei Stratégiai központi – irányitó vállalat

A hálók alapvető tipusai -Egységes szervezeten belüli hálók. Például a General Motors kialakitott profitorientált egységeivel -Állandó hálózatok. Felépitésüket tekintve két alapelemből állnak. Az egyik maga a központ, a másik pedig a beszervezettek halmaza a kihelyezett (outsourcing) funkciók – feladatkörökkel. -Dinamikus hálók. Ezekre méginkább jellemző a funkciók feladatkörök kihelyezése, egyes funkciók mint például a kutatás fejlesztés, a marketing, marad közvetlenül a központban. Klasszikus példa a Nike ügyvitele. -Piaci hálózatok: Egy olyan különleges hálót jelentenek melyben nincs egy vezér jellegü egység, a tagok egymással ügyviteli kapcsolatban müködő összeszokott vállalatok szervezetek, gyakran hosszú időn át nem is tudatosul bennük hálóként való működésük. Figyelemre méltó létrejövetelük folyamata, mivel spontán, piaci törvények és meggyőző gazdasági érdekek képezik létük alapját.

A virtuális szervzet egy lehetséges formája

A szükséges működési feltételek biztositása integraciós mehanizmus szerepkörök, csoportok mint feladathordozók, és integrativ egységek segitségéve Vertikális és horizontális koordinácios eszközök közül: -közvetlen (direkt) felügyelet – ez mindinkább háttérbe szorul), -standardizáció – előirások szabályok alkalmazása melyek rutin (szokásszerű) mederben tartják az eseményeket. (Ma ennek sok alkalmazható formája épithető ki, sokat jelenthetnek a minőségbiztositási rendszerek is), -Célkitűzések – célok hierarchiájának kiépitése kivánatosabb közvetlen kapcsolatok, -felelősség és a szerepkörök teljesitése, (menedzsment szintjén is) -sokrétű vezérlő rendszerek alkalmazása (pl kétvonalas mátrikus irányitó testület különösen nagy projektek esetén)

Következtetések Olyan szervezési lehetőségek kutatásán kell dolgozni, melyektől reális fejlődést várhatunk. Amelyek alternativákat és megoldaásokat biztositanak kibővitett átértelmezett együttműködési formákhoz. Ezen tevékenységek módszeres összekapcsolása olyan struktúrák (szervezeti infrastruktúrák) kiépitésével melyek biztositanák a viszonylag stabil működési keretet, de flexibilitásuk révén állandó fejlődésnek is teret biztositanak. Részleteiben akár franchise rendszerek módján „recepteket kinálni” vagy üzleti tervként szervezni a kapcsolódást. Egy moduláris háló épitési módszerrel megszervezhető lenne a modern idők kihivásainak megfelelő kooprerációs együttműködési forma, mely akár a gazdasági, vagy tudományos és más erőket sikeresen osszekötné.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!