Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében
Új problémák megjelenése Magatartási, beilleszkedési zavarok, Alkalmazkodási, együttélési problémák, Értékek ismerete, elfogadása, Tanulási nehézségek, Társadalmi környezet hatásai, Attitűd problémák Tanárképzés hiányosságai
Néhány adat 2006/2007-es tanév Magyarország: a középiskolások 5,3%a sajátos nevelési igényű, 85 %-uk diszes, 15 %-uk BTMN Évről évre nő felülvizsgálat, 1/3-a nem organikus eredetű, Svédország évesek 8,2%a diszlexiás.
„A gyermek mindenek fölött álló érdeke” A svéd alapelv: Mindenkit egyenlő jogok illetnek meg, társadalmi, földrajzi, gazdasági helyzetétől függetlenül. Mindenki addig tanulhat ameddig szükségét érzi, ehhez minden támogatást megkap.
Együttműködés és együttgondolkodás Szociális, Oktatási, Egészségügyi Közigazgatási együttműködés Családtámogató központok, Nyitott óvodák, Családi napközik
Pedagógusi felelősség Észrevenni a problémákat, Foglalkozni velük, Megoldásokat keresni, Szakembereket bevonni, Kapcsolatokat keresni
Ne csak szöveg legyen 1. Az otthonos környezet, és a tisztaság
Ne csak szöveg legyen 2. Az egészséges életmódra nevelés
Ne csak szöveg legyen 3. A barátságos szeretetteljes légkör, a jó emberi kapcsolatok
Ne csak szöveg legyen 4. A segítő szándék, Az adekvát segítséghez vezető korrekt ismeretek, Tanárképzés és továbbképzés változásai
Integráció vagy inklúzió Bevándorlók oktatása, Second chance Hogy jön ide a kollégium?
Napjaink kihívásai Pedagógiai Kommunikációs Értékelési, Tanárképzési, Együttműködési Tudományközi, határterületi kutatások, Alkalmazási
Köszönöm a figyelmet Debreczeni Zsuzsanna