Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Szociális tanulás formái
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
Autonómia és felelősségvállalás
Kompetenciák.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Az érzelmi intelligencia
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szociális kompetencia
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő Az osztályfőnöki kompetenciák fejlesztése – a mindennapok nevelési lehetőségei Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás 2011. április 7. Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő

A nevelés és a kompetencia fogalmának értelmezése Nagy József szerint A nevelés fogalma: Olyan szándékos és célirányos akciók összessége, amelyek az egyén fizikai, erkölcsi és értelmi erőinek fejlesztésére irányulnak. A nevelés alapvetően értékközvetítő folyamat. A nevelés nem mindig céltudatos, sokszor jellemző a spontán elemek érvényesülése. Törekednünk kell a céltudatosságra, az iskola a céltudatos nevelés megvalósítója, míg a család a spontán nevelés lehetőségeivel él. Tudatosság: mit, miért csinálunk, csináltatunk. A tanár mindig tudja, hogy mit, miért csináltat, a tanuló is mindig tudja, hogy mit, miért csináltatnak vele.

Nagy József: a XXI. század és nevelés (2000) A Nevelés: a személyiségfejlődés segítése. Nem vezetés és irányítás, hanem az önállóság optimális figyelembevételére irányul. Segítés: mely optimálisan figyelembe veszi az önállóságot.

A konstruktív életvezetés A nevelés egyik célja a konstruktív életvezetés kialakítása. Konstruktív életvezetés: Olyan életvitel, amely szociálisan értékes, ugyanakkor egyénileg is eredményes. Így megfelel az érték kettős kritériumának, vagyis egyfelől közösségfejlesztő jellegű, másrészt az egyén fejlődését is elősegíti, vagyis egyben önfejlesztő jellegű is. A konstruktív életvezetés a konstruktív tevékenységformákban nyilvánul meg (pl. munka-, tanulásszeretet, segítőkészség). Az egyénnél kialakul a konstruktív tevékenység repertoár, ezzel alapozódik meg a konstruktív életvezetés. A konstruktív tevékenységformákat megerősítjük (jutalom, dicséret); a destruktív magatartás- és tevékenységformákat megpróbáljuk visszaszorítani, leépíteni (büntetés, szidás).

Autonóm erkölcsiség A nevelés végső célja az autonóm erkölcsiség (autonóm moralitás) kialakítása. Autonóm erkölcsiség: Az egyén nem külső hatásra, hanem hivatástudatból, belső késztetés alapján cselekszik. Szerepe van a társadalom által elvárt magatartási formáknak, a hagyományoknak, a konvencióknak.

A nevelés fogalma – más megközelítésben: Segítés: - Proszociális viselkedés: a. Altruisztikus (másokra tekintettel levő, önzetlen) b. Egoista c. Erkölcsös viselkedés d. Erkölcstelen viselkedés - Antiszociális viselkedés - Nevelés eszköze 2. Pozitív irányú személyiségfejlődés segítése 3. Szándékos szocializáció 4. Szándékos személyes kontaktusok 5. A szocializációs rendszerek szándékos szervezése és működtetése

Részletes magyarázat 1. Proszociális viselkedés: a társas létet elősegítő viselkedés a/ Altruisztikus: önzetlen viselkedés, mások érdekeit is figyelembe vevő szociális viselkedés. b/ Erkölcsös viselkedés: Az adott közösség társadalom által kialakított szokásoknak, normáknak megfelelő szociális viselkedés

Részletes magyarázat 2. Antiszociális viselkedés: a/ Egoista: önző viselkedés, személyes önös érdekeket szolgáló viselkedés b/ Erkölcstelen: az adott közösség, társadalom által kialakított szokásoknak, normáknak ellentmondó szociális viselkedés önző – önzetlen: Egyik se legyen domináns, mert kiegészítik egymást, hisz mindenkinek vannak önös érdekei erkölcsös- erkölcstelen: Kizárják egymást Öröklött alapja: A nevelés, mint segítő viselkedés az utógondozási hajlamból, és a kötődési hajlamból vezethető le.

Nevelés eszköze: kommunikáció 3 éves korra kialakul az éntudat, és felbomlik a duálúnió (egység az érzelmi-indulati téren). A gyermek szembesül a felnőtt világ normáival, próbálkozik. Nő az önállóság, felbomlik a proszociális (az adott társadalom normáin belül elfogadott személy, közösség védelmében kivitelezett) viszony és kiegészül a szocializáció proszociális alapszabályaival.

A személyiség felépülése, funkcionális modellje: Kompetencia: Valamely funkciót szolgáló motívum- és tudásrendszer. Motívumrendszere: a döntés. Képességrendszere: a kivitelezés. Mindkettő feltétele, és eszköze: ismeretrendszer A tudomány által elfogadott fogalom-meghatározás alapján: A személyiség komponensei, komponensrendszerei, meghatározott funkciót szolgáló képességek, motívumok, melyek egzisztenciális funkcióval rendelkeznek.

Kompetencia fogalma A kompetencia fogalmát úgy határozhatjuk meg, mint egy személy alapvető, meghatározó jellemzői, melyek okozati kapcsolatban állnak a kritériumszintnek megfelelő hatékony és/vagy kiváló teljesítménnyel. Ebben a meghatározásban az alapvető azt jelenti, a kompetencia eléggé tartós része a személyiségnek, hogy valószínűsítse a viselkedést a helyzetek és feladatok (szerepek) széles skáláján. Az okozati kapcsolat azt jelenti, hogy az adott kompetencia okozza, vagy legalábbis előrevetíti a viselkedést és a teljesítményt. A kritériumnak való megfelelés értelmében a létező kompetenciák alapján megjósolható, ki fog valamit jól vagy rosszul csinálni egy specifikus kritériumnak megfelelően. A kiváló teljesítményszint a sztenderd eltérés az átlagostól fölfelé, a hatékony teljesítés pedig a végzés minimálisan elfogadható szintjét jelenti.

Az egyén szintjén a kompetenciáknak öt összetevőjét határozhatjuk meg: 1. Ismeretek, a tudás (knowledge): információk, amivel a személy rendelkezik; 2. Készségek, jártasságok (skills), melyek bizonyos fizikai és szellemi feladatok teljesülésének képességét adják; 3. Önértékelés, szociális szerepek, melyek személyes értékek (value) mentén szerveződnek, tehát olyan attitűdök, értékek, melyeket a személy fontosnak ítél, hogy legyenek vagy megtegye őket pl. siker, karrier; 4. Személyiségvonások (character), vagyis pszichikai-fizikai jellemzők és a helyzetekre, információkra adott válaszok; 5. Motivációk (motivation), irányítják, befolyásolják, szelektálják a viselkedést bizonyos magatartások, célok felé.

Nagy József meghatározása Kompetencia fajtái: 1. Kognitív (megismerő, a megismerésre vonatkozó) kompetencia, 2. Személyes kompetencia, 3. Szociális kompetencia, 4. Speciális kompetenciák.

Kompetencia fajták 1. a/ Kognitív kompetencia: Az információfeldolgozást szolgáló pszichikus komponensrendszer. Motívumai: (viszonyítási alap, mely döntésekre késztet) - megismerési-, felfedezési vágy, - alkotásvágy, - sikervágy, - érdeklődés, - ambíció, - kötelességtudat, - kudarcfélelem.

Kompetencia fajták 2. Képességek: (kivitelezés megvalósítása) - tudásszerzés, - gondolkodás, - tanulás, - megfigyelés, - értelmezés, - igazolás, - beszéd. Erre a kompetenciára épül az összes többi kompetencia, melyek nem működhetnek információfeldolgozás nélkül.

Kompetencia fajták 3. b/ Személyes kompetencia: Túlélésre és az életminőség megőrzésére irányulnak - Egyed túlélése, - Testi-lelki egészség, - Önvédő mechanizmusok, - Optimális működés fenntartása, - Életkörülmények fenntartása.

Kompetencia fajták 4. Motívumai: - biológiai szükséglet, - komfortszükséglet, - szuverenitás igénye, - önértékelés. Képességek: - igényeket kielégítő képességek, - önellátás, önvédelem stb.

Kompetencia fajták 4. c/ Szociális kompetencia: A társadalomba való beilleszkedésre irányul. Az emberiség fennmaradásának igénye, mely az egyént is szolgálja, de a csoport működésének a feltétele is. Motívumai: - a szociális értékek meghatározzák a döntéseket, - kötődés, hovatartozás hajlama, - előítéletek, szokások, magatartások. Képességei: - szociális kommunikáció, - nevelési képesség, - kontaktuskezelési képesség, - kötődési képesség, - szervezési képesség, - érdekérvényesítési képesség.

Kompetencia fajták 6. d/ Speciális kompetenciák: Az előzőekre épülő valamely speciális szakterületre irányuló kompetencia. Speciális képességek, szokások, készségek, ismeretek, cselekvésminták összessége. Alapja: - alkotóképesség, - kompetenciának megfelelő képesség, - speciális adottságok.

A nevelés, mint a kompetenciák fejlődésének segítése: A nevelés, oktatás, képzés az eredményes hatékony viselkedés pszichikus feltételeinek kialakítására irányul. A kompetenciákból levezethetők; - konkrét nevelési feladatok jellemzik, - megvalósítható az oktatáselmélet és a neveléselmélet szerves egysége.

Az érzelmi kompetencia szerkezete Goleman alapján Személyes (egyéni) kompetenciák Ezek határozzák meg, hogyan irányítjuk önmagunkat. Érzelmek felismerése, én-tudatosság, önismeret Érzelmek kezelése, önszabályozás Motiváció Szociális kompetenciák: Ezek a társas kapcsolataink irányításában játszanak szerepet Mások érzelmeinek felismerése, empátia Kapcsolatirányító képesség

Az érzelmek felismerése Érzelmeink, erős és gyenge oldalaink, értékrendünk mély megértése: érzelmi tudatosság, pontos önértékelés, önbizalom, intuíció képessége.

Önszabályozás/Önuralom Képesség, amely lehetővé teszi, hogy kezelni tudjuk belső állapotainkat, impulzusainkat és erőforrásainkat: érzelmi önkontroll, kongruencia, (hitelesség) rugalmasság, optimizmus.

Motiváció Olyan érzelmi jellegű törekvések, amelyek serkentik és irányítják a kitűzött célok elérését. teljesítménymotiváció, elköteleződés, kezdeményezőkészség.

Empátia Mások érzéseinek, szükségleteinek és meggyőződéseinek ismerete. mások megértése, mások fejlesztése, kliensközpontúság, a sokszínűség értékelése.

Az empátia pontosságát ronthatja Ha az érzelmek kifejezése tudatosan gátolt. Ha az észlelő nem tudja vagy nem akarja értelmezni a viselkedést (motiváció hiány). Stressz  önmagára figyel. A másik feltételezett túlzott ismerete. Környezeti tényezők.

Gyermekek szociális kompetenciája Felhívni magára a felnőttek figyelmét. Kiaknázni a felnőttekből adódó lehetőségeket. Társakhoz kapcsolódó érzések kifejezése. Vezetés, követés, utánzás képessége. Teljesítmény feletti büszkeség. Interakciók száma, milyensége.

Társas készségek: Olyan készségek, amelyek lehetővé teszik, hogy másokból az általunk kívánt reakciót váltsuk ki. Meggyőző erő Kommunikáció Konfliktuskezelés Vezetés A változás katalizálása Kapcsolatépítés Együttműködés

Szociális képességrendszer Kommunikáció Szervezés Érdekérvényesítés Szociális tanulás Tolerancia Kapcsolatteremtés Szociális elfogadás Én elfogadás

Életkészség tanítása Társas kompetenciák: önkontroll, társas tudatosság, probléma megoldás, önmegnyugtatásra szolgáló eljárás, „csak nyugi”, 8 lépéses döntéshozatali stratégia. Viselkedési problémák megelőzése: mediátor – közvetítő szerep

Életkészség tanítása Társas támogatás Eseményekhez kötött szolgáltatás proaktív, önerőből meg tudja oldani, más tudja megoldani. Pozitív szolgálatok: Leghatékonyabb empátia fejlesztés Kortárssegítés – idősek segítése

Köszönöm a figyelmet. „Az ember gyorsan beletanul abba, aminek belsőleg szükségét érzi.” Thomas Mann