Könyvtár az óvodában Könyvből könyvtár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Az iskolai dokumentumok
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A szaktanácsadás támogató szerepe
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Könyvtári munkafolyamatok. Főfolyamatok Alfolyamatok Részfolyamatok Támogató folyamatok.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Az iskolai könyvtár állománya
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Állam munkavédelmi feladatai
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az ÚMVP intézményrendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Ágazati szakképzés változásai
Szakképzési dokumentumok
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Magyar könyvtárügy 1945 után.
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Könyvtár az óvodában Könyvből könyvtár Konferencia az óvodák könyvtár felelősei számára Fővárosi Pedagógiai Intézet 2007. január 22.

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Előzmények Pályázatok FKFK: 2002 – 100 db 2006 – közel 300 db Továbbképzések: V. ker. – 2003. febr.-ápr. XIV. ker. – 2005-2006. XX. ker. – 2006. Szakirodalom: Alapfokú könyvtárvezetési ismeretek: Szakszerű(bb) könyvtárvezetési ismeretek óvodapedagógusoknak = ÓvodaVezetési Ismeretek, RAABE, 2003. szept. L 3.2 (Gazdálkodás)1-22.p. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Alapdokumentumok, előírások, szabályozók Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról (és azóta megjelent módosításai); 11/1994. (VI.8.)MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről, valamint módosításai: 1/1998. (VII. 24.) OM-rendelet; 16/1998. (IV. 8.) MKM-rendelet; 16/1998. (IV. 8.) MKM-rendeletben az eszközökre vonatkozóan: csoportonként a gyerekek 30 %-ának megfelelő mennyiségben kell rendelkezni az anyanyelv fejlesztésének eszközeivel, mesekönyvekből 15 félének kell lennie 3-3 pld-ban; A kulturális miniszter és a pénzügyminiszter 3/1975. KM-PM együttes rendelete a könyvtári állomány ellenőrzéséről (leltározásáról) és az állományból történő törlésről szóló szabályzat kiadásáról; Az óvoda nevelési programja. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Az óvodai könyvtár fogalma Az óvodai könyvtár az intézmény pedagógiai tevékenységéhez, azaz az óvodai neveléshez, az Óvodai nevelés országos alapprogramjában meghatározott általános feladatokhoz, a helyi óvodai nevelési program megvalósításához és a 3-7 éves korosztály gyermeknevelésének szakmai igényeihez igazodóan a szükséges dokumentumok rendszeres gyűjtését, feltárását, megőrzését és használatát biztosító szervezeti egység. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Az óvodai könyvtárral szembeni elvárások Legalább egy olyan, a használók által könnyen megközelíthető helyiség, amely alkalmas az állomány lehetőség szerinti szabadpolcos, de akár üveges szekrényben való elhelyezésére; Egy megbízott, könyvtári alapismeretekkel rendelkező óvodapedagógus alkalmazása; Legalább 500 könyvtári dokumentum megléte; A csoportszobákban letéti állományrészek biztosítása. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Korszerű könyvtárkép – szemléletformálás – szaktanácsadás Könyvtárkép az óvodai vezetés, a pedagógiai közösség tudatában – a vezetővel együttműködve kell kialakítani: Külső megjelenés; Feltételek; Info-kommunikációs felszereltség; Működési mechanizmus; Pedagógiai szerepvállalás; Korszerű elgondolások (húzóerő) – hiteles érvek (források). 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

A korszerű könyvtár ismérvei Szervezeti egységként működik; Gyűjteménye tartalmazza a szükséges információkat, s közvetíti az információs rendszer szolgáltatásait ; Szolgáltatásaival közreműködik az óvodai program megvalósításában; Lehetőséget kínál a gyermekek komplex és differenciált fejlesztésére; Szerepet tölt be a gyermekek szocializációjában és esélyeket teremt; 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

A könyvtár működtetésével megbízott óvodapedagógus feladatköre A könyvtár vezetésével, ügyvitelével kapcsolatos feladatok; Megteremti a működéshez szükséges feltételeket, szakszerűen elrendezi a könyvtár állományát; Részt vesz a könyvtár időszakos leltározásában. Állományalakítás, nyilvántartás, állományvédelem; Tájékozódik a könyvpiacon – kiadói katalógusok, folyóiratok; Folyamatos állománygyarapítás, a választék biztosítása; Nyilvántartások, adminisztráció, selejtezés, stb. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia A könyvtár működtetésével megbízott óvodapedagógus feladatköre (folyt.) Tájékoztatás, kölcsönzés, olvasáspedagógiai szolgálat; A szakmai igényesség, a partneri elégedettség, a minőségi kritériumoknak megfelelő gyermeknevelés érdekében szakmai információkat szolgáltat; Személyre szólóan ajánl, témafigyelést végez; Az információkkal segíti a vezető munkáját – rendeletek, pályázatok; Olvasott, széles körűen tájékozott, segít a szülőknek könyvajánlással, a gyerekek számára közvetíti a könyvek szeretetét; 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Az óvodai könyvtár szolgáltatásai A gyűjtemény helyben használata; Kölcsönzés; A különböző típusú dokumentumokhoz az eszközök szolgáltatása; Tájékoztatás; A letétek gondozása; Az információs rendszer által kínált szolgáltatások közvetítése; Kapcsolatteremtés más könyvtárakkal; Együttműködés az olvasóvá nevelésben; 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

A könyvtár Szervezeti és Működési Szabályzata Az óvodai SzMSz része, melléklet formában. Elkészítése a vezető feladata, de önálló szakmaisága miatt igényli az óvodai könyvtárral megbízott óvodapedagógussal együttműködő megszövegezést. Ez a dokumentum az alapja a működésnek, irányításnak, ellenőrzésnek, értékelésnek. Helyi sajátosságokat tartalmazzon, legyen összhangban a helyi óvodai nevelési programmal. Kövesse a jogszabályokban történő változásokat, időről-időre felül kell vizsgálni, módosítani, kiegészíteni szükséges. (Javasolt irodalom: Dán Krisztina: Az iskolai könyvtár szervezeti és működési szabályzata = Korszerű könyvtár. Alapmű. RAABE, 2005. B 5.1 1-18. p.) 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

A könyvtári Szervezeti és Működési Szabályzat szabályozási köre Tartalmazza a könyvtárra vonatkozó főbb adatokat, a működés célját, feladatait, irányítását, kapcsolatrendszerét meghatározó tudnivalókat; Rendelkezzen az állomány fejlesztéséről, feldolgozásáról, elhelyezéséről, gondozásáról; Tartalmazza a könyvtár szolgáltatásait és a használatával kapcsolatos rendelkezéseket; Javasolt melléklete a Gyűjtőköri szabályzat; (Javasolt irodalom: Dán Krisztina: Az iskolai könyvtár gyűjtőköri szabályzata. Módszertani útmutató = Így működik az iskolai könyvtár. 2. átdolg. bőv. kiad. Bp., FPI, 1999. /Fővárosi iskolai könyvtári füzetek 4./ 39-57. p.) 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Személyi feltételek Meghatározó a személyi ellátottság minősége – stratégiai kérdés – vezetői felelősség: Elégséges munkaidő biztosítása; Továbbképzési lehetőségek (képesítés); Munkájáról beszámolhasson; Igénykutatást végezzen, elégedettséget mérjen; Fejlesztési terveit meg tudja beszélni a nevelőtestülettel; Alkati adottságok – a jó könyvtáros titka; 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Személyi feltételek (folyt.) Dán Krisztina „A személyi feltételek hiánya, vagy gyenge színvonala nagyobb problémát okoz, mint a tárgyi, eszközi, anyagi ellátottság szűkössége.” (Iskolavezetés. RAABE, 2006. november, K 1.11 1-44.p.) 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Mit vár(hat) a vezető a könyvtárostól – s mit az óvodapedagógus a munkáltatójától A vezető, mint munkáltató elvárásai: Képesítés megszerzése; A könyvtári szakmai rend kialakítása és fenntartása; Munkaköri feladatok ellátása; A könyvtári állomány védelme és az eszközök megóvása; Empatikus hozzáállás, a közösség igényeinek ismerete, a szolgáltatások propagálása, pedagógiai felkészültség ; Jó együttműködési készség a vezetővel, a nevelőtestület tagjaival. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Mit vár(hat) a vezető a könyvtárostól – s mit az óvodapedagógus a munkáltatójától (folyt.) Az óvodapedagógus, mint munkavállaló elvárásai: Képesítés megszerzésének biztosítása; A vezető biztosítsa a könyvtár működéséhez szükséges feltételeket; Munkaköri feladatok ellátásához megfelelő munkaidő álljon rendelkezésére; A vezetés biztosítsa a helyi rendelkezések betartatását (pl. SzMSz); A vezető várja el a nevelőtestülettől a könyvtár szakmai alkalmazását, a fejlesztésben való közreműködést, az aktivitást építse be az értékelési szempontok közé. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvtár-pedagógia az óvodában Ovi-világ – könyvajánló: Szakmai dokumentumok ajánlása Szülői értekezlet – könyvajánló: Ajándékozási ötletek gyerekeknek, szülőknek Óvodások látogatása az iskolai könyvtárakba - mi a könyvtár – bábozás Iskolások az óvodában Mesedramatizálás, pl. a népmese napján (Javasolt irodalom: H. Tóth István: Olvasni tudást adni = Csengőszó. 2006. 5. sz. 5-11.p.) 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Olvasóvá nevelés „A gyermekkor évei azok az esztendők, amikor a szív a legérzékenyebb, leghajlékonyabb. Amit oda elültetnek, azt aligha lehet valaha is onnan kipusztítani.” (J.F. Oberlin) Könyves környezet – esztétikus, színes, sokféle; Mesehallgatás – megtanít figyelni, koncentrálni, elindítja a képzeletet, fejben kell követni a történetet, megtanulják a szöveg felépítését, ritmusát, népies kifejezéseit; Képi megjelenítés – esztétikai, érzelmi kifejezés. (Tóth Vendelné: Hogy a gyerekek a szívükkel olvassanak = Tanító. 2007/1. 28-30.p.) 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Pályázatokon való részvétel kritériumai Helyzetelemzés – az óvodáról, a könyvtári részlegről; Óvodai nevelési program; Gyűjtőköri szabályzat; Állományrészek elemzése; Állományfejlesztési terv; Közös tervek, célok, elképzelések tükröződése; Tudatos könyvtárpedagógiai-nevelési program; Hatékony, költségkímélő beszerzési terv; Kiadói árajánlatok; 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Az óvodai könyvtárak értékelési szempontjai Megfelel-e a könyvtár tevékenysége az óvodai nevelési programban leírtaknak; Szolgáltatásai támogatják-e a pedagógiai célokat, az óvodai nevelési programot; A szervezeti és működési rend partnerközpontú-e; Segíti-e a gyerekeket a személyiségfejlesztésben; Segíti-e a gyerekeket a könyvek megszerettetésében, az olvasóvá nevelésben. 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia Miben vár(na) segítséget az óvodapedagógus – miben segíthet az óvodai, ill. a könyvtáros szaktanácsadó Intézményvezetői támogatás (szakmai/anyagi); Térségi/helyi óvodai könyvtárakat működtető óvodapedagógusoknak rendszeres konzultáció: Állománybeszerezési tanácsadás, könyvajánlás; Feldolgozással kapcsolatos tanácsadás; Tájékoztatás a korszerű info-kommunikációs lehetőségekről; Továbbképzések, (könyvtár-pedagógiai, módszertani is), programok szervezése; Tájékoztatás pályázati lehetőségekről, segítségnyújtás annak elkészítésben; Tájékoztatás az új törvényekről, rendeletekről (közlöny, CD Jogtár). 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia

Köszönöm a figyelmet! Kocsis Éva közoktatási és kulturális szakértő e.kocsis@blpszk.hu Pedagógiai Szolgáltató Központ 1051 Budapest, Szent István tér 16. Tel/fax: 331-29-32 2007. január 22. Könyvből könyvtár - Fővárosi Pedagógiai Intézet - Konferencia