Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
európai parlamenti képviselő
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Tárgyi eszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Az SPS-re való átállás jogi szempontjai Dr. Mikó Zoltán
Az MVH feladatai az SPS rendszer bevezetésében
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
KAP reformok (folytatás)
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Mezőgazdasági földterületek Jó Mezőgazdasági és Környezeti Állapota
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Az agrár-, és vidékfejlesztési igazgatás alapkérdései „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa” Az Európai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A kölcsönös megfeleltetés jogi háttere és alapelvei Bögréné Bodrogi Gabriella osztályvezető, szakmai főtanácsadó Stratégiai Főosztály március
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot előírásai
A különleges tejtámogatás
Zöldség, gyümölcs és dohány szerkezetátalakítási támogatás Dr. Fekete István Vidékfejlesztési Minisztérium.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
Közösségi támogatások ellenőrzése - erdészeti támogatások- Nagy József osztályvezető október.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Támogatott döntéshozatal
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
A szaktanácsadás támogatása között
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
Az agrártámogatások új rendszere
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
Mezőgazdasági szaktanácsadás uniós és hazai rendszere VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma:
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer (SPS-Single Payment Scheme) 149. lecke

A 2003-as KAP reform legfőbb elemei Az egységes, a termelés mértékétől független mezőgazdasági támogatás; A kifizetéseket környezetvédelmi, élelmiszerbiztonsági és állatjóléti követelményekhez kötik (keresztmegfelelés); A közvetlen kifizetések csökkentése, amely összegeket az új vidékfejlesztési politikára csoportosítottak át; A közvetlen kifizetéseket elválasztják a termeléstől, nem a terméket hanem a termelőt támogatják.

SAPS (Single Area Payment Scheme) egységes területalapú támogatási rendszer A újonnan csatlakozó államok részére átmeneti jelleggel került kialakításra Az új tagállamok az ún. átmeneti („phasing in”) szakaszban kiegészíthetik a kifizetéseket a közvetlen nemzeti kiegészítő támogatással („top-up”) SAPS jellemzői: nincs kötelező területpihentetés nincs termelési kötelezettség nincs jogosultság a minimális gazdasági méret 1 ha, szőlő és gyümölcsös esetén 0,3 ha

SAPS jellemzői a támogatásra jogosult növények köre: GOFR növények, szőlő, gyümölcs, zöldség, gyepterület követelmény a földterületet jó mezőgazdasági és ökológiai állapotban tartani ezt a támogatási formát 3 évig lehet alkalmazni, viszont mód van 2 további évvel meghosszabbítani

Az egységes támogatási rendszer (SPS) A gazdálkodók a neki szánt támogatások összegétől függetlenül határozzák meg a termelési döntéseiket, így a kereslet-kínálat alapján dönthetnek → csökkentve a túltermelést. Az SPS rendszert közösségi szinten a Tanács 1782/2003 EK rendelete szabályozza.

Fogalom meghatározás  Mezőgazdasági termelő: olyan természetes vagy jogi személy, illetve természetes vagy jogi személyek csoportja, akiknek illetve amelyeknek mezőgazdasági üzeme a közösség területén található (a szerződés 299. cikkében meghatározottak szerint), és aki illetve amely mezőgazdasági tevékenységet folytat. [ /EK rendelet, 2. § (2)]  Mezőgazdasági üzem: az adott mezőgazdasági termelő által vezetett és ugyan azon tagállam területén található termelőegységek összessége. [ /EK rendelet, 2.§(3)]

A mezőgazdasági termelő abban az esetben jogosult az egységes támogatási rendszer igénybevételére, ha : A bázisidőszakban a korábbi időszak egyes támogatási rendszereinek legalább egyikének alapján támogatásban részesült, vagy ha A mezőgazdasági üzemhez vagy annak egy részéhez tényleges vagy várható örökség címén jutott olyan mezőgazdasági termelőtől, aki részesült korábban fenti támogatásokban, illetve ha A nemzeti tartalék vagy átruházás címén szerzett támogatási jogosultságot. A támogatási jogosultság vagyoni értékű jognak tekinthető.

A mezőgazdasági üzem, gazdaság tulajdonában lévő támogatási jogosultságok az adott tagországon vagy régión belül, földterülettel vagy anélkül: Eladhatók Bérbe adhatók Természetes személy esetében örökölhetők A támogatási jogosultság átruházása  Támogatási jogosultság csak az ugyanazon tagállamban letelepedett másik mezőgazdasági termelő javára ruházható át.  A tényleges vagy várható öröklés címén történő átszállás esetében átruházható más tagállamban tevékenykedő termelőre, viszont az adott jogosultság csak abban a tagállamban használható fel, ahol az megállapításra került.

A támogatási jogosultság aktiválása  Az egységes gazdaságtámogatást csak mezőgazdasági termelő veheti igénybe (aktiválhatja).  Minden támogatási jogosultság, amely a támogatható hektárszámhoz kapcsolódik, lehetővé teszi a támogatási jogosultság által megállapított összeg igénylését.  A jogosultság aktiváláshoz tehát a termelőnek elegendő jogosult területtel kell rendelkeznie.  A jogosult területnek legalább 10 hónapig az üzem használatában kell lennie.  A támogatható hektárszám a mezőgazdasági üzem szántóföldből és állandó legelőkből álló földterületére vonatkozik, nem számítva az állandó kultúrák, erdők vagy nem mezőgazdasági tevékenység céljára használt területeket.

Példa a támogatási jogosultságok igénybe vételére A mezőgazdasági üzemnek 25 darab támogatási jogosultsága van, mindegyik jogosultság értéke 200 euró. 25 hektár jogosult területtel rendelkezik, ezért igényelni tudja a teljes támogatási összeget, 25 * 200 eurót. Földterület, haJogosultság, db

Példa a támogatási jogosultságok igénybe vételére Az üzem a következő támogatási évben további 5 hektár területet bérel. Bár így már 30 hektáron gazdálkodik, a támogatási jogosultágai száma továbbra is 25 darab, ezért ebben az évben is 25 * 200 euró támogatást fog kapni. Földterület, haJogosultság, db

A következő évben lejár az üzem 10 hektárnyi földbérleti szerződése, ennyivel csökken a földterülete. Jogosultságainak száma 25, de már csak = 20 hektárnyi jogosult területet használ, ezért csak 20 darab jogosultság értékét tudja leigényelni, 20*200 eurót. Földterület, haJogosultság, db

Az SPS rendszer alapelvei Az egységes gazdaságtámogatási rendszer alapelvei következő intézmények köré csoportosíthatók:  kölcsönös megfeleltetés  moduláció és pénzügyi fegyelem  mezőgazdasági tanácsadó rendszer  integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer  területpihentetés  földhasználat

Kölcsönös megfeleltetés A kölcsönös megfeleltetés elvének köszönhetően a termelő köteles a jogszabályban foglalt gazdálkodási követelményeknek megfelelni, és gazdálkodását a jó mezőgazdasági és környezeti feltételek biztosítása mellett megszervezni. A rendelet által betartani kívánt jogszabályok három területet érintenek: köz-állat- és növényegészségügy környezet állatok kímélete A jó mezőgazdasági és ökológiai követelményeknek való megfelelés alapján a tagállamok biztosítják a mezőgazdasági földterület, különösen a termelésből kivont területek minőségének állandóságát.

A kölcsönös megfeleltetés ellenőrzését végezhetik a kifizető ügynökség (MVH) mellett a szakosított ellenőrző szervek is. A rendelet szigorú szankciót helyez kilátásba a normasértőkkel szemben: Ha a nem teljesítés gondatlanságból ered 1-5 %-ig lehet a támogatást csökkenteni, Szándékos normasértés, vagy tudatos környezetrongálás %-os csökkenést, vagy több évi eltiltást is eredményezhet. Hazánknak a környezet és természetvédelemre vonatkozó követelményeket 2009-től, míg az állategészségügyre, növényvédelemre, állatvédelemre és élelmiszerbiztonságra vonatkozó előírásokat 2011-től kell betartatnia.

Moduláció és pénzügyi fegyelem A moduláció és pénzügyi fegyelem értelmében egy adott tagállamban egy mezőgazdasági termelő részére egy adott naptári évben odaítélendő valamennyi közvetlen kifizetés összegét 2012-ig fokozatosan csökkenteni kell. Az így nyert összeget a 2003-as KAP reform szerint a vidékpolitika támogatására kell fordítani. Mezőgazdasági tanácsadó rendszer A tagállamoknak mezőgazdasági tanácsadó rendszert kell létrehozniuk, melyek fő feladata a fent említett jogszabályok betartásának figyelemmel kísérése. Nem a szankció alkalmazásán, hanem az önkéntes jogkövetés elősegítésén van a hangsúly.

A magyar Mezőgazdasági Tanácsadó rendszer struktúrája a következő:  Országos Szaktanácsadási Központ (OSZK)  Regionális Szaktanácsadási Központ (RSZK)  Területi Szaktanácsadási Központ (TSZK)  Szakmai Szaktanácsadási Központ (SZSZK)  Szaktanácsadó  Termelő Integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer Minden tagállam köteles létrehozni egy integrált igazgatási és ellenőrzési rendszert, melyen keresztül kezelik és ellenőrzik a támogatások kifizetését.

Földhasználat, területpihentetés  A jogosult területnek legalább 10 hónapig az üzem használatában kell lennie.  A jogosult SPS területbe minden mezőgazdasági terület beleértendő, kivéve az állandó kultúrákat, az erdőket és a nem mezőgazdasági hasznosítású területeket.  Az SPS modellhez kapcsolódó földhasználat alapvetően a szántó és a legelő.  A zöldség-gyümölcs termő területtel alapesetben nem aktiválható támogatási jogosultság, viszont a regionális modellben külön kérelemre – és történelmi referencia alapján meghatározott mértékig.– jogosult terület lehet, a (szőlő)ültetvény viszont nem.

 Az egységes támogatási rendszerben feltétel a területpihentetés. A kötelező területpihentetés mértéke az érintett termelők földterületének 10%-a.  A területpihentetés alól mentesülnek mindazok, akik az üzemük teljes területén biogazdálkodást folytatnak, illetve a területük kisebb, mint 92 tonna gabona termelésére alkalmas terület. SPS fő jellemzői nem ösztönzi a termelőt eladhatatlan termékek előállítására, így magatartását ténylegesen a piaci viszonyokhoz tudja igazítani meggátolja a termelés szempontjából értéktelen, rossz minőségű földek rendszerbe való kerülését

Szétválasztás: a közvetlen támogatás elnyerésének nem feltétele a mezőgazdasági termelés (a termelés és a támogatás elválnak egymástól) A szétválasztás hatásai: A termelés független a támogatástól: ezért a termelők döntési szabadsága nő (nem a támogatásoknak, hanem a szabad piaci viszonyoknak megfelelően alakíthatják ki a termelésük szerkezetét) A támogatás független a termeléstől: ezért a termelők stabil bevételi forráshoz jutnak a támogatás által (attól függetlenül, hogy termelnek-e vagy sem)

Nemzeti tartalék A nemzeti felső határ az a pénzügyi keret, amelyet egy tagország az adott évben legfeljebb kifizethet. A nemzeti felső határ terhére létre kell hozni a nemzeti tartalékot. Miután a tagállamnak lehetősége van bizonyos termékekre termeléshez köthető támogatásokat is alkalmazni, így ezek összegét, valamint a képzett nemzeti tartalékot le kell vonni a nemzeti borítékból, és a megmaradt összeg adja az SPS jogosultságok összességét (SPS boríték).

A nemzeti tartalék felhasználása a következő elvek mentén történhet: szolgálhat ágazatpolitikai célokat, kapcsolódhat szerkezetátalakítási programokhoz, vis major és egyéb speciális helyzetek kezelésére a rendszerbe belépő fiatal gazdák támogatását is elősegítheti Az új tagállamok a tartalékot a SAPS-SPS átállás következtében előálló speciális esetek kezelésére is felhasználhatják. Ebben az esetben a 3%-os felső határ tovább emelhető.

SPS rendszer modelljei Történelmi modell A történelmi modell keretében a jogosultságok értékét egy lezárult, múltbeli referencia-időszakban felvett támogatások értéke alapján határozzák meg. A történelmi modell alapján az SPS támogatás olyan arányban kerül kiosztásra,a milyen arányban a kedvezményezettek a bázis-időszakban (2006/2007) a közvetlen támogatásokat igénybe vették.

Regionális modell A regionális modell keretében a jogosultságok értékét a teljes SPS keretnek az alkalmazás első évében megállapított összes támogatható terültre történő vetítésével kapjuk meg. Ez a modell hasonlít leginkább a SAPS rendszerre: a teljes rendelkezésre álló SPS borítékot elosztjuk a bejelentkezett hektárszámmal (=SAPS terület kivéve: szőlőültetvények), és ebből kapjuk meg a jogosultságonkénti támogatási összeget.

A regionális modell olyan támogatási jogosultság kiosztását teszi lehetővé, mely nincs tekintettel arra, hogy a mezőgazdasági üzem: milyen tevékenységet folytat, milyen támogatást kapott, milyen termeléshez köthető költségei vannak. A támogatási jogosultságok fő jellemzője a számuk, ami a történelmi modellben a referencia-időszak hektárszámával, a regionális modellben pedig a rendszer első évében az üzem által bejelentett hektárszámmal egyezik meg.

Hibrid modell A két rendszer előnyeinek ötvözésére alkották meg az ún. hibrid modellt. A tagállam a rendelkezésre álló SPS borítékot 2 részre osztja: regionális rész: regionális modell elvei alapján osztja szét a kedvezményeztettek között referencia vagy kiegészítő rész: a történelmi modell elvei alapján osztja szét.

Sajátossága, hogy a termeléstől függetlenített támogatások mellett, a tervek szerint, néhány támogatás termeléshez kapcsolt szubvenció marad. (Ilyen pl. többek közt: a húshasznú tehenek tartásának támogatása; az anyajuhtartás, a fehérjenövények, a héjas gyümölcsök, illetve az energianövények termesztésének támogatása) A magyar hibrid modell szerint az egy összegben kifizetésre kerülő SPS támogatás az alábbi három összetevőre bontató:  regionális komponens,  kiegészítő komponens,  termeléshez kötött támogatások Hátránya, hogy végrehajtási szempontból meglehetősen összetett.

Termeléshez kötött támogatások A támogatások termeléstől való teljes elszakítása azonban nem valósult meg. Több választható és számos kötelezően termeléshez kötött támogatási jogcím maradt érvényben.

Választható (részben) termeléshez kötött támogatások: 1. A GOFR növények támogatásának maximum 25 %-a; 2. vágási támogatás (borjú) akár 100 %-a és a speciális vágómarha-prémium legfeljebb 75 %-a, vagy vágási támogatás (borjú) akár 100 %-a és a húshasznú anyatehén prémium akár 100 %-a és a vágási prémium (felnőtt szarvasmarha) legfeljebb 40 %-a, vagy; vágási támogatások (borjú és felnőtt szarvasmarha) akár 100 %-a, ill. az anyajuh támogatás legfeljebb 50%- a;

3. Meghatározott vetőmag termelés támogatás; 4. A dohány támogatás legfeljebb 60 %-a (csak 2009-ig köthető termeléshez, míg a fennmaradó hányad az SPS borítékba kerül beolvasztásra); 5. A komló támogatás legfeljebb 25 %-a; 6. Az olíva támogatás legfeljebb 40 %-a; 7. Bármely termékhez kötődő támogatás maximum 10 %-a. Ebben az esetben a támogatás több ágazatot érintő olyan speciális feltételekhez is köthető mint pl. biogazdálkodás, őshonos állatfajták tartása vagy speciális minőségi követelmények teljesítése.

A választható opciók mellett több támogatási jogcím termeléshez kapcsolt marad. Ezek:  a durumbúza minőségi támogatása,  a rizs termék-specifikus támogatása,  a fehérjenövények területalapú kiegészítő támogatása,  a keményítő burgonya támogatása,  a szárított takarmányok feldolgozási támogatása,  a héjas gyümölcsök területalapú támogatása,  az energianövények támogatása,  a dohány, az olíva, a gyapot és a komló támogatása (a reformtervezet szerint). A felsorolt termeléshez kötött komponensek alkalmazásáról a tagállam dönt, az ahhoz kapcsolható termeléshez kötött pénzügyi borítékokat viszont a Bizottság állapítja meg csökkentve a tagországok SPS borítékát.

Támogatási jogcímek szerkezete az SPS-ben:  Termeléstől függetlenített közvetlen támogatások Regionalizált átalány (Regionális modell) – regionális szinten meghatározott összeg, amely minden termelőnél ugyan azt a hektáronkénti értéket jelenti (hektár alapú átalány) Üzemenként differenciált (Történelmi modell) – egyéni elbírálás alapján, a gazdaságok által a bázisévben (2006) felvett összes top up támogatást alapul véve számolják az egyes gazdaságoknak járó kiegészítő támogatás mértékét.

Támogatási jogcímek szerkezete az SPS-ben:  Termeléshez kapcsolt támogatások Nem opcionális támogatások ( nem választható) Opcionális támogatások ( választható)  Nemzeti kiegészítés  Nemzeti tartalék

Érvek az SPS rendszer mellett Az SPS bevezetése leegyszerűsíti a támogatások igénylését, nyilvántartását és kifizetését. Fékezi a gazdasági szempontból értéktelen, rossz minőségű mezőgazdasági földek rendszerbe való áramlását. Fogyasztói, társadalmi érdekeket is szolgál. A versenyképesség növelése mellett a rendszer a biztonságos és jó minőségű termék előállíttatására törekszik. A kölcsönös megfeleltetés következtében a gazdálkodónak egészséges terméket kell előállítani úgy, hogy a környezetét nem károsítja. A termelés szerkezete jobban követi a területi és földrajzi adottságainkat, és előreláthatóan versenyképességünket is növelheti.

Érvek a rendszer bevezetése ellen A támogatási jogosultság 40 %-a kiosztásának alapjául választott egyetlen, 2006-os bázisévet visszamenőlegesen határozta meg. A földet bérbe adók – a Magyar Állam illetve a tulajdonos magánszemélyek – a földbérleti szerződés lejártakor úgy kapják vissza földjeiket, hogy ahhoz támogatási jogosultság már nem jár, az forgalomképes vagyoni értékű jogként a korábbi bérlőnél marad. Nem készült hatásvizsgálat az SPS következményeiről, továbbá arról, hogy hogyan hatna a birtokszerkezetre, földbérleti díjakra.

Összegzés  Az SPS egy termeléstől függetlenített jövedelempótló támogatás.  Nem adható az állandó kultúrák – a nem élelmezési vagy energia célú és ugaroltatott területek kivételével – az erdők és a nem mezőgazdasági területekre sem.  Lényeges változás az előző rendszerhez képest, hogy a mezőgazdasági termelő támogatási jogosultságot kap, amely átruházható és kötelező a területpihentetés is.  Kritérium a kölcsönös megfelelés, 19 környezetvédelmi, állatjóléti és élelmiszerhigiéniai előírás betartása, mely plusz terhet ró a termelőkre. A kifizetés feltétele ezen szabályok betartása, de ezzel nemcsak a gazdák nyernek, hanem az egész magyar társadalom érdeke, hogy egészséges és biztonságos élelmiszerek kerüljenek a piacra és a környezetünket is tudatosan védelmezzük.

Köszönöm a figyelmet!