Pedagógiai személyiségmodellek avagy hol „érint meg” a nevelés, hol fejlődünk?
A személyiség komplex rendszer! A rendszerszerűség azt jelenti, hogy bármely elemét éri a változtatás szándéka, az egész (az egész személyiség, az emberegész) változik.
Karácsony Sándor: „Húsból, lélekből és velőből való ember” Szomatikus-affektív-kognitív „szférák” egysége
A személyiség „végrehajtó” apparátusa Bábosik István: A személyiség „reguláló apparátusa” A személyiség „végrehajtó” apparátusa
Nagy József: Kompetenciák rendszere
Közéleti-politikai tevékenység (kommunikáció) „Szabadidős tevékenység” Gáspár László „szentlőrinci modell” „Az ember tevékenységeinek összessége” Termelés,gazdálkodás (értékteremtő munka) Tanulás-művelődés (értékfelhalmozás) Közéleti-politikai tevékenység (kommunikáció) „Szabadidős tevékenység”
Mihály Ottó „korrigált” modellje (Pécsi Nevelési Központ) Termelés,gazdálkodás (értékteremtő munka) Tanulás-művelődés (értékfelhalmozás) Közéleti-politikai tevékenység (kommunikáció) Egészséges életmódot szolgáló tevékenység (higiéné, mentálhigiéné)