A lehetséges énképek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Advertisements

Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Önismeret Horváth Renáta.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Gordon W. Allport vonáselmélete
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Alfred Adler individuálpszichológiája
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Ki vagyok én? Que sais- je? (Montaigne)
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
A gyermek erkölcsi fejlődése
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
CARL ROGERS
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
oktulajdonító ítéletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
A borderline személyiségzavar
A harmadik erő elméletei
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Személyközpontú gondozás
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
ÖNISMERET.
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A lehetséges énképek

Fogalom, elemei, létrejötte Aktuális énkép és lehetséges énkép Milyenné szeretnénk válni, mit akarunk elkerülni, és mit várnak el tőlünk - tartós célok, törekvések, motívumok, félelmek kognitív manifesztációi Az én múltbeli reprezentációiból eredne jövőbeli reprezentációit is tartalmazzák kapcsolat az aktuális énképpel Múltbéli énképek elemei is lehetnek lehetséges énképek (gyermekkori vonások, sikeres lehetséges énkép gyökere múltbéli tapasztalat) Mi és hogyan befolyásolja az énkép alakulását?

Funkció, és következmények Jövőbeli viselkedés ösztönzői és Aktuális énképet értékelő és értelmező kontextusba helyezi – az én képességeinek értékelése az őt körülvevő kontextus függvénye: bukás szerves kémiából – orvosi egyetemre készülés Nemcsak a szociális valóságban gyökereznek – gyakran nem erősítik meg mások ezért az énnel kapcsolatos új vagy inkonzisztens információkra érzékenyek és átmeneti önértékelés csökkenéshez vezethet – rossz jegy –> „kudarcot vallott” énkép Önismeret??

„Működő énkép” Azok az éntartalmak, amelyek az adott pillanatban a kognitív funkciók, a gondolkodás számára elérhetőek Belső állapotokkal és társas környezettel kapcsolatos egyéni tapasztalattal változik Viselkedése vezérlése Megjelenő éntartalmak: jó/rossz, remélt/rettegett, ami nem én vagyok, ideális, amilyennek lennem kéne énképek Dimenziók, amik mentén jellemezhetőek: 1. kognitív, érzelmi, viselkedéses kidolgozottság, 2. minőségük (pozitív/negatív), 3. az én „igeidője” (adott éntartalom hol helyezhet el az időben – jelenlegi, lehetséges)

jól kidolgozott, negatív lehetséges énképek jelenléte Működő énfogalom tartalmai – más, az éppen aktív énképpel kapcsolatos további énképeket is aktivál Ezen énképek jellegzetességei: valószínűleg bekövetkező, kevésbé valószínűsíthető Meghatározza, hogy az egyén hogyan fog érezni és csel-ni Események feletti kontroll érzése – amikor az én veszélybe kerül (pl.: külső, inkonzisztens információk érkeznek), az énvédelem szempontjából fontos – TAT viszgálat és affiliancia szükséglet Bandura: énhatékonyság-elvárás szerepe az énkép alakulásában – súlyosan fogyatékos gyermekek és videofelvétel Ha az én olyan ágensjellemzői hiányoznak, mint hatékonyság, motiváció… ->nem képes különböző énképek kifejlesztésére és fenntartására, helyette: jól kidolgozott, negatív lehetséges énképek jelenléte

Lehetséges énképek a jelenlegi énképek hátterében Jelenlegi negatív énképpel ellentétes énreprezentációt kívánó feladatot nem tudjuk véghezvinni Az énkép torzító hatása: az emberek hajlamosak az események olyan irányú torzítására, amelyek jelenlegi énképet igazolják vagy fenntartják. egodisztón, egoszintón tapasztalatok Az egyén saját lehetőségeire vonatkozó elképzelése és a viselkedés közötti kapcsolat – diszfunkcionális attitűd és maladaptív viselkedés