Mesterséges intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
Advertisements

Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A.I Artificial Intelligence Készítette: Sörös Gergő SOGGABP.PTE.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Intelligens irányító rendszerek (Intelligent control systems) BEVEZETÉS.
Programozási ismeretek oktatása: kód vagy algoritmus
A fejlesztés hatása a szervezetre
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Tudnivalók ILCV441 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Szimmetrikus Programozás, AZ ALAPOK
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Fuzzy rendszerek mérnöki megközelítésben I
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
2006. október 8.Könyves Vasárnap Mivel foglalkozik a „Mesterséges intelligencia” tudománya? A kezdetektől napjaink kutatásáig. Előadó: Nagy Sára, ELTE.
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Evapotranspiráció elõrejelzése mesterséges neuronális halózatok segitségével Wójcicki Andrzej, GTK V. konzulens: Dr. Pitlik László Gazdasági Informatika.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A konstruktivista pedagógia alapjai
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE) BEVEZETÉS.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
A feladatok szerepe Kaposi József.
Mobilis robot (e-puck) robot és a Webots szimulációs rendszer megismerése szimulációs rendszer robot közepesen nehéz feladat megoldása például: vonalkövetés.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
Térképészet és térinformatika
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A Dijkstra algoritmus.
2. Döntéselméleti irányzatok
Gyermekvilág régen és ma
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
Megerősítéses tanulás 2. előadás
kialakulása, fejlődése, generációk
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
kialakulása, fejlődése, generációk
Programozási nyelvek Programozási alapismeretek
Hogyan készülnek a HÓD kérdések?
Mesterséges intelligencia
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola
Innováció, big data, adatbányászat (Pitlik László, SZIE/INNOREG KMRIÜ)
Informatika (Bevezetés az informatikába)
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Módszertani alapismeretek
Tudásalapú rendszerek
Számítógépes algoritmusok
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
Kísérlettervezés 3. előadás.
Gépi tanulás.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Mesterséges intelligencia Előadó: Nagy Sára

Ajánlott jegyzet (ELTE Eötvös Kiadó, 2006.; 3.kiadás) Fekete István, Gregorics Tibor, Nagy Sára: "Bevezetés a mesterséges intelligenciába. Heurisztikus gráfkeresés, kétszemélyes játékok, automatikus tételbizonyítás", LSI Oktatóközpont, 1990. (ELTE Eötvös Kiadó, 2006.; 3.kiadás) http://people.inf.elte.hu/saci/MI

Az MI tárgya Azon feladatok számítógépes megoldása, amelyek megoldása nehéz az embertől is kellő szakértelmet, kreativitást, intuíciót, intelligenciát igényel a megoldás sokszor elemi tevékenységek sorozatával írható le, de nincs előre rögzíthető sorozat, hanem több közül kell választani a probléma tere nagy, az összes lehetőség kipróbálása nem lehetséges

Az MI helye Műszaki tudomány: adott működés minél hatékonyabb számítógépes reprodukálása. Kognitív tudomány: az emberi gondolkodás megismerésének eszköze.

Az MI rendszerek jellemzői Emberi gondolkodásra jellemző következtetéseket használnak. Tanulásra képesek, tapasztalataik alapján tökéletesítik problémamegoldási képességüket. Kommunikálnak környezetükkel, magyarázatot adnak a feltett kérdésekre, indokolják megoldásaikat. Képesek a kivételes esetek kezelésére. Bizonytalan kimenetelű következtetéseket is elvégeznek. Zajos adatokkal is képesek dolgozni. Rendelkeznek érzékelési képességekkel.

Az MI története 1956 nyár. Darthmouth College-i konferencia Alap kérdés: reprodukálható-e az emberi gondolkodás számítógép segítségével

1960-as évek Általános célú általános technikákat alkalmazó rendszerek készítése Módszereke, eszközözök: General Problem Solving rezolúció LISP mesterséges neuronok, genetikus algoritmusok kétszemélyes játékok (dáma, sakk)

1970-es évek Feladatosztályok megoldására speciális technikák fejlesztése Módzserek, eszközök: Prolog nyelv heurisztikus keresési technikák tudásábrázolási módszerek kognitív modellek

1980-as évek Konkrét feladatok megoldása piaci körülmények között, mesterjelölt szinten Módszerek, eszközök: tudásalapú szakértő rendszerek shellek nem klasszikus logikák, bizonytalanság kezelés

Az 1990-es évektől napjainkig Újra felfedezett ötletek jobb hárdverrel és növekvő matematikai háttérrel elosztott tudásreprezentálás döntéselmélet és valószínűségi következtetetés Beszédfelismerés (rejtett Markov modellek)