PERIFÉRIÁK Kimeneti perifériák Bemeneti perifériák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

A gép által végrehajtott feladatok eredményeit mutatják, vagyis a géptől a felhasználó felé közvetítenek információkat: • Monitor • Projektor • Nyomtató.
KIVITELI PERIFÉRIÁK Illés Anna Eszter Felkészítő tanár: Salamon Róza
Billentyűzet és egér.
Juszkó Anna AYSAP6 Informatikus könyvtáros I.évf.
Monitorok működési elve
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
INFORMATIKAI ESZKÖZÖK: A MONITOR
A számítógép felépítése
Monitorok csoportosítása, működésük, jellemzői
Hardver, szoftver A hardver
K ÉPERNYŐ MINT KIMENETI ESZKÖZ. adatok, szövegek, képek, filmek vizuális megjelenítését szolgáló készülék, a számítógépek legfontosabb kimenete. Míg.
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
A 4.CSOPORT MUNKÁJA.
Nyomtató.
Nyomtatók Nem ütő nyomtatók.
Mai számítógép perifériák
Monitor Alapvető kimeneti eszköz Angol neve: display
Billentyűzet Az egyik legtöbbet használt bemeneti eszköz
A nyomtató.
Készítette: Kecskés Imre
Készítette: Nagy Emese GFLUOU MF09F2
Ismétlés.
1. Ismerkedés a számítógépes környezettel
Perifériák.
Monitorok, nyomtatók Liptai Krisztina 13/D.
Nyomtatók A szg.által szolgáltatott adatok papíron történő megjelenítésére szolgálnak. Csoportosításuk: Mechanikus ütközéses (impact) nyomtatók: kalapács.
A billentyűzet és a szkenner
Barati Viktor Perifériák.
Mai számítógép perifériák
Számítógépes alapismeretek Beadandó 2010
Mai számítógép perifériák
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Bemeneti perifériák, vagyis beviteli eszközök
Hardver eszközök IV. rész
Perifériák.
IT alapismeretek Csíki Gyula.
Billentyűzet (keyboard) az alapértelmezett beviteli eszköz
Nyomtatók.
Monitorok.
Mai óra anyaga: 1.) Billentyűzet 2.) Monitor.
Nyomtatók Segédanyag 9. osztályosok számára Készítette: Dobi Attila,
Monitor, billentyűzet Segédanyag 9. osztályosok számára Készítette: Dobi Attila,
Balaton Marcell Balázs
Perifériák Bemeneti: Kimeneti: Billentyűzet Egér Lapolvasó
A számítógép felépítése
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Hetrovicz Máté Kiviteli perifériák Neumann János
Hardware: (=kemény áru)
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
Kimeneti perifériák Longera Tina, Longera Renáta, Orosz Szilvia.
A számítógép perifériái
Monitorok.
Bemeneti perifériák Készítette: Szabóné Lukács Éva.
Kiviteli perifériák  Minden jog fenntartva.
MEGJELENÍTŐK BLASKÓ TIBOR TANÁR NEVE: CZUTH ÉVA MÉRNÖKTANÁRNŐ SZENTENDREI MÓRICZ ZSIGMOND GIMNÁZIUM, 2000 SZENTENDRE KÁLVÁRIA ÚT 16.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
Kimeneti perifériák.
Balaton Marcell Balázs
Monitorok Készítette: Wirth Levente Osztály: 7.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu Iskola Címe: 7629 Pécs, Komlói út 58.
Monitorok Készítette: Orosz Kristóf 6/b.
Név: Ulicska Réka Osztály: 6
Bemeneti perifériák.
A billentyűzet és részei
Az információ.
Monitorok.
A számítógép felépítése
Készítette: Gaál Sára, Jámbor Laura
I/O perifériák.
Előadás másolata:

PERIFÉRIÁK Kimeneti perifériák Bemeneti perifériák

MONITOROK Általános jellemzők: Képfelbontás: a képen hány pontból áll egy sor és hány sorból egy kép (pl. 640x480). Színmélység: 1 képpont hány féle színű lehet – 256 szín (8 bites), 65536 színű high color (24 bites), 16 millió színű true color (32 bites). Méretek: a pontátmérő értéke általában 0,28 mm, jobb monitoroknál 0,24 mm. A képcső átmérőjét hüvelykben szokás megadni pl. 17” (1”=2,54 cm). A képernyő látható részének átlója ennél jóval kisebb. Képarány: A kijelző oldalhosszúságainak aránya. A legáltalánosabb a 4:3-hoz arány, szélesvásznú képernyőnél pedig a 16:9-hez, 16:10-hez. Fényerő: A monitor fényességét jellemzi. Milyen fényes az elektronok felvillanása (CRT), milyen erős, fényes a háttérvilágítás (LCD) (250 - 1000 cd/m²) MONITOROK

Katódsugárcsöves monitor – CRT (Cathode Ray Tube) Működése: A képcső hátsó részén található elektronágyú elektronsugarat lő a képernyőre. Az elektronsugarat elektromágneses tekercsek térítik el a megfelelő irányba, így az elektronnyaláb soronként járja végig a képernyőt. Az elektronok a lyukmaszkhoz érve egybefüggő képponttá állnak össze, így biztosítva, hogy csak a hozzájuk tartozó foszforszemcséket érhessék el. A képernyőn foszforvegyület található, amely az elektronsugár hatására fényt bocsát ki, lumineszkál. Színes megjelenítés: A képernyő egy pontjának színe három különböző (piros, kék, zöld) fényt kibocsátó foszforszemcse additív színkeveréséből adódik. Három elektronágyú három nyalábját használják: egy a piros, egy a zöld, egy pedig a kék fényt adó szemcséket gyújtja ki. Jellemzői: Képfrissítés: másodpercenként hányszor rajzolja újra a képet (pl. 72 Hz). Sugárzás: manapság alacsony sugárzásúra készítik a monitorokat (LR – Low Radiation), a régebbieknél a sugárzás ellen monitorszűrővel vagy speciális szemüveggel lehet védekezni. Sorfolytonosság: a kép sorfolytonos (Non-Interlaced), ha egyik sor után közvetlenül a másik jelenik meg. Ennek ellentéte a váltottsoros (Interlaced) megjelenítés, ahol először az összes páratlan, majd az összes páros sor rajzolódik ki.

Folyadékkristályos kijelzők – LCD (Liquid Crystal Display) Működése: A működés alapja a fény polarizációja, illetve, hogy a folyadékkristály-molekulák elrendezése képes elforgatni a poláris fény síkját. A polarizálatlan (minden irányban rezgő) fényforrás fényét az 1. polarizátor polarizálja (egy síkban rezgő fénnyé alakítja). A két szűrő között levő folyadékkristály molekulái feszültségmentes állapotban 90 fokkal elforgatják a fény rezgési síkját. A fényt a 2. polarizátor átengedi, így keletkezik egy fehér képpont. Ha a folyadékkristály-molekulákra feszültséget kapcsolunk, a fény rezgési síkja nem fordul el, ezért a 2. polarizátor nem engedi át a fényt, így fekete képpont keletkezik Egy színes képpont működéséhez három, kis kék, piros és zöld színszűrőt tesznek egymás mellé. Az LCD panelt ilyen cellákból alakítják ki. A mai kijelzőket már vékonyréteg-tranzisztorokkal vezérlik, ezek a TFT (Thin Film Transistor) LCD kijelzők.

Plazmakijelzők – PDP (Plasma Display Panel) Működése: A működés alapja a gázkisülés. Az elektródák közötti neon és xenon gázban a feszültség hatására gázkisülés jön létre. A kisülés során keletkező ultraibolya fény gerjeszti a cellákban található foszforvegyület-réteget, ami ennek hatására fényt bocsát ki. Az egymás mellett elhelyezkedő cellák különböző foszforvegyület-szemcséi gerjesztés hatására piros, zöld illetve kék színű fényt bocsátanak ki, így színes képpontokat hoznak létre.

Nyomtatók Általános jellemzők: Elektronika feladata az adatok fogadása a számítógép felől, a mechanika irányítása, az esetleges hibaüzenetek küldése a számítógépnek. Az adatok a teljes kinyomtatásig a számítógépben vagy a nyomtató RAM-jában tárolódnak. A mechanika fontosabb részei a papírtovábbító illetve a fejmozgató egység. Színes nyomtatás: Szubtraktív színkeverés – CMYK (cián, magenta, sárga, fekete) színek megfelelő aránya.

Tintasugaras nyomtatók Működése: A nyomtatófejre erősített, tintával töltött kazetta a papír szélességének megfelelően oldalirányba mozog, a nyomtatófejben kamrák vannak, amik a fúvókákhoz csatlakoznak. A piezokristályos működtetésű nyomtatóknál a piezo kristály az elektromos jel hatására „rácsap” a tartályra, ami benyomódik, így tinta lövell ki a fúvókán. A tintacsepp a papírra csapódik. A hőhatású nyomtatókban elektromos áram melegíti fel a kamra alján egy vékony réteg tintát. A tinta felforr és buborék keletkezik. A tintacsepp kinyomódik a fúvókából a papírra. A nyomat minősége jó, fénykép nyomtatására is alkalmas. A nyomtató ára viszonylag alacsony, ám a tintapatronok magas ára miatt megnő a nyomtatás költsége. A működés viszonylag csendes és lassú. Használat közben a fúvókák eltömődhetnek, vagy elkoszolódhatnak, a tinta beszáradhat.

Lézernyomtatók Működése: Legfontosabb része az OPC (Organic Photo Conductor) – dob; ezt a forgó hengert az egyik oldalán negatív töltésűre töltik. A feltöltött hengert lézerfény pásztázza végig, ahol fény éri, ott elveszíti a töltését (fényelektromos hatás). A továbbforduló henger elhalad a festékporral töltött kazetta (toner) előtt, a hengerre rátapad a festékpor. A papír amikor a dobbal érintkezik, másik oldalán egy pozitív töltésű henger forog, aminek hatására a festékszemcsék az OPC hengerről a papírra tapadnak. Innen két fűtőhenger megolvasztja a festékporban található viaszt, így rögzítve a festéket a papíron. A színes lézernyomtatókban egymás után 4 festőhenger és négy különböző színű toner található. A nyomatok minősége nagyon jó, a készülék beszerzési ára magasabb, a nyomtatás csendes és gyors.

HŐNYOMTATÓ A nyomtatófejbe épített fűtőellenállások érintkeznek a papírban található hőre érzékeny festékanyaggal, így alakul ki a nyomtatási kép. Külön festékre nincs szükség, csak megfelelő papírra. Például a pénztárgépek nyomtatják a blokkot ezzel a technikával.

INPUT EZKÖZÖK 1. Billenytűzet 2. Egér

Billentyűzet A billentyűzet a számítógép legfontosabb (elsődleges) adatbeviteli eszköze, input perifériája. Működése: -saját integrált áramkörök, beépített processzor -minden gombjához tartozik egy kis elektromos kapcsoló -lenyomáskor érzékeli a kapcsoló változását, és megszakítást kér a cpu-tól -a mikroprocesszor lenyomáskor egy scan-kódot küld, felengedéskor felengedési scan kódot Fajtái: -kezdetben 84 nyomógombos, napjainkban leginkább 101, 102 és 105 gombos -országonként változik a billentyűzetkiosztás

BILLENTYŰZET Billentyűzet részei: Írógép billentyűzet - betűk, számok, speciális jelek Váltó billentyűk (önmagukban lenyomva nincs hatásuk): Shift betűnagyság váltó - (felfelé mutató nyíl, kettő van belőle, nem keverendő össze a kurzormozgató nyíllal!) Alt - funkció váltó Ctrl - vezérlő váltó Kapcsoló billentyűk (LED jelzi az állapotukat a jobb felső sarokban): Caps Lock - rögzített kis/nagybetű váltó (pl. ha csupa nagybetűvel akarunk írni) Num Lock - kurzormozgató/számváltó (ez dönti el, hogy a jobboldalon lévő billentyűzetcsoporttal számokat írunk, vagy kurzort mozgatunk) Scroll Lock - gördítésváltó Szerkesztő billentyűk Insert - beszúrás/átírás üzemmód váltása (ha a kurzor egy szó belsejében van, akkor beszúrásos üzemmód esetén a következő leütött betű arrébb tolja, átírásos üzemmód esetén pedig felülírja a tőle jobbra eső betűt ) Del - az aktuális pozícióban levő karakter törlése (törlés előre) Back Space - az aktuális pozíció előtti karakter törlése (törlés visszafelé) Enter - bevitel jelzése ill. szövegszerkesztőben a bekezdés végének a jelzése Tab – alapvető tulajdonsága, hogy arrébb „ugratja” a kurzort, beljebb viszi a szöveget, illetve segít akkor, ha egér nélkül akarjuk használni a számítógépet Space – ez a hosszú, alsó gomb különíti el a begépelt szavakat egymástól Numerikus billentyűzet - számok gyors bevitelére szolgáló rész a billentyűzet jobboldalán (ha a Num Lock LED nem világít, akkor ez a billentyűzet kurzormozgatásra használható) Kurzormozgatók Felfelé mutató nyíl (nem keverendő össze a SHIFT-tel), le, jobbra, balra nyilak: a kurzor mozgatása egy-egy hellyel valamilyen irányban Home: ugrás a sor elejére End: ugrás a sor végére PageUp: a szöveg mozgatása egy képernyőnyit felfelé PageDown: a szöveg mozgatása egy képernyőnyit lefelé Funkció billentyűk (F1-F12) - vezérlőgombok, , a futó program ad hozzá értelmet, az F1 általában help (segítség). Esc – „menekülő” billentyű, több program esetén is használható kilépéskor. Csatlakozás: ps/2, usb, vagy vezeték nélkül usb-s adóvevővel (27 MHz, 2,4 GHz, Bluetooth)

Egér Mutatóeszköz. A grafikus op-rendszerek használatához jelent meg. Müködés: -kurzort mozgatunk képernyőn. -kezdetben soros (COM) porton, majd ps/2-es porton, manapság már gyakori az usb-s csatlakozás -kezdetben 3 gombos, de kevés program használta ki a középső gombot, ezért ma már gyakoribb a 2 gombos Golyós egér -gumival bevont acélgolyóhoz illeszkedő két henger fogaskerekekkel, melyek forgásást fényérzékelők figyelik és ezek alapján továbbítja a jelet. - saját processzor Hátránya: koszolódik, és eltörhetnek a tengelyek

Egér Az optikai egér egy optikai fénysugarat bocsát ki magából, és ezzel érzékel egy speciális, négyzethálós fémrácsot, amelynek segítségével meghatározzák a mozgás irányát, sebességét. Előnye, hogy pontos és nehezebben romlik el, mint a másik két típus. Hátránya, hogy kell hozzá egy speciális négyzetháló, és korlátozott az egér mozgása. Csatlakozás: ps/2, usb, vagy vezeték nélkül usb-s adóvevővel (27 MHz, 2,4 GHz, Bluetooth) Egér felbontás(DPI): az egér gyorsaságát és pontosságát adja meg -a hagyományos egerek 500 DPI alatt vannak -gamereknek (játékra) szánt egerek 800/1600/2500 DPI-n működnek