Az óvodai nevelés alapelvei Forrás: Körmöczi Katalin: “A gyermekek érdeke mindenek fölött áll!...”
„A kisgyermek tankönyve maga az élet legyen!” Comenius Életközeliség: olyan tanulási tér, ahol a gyermek aktív, produktív lehet Nincsenek külön foglalkozási ágak, csak az ÉLET Utánozható, vonzó minták
NEM eredményes: Figyelmeztetés Magyarázgatás Követelés Elvárásra való hivatkozás Elmarasztalás „A gyermekek a büntetésből csak azt tanulják meg, hogy mindig az erősebbnek van igaza.” Ranschburg Jenő
„Amit hallok – elfelejtem; Amit látok – megismerem; Amit csinálok – megtanulom.” (Ősi bölcsesség) >
Széles tevékenységrepertoár felkínálása „Ha a kisgyermek szabadon nyúl a tapasztalatokért, átéli az életet.” (Bolyai Farkas) „A szabad cselekvés mindig magasabb rendű, mint a kötelességből végzett.” (Rudolf Steiner) „A gyermeki szabadságnak csak a közérdek állíthat cenzúrát.!”(Maria Montessori)
Az óvodáskorú gyermek szükségleteire építeni Tehát: A tevékenységeket az egyes óvodás gyermekek érdeklődéséhez kell igazítani. Az óvodáskorú gyermek szükségleteire építeni Tehát: Tapasztalás Tevékenység Gyakorlatiasság Életközeliség
A pedagógus szerepei az óvodai alapelvek szellemében Közvetett hatásrendszer alkalmazása „Felkínálja” a tevékenységeket Feltételek biztosítása Ösztönző, támogató, tanácsadó, konzultatív szerepkör
Miben szükséges támogatnunk az óvodás gyermeket? - hogy önmaga elégíthesse ki szükségleteit - -- hogy önmaga bontakoztathassa ki rejtett adottságait, - hogy önmaga választhasson a felkínált lehetőségek sokaságából, - hogy önmaga szerkeszthesse meg egyéni programját Minden gyermekhez külön kulcs szükséges