Készítette: Szatmári Kinga

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Számadás a talentumról
Tehetséggondozás művészetek
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Művészet By: Turi Krisztina.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Esztétikai nevelés mint embernevelés
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Napocska Napköziotthon
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Gondolatok a művészet rendszeréről
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Hatodik előadás.
Nevelési módszerek.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A feladatok szerepe Kaposi József.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Bevezetés a neveléstudományba
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
vizuális kommunikáció
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Iskolakert.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Készítette: Szatmári Kinga Az esztétikai nevelés Készítette: Szatmári Kinga

1. Célja és lényege: ,,Az esztétikai nevelés mint nevelési ág sokrétű nevelési funkciót tölt be és többrétüen befolyásolja a személyiség fejlődését” (Nicola-Farkas, 1995, ’96) Az esztétikai nevelés az a nevelési ág, amely alkalmassá teszi a gyermeket arra, hogy felfedezze, megőrizze és megalkossa a szépet a természetben, társadalomban és a művészetekben. (Nicola- Farcas, 1995)

A természeti szép a természeti környezetben fellelhető élőlények, alkotóelemek, jelenségek törvényszeűségeit tükrözi.

A társadalmi szép a harmonikus személyközi kapcsolatokban, az emberek egymás iránti magatatásában, attitűdjeiben, cselekvésében ragadható meg.

A művészeti szép a különböző művészeteken (irodalom, zene, képzöművészetek, filmművészet és egyebek) belül megragadható esztétikumra vonatkozik, amely a műalkotáson keresztül az alkotó (művész) és befogadó (műélvező) közt teremt kapcsolatot.

A művészeti nevelés az esztétikai nevelésnek csak egy részterülete, amely kizárolag csak a művészeti értékekkel járul hozzá a személyiség fejlesztéséhez.

Hagyományos és korszerű felfogása ellentmondásai: A klasszikus pedagógia sem hanyagolta el a művészeteket, azonban ,,tanító művészetként” értelmezte. Túlságosan is meghatározott szándékkal mindig ,,nevelni akart”, előre meghatározva a műalkotás értelmezésének lehetőségeit. Idegenkedett a kortárs irányzatok elismerésétől Az irodalom elsődlegességét hangsúlyozva, alig adott helyet olyan más művészeti ágaknak, mint a zene, tánc, képzőművészet, filmművészet.

Háttérbe szorította a felnövekvők önálló kreatív megnyilvánulásait, miközben ösztönözte a hagyományos nevelési rendszerbe jól beilleszthető művészeti tevékenységeket. (pl. Iskolai színjátszás, versmondás, énekkari részvétel, irodalmi önképzőköri tevékenység). Korszerű: Napjainkra előtérbe került az esztétikum befogadásának szubjektív jellege. A befogadónak nem feltétlenül azt kell értenie a műalkotásokon, amit az alkotó értett, amikor megalkotta. Ebben a felfogásban a befogadónak jogában áll ,,újraalkotnia” a műalkotást, tehát a műalkotások értelmezésénak eltérő megközelítéseit teszi lehetővé.

2. Alapvető feladatai: A) Esztétikai attitűd B) Esztétikai alkotóképesség A) Esztétikai attitűd: a) Az esztétikai ízlés elégtétel vagy elégedetlenség érzelme révén megnyilvánuló spontán reagálási képesség. Szubjektív átélésekformájában nyilvánul meg, az érzékenységgel és képzelettel van összefüggésben. b) Az esztétikai ítélet az esztétikumnak adott értékelési kritériumok alapján,a gondolkodás közreműködésével történő minősítési képességét feltételezi. Itt már nem a képzelet és érzékenység dominál, mivel indokolni is tudjuk választásunkat. Az ízléshez viszonyítva stabilabb.

c) Az esztétikai eszmény egy olyan elméleti elv- és normarendszer, amely az emberek esztétikai magatartását irányítja. Az eszmény a ízlést és ítéletet irányítja, ezek pedig visszahatnak az eszményre, gazdagítva és kiteljesítve azt. d) Az esztétikai érzelmek olyan felsőbbrendű érzelmi átélések, amelyek elsődleges emóciók intelektualizálódásának eredményeként jönnek létre. Az esztétikai érzelmek intezitásuk, időtartamuk és mélységük szempontjából meghaladják az emóciókat. e) Az esztétikai meggyőződések a szépről alkotott olyan képzetek és eszmék összességét képezik, amelyek már belső indítékokká váltak, így jelentős mértékben meghatározzák az ember ilyen irányú magatartását.

B) Esztétikai alkotóképesség: Az esztétikum megalkotására irányul, legfontosabb alkotóeleme a kreativitás. A kreativitás egyrészt az esztétikai beállítottság alapfeltétele, másrészt az esztétikai nevelés végső célkitűzése. A gyermekek egyéni művészeti hajlamainak felismerésén, a művészeti tehetségek felkarolásán túlmenően, a pedagógus kötelessége minden egyes gyermek ilyen irányú potencialitásainak a felismerése és differenciált fejlesztése.

Az esztétikai nevelés tartalma óvodás- és kisiskoláskorban az irodalmi, zenei és képzőművészeti nevelésen keresztül valósul meg. Napjainkban a nevelés esztétikai dimenzióját a személyi siker szempontjából is tárgyalják, így ,,a személyi esztétikumot teremtő”, ,,önmagunkra irányuló esztétikai tevékenység” problematikája is felmerült (Bábosik, 1997). Zrinszky (2002) a környezeti esztétikum megteremtésének fontosságára hívja fel a figyelmet.

Ahhoz, hogy a gyermekek kellő tapasztalathoz jussanak az esztétikus környezet megteremtésében, és majd felnőttként tudják és akarják környezetüket esztétikussá formálni, be kell vonni őket iskolájuk és lakóhelyük bélső és külső környezetének rendezésébe, szépítésébe. Tehát az esztétikai nevelés nemcsak a művészet nélkülözhetetlensége, hanem a mindennapok esztétikája szempontjából is fontos.

Köszönöm a figyelmet!