Folyamatos fejlesztés, Minőségmenedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Kvantitatív módszerek
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségköltségek.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 5. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 4.előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségmenedzsment 6. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
MÍNŐSÉGBÍZTOSÍTÁSI RENDSZEREK KOMMUNIKÁCIÓJA Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Műszaki és Humántudományok Kar Marosvásárhely Készítette: Palkó Réka.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA

Minőségdíjak.
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
Tanuló szervezet.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A teljeskörű minőségirányítás (Total Quality Management)
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Tevékenységmenedzsment ismertetése MLBKT Oktatói Tagozat
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Minőségbiztosítás LB-II.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Készítette: Májer Dávid
Minőségköltségek.
Vállalkozásmenedzsment I.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
6 szigma.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Folyamatos fejlesztés, Minőségmenedzsment 6. óra

Folyamatos fejlesztés 2017.04.04. Olyan, csoportmunkára épülő, sajátos eszköztárat használó fejlesztési metódus, ami több és kisebb fokozatos fejlesztési lépésre épül. (Slack, 2004) Japán megfelelője: KAIZEN Ötletelő kaizen Pont kaizen Rendszer kaizen

A folyamatos fejlesztés képességek 2017.04.04. Szervezeti képességek (kapacitás, hajlam a FF alkalmazására) Alkotó viselkedés (munkatársak viselkedési rutinja) Képessé tevő tényezők (technológia, eljárási eszközök)

Fejlesztési ciklusmodellek 2017.04.04. A fejlesztési ciklus a folyamatos fejlesztés ismétlődő és ciklikus természetét foglalja össze PDCA – Plan, Do, Check, Act DMAIC – Define, Measure, Analyse, Improve, Check

2017.04.04.

A folyamatos fejlesztés technikái 2017.04.04. Adatgyűjtő lap Pareto diagram Hisztogram Szabályozókártya Szórásdiagram Ok-okozati diagram Egyéb diagramok

1. Az adatgyűjtő lap Cél: feltárni a megoldandó probléma eredetét 2017.04.04. Cél: feltárni a megoldandó probléma eredetét Adatgyűjtési kategóriák meghatározása (max. 6- 10 db.) Adatgyűjtés módjának meghatározása Adatgyűjtés Elemzés Pl. gépelési hibák

Példa adatgyűjtő lapra Hiba helye Dátum KAS USS OPF Csatlakoz- tatás Szegés Csomag- olás Össze- sen Április 3. /// / // //// 11 Április 4. 13 Április 5. 15 Április 6. ///// / 18 Április 7. ///// Összesen 10 4 16 7 68 2017.04.04.

2. Pareto diagram 2017.04.04. Cél: megkülönböztessük egymástól a fontos és kevésbé fontos témákat a folyamatfejlesztés során. 80-20%-os szabály – kevés okra vezethető vissza az okozatok többsége Pl. vevői panaszok okai

2017.04.04.

3. Hisztogram A folyamat ingadozásának mérésére használható 2017.04.04. A folyamat ingadozásának mérésére használható Minél kisebb a terjedelem, annál megbízhatóbb a folyamat Pl. F betűk

2017.04.04.

4. Szabályozókártyák 2017.04.04. Megmutatja, hogy a folyamat valóban úgy működik-e ahogyan kell. A szabályozási szint meghatározható statisztikai eszközökkel, és az ettől a középértéktől való eltérés mérhető a kártya segítségével

2017.04.04.

5. Szórásdiagram 2017.04.04. Gyors és egyszerű eszköz két adathalmaz közötti esetleges kapcsolatok feltárására. Pl. mikor ér valaki munkába és meddig tart az út.

2017.04.04.

6. Ok-okozati diagram (Ishikawa, halszálka) 2017.04.04. A problémák gyökerének feltárásában igen hatékony eszköz. Lépései: Meghatározni a vizsgálni kívánt okozatot, Azonosítani a problémához vezető fő okokat, Meghatározni a fő kategóriákon belüli okokat, Kijelölni a kategóriákban a legfontosabb okot. Gép Ember Probléma Anyag Módszer

2017.04.04.

7. Egyéb: 5W2H elemzés 2017.04.04. Az összes lehetséges kérdés körbejárásával a probléma szisztematikusan feltérképezhető What, why, who, when, where How, how much

2017.04.04.

2017.04.04.

MIT JELENT A MINŐSÉG? Technikai minőségértelmezés 2017.04.04. Technikai minőségértelmezés "a minőséget a tényleges és az előírt érték vagy pedig a tényleges és a határérték (felső, ill. alsó tűréshatár) összehasonlításával lehet megítélni" Fogyasztói minőségértelmezés "kifejezi azt, hogy valamely meghatározott termék vagy szolgáltatás milyen mértékben elégíti ki egy bizonyos fogyasztó, felhasználó igényeit"

Miért fontos a minőség? 2017.04.04.

Miért fontos a minőség? 2. Homokkúp modell – minőség-megbízhatóság-rugalmasság- költséghatékonyság Fogyasztói elégedettség – ami nálunk 1‰, 1PPM stb. selejt, az a fogyasztónál 100%-nak tűnik „teljesítmény – attitűd – viselkedés” alapmodell Költség 2017.04.04. Meghaladja a várakozásokat Elragadtatott vevő LOJÁLIS MARAD Elcsábítható ???????? Vevők-partnerek viselkedése Szolgáltatás vagy termék Megfelel az elvárásoknak Kielégült vevő Elmarad az elvárásoktól Csalódott vevő Csalódott TÁVOZIK

A MINŐSÉGELLENŐRZÉSI KONCEPCIÓK 2017.04.04. „Művezetői” ellenőrzés Szakosodott minőségellenőrzési részleg Statisztikai minőségellenőrzés Folyamatba épített minőségellenőrzés Teljes körű minőségmenedzsment (Total Quality Management)

A minőségmenedzsment fejlődése 2017.04.04. Minőségbiztosítás Minőség szabályozás Végellenőrzés TQM

TQM hangsúlyai Kielégíteni a vevők igényeit és elvárásait 2017.04.04. Kielégíteni a vevők igényeit és elvárásait Lefedni a szervezet minden részét Minden embert bevonni a szervezetben Minőségköltségek vizsgálata Mindent elsőre jól csinálni, szoros ellenőrzés által Minőséget és fejlesztését támogató rendszer kidolgozása Kidolgozni a FF folyamatát

Total quality management 2017.04.04. TQM > az egész vállalatra kiterjedő filozófia és módszertan, amely a vállalat valamennyi tevékenységét a vevő minőségi kiszolgálása jegyében alakítja ki és végzi el Működési célok A termék vagy szolgáltatás gondos megtervezése Annak biztosítása, hogy a vállalat konzisztensen képes a terveknek megfelelő termelésre / szolgáltatásnyújtásra Miért ennyire fontos? 1980-as évek: autók és egyéb tartós fogyasztási cikkek piaca (pl. légkondik) > 1987 Malcolm Baldrige National Quality Award, ISO standardok, minőség guruk (Crosby, Deming, Juran) Ford ülések esete

Minőségköltségek 1. 2017.04.04. A minőségi előírások el nem érésének költségei (először Juran említi 1951-ben) A minőségköltség megközelítései Minden olyan költség, ami abból adódik, hogy a termék nem 100%-osan tökéletes (szűk értelmezés) A kitűnő teljesítmény esetén elvárt költségek és a jelenlegi költségek közötti különbség (tágabb értelmezés) Milyen jelentősek a minőség költségei? 20-25%-a az árbevételnek Crosby: egy jól vezérelt minőségmenedzsment program költségének 2,5% alatt kell lennie

Minőségköltségek 2. A minőség költségeinek típusai 2017.04.04. A minőség költségeinek típusai A vizsgálat költségei A vizsgálatok, tesztek és egyéb feladatok költségei, melyek biztosítják a termék vagy folyamat megfelelőségét A megelőzés költségei A hiba megelőzésének, az okok megszüntetésének, a dolgozók képzésének, a termék vagy rendszer újratervezésének, az új berendezés beszerzésének vagy a meglevő módosításának stb. költségei A belső hibák költségei A rendszerben bekövetkező hibák költségei: javítás, selejt, újramegmunkálás A külső hibák költségei A rendszeren áthaladó hibák költségei: fogyasztói jótállás, fogyasztók elvesztése, goodwill csökkenése, panaszok intézése, javítások

Árbevétel Külső hiba 25-30% Minőségköltség 20-25% Belső hiba 30-35% 2017.04.04. Minőségköltség 20-25% Belső hiba 30-35% Árbevétel Vizsgálat 20-25% Megelőzés 5-10%

Statisztikai minőségellenőrzés 1. 2017.04.04. A minőségmenedzsment kvantitatív oldala, mely a gyártási minőséget értékeli egy sor különböző technikával Termékekre és szolgáltatásokra is alkalmazható Kulcsszó > variancia Megállapítható variancia > egyértelműen azonosítható és esetenként kezelhető (pl. nem egyenlő mértékben képzett dolgozók; nem megfelelő gépbeállítás) Véletlen variancia > a folyamatból magából fakad Átlag, standard szórás (szigma)

Statisztikai minőségellenőrzés 2. 2017.04.04. Mi a kapcsolat a variancia és a minőség között? Lehetséges elérni a zéró varianciát? Tervezési előírások Alsó és felső toleranciaküszöbök Hagyományos értelmezés: minden darab, ami az engedélyezett tartományba esik, ugyanolyan jó, minden darab, ami a tartományon kívül esik, ugyanolyan rossz Tagucsi nézőpontja A fogyasztó számára gyakran nincs különbség a minőségben a határokon Ahogy a fogyasztók igényei nőnek, úgy lesz egyre nagyobb nyomás a variancia csökkentésére

Statisztikai minőségellenőrzés 3. 2017.04.04. A tartományon belül lenni nem egy sima igen/nem döntés, hanem sokkal inkább egy folyamatos függvény (Tagucsi) Motorola szakértői > a termék termelésének vagy a szolgáltatás nyújtásának olyan jónak kell lennie, hogy a hiba előfordulásának a valószínűsége nagyon-nagyon csekély legyen Six-sigma koncepció Miért ne ellenőrizzük inkább az összes terméket?

A Singo-rendszer 2017.04.04. A Toyota JIT rendszer egyik kifejlesztője, Sigeo Singo után A statisztikai alapú minőségellenőrzés riválisa Főbb megállapításai Átállítási idők drasztikus csökkentése Hogyan érjünk el zéró hibát SQC módszerek nem előzik meg a hibákat > adatokat szolgáltatnak róluk, de csak a hiba bekövetkezte után Az emberek hibáznak > ez okozza a hibákat > a hibák megelőzhetők az emberi mulasztások azonnali javításával > folyamatos felügyeletet igényel Poka-yoke-ok használata

ISO – szabvány minőségügyi rendszerekre 2017.04.04. Minőségügyi rendszer: a minőségmenedzsment megvalósítására szolgáló szervezeti struktúra, felelősségek, eljárások, folyamatok és erőforrások összessége. ISO 9000 (2000) szabványcsalád ISO 9000: alapok és szótár ISO 9001: elvárások ISO 9004: útmutató a javításhoz ISO 19011: útmutató a minőségi és környezetirányítási rendszerek auditálására

Malcolm Baldrige (1922-1987) Omahában, Nebraska államban született A Yale-en végzett 1944-ben 1947-1960: vasfeldolgozó vállalat alkalmazottja Connecticutban, elnökként hagyja ott 1962- : Scovill Inc. CEO-ja (bronzfeldolgozó) 1981-1987: kereskedelmi miniszter Antitröszt törvények reformja, gazdaságosság és hatékonyság a kormányzatban 1980: az év profi rodeósa  1984: Oklahoma City-ben a National Cowboy Hall of Fame tagjai közé választják 2017.04.04.

Néhány győztes a múltból 2017.04.04. 1988 Motorola Inc. 1989 Xerox Corporation 1990 IBM Rochester, Federal Express Corporation 1992 AT&T, Ritz-Carlton Hotel Company 1997 Merrill Lynch Credit Corporation 1998 Boeing Airlift and Tanker Programs 2003 Caterpillar Financial Services Corporation

A minőség dimenziói 1. Tervezési minőség (design quality) 2017.04.04. Tervezési minőség (design quality) A termék inherens értéke a piacon > stratégiai döntés Összetevői Teljesítmény: elsődleges termék- / szolgáltatásjellemzők Extrák: másodlagos jellemzők Megbízhatóság Tartósság Szervízelhetőség: a javítás nehézsége Az ember-ember felület jellemzői (pl. sebesség, udvariasság) Esztétikum Előítélet, hírnév: a múltbeli teljesítmény és egyéb tapasztalatok

A minőség dimenziói 2. Gyártási minőség (conformance quality) 2017.04.04. Gyártási minőség (conformance quality) A termék vagy szolgáltatás mennyire felel meg a terveknek > taktikai szint Lehetséges egyszerre magas tervezési és alacsony gyártási minőség? És fordítva? Ha igen, melyik jobb a kettő közül? Minőség a forrásnál (quality at the source) A gyártási minőséghez kapcsolódik A munkát végző személy felelősséget vállal azért, hogy munkája megfelel az előírásoknak Alkalmasság (fitness for use) A tervezési és gyártási minőségnek találkoznia kell a fogyasztói elvárásokkal is az adott termékre vonatkozóan Példa magas tervezési és gyártási minőségre, de alacsony alkalmasságra?

2017.04.04.

Esztétikai megjelenés - design 2017.04.04.

2017.04.04.

2017.04.04.