Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Advertisements

Történeti episztemológia
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
A kulcskompetenciák.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSELMÉLET.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Gyermekvilág régen és ma
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
1./ A magyar közoktatás rendszere
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk.): Irodalomtanítás a világ kilenc oktatási rendszerében. Pont Kiadó, Budapest, 2003. Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Osiris Kiadó, Budapest, 1997.

Hagyományos értelmezés: nyelv(tan) - irodalom A. Kevert és szintetizáló jellegű a pedagógia történetének korábbi szakaszaiban szétszórtan létező tantárgyakat ötvözte egybe (pl. olvasás, irodalomtörténet, szövegalkotás, retorika, stilisztika, grammatika)

Szintetizáló jellegének oka: az irodalom sajátosságában gyökerezik: Olyan esztétikai tárgy, amely szorosan kötődik a nyelvhez → NYELVBŐL van; → irodalomként különböző nyelvekből van → NEM NÉLKÜLÖZHETI A NYELVI MEGKÖZELíTÉST

Két meghatáró szemlélet 1) Hagyományos tantárgyterületek: az irodalom és a nyelvtan szétválasztása: az irodalom dominanciája (irodalomtörténet – ismeretközpontúság) 2) Jelenlegi (nemzetközi tendencia): a nyelv és irodalom nem különülhet el egymástól (kompetencia-alapú megközelítés) Kommunikáció-központúság: Fejlesztési követelmény (kompetencia): írott szövegek értése, értelmezése → köznapi kommunikációban → irodalmi kommunikációban E kétféle beszédhelyzet elemeinek tudatosítása, a kommunikációs helyzethez és a különböző szövegsémákhoz igazított igazított olvasói magatartás

A két tantárgyterület fúziója: problémák A tanulók néhány nap elteltével egyazon tantárgy keretében tanulnak pl. Adyról és a biztonsági övek kezelésére vonatkozó műszaki leírások nyelvi kérdéseiről - A tanulási transzfer kérdése

2. Iskolai irodalmi kánon Cél: A nyelvi egyenlőtlenségek felszámolása →társadalmi egyenlőtlenségek felszámolása (angolszász szemlélet: társadalmi legitimáció) Probléma: Ha az iskola a klasszikus irodalmi kánon elitista nyelvi normáit igyekszik diákjaira erőltetni, újratermeli a társadalmi egyenlőtlenségeket Megoldás: az oktatás nyelvi demokratizálása → a populáris irodalom és az irodalman kívüli szövegek beépítése

c) Az irodalom nyelvi megközelítése → anyanyelven írott, eredeti művek feldolgozásának kedvez; → az eredeti alkotások alkalmasabbak, mint a fordítás. Következmény: a világirodalom háttérbe szorulása

Egyensúlyteremtés Szövegértés, szövegértelmezés képessége A nem irodalmi és irodalmi beszédhelyzet tudatosítása Például: Köznapi kommunikáció: beszédhelyzet, az elbeszélő közlésforma funkciói, szövegfajtái: történetmondás, élménybeszámoló, a szövegfajta sajátosságai (rendező elv, eseményszerkezet, nézőpont stb.) → Az irodalmi beszédhelyzet tudatosítása: az irodalmi kommunikációban a kommunikáció elemei más funkciót nyernek (az olvasó beállítódása, narrációs eljárások, műfajok, jellemzőik stb.)

Az irodalomtanítás funkciója: aktuális paradigma Az olvasási tevékenységnek tulajdonított képzési szerep: KULTURÁLIS ESZKÖZTUDÁS (Horváth Zsuzsanna) Olyan olvasási készségek, képességek és olvasói magatartás kialakítása, amelynek birtokában a tanuló számára hozzáférhetővé válnak az irodalmi szövegek Az irodalomolvasás képessége alapként feltételezi a szövegértés, szövegértelmezés készségrendszerének megfelelő szintű működését Kontrasztív szemlélet: köznapi kommunikáció →irodalmi kommunikáció

Az irodalomtanítás funkcióinak rendszerezése Kulturális örökség nézet A személyes gyarapodás nézete Tantárgyközi nézet Felnőttkori igények szerinti képzés A kulturális elemzés nézete (eszköztudás) (Gordon Győri János 2003)

Funkciók I. Kulturális örökség nézet a szövegek olvasásának célja: → a kulturális, erkölcsi, szellemi horizontok, a nyelvi-kulturális örökség megőrzése és továbbadása

Pedagógiai megvalósulása Pedagógiai megközelítés: ismeretátadás, nevelő oktatás I. Irodalomtudományi megközelítés: genetikus, pozitivista irodalomszemlélet (Bókay Antal: Az irodalomtanítás irodalomelméleti modelljei) Az irodalom értelmezése a) valamely társadalmi probléma, vagy személyes élmény láttatása, a mű ennek rekonstruálásával érthető, ehhez illusztráció erkölcsi nevelés: tanulság, üzenet

Tanórai megnyilvánulása - életrajz, a mű illusztárció, referenciális olvasat - műelemzési rituálék (a szöveg üzenete, a szerző mondanivalója, a „költői kifejezőeszközök leltára) - Az irodalom tárgy (kész műelemzések megtanulása) - Háttérbe szorul az olvasó, valamint annak az eszköztudásnak a birtokba vétele, amely az adott szövegek olvasását lehetővé teszi.

Funkciók 2. Pedagógiai megközelítés: ismeretátadás és alkalmazás: műelemzési modellek Irodalomtudományi megközelítés: Strukturalizmus a mű immanens, a különböző műelemzési modellek elsajátítása lehetővé teszi a műbe kódolt jelentés dekódolását (a módszer dominanciája) Iskolai alkalmazása kevésbé terjedt el

Funkciók II. A személyes gyarapodás nézete: Gyökerei: erkölcsi nevelés, értékekre szocializálás Pedagógiai megközelítés: képességközpontúság (a tartalom, az olvasott mű másodlagos)

Iskolai megvalósulása: személyiségfejlesztő irodalomoktatás a saját és a mások cselekedeteinek, mentális és lelkiállapotainak akarva-akaratlan jelentést tulajdonítunk ezt a képességet – hogyan reagálunk önmagunkra és másokra − iskolázni, fejleszteni, kulturálisan befolyásolni lehet a felnövekvő generációk jó emberismerőkké váljanak

Problémák bizonyos művek szocializációra leginkább alkalmas vonásai nem esnek egybe a művek esztétikai színvonalával Tanórai megnyilvánulása: felületes szövegértelmezés (tanulság, üzenet) drámapedagógiai megközelítések – élmények, hangulatok megélése, érzelmi intelligencia fejlesztése (www.drama.hu) a kritikai gondolkodás módszerei: olvasói válaszreakciók, vitaháló, jóslás, irodalmi törvényszék stb.

Funkciók III. Tantárgyközi megközelítés Kommunikáció-központú: - a nyelvhasználat és az írásbeliség funkcionális alkalmazása

Problémák TANULÁSI TRANSZFER Irodalomközpontú megközelítés: az irodalmi szövegek olvasása hozzájárul a szövegértéshez (pl. a fizikai feladatok megértéséhez) Nyelvi megközelítés: a köznapi szövegek olvasása (pl. használati utasítások megértése) hozzájárul az irodalmi szövegek megértéséhez

Áthidalás Kommunikáció felőli megközelítés: kulturális eszköztudás nézet a) Köznapi kommunikáció (szövegértési stratégiák) (http://www.sulinova datbank.hu/ index.php? akt_menu= 255 ) b) Irodalmi kommunikáció (szövegértelmezési stratégiák → elbizonytalanítás →alkalmazkodás a szöveg igényeihez) Az irodalmi kommunikációban a kommunikáció minden eleme megváltozik. A köznapi és irodalmi kommunikáció mint MÁS beszédhelyzet tudatosítása (reflektálás a megértési folyamatra)

Irodalomolvasás Hermeneutikai (befogadóközpontú) szemléletek: a) Élményközpontú: az olvasót is figyelembe veszi, létélmény →olvasói szokások, beállítódások, a szövegélmény megélése, artikulálása b) Szövegközpontú: műértelmezési stratégiák működtetése, olvasatok a szöveg alapján → műértelmezési szempontok, dialógus a szöveggel c) A szerző: kommunikációs partner (a szövegben teremtődik meg)

A tanár mint olvasó Minden olvasó ember rendelkezik valamilyen implicit irodalomszemlélettel. Irodalmat tanító tanár: Tudatosítania kell saját implicit elméleteit → hermeneutikai önismeret → mások hermeneutikai stratégiáinak befolyásolása, alakítása

Ajánlott olvasmányok Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás az ezredfordulón. 1991. Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás. I-II. Universitas. Budapest, 1994. (537−567) Orbán Gyöngyi: Megértő irodalomoktatás. Stúdium Kiadó, Kolozsvár, 1998. Gordon Győri János (szerk.) Irodalomtanítás a világ kilenc oktatási rendszerében. Pont Kiadó, 2003 Fűzfa Balázs (szerk.): Irodalomtankönyv ma. Pont Kiadó, 2002. Sipos Lajos (szerk.): Iskolaszerkezet és irodalomtanítás. Pont Kiadó. 2003. Alternatív tankönyvek