A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött értékek tartósságára › A járműveknek meghatározott út megtételéig nem léphetik túl a korlátozást › A jármű fogyasztására
Városi menetciklus UDC – Urban Driving Cycle Országúti menetciklus EUDC – Extra Urban Driving Cycle
Új európai menetciklus NEDC – New European Driving Cycle (NEDC = 4 UDC + EUDC)
FTP – 72 (Federal Test Procedure) FTP – 75
A valódi haladási profil bonyolult, összetett gyorsulások és gyakori megállásokból áll A járművek károsanyag kibocsátása nagy mértékben függ a vezetési stílustól, amelyre nagy hatással van a pillanatnyi forgalom alakulása Forgalmat befolyásoló tényezők: › Infrastruktúra kialakítás › Úthálózat › Tömegközlekedési rendszer › Közlekedési szokások
Pannon Traffic › Nagyméretű közúti közlekedési hálózatra kifejlesztett szoftver › A modell három kapcsolati mátrixot alkalmaz: belső, input és output kapcsolati mátrixot
Fő- és mellékszakaszos inputfüggvények
Reggeli csúcsidőszakban és délelőtt
Forgalom mérés › Forgalomnagyság figyelése Járműves mérés › Sebességdiagram felvétele Sebességprofilok összevetése › Sebesség-eloszlás › Teljesítmény-eloszlás
Egy-egy járműves mérés GPS készülékből kinyert sebességprofilja
Szimulációból kinyert és GPS készülékkel mért sebességprofilok
Sebesség-eloszlás
Teljesítmény-eloszlás ~ 60 %
A modell lehetővé teszi egyedi sebességfolyamatok kinyerését, amelyek a valóságnak megfelelnek, mivel a modell validálása során megállapítható, hogy a sebesség-eloszlást vizsgálva a modellből kinyert adatok 4,92 %-kal térnek el a valódi GPS készülékkel mért értékekhez képest, illetve teljesítmény- eloszlásnál átlagban 1,65 % az egymás közötti eltérés. Figyelembe véve, hogy sztochasztikus közlekedési rendszerről van szó, a megfelelő bemenet megadásával a szimuláció lehetővé teszi az egyes járművek átlagsebességének vizsgálatát, amelyből különböző útvonalak eljutási ideje számolható, valamint mérhető a megállások, lassítások, és gyorsítások száma is. A sebességprofillal történt környezetszennyezési vizsgálatok során, a szabályos menetciklusokkal ellentétben a modellből kinyert sebességprofillal pontosabb, a valóságnak megfelelő emissziós értékeket kapunk.