Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor 2005. nov. 14.
Szomatikus nevelés fogalmi értelmezése, célja AZ EGÉSZSÉG DEFINICIÓJA WHO szerint : az egyén , a közösség, a társadalom pszychoszomatikus jóllétének a lehető legteljesebb egysége, s nem csupán a betegség vagy a nyomorékság hiánya. Új szemlélet az egészségtudományban annak elismerése, hogy az egészséget az ember viselkedése befolyásolja, így az egészségmegőrzésben a megelőző és az egészségfejlesztő tényező jelentős szerepet kap. A holisztikus megközelítés szerint az egészség általános meghatározói és dimenziói, fizikai állapot, lelki, szociális és spirituális biztonság – ökölógiai-epidemiológiai interakcióban vannak a genetikus, környezeti és egyéni tényezőkkel. (Vergeer F, Leeuwe J.: A jól-lét fogalma az egészségnevelésben Egészségnevelés 2002 43., Csabai M.: Az egészségpszichológia mint diszciplina in Buda B, Kopp M.: Magatartástudományok Bp. Medicina Kk. 2001)
Ezen folyamatnak része a szomatikus nevelés Az egészség tehát semmiképpen nem statikus állapot, magában foglalja a dinamikus mivoltát, fenntarthatóságát és a fejleszthetőségét. Ezen folyamatnak része a szomatikus nevelés vagy talán ez maga a szomatikus nevelés?
Egészségdeterminánsok: ( EU Parlament Eü. Biz.: Jelentés az EU Unió egészségi állapotáról) Szociális – gazdasági meghatározók Magatartásbeli tényezők Fizikai környezet (pl. légszennyezés) Egészségfejlesztés
A szomatikus nevelés komponensei Az egészségérték helye az értékpiramisban A szomatikus nevelés lehetőségei, színterei
Általában az oktatásban: a mozgásműveltség fejlesztése, (pl. computer használata) a szervezet edzése egészséges táplálkozás hygiene egészséges életmód egyéb tényezői (bioritmus, munka és pihenés, rekreáció) egyén és környezeti harmónia fenntartása, fejlesztése
Egészségügyi szakmai tevékenységben az egészséges egyéni és közösségi környezet – egyén, közösség és környezet közötti harmónia helyreállítása a szomatikus nevelés mint egészség helyreállító – gyógyító és rehabilitáló tevékenység (pl.: physiother., kímélő életmód, segédeszköz használat, mindezek megtanítása)
Egészségügyi szak- és felsőoktatási képzésekben hol a helye? CÉLCSOPORTOK Egészségügyi szak- és felsőoktatási képzésekben hol a helye?
Hallgatók szomatikus nevelése - Mozgásműveltség fejlesztés, edzettség növelése, rekreáció - A szakmai szocializáció elősegítése - Kiégés megelőzése Szakképzés részeként motoros funkciók kifejlesztése, hivatásra nevelés Állóképesség Megváltozott képességű hallgatók
Kliensek szomatikus nevelése: Egészség helyreállítás Egészség fejlesztés - Betegség megelőzés Rehabilitáció – foglakozásterápia Speciális környezet kialakítása
Hitelesség, hatékonyság Nevelők képzése Hitelesség, hatékonyság
A képzés minden szintjén az érintettek aktív egészség magatartásra nevelés, felhasználva a szomatikus testi nevelés ezsközrendszerét is, célként megfogalmazható. Az eü. szakképzésekben a képzési szinteknek megfelelő szakmai kompetenciák eléréséhez vezető képzési folyamat része. Kliensek szomatikus nevelése az eü. ellátó szakmai tevékenységben mint nevelési feladat merül fel.
Szomatikus nevelés szervezése: TESTNEVELÉS – KRITÉRIUM TANTÁRGY EXTRACURRICULARIS REKREÁCIÓS PROGRAMOK TUDOMÁNYOS MUNKA Tudatos környezet kultúra! A kar oktatóinak aktív egészségmagatartása ?!
Szakamai törzsanyagban: Egészségnevelés Egészségpedagógia SZAKMAI TANTÁRGYAK: Szakamai törzsanyagban: Egészségnevelés Egészségpedagógia Szakirányú képzésben (specializációban): Kari szűrővizsgálatok, védőoltások, egészségi állapot fellmérések – tancélosan is ! Hallgatói közreműködés jelentősége!
A szomatikus nevelés a kimeneti követelmények teljesítése érdekében a képzési folyamat nélkülözhetetlen része. Szentgyörgyi Albert prof.: A szomatikus nevelés a lélek nevelésének és egyáltalán a nevelésnek nélkülözhetetlen eszköze. Hozzáteszem: az eü szakképzésekben a szakmai nevelésnek, a hivatásra nevelésnek is lényeges eleme, módszere.
Köszönöm a figyelmet, és az inspirációt, hogy mindezt végiggondolhattam! www.sote-efk.hu holloss@se-efk.hu.