Az érzelmi intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Advertisements

Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A kulcskompetenciák.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Minőségmenedzsment alapelvek
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetség, tehetségazonosítás
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Az intelligencia.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
MOTIVÁCIÓ.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Személyiség- pszichológia II
Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az érzelmi intelligencia készségei
A kulturális intelligencia
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Soft skills.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
VII.NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS AUGUSZTUS 25–28.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
A team-munka elméleti alapjai
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Autonómia és felelősségvállalás
Kompetenciák.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Az érzelmi intelligencia
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
Érzelmi intelligencia
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Az érzelmi intelligencia
Tervezési folyamat.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociális kompetencia
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Az érzelmi intelligencia

Az érzelem dezinformál Hallgattasd el érzéseidet, képzeleted, szenvedélyeid és megfogod hallani a belső igazság tiszta hangját Az érzelem elhomályosítja az elménket Az érzelem cerebrális kontrollvesztést okoz Az érzelmesség nem okos dolog

Az értelem az érzelem ügynöke Az értelem figyelembe veszi a valóságot a szenvedélyek diktálta célok eléréséhez Mi fontos, mi nem, az érzelem dönti el, nem az ész Az érzelem energizálja az adaptív viselkedéseket Az érzelem egy jelző és kommunikációs rendszer Az érzelem információval látja el az embert ami formálja döntéseit, prioritásait, viselkedését

„Az ész és az érzelem frigyéből szenvedélyes világosság születik „Az ész és az érzelem frigyéből szenvedélyes világosság születik. Az értelem érzelem nélkül tehetetlen lenne, az érzelem értelem nélkül pedig vak” (Tomkins 1962)

Nem-akadémikus intelligenciák Thorndike: szociális intelligencia Gardner: többféle intelligencia Sternberg: gyakorlati intelligencia Mayer, Salovey, Caruso: érzelmi intelligencia

Gardner (1983) Frames of Mind többféle intelligencia Nem egyfajta monolitikus intelligencia hoz sikert az életben, hanem az intelligenciák széles skálája. 7 fő változat jelzi az intelligencia sokféleségét Verbális, matematikai-logikai, téri, kinesztétikus, zenei, interperszonális, intraperszonális

Az érzelmi intelligenciával kapcsolatos tévhitek cáfolata Az érzelmi intelligencia nem egyenlő azzal, hogy kedvesek vagyunk Nem jelenti azt, hogy egyeduralmat biztosítunk az érzéseknek Sem a nők sem a férfiak nem jobbak az érzelmi intelligencia terén

Reuven Bar-On (1997) érzelmi intelligencia modellje Az érzelmi intelligencia azon érzelmi, személyes és társas kompetenciák valamint készségek együttese amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyén eredményesen küzdjön meg környezete követelményeivel

5 kulcsfontosságú nonkognitív képesség különíthető el amely öt faktorba rendezhető  Intraperszonális képességek: önismereti képesség, érzelmeink felismerésének képessége, az érzelmeink kifejezésének képessége Interperszonális képességek: szoros érzelmi kapcsolatok kialakításának képessége, mások érzelmeinek megértése, az emberek iránti érdeklődés fenntartása Alkalmazkodókészség: rugalmasság, realitásérzék, problémamegoldó képesség Stresszkezelés: stressztűrés, impulzivitás kontroll, érzelmi kontroll Hangulatszabályozás: Optimizmus, öröm kifejezésének képessége, a másokkal való kapcsolat élvezetének képessége

Cooper és Sawaf (1997) érzelmi intelligencia modellje Emocionális „Fitness”: rugalmasság és érzelmi kitartás (szociálisan ragaszkodás) Emocionális mélység: intenzitás és differenciáltság az érzelem világban Emocionális műveltség (a saját érzelmekről és azok működéséről való tudás) Emocionális „alkímia”: az érzelmek kreativitásban való felhasználásának képessége

Az érzelmi intelligencia Mayer és Salovey (1977) modellje alapján Az érzelmek megkülönböztetésének képessége Az érzelmek megértésének képessége Az érzelmek szabályozásának képessége Az érzelmek integrálásának képessége

Goleman érzelmi intelligencia modellje Személyes kompetenciák Éntudatosság Önszabályozás Motiváció Szociális kompetenciák Empátia Társas készségek

Az érzelmi intelligencia azt jelenti, hogy képesek vagyunk a magunk és mások érzéseit felismerni, önmagunkat motiválni, az érzelmeinkkel magunkban és emberi viszonylatainkban megfelelően bánni.

Éntudatosság Saját belső állapotaink, preferenciáink, erőforrásaink és intuícióink ismerete. Érzelmi tudatosság: érzelmeink és azok hatásainak felismerése Pontos önértékelés: erősségeink és korlátaink ismerete Önbizalom: értékeink és képességeink biztos tudata.

Önszabályozás Képesség, amely lehetővé teszi, hogy kezelni tudjuk belső állapotainkat, impulzusainkat és erőforrásainkat. Önkontroll: a hátráltató érzelmek és impulzusok kordában tartása Megbízhatóság: őszinteség és igazmondás. Alkalmazkodás: a változás kezelésében megmutatkozó rugalmasság. Innováció: találékonyság, nyitottság az új ötletekkel, megközelítési módokkal és az új információval szemben. Lelkiismeretesség: a saját teljesítményünkkel kapcsolatos felelősségvállalás.

Motiváció Olyan érzelmi jellegű törekvések, amelyek serkentik és irányítják a kitűzött célok elérését. Teljesítménymotiváció: a kiválóság fejlesztésére vagy egy adott szintjének elérésére irányuló késztetés. Elköteleződés: igazodás a team vagy a szervezet céljaihoz. Kezdeményezőkészség: készenlét a felmerülő lehetőségek megragadására. Optimizmus: a kitűzött célok elérésére irányuló kitartás az akadályok és kudarcok ellenére.

Empátia Mások érzéseinek, szükségleteinek és meggyőződéseinek ismerete Mások megértése: ez a képesség teszi lehetővé, hogy megértsük mások érzelmeit és nézőpontját, és aktív érdeklődést tanúsítsunk mások meggyőződése iránt. Mások fejlesztése: ez a képesség elősegíti mások fejlődési szükségleteinek megértését és mások képességeinek fejlesztését. Kliensközpontúság: képessé tesz arra, hogy elvárjuk, felismerjük és teljesítsük az ügyfelek szükségleteit. A sokszínűség értékelése: a kibontakozás lehetőségének biztosítása tőlünk különböző emberek számára. Politikai tudatosság: egy team érzelmi feszültségeinek és erőviszonyainak észlelése.

Társas készségek Olyan készségek, amelyek lehetővé teszik, hogy másokból az általunk kívánt reakciót váltsuk ki. Befolyásolás: hatékony módszerek bevetése mások meggyőzésének érdekében. Kommunikáció: pártatlan érdeklődés mások véleménye iránt, és képesség, amely lehetővé teszi, hogy meggyőzőek legyünk. Konfliktuskezelés: tárgyalási képesség, amely lehetővé teszi az ellentétek feloldását Vezetés: egyének és teamek inspirálása és irányítása. A változás katalizálása: változás kezdeményezése vagy kezelése Kapcsolatépítés: hasznos ismeretségek ápolása. Együttműködés: képessé tesz arra, hogy másokkal együtt dolgozzunk közös céljaink érdekében. Csapatszellem: a munkacsoport összhangjának megteremtése a közös célok elérése érdekében.

Szociális érzelmi intelligencia teszt (Maureen O’Sullivan és J. P Szociális érzelmi intelligencia teszt (Maureen O’Sullivan és J. P. Guilford)

SEMIQ-teszt Oláh A. (1999) ”A” otthagyta a többieket, mert… hirtelen haragú. fél attól, hogy a mulatozásnak rossz vége lesz. nem tudott kijönni a többiekkel. a többiek öröme őt inkább elszomorította. úgy gondolta ő nem érdemli meg, hogy felszabadultan vigadozzon.

Davies, Stankov és Roberts vizsgálata (1998) vizsgálat (30 változó) faktorai: E,N,P, kristályos és fluid intelligencia,érzelmi világosság, érzelmi tudatosság, érzelemészlelés vizsgálat faktorai: N, E, Barátságosság, technikai tudás, perceptuális gyorsaság, kvantitatív és verbális képesség vizsgálat: N-I, gondolkodás-érzés, kristályos intelligencia., fluid intelligencia, szociális intelligencia. Ez utóbbin van súlya az érzelmi arckifejezések felismerésének és az interperszonális intelligenciának – ellentétes előjellel.