Pszichológiatörténet 8

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
4. Kreatív döntéshozatal
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A „közbülső változók” bevezetése
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Behaviorizmus (előzmények)
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Személyiséglélektan I.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Pszichológiatörténet 10
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
Kultúra és Szocializáció
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Bevezetés a pszichológiába
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
A pszichikumról általában
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Pszichológiai Ismeretek
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
2. Korlátozott racionalitás elmélete
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A személyiség biológiai alapjai
Gének, környezet, viselkedés
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Mi a személyiségpszichológia?
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Kognitív és emotív jelentés
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Előadás másolata:

Pszichológiatörténet 8 Pszichológiatörténet 8. óra A viselkedéselmélet kibontakozása és virágkora Pléh Csaba

A viselkedésről sokfélén A behaviorizmus előfutárai és társadalmi háttere: a nagyvárosi élet Watson programja: objektivizmus A behaviorizmus kiegészítő vonásai Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások

A behaviorizmus előfutárai

Az orosz reflex múlt Behtyerev: a társas élet is reflexes Pavlov: az élettan mindent fel fog ölelni Kornyilov: a viselkedés alapú lélektan Blonszkij. „új tudomány” a viselkedéstan

A viselkedés a tudat helyett A tudat motoros elméletei: Szecsenov, Posch A conduct tudománya: ösztönalapú viselkedéstan MacDougall

A behaviorizmus típusai Ontológiai: csak motoros viselkedés van Módszertani: csak az objektíven leírható lehet a tudomány tárgya Filozófiai: minden eltűnik, ami viselkedéssé „tehető”

John Watson radikalizmusa A radikalizmus értelme: nem foltozgatunk, kiiktatjuk a homályt Miért elégedetlen a funkcionalizmussal? A gondolkodás: redukált viselkedés. Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk  belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága  egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük

John Watson csillaga és élete A vidéki fiú Chicagoban Johns Hopkins: a csecsemőkutató Raynerrel Kiebrudalás az akadémiai világból A hirdetésipar csillaga Az örök cowboy

A viselkedés diverzifikációja és a fejlődés Watson szerint

A behaviorizmus kiegészítő elvei Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk  belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága  egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük

A kis Albert félelemkondicionálási kísérlet http://www.youtube.com/watch?v=M2Ns3WViaXw&feature=related

Kis Albert

A Watson modell hangsúlyai

A behaviorizmus társadalmi mondanivalója és talaja Az optimizmus: a lélektan a társadalmi reform eszköze. Antroponómia. Psychonomic Society, 1959-től Az ember korlátlan megváltoztathatósága, kudarccsökkentés, roosevelti reformok A városiasodás: a soknemzetiségű és kultúrája nagyváros, nincsen közös múlt, csak a viselkedés számít. Ennek orosz változata: a kolhozosított paraszt. Mi benne a maradandó: az optimizmus az objektivizmus

A Watson modell hangsúlyai

A neobehaviorizmus megjelenése Kölcsönhatás analízis és Gestalttal Operacionalizmus neopozitivizmus Szaporodó bonyolult Latens . tanulás

A neobehaviorizmus fajtái

A tudományelméleti hatás Operacionalizmus: ami mérhető, létezik. Korlátozó és felszabadító gondolat. Mérési fajták: Stevens skálái. Leíró és elméleti kijelentések viszonya: a pszichológiai elmélet építkezése. A pozitivizmus nyelvi fordulata: az üres kifejezések kritikája a pszichológiában: A Bécsi Kör hatása. Carnap szerepe Verifikáció és falszifikáció: Carnaptól Popperig

Stevens (1906-1973) és a pszichológiai mérés

Stevens és a tudományok tudománya 1. A tudomány racionális és empirikus elemeit először szétválasztják, majd egy pozitív, kidolgozható tervnek megfelelően újrarendezik. 2. Vizsgálatunkban a tudomány művelőiről a munka termékeiből . a kész állításokból . indulunk ki, s nem élményeiből. 3. A pszichológus azokat a törvényeket dolgozza ki, melyeknek megfelelően különböző ingerek azonos reakciókat váltanak ki.

Operacionalista elvek

A neobehavioristák Skinner Tolman Hull

A közbülső változó Tolman

A pszichológiai operacionalizmus

Meehl-McCorqurdale Közbülső változók: lefordíthatóak az objektív nyelvezetre Hipotetikus konstrukció: elméletibb, spekulatívabb.

A kétféle kondicionálás elvei Egyetemesség, kevés elv keresése Egy van vagy több ? Állat és ember. A patkánynak dedikálás O.H. Mowrer

Hull rendszere

Tolman térképei és elvárásai

Skinner radikalizmusa Mindez menekülés a laboratóriumból. Menekülés a belső emberhez, a fiziológiához s a matematikához. Leíró behaviorizmus: a tanulás egyetemes törvényei Társadalmi utopizmus: verbális kondicionálás elvei. Tényleg van nem észlelt verbális kondicionálás? W. Brewer kritikája

A viselkedés és a megismerés zárójelezése Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások Az átmenet a behaviorizmus és a kognitív mozgalom között: operacionalizmus, belső kódolás

Chomsky-Skinner vita Amikor a viselkedés egyedül a feltételek produktuma, semmi olyat nem figyelhetünk meg, ami a terv követésének vagy a szabályok alkalmazásának volna minősíthető. Azt mondani, hogy egy nyelvet tanuló gyermek bizonyos értelemben megalkotta a nyelvtant a maga számára (Chomsky, 1959), éppoly félrevezető, mintha azt mondjuk, hogy egy kutya, amelyik megtanulta elkapni a labdát, bizonyos értelemben megalkotta a mechanika tudományának releváns részét. A megerősítő feltételekből szabályok vonhatók le mindkét esetben, és ha egyszer léteznek, felhasználhatók mint vezetők. A feltételek közvetlen hatása ettől eltérő természetű.” (Skinner, 1963/1972, 126.)

A neobehaviorizmus további lazulása Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika

Két fontos indítója az újításnak O. H. Mowrer (1907-1982) : remény és Aggódás összekapcsolása a helyzetekkel Szimbolikus tanulás D. O. Hebb (1904-1985) Neurális hálók Etológia Aktivációs elmélet

Néhány csillag Neal Miller (1909-2002) Társas tanulás Motivációs elmélet, megerősítési elvek Biofeedback és pszichoszomatika Albert Bandura (1929) társas tanulás Utánzás Méádiahatás

Grastyán Endre (1924-1988) és Hebb öröksége Az idegrendszeri magyarázat az etológián keresztül kap lehorgonyzást Az aktivitás és önmozgás jelentősége A neurobiológia és a pszichológia egymástól tanul

Osgood felfogása a viselkedés meghatározó szintjeiről Reprezentatív mediáció Osgooddal Ljubljanában

Egy példa a szimbolikus dinamikára: A szemantikus differenciál

Alternatív behavioristák Joe McGuigan: motoros elmélet és relaxáció G. Claridge: személyiség viselkedéses elmélete

A neobehaviorizmus további lazulása Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika