Pszichológiatörténet 8 Pszichológiatörténet 8. óra A viselkedéselmélet kibontakozása és virágkora Pléh Csaba
A viselkedésről sokfélén A behaviorizmus előfutárai és társadalmi háttere: a nagyvárosi élet Watson programja: objektivizmus A behaviorizmus kiegészítő vonásai Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások
A behaviorizmus előfutárai
Az orosz reflex múlt Behtyerev: a társas élet is reflexes Pavlov: az élettan mindent fel fog ölelni Kornyilov: a viselkedés alapú lélektan Blonszkij. „új tudomány” a viselkedéstan
A viselkedés a tudat helyett A tudat motoros elméletei: Szecsenov, Posch A conduct tudománya: ösztönalapú viselkedéstan MacDougall
A behaviorizmus típusai Ontológiai: csak motoros viselkedés van Módszertani: csak az objektíven leírható lehet a tudomány tárgya Filozófiai: minden eltűnik, ami viselkedéssé „tehető”
John Watson radikalizmusa A radikalizmus értelme: nem foltozgatunk, kiiktatjuk a homályt Miért elégedetlen a funkcionalizmussal? A gondolkodás: redukált viselkedés. Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük
John Watson csillaga és élete A vidéki fiú Chicagoban Johns Hopkins: a csecsemőkutató Raynerrel Kiebrudalás az akadémiai világból A hirdetésipar csillaga Az örök cowboy
A viselkedés diverzifikációja és a fejlődés Watson szerint
A behaviorizmus kiegészítő elvei Periférializmus: csak végrehajtó működésekről beszélünk belső beszéd, relaxációs terápiák Elementarizmus: végső soron minden reflexekre lesz visszavezethető Tanulás elve: a legfontosabb a viselkedés változtathatósága egyetemes tanulási elvek Környezet elvűség: az öröklött eltéréseknek nincsen szerepük
A kis Albert félelemkondicionálási kísérlet http://www.youtube.com/watch?v=M2Ns3WViaXw&feature=related
Kis Albert
A Watson modell hangsúlyai
A behaviorizmus társadalmi mondanivalója és talaja Az optimizmus: a lélektan a társadalmi reform eszköze. Antroponómia. Psychonomic Society, 1959-től Az ember korlátlan megváltoztathatósága, kudarccsökkentés, roosevelti reformok A városiasodás: a soknemzetiségű és kultúrája nagyváros, nincsen közös múlt, csak a viselkedés számít. Ennek orosz változata: a kolhozosított paraszt. Mi benne a maradandó: az optimizmus az objektivizmus
A Watson modell hangsúlyai
A neobehaviorizmus megjelenése Kölcsönhatás analízis és Gestalttal Operacionalizmus neopozitivizmus Szaporodó bonyolult Latens . tanulás
A neobehaviorizmus fajtái
A tudományelméleti hatás Operacionalizmus: ami mérhető, létezik. Korlátozó és felszabadító gondolat. Mérési fajták: Stevens skálái. Leíró és elméleti kijelentések viszonya: a pszichológiai elmélet építkezése. A pozitivizmus nyelvi fordulata: az üres kifejezések kritikája a pszichológiában: A Bécsi Kör hatása. Carnap szerepe Verifikáció és falszifikáció: Carnaptól Popperig
Stevens (1906-1973) és a pszichológiai mérés
Stevens és a tudományok tudománya 1. A tudomány racionális és empirikus elemeit először szétválasztják, majd egy pozitív, kidolgozható tervnek megfelelően újrarendezik. 2. Vizsgálatunkban a tudomány művelőiről a munka termékeiből . a kész állításokból . indulunk ki, s nem élményeiből. 3. A pszichológus azokat a törvényeket dolgozza ki, melyeknek megfelelően különböző ingerek azonos reakciókat váltanak ki.
Operacionalista elvek
A neobehavioristák Skinner Tolman Hull
A közbülső változó Tolman
A pszichológiai operacionalizmus
Meehl-McCorqurdale Közbülső változók: lefordíthatóak az objektív nyelvezetre Hipotetikus konstrukció: elméletibb, spekulatívabb.
A kétféle kondicionálás elvei Egyetemesség, kevés elv keresése Egy van vagy több ? Állat és ember. A patkánynak dedikálás O.H. Mowrer
Hull rendszere
Tolman térképei és elvárásai
Skinner radikalizmusa Mindez menekülés a laboratóriumból. Menekülés a belső emberhez, a fiziológiához s a matematikához. Leíró behaviorizmus: a tanulás egyetemes törvényei Társadalmi utopizmus: verbális kondicionálás elvei. Tényleg van nem észlelt verbális kondicionálás? W. Brewer kritikája
A viselkedés és a megismerés zárójelezése Nyelv és társas viselkedés a korai behaviorizmusban A neobehaviorizmus és a pozitivizmus Neobehaviorista iskolák: Skinner, közbülső változók, térképek és mozgások Az átmenet a behaviorizmus és a kognitív mozgalom között: operacionalizmus, belső kódolás
Chomsky-Skinner vita Amikor a viselkedés egyedül a feltételek produktuma, semmi olyat nem figyelhetünk meg, ami a terv követésének vagy a szabályok alkalmazásának volna minősíthető. Azt mondani, hogy egy nyelvet tanuló gyermek bizonyos értelemben megalkotta a nyelvtant a maga számára (Chomsky, 1959), éppoly félrevezető, mintha azt mondjuk, hogy egy kutya, amelyik megtanulta elkapni a labdát, bizonyos értelemben megalkotta a mechanika tudományának releváns részét. A megerősítő feltételekből szabályok vonhatók le mindkét esetben, és ha egyszer léteznek, felhasználhatók mint vezetők. A feltételek közvetlen hatása ettől eltérő természetű.” (Skinner, 1963/1972, 126.)
A neobehaviorizmus további lazulása Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika
Két fontos indítója az újításnak O. H. Mowrer (1907-1982) : remény és Aggódás összekapcsolása a helyzetekkel Szimbolikus tanulás D. O. Hebb (1904-1985) Neurális hálók Etológia Aktivációs elmélet
Néhány csillag Neal Miller (1909-2002) Társas tanulás Motivációs elmélet, megerősítési elvek Biofeedback és pszichoszomatika Albert Bandura (1929) társas tanulás Utánzás Méádiahatás
Grastyán Endre (1924-1988) és Hebb öröksége Az idegrendszeri magyarázat az etológián keresztül kap lehorgonyzást Az aktivitás és önmozgás jelentősége A neurobiológia és a pszichológia egymástól tanul
Osgood felfogása a viselkedés meghatározó szintjeiről Reprezentatív mediáció Osgooddal Ljubljanában
Egy példa a szimbolikus dinamikára: A szemantikus differenciál
Alternatív behavioristák Joe McGuigan: motoros elmélet és relaxáció G. Claridge: személyiség viselkedéses elmélete
A neobehaviorizmus további lazulása Hebb: a biológiai realitás felé, tanulás és idegrendszer. Etológiai modellek. Közvetítő tanulási modellek: Kendler és mások, egyre komplexebb közvetítő folyamat láncolatok, de még viselkedés. N. Miller. Bandura: viszcerális és szociális tanulások, releváns tanuláselmélet Osgood: mozgásos belső világ és szimbolikus viselkedési dinamika