Egészségnevelés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
Rehabilitáció és dementia
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Közegészség.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Primer prevenció = a betegség kialakulásának megakadályozása, a kiváltó tényezők és rizikófaktorok figyelemmel kísérése, csökkentése vagy felszámolása.
A gondozás,nevelés egysége
Az egészség és a kultúra kapcsolata
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Egészségfejlesztés gyakorlat I. 2007/2008. II. félév
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Egészség Betegség.
Mi is az a társadalmi integráció?
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Oktatás kiemelkedő fontossága
A lelki egészség védelme az iskolában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Speciális gyermekvédelem
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Az iskolai szervezet és fejlesztése
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Az iskolai egészségfejlesztés védőnői szemmel – kihívások és megoldások SZABÓ KATALIN – JÁRÁSI VEZETŐ VÉDŐNŐ HMKH EGRI JÁRÁSI HIVATAL NÉPEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLYA.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Egészségnevelés

Az egészség A családorvos aspektusából: egészséges az akit nem vizsgáltam ki alaposan Medicinális szemlélet szerint: az egészség a betegség vagy egyéb kóros állapot hiánya WHO: az egészség a fizikai és szociális jóllét állapota, az élethez szükséges erőforrás, amely egyben társadalmi befektetés

Az egészségmegőrzés különböző szemlélete Orvosi modell Az egészség megőrzését egészségügyi szakemberekkel kívánja elérni (szűrővizsgálatok, védőoltások stb.) Oktatási és nevelési modell Készségek és képességek fejlesztése ismeretek bővítése, megértés kognitív szinten, viselkedés minták, érzelmek affektív szinten, magatartás, életmód készség szinten. A nevelés a döntésképességet fejleszti. A radikális társadalmi változások modellje Az egészséges élet alapjainak feltételeit gazdasági társadalmi és politikai szinten kezeli. Az öntevékenységi modell Pozitív önértékelésre, önbizalomra épülő, önérdekeket felismerő és érdekérvényesítő tevékenység.

Népegészségügyi program céljai EGÉSZSÉGET TÁMOGATÓ TÁRSADALMI KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD PROGRAMJAI, AZ EMBERI EGÉSZSÉG RIZIKOFAKTORAINAK CSÖKKENTÉSE AZ ELKERÜLHETŐ HALÁLOZÁSOK MEGBETEGEDÉSEK, FOGYATÉKOSSÁG MEGELŐZÉSE AZ EGÉSZSÉGÜGYI ÉS NÉPEGÉSZSÉGÜGYI INTÉZMÉNYRENDSZER FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN

Nemzeti Környezet-egészségügyi Akcióprogram céljai Lakosság egészségi állapotának javítása Az egészséget támogató környezet kialakításának elősegítése Egészséges életmód és életkörülmények kialakítására irányuló tevékenységek támogatása

amit egy nép (állam) csak megtehet annak „ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan fejlessze az oktatást és az egészséget.” WHO

Az egészségnevelés kialakításának folyamata belső tényezők külső tényezők önismeret gyakorlat pénz, hozzáférés az önbizalom eszközökhöz belső tartás magatartás család, kortárs társ. elvárás motiváció attitűd IQ ismeret, információ, információ, tudás hozzáférhetőség

Egészségneveléstől az Egészségfejlesztésig Ismeretátadás Betegségközpontú megközelítés Riogatás, aszkétizmus Pozitív szemlélet Célja, hogy az egyén egyre növekvő kontrollt szerezzen saját egészsége felett Információk mellett, készség és jártasságfejlesztés

Az egészségnevelés célja Elősegíti az egyén felelősségérzetét a család és a közösség iránt Bíztatni az egészséges életmódra, megadni az egészség valódi rangját Lehetőséget adni a fizikai, lelki és szociális erő bizonyítására Elősegíteni az önismeretet és önbecsülést Elfogadtatni önmagukat Fejleszteni a döntésképességet (stressz, konfliktus helyzetek) Segíteni a kapcsolatok kialakításában Nemi szerepeket kialakítani Segíteni a felnőtté válásban, szülőktől való függetlenség Felkészíteni a hosszan tartó kapcsolatokra Előkészíteni egy életpályára Fejleszteni szellemi, erkölcsi és etikai értékeiket Kialakítani a társadalom iránti felelősségérzetüket

Egészségnevelés 3. Kondicionálás, testnevelés, testedzés, rekreáció és sportolás mozgásszokások kialakítása, egyéni sportolás, testedzés, szabadidős mozgástevékenységek, családi túrák, otthoni mozgáslehetőség. 4. Baleset-megelőzésre nevelés balesetveszély felismerése, közlekedés, mérgező szerek tárolása, életmentés, véradás, foglalkozási ártalmak, elsősegélynyújtás. 5. Táplálkozás helyes étkezési szokások, megfelelő ételek és tápanyagszükséglet ismerete, rendszeresség, különböző reformétkezések hatásainak ismerete, élelmiszerekkel szembeni túlérzékenység ismerete, és ezek prevenciója. SZOMATIKUS (testi) 1. Higiénés nevelés a) személyi higiénére nevelésé; ruházkodás; étkezés; szexuális higiénia; kulturálisan elmaradott lakosság nevelése. b) környezet higiéniára nevelés; lakás és nevelési intézmények rendje; fűtés; világítás; parkok gondozása; tisztítási mozgalmak; víz, levegő, talaj védelme. 2. Profilaxisra nevelés a) fertőző betegségek b) egyszerűbb rendellenességek (érzékszervi hibák, beszédhibák, tartási rendellenességek).

Egészségnevelés PSZICHOHIGIÉNÉS 1. Egészséges életvezetés a) napirend, életrend, pihenés, alvás, jó emberi kapcsolatok, jó légkör, intim viszonyok. b) hibás viselkedési programok megelőzése, idegrendszeri feszültségek, agresszivitás, nevelési hibák. c) családi életre nevelés, családi munkamegosztás, párválasztás, gyermeknevelés, szexuális felvilágosítás. 2. Stressz-elhárítás a) stresszorok kiküszöbölése: élethelyzetek elkerülése (fény, zaj, mozgáskorlátozás) b) a stressz hatás kompenzációja: relaxáció stb. 3. Különböző devianciák megelőzése, (prevenciója). túlzott gyógyszerfogyasztás, önagresszió megelőzése, alkoholfogyasztás, dohányzás, kábítószer. 4. Érzelmi nevelés félelmek feloldása, kudarckerülés, sikerorientáció, empátiás készség fejlesztése, előítéletek.

Egészségnevelés SZOCIÁLHIGIÉNÉS 3. Szerepfeszültségek feloldása 1. Kedvező társas miliő kialakítása, fenntartása. nevelési intézmények légköre, szülő-gyermek kapcsolat, személyiség kibontakozása, kreativitás, feszültségek elviselése, konfliktusok megoldása. 2. Kommunikációs nevelés, az érintkezési zavarok megelőzése (profilaxis) a) interperszonális kapcsolatok, nevelési eljárások, lelki tartalmak, b) a kommunikációs zavarok feloldása, beszédhibák, viselkedési rendellenességek, orvos-beteg kapcsolat, gyógyító személyekkel kapcsolat, bizalom. 3. Szerepfeszültségek feloldása a) feszültségoldó technikák alkalmazása, szerepkonfliktus korai felismerése, elhárítása. b) egyszerűbb pszichológiai módszerek alkalmazása (kikérdezés, kibeszélés). 4. Társadalmi izoláció megelőzése idős, rokkant, fogyatékos emberek. 5. Egészségpropaganda társadalmi mozgalmak, egészségvédelmi munka, orvoshoz való fordulás, nevelési intézményekben a szülők felé.

Egészséges élet a tanulók korszerű ismeretekkel és azok gyakorlásához szükséges készségekkel és jártasságokkal rendelkezzenek az egészségük védelme érdekében, ismerjék fel azt, hogy milyen összefüggés van az életmód, a viselkedés és az egészségi állapot között, ösztönözze a diákokat arra, hogy kialakuljon bennük az önmagukkal szembeni felelősségérzet, ismerjék fel, miért szükséges a jövő tervezése, az életút tudatos építése, s lássák be, hogy ebben meghatározó szerepet játszanak az egyéni döntések, helyzetmegoldási, megküzdési technikák, nyújtson segítséget abban, hogy a tanulók helyesen értelmezzék azt a tényt, hogy az egészség megőrzése egyéni tetteken, választásokon, személyközi kapcsolataik minőségén is múlik.

A gyermek és ifjúsági korosztályt érintő egészségfejlesztési programok célja Növekedjen a születéskor várható időtartam, valamint a betegségtől mentes életszakasz hossza és javuljon az életminőség A család mellett az iskola váljék az egészségfejlesztés kiemelkedő színterévé Kedvezőirányban változzék a közoktatás intézményrendszerének légköre

EGÉSZséges ÉLET c. tantárgy Egészségesebb Iskolákért Hálózat Magyarországi Egyesülete (1993) 6-14 éves korú gyerekek számára, 8 évre szóló tananyag, évenként ismétlődő témakörökkel: - A biztonság megőrzése - Táplálkozás - Mozgás és személyes higiéné - Veszélyes anyagok - Növekedés, változás és az emberi szexualitás - Családi élet és kapcsolatok - Környezet

A legutolsó jogszabályok, amelyek az egészségnevelésre vonatkoznak az iskolában: 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet Az osztályfőnöki órába, 5-12. évfolyamon min. 10 tanóra egészséges életre nevelés 2003. évi LXIX tv.) 2003. évi módosítása 48. (3.) Az iskola nevelési programjának részeként el kell készíteni az iskola egészségnevelési és környezeti- nevelési programját. 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 6/D. § kiegészül 32/2005. Oktatási intézményben működő élelmiszerárusító üzlet (büfé) reformja