F. dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai Tankönyvelmélet II. F. dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
MF RFK Kecskemét, június 3.
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A munka világával kapcsolatos tudás
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei F. Dárdai Ágnes
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Dr. Dárdai Ágnes Tankönyvelmélet I. Dr. Dárdai Ágnes
Taneszközök, tankönyvek. Történelemtanítás és az internet
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Felnőttoktatás, felnőttképzés Dr. Tóth András. FelnőttoktatásFelnőttképzés IskolarendszerűIskolarendszeren kívül Tanulói, hallgatói jogviszonyTanuló szerződés.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Figyelem irányító ábrák
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
1 A tankönyvkutatás nemzetközi és hazai pozíciói F. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Új tendenciák a történelem-tanításban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

F. dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai Tankönyvelmélet II. F. dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu/dardai

Tartalom A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei Nemzetközi irányelvek a tankönyvek megítélésében Szempontok a tankönyvek megítéléséhez

1. A tankönyvek megítélésének minőségi paraméterei A tankönyvek minősége önmagában nem létezik társadalmi meghatározottság Szoros összefüggés a tanítás cél-, és feladatrendszerével Ismeretközvetítés – Képességfejlesztés – Érték-, és normaközvetítés

2. Nemzetközi irányelvek a tankönyvek megítélésében Nemzetközi tankönyvrevízió Előítéletek, negatív klisék, rejtett előfeltételezések kigyomlálása Hierarchizált szempontsorok, raszterek UNESCO-alapelvek Konszenzusos standardok

2.1. UNESCO állásfoglalás, 1989 ALAPELVEK: CÉLOK: Tudományos megfelelés Didaktikai standard Előítélet mentesség Transzparencia Megfelelő képretorika CÉLOK: Békére, nemzetközi megértésre nevelés Az emberi jogok tiszteletben tartására nevelés Felelősségre, fogékonyságra nevelés a gyengék, szegények, elesettek iránt Környezetvédő magatartásra nevelés A kulturális örökség védelmére nevelés A kulturális sokszínűség elfogadására nevelés Toleranciára nevelés

2.2. Konszenzusos standardok Tudományos megfelelés Didaktikai standard a tanulók életkori, pszichikus sajátosságainak, értelmi és lelki fejlettségi szintjének való megfelelés legyen életszerű, élet közeli a tankönyv; mind tartalmában, mind a külső megformálásban a tanulók érdekeit tartsa szem előtt. az “egyetlen igazság” hirdetésének kerülése, multiperspektívikus megközelítés, sokféleség a tartalomban és a módszerekben A kérdések haladják meg a puszta reprodukció szintjét, és ösztönözzenek a gondolkodás magasabb műveleteire is (elemzés, összehasonlítás, értékelés stb.) Előítélet mentesség Transzparencia Képretorika

3. Szempontok a tankönyvek megítéléséhez Szaktudományi szempontok Pedagógiai-didaktikai szempontok Nyelvi szempontok Könyvészeti szempontok

Szaktudományi szempontok 1. A tankönyv szemlélete 1.1. Korszerű (a jelen elvárásaihoz alkalmazkodó, nem elavult). 1.2. Faji, nemi, etnikai, vallási előítéletektől mentes. 1.3. Értékmegőrzésre (az élet, a környezet, az emberiség kulturális örökségének védelmére) ösztönöz. 2. A tankönyv nyitottsága 2.1. Az adott tudomány megismerési eljárásai, módszerei, sajátosságai kiderülnek. 2.2. A szerző utal a vitás kérdésekre, hipotézisekre (kontroverzitás). 2.3. A szerző fontosnak tartja, hogy az előszóban megnyerje a tanulókat a tanuláshoz (tanulási cél közlése, motiváció) 2.4. A szerző további tanulásra, tájékozódásra ösztönzi a tanulókat (irodalomajánlással, feladatokkal stb.).

Szaktudományi szempontok 3. A tananyag kiválasztása 3.1. A tananyag kiválasztásának szempontjait a szerző kinyilvánítja. 3.2. A tananyag kiválasztása a tudományosság kritériumainak megfelel. 3.3. A kiválasztott tananyagban szerepelnek a legújabb tudományos ismeretek és módszerek. 3.4. A kiválasztott tananyagban szerepelnek az alapvető (lényeges, tipikus és reprezentatív) témák. 3.5. A tanulók érdeklődését kielégítő anyagrészek is szerepelnek. 3.6 A kiválasztott tananyag alkalmas a problémacentrikus tanításra és tanulásra. 3.7. A tananyaghoz választott képek, ábrák, térképek, stb. minősége megfelelő. 3.8. Mennyisége az adott korosztály számára megfelelő.

Szaktudományi szempontok 4. A tananyag strukturáltsága 4.1. A tananyagrészek jól tagoltak. 4.2. A tananyagrészek egymásra épülnek. 4.3. A tananyagrészek koherens egészet alkotnak. 5. A tananyag prezentációja 5.1. A tananyag mentes a szakmai pontatlanságoktól, vitatható állításoktól. 5.2. A szakterminológia következetes és korrekt. 5.3. A tanagyag utal az interdiszciplináris vonatkozásokra (tantárgyköziség) 5.4. Az elsajátítást gyakorlati példák, feladatok, kísérletek stb. segítik.

Pedagógiai-didaktikai szempontok A tankönyv használhatósága a tanulók szempontjából (Tanulhatóság) 1.1. Az életkori sajátosságok 1.1.1. A tankönyv figyelembe veszi a tanulók lelki és szociális érettségének adott szintjét. 1.1.2. A tankönyv ismeret- és feladatmennyisége arányos a tanulók befogadó-készségével és a rendelkezésre álló idővel. 1.1.3. A tankönyv a szaktárgy szaknyelvét a tanulók életkorának megfelelően, ugyanakkor szakmailag helyesen használja. 1.1.4. A tankönyv nyelvezete és stílusa a tanulók életkorának megfelelő. 1.1.6. A tankönyv a közvetítendő ismereteket életszerűen mutatja be.

Pedagógiai-didaktikai szempontok 1.2.Tanulásmódszertani szempontok 1.2.1. A tananyag megértését és elsajátítását sokféle didaktikai megoldás segíti. 1.2.2. A tankönyv nagy gondot fordít az ismeretek rendszerezésére. 1.2.3. A tankönyv lehetőséget ad az önellenőrzésre. 1.2.4. A tankönyv többféle tanulási módszer elsajátítására és gyakorlásra ad lehetőséget. 1.2.5. A tankönyv problémaelemző tanulásra ösztönöz. 1.2.6. A szerző felhívja a tanulók figyelmét egyéb ismeretszerzési lehetőségekre. 1.2.7. A tankönyv az önálló tanulási képesség fejlesztésére alkalmas.

Pedagógiai-didaktikai szempontok 1.3. Motiváció 1.3.1. A tanulási célok a tanuló számára ismertek. 1.3.2. A követelmények a tanuló számára nyilvánvalóak. 1.3.3. A tankönyv a tanulók érdeklődését felkelti, tanulásra, gyakorlásra motivál. 1.3.4. Játékra, cselekvésre, feladatmegoldásra ösztönöz. 1.4. Illusztrációk 1.4.1. Az illusztrációk sokfélék (képek, ábrák, grafikonok, térképek stb.) 1.4.2. Tartalmuk összhangban áll a tankönyv magyarázó szövegével. 1.4.3. Az illusztrációk mérete megfelelő (jól láthatók, elemezhetők). 1.4.4. Az illusztrációk száma megfelelő. 1.4.5. Az illusztrációk hatékonyan segítik a tanulást (nem pusztán dekoratív szerepük van).

Pedagógiai-didaktikai szempontok 1.5 Kérdések és feladatok 1.5.1. A kérdések nehézségi foka a tanulók életkorának megfelelő. 1.5.2. A reproduktív és az elemző kérdések aránya megfelelő. 1.5.3. A kérdések lényeges, fontos területre irányulnak. 1.5.4. A tankönyv a rendszeres ismétlésnek, összefoglalásnak megteremti a feltételeit. 1.5.5. A tankönyv változatos feladatokat kínál.

Pedagógiai-didaktikai szempontok 2. A tankönyv használhatósága a tanárok szempontjából (Taníthatóság) 2.1. A tankönyv szerkezete 2.1.1. Az előszó tanár és tanuló számára fontos ismereteket tartalmaz a tankönyv használatával kapcsolatban. 2.1.2. A regiszterek (név, hely) segítik a tájékozódást. 2.1.3. A fogalomlexikon pontos, korrekt. 2.1.4. A kérdések, feladatok megoldásai szervesen illeszkednek a tankönyvi tartalomhoz. 2.1.5. A hivatkozások (irodalom, forrás, kép, ábra stb.) korrektek. 2.1.6. A tankönyv magyarázó szövege és didaktikai apparátusa közötti arány kiegyensúlyozott.

Pedagógiai-didaktikai szempontok 2.2. A tankönyv tartalma 2.2.1. A tanulók érdeklődését kielégítő anyagrészek is szerepelnek. 2.2.2. A tananyagrészek koherens egészet alkotnak. 2.2.3. A tananyag tartalma megfelel a tanulók életkorának. 2.2.3. Mennyisége az adott korosztály számára megfelelő. 2.2.4. A szakterminológia a tanulók életkorának megfelelő. 2.2.5. A tanagyag utal az interdiszciplináris vonatkozásokra (tantárgyköziség). 2.2.6. A bevezetett új fogalmak megfelelő sorrendben, egymásra épülő fogalmi hálóként jelennek meg a tankönyvben. 2.2.7. A tankönyv alkalmas a követelményekben előírt tantárgyi készségek és képességek fejlesztésére.

Pedagógiai-didaktikai szempontok 2.3. A tankönyv tanítás-módszertani megoldásai 2.3.1. A tankönyvet módszertani pluralizmus jellemzi. 2.3.2. A tankönyv alkalmas a különböző haladási tempójú tanulók tanulásának differenciált irányítására. 2.3.3. A tankönyv alkalmas az önálló tanulásra. 2.3.4. A tankönyv alkalmas a csoportmunkára. 2.3.5. A tankönyv lehetőséget kínál a tantárgyspecifikus munkaformákra. 2.3.6. Az elsajátítást gyakorlati példák, feladatok, kísérletek stb. segítik. 2.3.7. A tananyagrészek egymásra épülnek. 2.3.8. A tananyagrészek jól tagoltak. 2.3.9. A tankönyv jól alkalmazható a képességfejlesztő tanulásirányításban.

Nyelvi szempontok A tankönyv a Magyar Tudományos Akadémia (nemzetiségi tankönyvek esetében az adott idegen nyelv) jóváhagyott helyesírási és nyelvhelyességi szabályainak megfelel. A tankönyv nyelvezete a magyar irodalmi köznyelv elfogadott normáinak megfelel. A tankönyv nyelvezete közérthető és választékos. A szókincs a tanulók életkorának megfelelő. A szövegben előforduló idegen, régies, tájnyelvi szavak magyarázata megfelelő.

Könyvészeti szempontok A könyvtest formátuma, súlya és kötése a tanuló életkorának megfelelő. A betűtípus, betűméret, tükörméret és címrendszer a tanuló életkorának megfelelő. A szöveg tagolása és kiemelések megfelelőek. A nyomdai kivitelezés (kép és szöveg, színek) megfelelőek.

Összegzés Feladat: Tankönyvelemzés elkészítése a programfüzetben megadottak alapján (lásd: www.lib.pte.hu/dardai/pedagógia Határidő: 2005. január 7. A leadáshelye: postai úton: FDÁ, Szepesy u. 1-3. (Egyetemi Könyvtár) Email: dardai @lib.pte.hu Kérem, hogy a dolgozatokat az alábbi formában mentsék el, és küldjék: név_tankonyvelmelet Szigorlat: január, 11, 13. 9 ó