Fenomenológiai megközelítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Grafológiai előadások Önértékelés Ybl Miklós Építéstudományi Kar
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
A harmadik erő elméletei
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Gordon W. Allport vonáselmélete
Kognitív megközelítések
interperszonális személyiség-koncepciója
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Alfred Adler individuálpszichológiája
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Isten misztériumának előzetes kérdése
MOTIVÁCIÓ.
Én-pszichológia 1930-as évektől
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A harmadik erő elméletei
Személyiséglélektan 3. előadások
Bevezetés a pszichológiába
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
CARL ROGERS
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A NEVELÉS TERÜLETEI.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Általános és személyiséglélektan
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A harmadik erő elméletei
A fenomenológiai perspektíva a személyiséglélektanban
Érzelmi intelligencia
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Személyközpontú gondozás
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Belülről Vezetés “Egy teljes élmény magadért” 12 év – 50 csoport – 400 ember 12 év – 50 csoport – 400 ember A MEGÚJULÁS NAVIGÁTORA ÉLET ERŐ MŰHELY Cséffalvay.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Fenomenológiai megközelítés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Fenomenológiai megközelítés Az egyén szubjektív élményeire összpontosít, arra ahogy a világot látják az emberek. A figyelem középpontjában az áll, hogy az ember miképpen érzékeli és értelmezi élete történéseit – vagyis az egyén fenomenológiája A legfontosabb változata a HUMANISZTIKUS PSZICHOLÓGIA (1962)

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 1 (A. Maslow, C. Rogers) Humanisztikus pszichológia: (1950-es évek, Amerika) „Harmadik út" (pszichoanalízis, behaviorizmus, humanisztikus pszichológia) Filozófiai háttere: szakítás a XX. sz. pesszimizmusával E. Spengler: A Nyugat alkonya Freud: A tudatalatti hatalma Watson (behaviourizmus): kiszolgáltatottság a környezetnek Két világháború borzalmainak tudata Gazdasági és politikai válságok

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 2 Humanisztikus megközelítés: A pszichológiának arra kell válaszolnia, hogy mi a jó az emberben. Az ember egyedisége, „valakivé válása" foglalkoztatja. Minden ember képes a növekedésre a fejlődésre.

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 3 A. Maslow -   az ember kielégítetlen szükségletei okozzák feszültségeit -   az alapvető szükségletek hierarchikus rendbe szerveződnek 1. Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, a test belső egyensúlyának a fenntartása 2. Biztonság szükséglete: biztonságérzés, örömkeresés, fájdalomkerülés 3. Szeretet szükséglete: tartozni valakihez, támogatni másokat és megkapni mások támogatását, figyelmet felkelteni és odafigyelni másokra

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 4 4. Pozitív önértékelés szükséglete: teljesítményigény, kompetencia élmény, eredményesség, siker 5. Kognitív szükségletek: tudásvágy, megértésigény, felfedezésvágy 6. Esztétikai szükségletek: szimmetria, harmónia, rend, szépség 7. Önmagunk érvényre juttatásának szükséglete: önmegvalósítás, képességek kibontakoztatása 8. Transzcendencia szükséglete: felismerni és megélni a létezés értelmét

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 5 A. Maslow: Az önérvényesítés (self-actualization) azon velünk született tendencia személyiségünkben, mely lehetővé teszi, hogy kifejlődjön valamennyi képességünk és kapacitásunk. -   A személyiségfejlődésben folyamatosan jelen van -   Lehetővé teszi önmagunk számára, hogy felismerjük és elfogadjuk önmagunkat, képességeinket és ugyanezt megéljük másokban is

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 6 Az önérvényesítés karakterisztikumai 1. A valóság hű észlelése bizonytalanságaival és ellentmondásaival együtt 2. Önmagunk és mások elfogadása olyanként, amilyenek vagyunk 3. Spontaneitás a magatartásban, törekvés arra, hogy kialakítsuk saját stílusunkat 4. Problémacentrikus viselkedés az öntörvényűséggel szemben, képesség a számunkra kellemetlen feladatok megoldására is 5. Az autonómia megélése és élvezete a döntésekben 6. Belső nyugalmunk fenntartása és megőrzése még a számunkra kellemetlen körülmények között is 7. Folyamatos megújulás és változás szükséglete és ennek fenntartása

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 7 A. Maslow: 8. Intenzív élmények megélésének és elfogadásának képessége, a valóság transzcendens lényegének átélése Érzelmekkel teli azonosulás képessége másokkal Mély és őszinte kapcsolat kiépítésének képessége inkább néhány, semmint sok emberrel Demokratikus és elő-ítéletmentes kapcsolat és törődés másokkal 12. Következetes etikum a magatartásban és attitűdökben 13. Spontán és ellenségeskedésmentes humor 14. Kreativitás 15. A tradicionalitás megőrzésének képessége a szükség szerinti eredetiség és konvencióktól való mentesség vállalásával

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 8 C. Rogers: Személyközpontú megközelítés: Kliens: az emocionális problémákkal küszködő ember nem beteg, hanem önmagáért felelősséget érző és önmagáért tenni tudó személy Terapeuta: empátia feltétel nélküli elfogadás nem birtokló melegség hitelesség, kongruencia

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 9 Megvalósulás vagy aktualizáció (a személyiség egészséges „növekedése”) Aktuális énkép – amiről úgy gondoljuk, hogy jelen pillanatban rendelkezünk Ideális énkép – amilyenek szeretnénk lenni Terápia: a kliens és terapeuta kapcsolata, melyben a kliens személyiségében működő korrektív erők érvényre jutnak és segítik önmaga jobb megértésében

A humanisztikus pszichológia személyiségelméletei 10 1. Rendelkezik azon erőkkel, hogy érvényre juttassa az önmagában rejlő erőket, képességeket 2. Képes arra, hogy nyitottan fogadja élményeit a külvilágról, más emberekről és önmagáról, beleértve testi élményeit is 3. A másik ember jelenléte a legfontosabb segítség önmagunk megértésében és elfogadásában 4. A neurózis és szorongás abból fakad, hogy a másokkal való kapcsolatunkban az önmagunkról kapott kép nem egyezik az önmagunkról alkotott képpel 5. Ha mások úgy fogadnak el minket, mint amilyenek vagyunk, nekünk is könnyebb önmagunkat és a másikat is elfogadni