Társadalmi Befogadás Szakkollégium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Életkor és diszkrimináció
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Esélyegyenlőség Integráció A települési és intézményi közoktatási intézkedési tervek elkészítésének szükségessége Tájékoztató nap Budapest, május.
általános főig. helyettes
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Legyen jobb a gyermekeknek!
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az esélyegyenlőség megteremtésének törekvései Magyarországon
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
A Magyar Köztársaság kormánya
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
OFA Hálózat évi tevékenységei
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Aaa. Nők és családon belüli erőszak elleni lépések  től a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (jogelődje ICSSZEM)és a civil szervezetek egyeztetése.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
1 Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év – 2007 Rauh Edit előadása.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Alapfogalmak.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régióban” ÁROP - 1.A Marcali város önkormányzata.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Szociális és Munkaügyi Minisztérium 2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év Sík Endre Miklós Civil Partnerség V. Regionális Konferencia 2007.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Esélyegyenlőségi képzés
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Társadalmi Befogadás Szakkollégium 2008. november 27. Pécs

Esélyegyenlőség, egyenlő bánásmód, antidiszkrimináció és az esélyegyenlőség általános kérdései Rauh Edit esélyegyenlőségi szakállamtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Mi az egyenlőségi politika célja? A társadalmi egyenlőség megteremtése „A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.” (Magyar Köztársaság Alkotmánya, 70/A §)

Milyen eszközökkel érhető el a társadalmi egyenlőség? „egyenlő bánásmód” A közvetlen vagy közvetett diszkrimináció mentességének biztosítása. „esélyegyenlőség” A gazdasági, politikai és szociális egyenlőség megteremtésére irányuló, konkrét intézkedéseket is tartalmazó integrált megközelítés, mely szükség esetén a pozitív diszkriminációt is magában foglalhatja.

Miért kell az esélyegyenlőséggel foglalkoznunk? Törvényben rögzített jog és kötelezettség Alkotmány (70/A,B §) Ágazati törvények Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény Célcsoport-specifikus jogszabályok Nemzetközi kötelezettségek Európai Unió ENSZ Európa Tanács Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) stb. Gazdasági érdek Társadalmi igazságosság

Egyenlő esélyek politikája az Európai Közösségben Általános jellemzők: fokozatos szemléletváltás jogfejlődés kiindulópont: nemek közötti esélyegyenlőség 1957-75 gazdasági megfontolások (egyenlő munkáért egyenlő bér!) tagállamok jogharmonizációjának kezdete 1975-80 szociális megfontolások (élet- és munkakörülmények javítása) pozitív megközelítés fontossága (közösségi programok, „puha” jogszabályok) 90-es évektől napjainkig cél: az egyenlő esélyek gyakorlati érvényesülése közvetett diszkrimináció fogalma pozitív akciók pozitív diszkrimináció Amszterdami Szerződés (emberi jogok felértékelődése) gender mainstreaming

2003. évi CXXV. tv. az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség előmozdításáról Cél: általános antidiszkriminációs tv. megalkotása Vívmányai: a magyar jogi szabályozás EU-s normákkal való harmonizációja az antidiszkriminációs szabályok egységes kódexbe foglalása lefedi a közélet teljes spektrumát (pl.: oktatás, foglalkoztatás, egészségügy, lakhatás stb.) a magánélet tiszteletben tartásával kiterjeszti az egyenlőbánásmód követelményét egyes magánjogi viszonyokra is (pl.: szolgáltatásokhoz való hozzáférés)

közvetlen hátrányos megkülönböztetés Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti: közvetlen hátrányos megkülönböztetés közvetett hátrányos megkülönböztetés zaklatás jogellenes elkülönítés megtorlás valamint az ezekre adott utasítás. - A törvény hatálya - 20 védett tulajdonság

Egyenlő Bánásmód Hatóság országos hatáskörű hatóság, a kormány irányítása alatt működik Eljárást kezdeményezhet: sérelmet szenvedett természetes vagy jogi személy jogi személyiség nélküli szervezet állampolgári jogok országgyűlési biztosa ügyész Az EBH az alábbi döntéseket hozhatja: elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását nyilvánosságra hozhatja a jogsértést megállapító határozatát pénzbírságot szabhat ki külön törvényben meghatározott szankciót alkalmazhat a kérelmet elutasíthatja (egyenlőbánásmód követelménye nem sérült) az eljárást megszűntetheti

Esélyegyenlőségi tervek - CXXV. tv. 36 § az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató költségvetési szervek többségi állami tulajdonban álló jogi személyek kötelesek a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII.tv. 70/A. §-a szerint esélyegyenlőségi tervet elfogadni hátrányos helyzetű munkavállalókra terjed ki: nők 40 évnél idősebb munkavállalók romák fogyatékos személyek 2 vagy több 10 éven aluli gyermeket nevelő munkavállalók Helyzetfelmérés munkakörülmények bérek szakmai előmenetel képzés kedvezmények Célkitűzések a munkáltató milyen intézkedésekkel kívánja elérni az esélyegyenlőséget

Diszkriminációs indokok (Amszterdami Szerződés lapján): nem származás vallási hovatartozás, hitbéli meggyőződés fogyatékosság kor szexuális beállítottság A kormányzati politika célja: a fenti problémák kezelése a fenti problémák megelőzése az esélyegyenlőségi politika kiterjesztésének segítségével minden társadalmi csoport számára a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés elősegítése

Intézkedési területek: Fogyatékosságügy Roma integráció Nők és férfiak társadalmi egyenlősége Ifjúság Idősügy Térségi különbségek

1. Fogyatékosságügy Jogi szabályozás: Intézkedések: Az új Országos Fogyatékosügyi Programról szóló 10/2006. (II. 16.) OGY határozat Az új Országos Fogyatékosügyi Program 2007-2010. évekre vonatkozó középtávú intézkedési teréről szóló 1062/2007. (VIII. 7.) Korm. határozat Intézkedések: A jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztése A rokkantsági nyugdíjrendszer felülvizsgálata A látássérültek számára elemi rehabilitációs szolgáltatást nyújtó szervezetek kapacitásának növelése Új lakóotthoni férőhelyek létrehozására irányuló program Akadálymentesítés

2. Roma integráció Jogi háttér: Roma Integráció Évtizede Program Stratégiai Tervről szóló 68/2007. (VI. 28.) OGY határozat 1105/2007 (XII. 27.) Korm. határozat intézkedési terv 2008-2009. Beavatkozási területek: oktatás, foglalkoztatás (beleértve a vállalkozásfejlesztést is), lakhatás, egészségügy, egyenlő bánásmód érvényesítése, valamint kultúra, média és sport. Források: hazai költségvetés + ÚMFT (elsősorban TÁMOP, GOP, ROP-ok) Összesen 2008-2009-ben több tíz milliárd Ft.

Esélyegyenlőség elvű támogatáspolitika Célja: csak azok a pályázatok, programok kapjanak támogatást, amelyek biztosítják, hogy a romák iskolai és területi szegregációja csökken, illetve megszűnik. Jelenleg az oktatás és lakhatás területén (ROP városfejlesztés) működik.. További lépések: kiterjeszteni az oktatás, foglalkoztatás, lakhatás és egészségügy területére → Esélyegyenlőségi útmutató készül.

A szegregálódott, infrastruktúra nélküli városrészek rehabilitációja Regionális Operatív Program városfejlesztési pályázatok keretében kiírt pályázatok, forrás 2008-2009-re Funkcióbővítő integrált városfejlesztés 28 Mrd Ft Integrált, szociális jellegű városfejlesztés 22 Mrd Ft A pályázó településeknek kötelező Integrált Városfejlesztési Stratégiát készíteni - része az Anti-szegregációs Terv: benne azon területek, ahol 50%-nél magasabb az alacsony státuszúak száma. Mintegy 160 anti-szegregációs terv készült. Az SZMM anti-szegregációs szakértői hálózat működtetésével segítette a pályázókat. A szakértő aláírása hiányában nem nyújtható be pályázat!

3. Nők és férfiak társadalmi egyenlősége Jogi háttér: ENSZ: CEDAW Egyezmény 1982. évi 10. tvr. (az ENSZ Egyezménye a Nőkkel Szembeni Diszkrimináció Valamennyi Formájának Felszámolásáról) és a hozzá kapcsolódó ajánlások (25 általános ajánlás, valamint az országspecifikus ajánlások Pekingi Nyilatkozat és Cselekvési Terv EU: EU elsődleges jogrendszere: az Európai Közösség Szerződése: 2., 3., 13., 137., és 141. cikkelye, EU másodlagos jogrendszere: a tagállamok számára 11 db a tagállamok számára kötelezően harmonizálandó irányelv – direktíva - (melyből 2 még nem lett átültetve a magyar jogrendszerbe: a 2002/73-s a (a nemek közti egyenlő bánásmód a foglalkoztatásban) és a 2004/113-as (a nemek közti egyenlő bánásmód a javakhoz és szolgáltatásokhoz való hozzájutásban) Hazai: 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről 2174/1997. (VI. 26.) Korm. határozat az ENSZ Nőkről szóló IV. Világkonferenciáján, 1995-ben elfogadott Cselekvési Tervvel összefüggésben, mely 12 cselekvési területen határozott meg intézkedéscsomagokat mind a tagállamok, mind a civil szervezetek számára

A nők és férfiak közti társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése és a nők és férfiak közötti egyenlőség elősegítése minden intézkedésben. A Minisztérium a hatáskörébe tartozó feladatok megvalósítása során szoros együttműködésre törekszik a többi kormányzati szervvel, a civil szférával és a nemzetközi szervezetekkel egyaránt. Előkészítés alatt áll „A Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlőségét Elősegítő Nemzeti Stratégiai Terv 2009-2020” Roadmap/ Ütemterv 2006-2010 a nők és férfiak egyenlő mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése a szakmai, a magán-és családi élet fokozottabb összehangolása egyenlő arányú férfi-női részvétel támogatása a döntéshozatalban a nemi alapú erőszak és az emberkereskedelem felszámolása a nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolása a társadalomban a nemek közötti egyenlőség támogatása az EU-n kívül.

prioritás: A Nők és Férfiak egyenlő mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése (www.egyenlobert.hu) Ezen a területen négy alcsoport dolgozik A lisszaboni stratégia: gender elemzés és javaslatok kidolgozása Nők a vállalkozásban Az egyenlő munkáért egyenlő A nemekre érzékeny költségvetés munkacsoportja prioritás: A Munkahelyi kötelezettségek és a magánélet összehangolásával foglalkozó munkacsoport (www.munka-maganelet.hu) A munkacsoport szakmai anyagokkal is feltöltött honlapot hozott létre A Családbarát Munkahely Díj tartalmi megújítása Nagyobb közfigyelem és presztízs biztosítása, a Családbarát Munkahely Díjnak, a munka és magánélet összehangolásának Mini-kampány a napközbeni gyermekellátási rendszerről és a Családbarát Munkahely Díjról Tanulmányok a munka-magánélet témában (tanulmánykötet: Munka és magánélet)

prioritás: A két nem egyenlő arányú képviseletére a döntéshozatalban 2 munkacsoport: „Nők a politikai döntéshozatalban” fő témakör: női kvóta tanulmánykötet kiadása: tanulmány, policy paper, interjúsorozat, civil álláspont; 2008 őszén megjelenik a „Női kvóta Magyarországon – ha igen, akkor miért nem” című tanulmánykötet 50-50%-os konferencia megszervezése 2008-ban „Nők a gazdasági döntéshozatalban” P&G eset-tanulmányíró pályázat elbírálása, díjátadó VII. Regionális Tanácsadási Konferencia II. Regionális Esélyegyenlőségi Konferencia Legjobb Női Munkahely Díj pályázat díjátadó Nóra húgai című konferencia Tanulmánykötet: Nők a gazdasági döntéshozatalban

prioritás: a nemi alapú erőszak és az emberkereskedelem felszámolása (www.nedoljbe.hu; www.stopcsbe.hu) Az Európa Tanács nők elleni erőszak elleni kampányának megvalósítása A munkacsoport 2007. év elején állt fel és kidolgozta a nők elleni erőszak elleni fellépés különböző módszereit. A hazai emberkereskedelem elleni munkacsoport Több éve működik a Magyar-Amerikai Emberkereskedelem Elleni Munkacsoport 2007. június 28-án került sor a Magyar-Amerikai Emberkereskedelem Elleni Munkacsoport ülésére, amelyet a Konzuli Főosztály abból az alkalomból hívott össze, hogy Magyarország az amerikai külügyminisztérium 2007. évi TIP jelentésében a legjobb (Tier 1.) minősítést szerezte meg.

Prioritás: A nemekhez kötődő sztereotípiák leküzdése www. sztereotipia Prioritás: A nemekhez kötődő sztereotípiák leküzdése www.sztereotipia.hu Elkészült egy öt részes oktatófilm sorozat A filmsorozat címe: „Szerep - Nem-szerep” Oktatófilmek a nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolásáért A filmek témái, címei: Nők és a politika (a húszas évektől napjainkig) A dolgozó nő (a húszas évektől napjainkig) Női életpálya – karrier (a munka, karrier szempontból mutatja be a nőt) Női életpálya – magánélet (család, gyermek hogyan egyeztethető össze a munkával) Apafej (apák a gyerekekről, családról) Jelenleg készül egy kiadvány, melyben kifejezések, fogalmak, definíciók, magyarázatok jelennek meg. Ez egyben az oktatófilmek kísérő füzete is.

prioritás: A nemek közötti egyenlőség előmozdítása az EU-n kívül http://www.gendereuropankivul.hu A prioritás célja az uniós jogszabályok végrehajtása a csatlakozó, a tagjelölt és a potenciálisan tagjelölt országokban és a nemek közötti egyenlőség előmozdítása az európai szomszédsági politikában, valamint a kül- és a fejlesztési politikákban. Ezen a területen egy szűk körű munkacsoport jött létre. Együttműködés fontos lépése: 2008 április 10-11., Szerbia.

Családon belüli erőszak megelőzése és kezelése Országos Kríziskezelő Hálózat- modellkísérlet – további bővítés Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat működtetése Zárt menedékház működtetése Fenntarthatóság – a program folytatásához szükséges intézkedések – új jogszabály alkotása a családon belüli erőszak megelőzése és kezelése érdekében a „Családi Csoportkonferencia” program továbbfolytatása társadalmi szemléletváltást elősegítő kampány, melynek célja a segítő szolgálatok, különösen az OKIT minél szélesebb körű megismertetése

A Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Tanács A Tanácsot a 1089/2006. (IX. 25.) Korm. Határozat hozta létre Tripartit felépítésű A civil szervezetek többször is aggályaikat fejezték ki a civil tagok kiválasztásának mechanizmusával kapcsolatban 2008 őszén új választási szabályok alapján kerül sor a civil tagok megválasztására (Az ezzel kapcsolatos felhívás már olvasható a www.szmm.gov.hu honlapon.) Tudatformálás, információterjesztés KSH zsebkönyv TÁRKI kötet Kiadványok (Munka és magánélet – tanulmánykötet; A nők és férfiak története stb.) Kampányok (pl.: Európai Tanács „Nők elleni, családon belüli erőszak” kampány magyarországi megvalósítása) Konferenciák Családbarát Munkahely Díj

4. Ifjúsági terület Jogi háttér: A gyermekek jogairól szóló New Yorkban 1989. november 20-án kelt ENSZ Egyeznény kihirdetéséről szóló 1991. évi LXIV. törvény A fiatalok helyzetének javítását célzó intézkedések: Nemzeti Ifjúsági Program Nemzeti Ifjúsági Információs és Dokumentációs Központ modell program

5. Idősügyi terület Főbb témakörei: - Idősek a társadalomban Jogi háttér: 1116/1996. (XII. 6.) Korm határozat az Idősügyi Tanács létrehozásáról Tervezés alatt: Stratégia Törvényi koncepció Idősek Akadémiája Intézkedések: Idősbarát Önkormányzat” Díj és Konferencia „Idősbarát lakás” program „EZÜSTPROG 08” pályázati támogatás Társadalmi attitűd-váltásra irányuló rendezvények, kutatások, szakértői elemzések, kiadványok. Szenior Tanácsadó Modellprogram (80 órás képzés) Főbb témakörei: - Idősek a társadalomban - Biológiai változások időskorban - Az időskor lélektana - Jogi, betegjogi, ellátott jogi ismeretek

6. A területi különbségek csökkentése Élhetőbb Faluért” Program 2002 óta tárcaközi együttműködéssel megvalósuló program. Célja az ország leghátrányosabb helyzetű 600 településén élők esélyegyenlőségének javítása. (Pályázat, mintaprogramok, kutatások, képzések, mentori segítségnyújtás a településeken.) Biztos Kezdet Program Biztosítja, összehangolja a 0-5 éves korosztály optimális ellátásához szükséges szolgáltatásokat, beilleszti azokat a helyben elérhető ellátások rendszerébe. Olyan helyi közösségeket épít, amelyek támogató környezetet nyújtanak a szülők gyermeknevelési kompetenciáinak erősítéséhez. Fő prioritás: a korai képességfejlesztés. A program szerepel a TAMOP intézkedési között és kiemelt eleme a „Legyen jobb a gyerekeknek” zászlóshajó programnak.

Országos Esélyegyenlőségi Hálózat (Esélyek Házai) 19 megyében és a fővárosban vannak esélyházak. A 6 célcsoport: nők, gyermekek, romák, idősek, fogyatékossággal élő személyek, hátrányos helyzetű térségekben élők. Komplex feladatok: pl. tanácsadás, információszolgáltatás, segítségnyújtás, partnerségépítés, szakmai képzések. Együttműködők: SZMM, EBH, OBH, helyi önkormányzatok, regionális munkaügyi központok, civil szervezetek. IKSZT-k Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Terek program célja: az 5000 fő alatti településeken többfunkciós szolgáltató központok létrehozásával - kihasználatlan épületek felújítása révén - bővíteni a helyben elérhető alapszolgáltatások körét. A most induló IKSZT programhoz az osztály az Élhetőbb Faluért Programmal és az Országos Esélyegyenlőségi Hálózattal csatlakozik. 2009 őszétől várhatóan 900 településen működik majd IKSZT.

Köszönöm a figyelmet!