https://www.youtube.com/watch?v=FdWoZZixI- I&list=PL504F16BFEACEE82C

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Mire lehet/ne jó az iskola?
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
E-learning alapú távoktatásos képzés
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Komplex Instrukciós Program
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A nevelés stílusa.
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az emberi tanulás.
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Készítette: Serly Dániel
A szomatikus marker feltevés
Idegen nyelvek tanulása
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Példa egy ppt prezentációhoz
Kutatásmódszertani dilemmák
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Asztrológiai továbbképzés
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

https://www.youtube.com/watch?v=FdWoZZixI- I&list=PL504F16BFEACEE82C

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK AZ EMBERI KAPCSOLATOKBAN Cser Valériusné dr. Adermann Gizella egyetemi docens, Dunaújvárosi Főiskola címzetes egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem

Miről (nem) fogunk beszélni???

Amiről beszélni fogunk: Tudományosan bizonyított ; Mindenkinek az életében időről-időre előálló jelenség

MI AZ ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLAT? Egy szituáció hibás értelmezése olyan viselkedést vált ki a környezetből, amelynek következtében az eredetileg hamis feltevés valóra válik. (R. Merton, 1948) A modern szociológiai, politikai és gazdasági elmélet központi eleme az „önbeteljesítő jóslat”, amely során egy feltételezés vagy elvárás befolyásolja egy helyzet kimenetelét, esetleg egy személy vagy egy csoport viselkedését.

Önbeteljesítő jóslatok a görög mítoszok világában A legismertebb példa a görög Ödipusz legenda. Laius, miután figyelmeztetették, hogy a gyermeke egy nap megöli, elhagyja újszülött fiát, Oidipuszt, de mások megtalálták és felnevelték, így nem ismerte igazi eredetét. Amikor felnőtt, Oidipuszt figyelmeztették, hogy megöli apját és feleségül veszi anyját. Abban a hitben, a nevelőszülők az igazi szülei, elhagyta otthonát és Görögországba utazott, végül elérte a várost, ahol a biológiai szülők éltek. Ott harcba keveredett egy idegennel, aki az apja, megölte őt, és feleségül vette özvegyét, saját anyját.

Önbeteljesítő jóslat a római legendák világában A legenda szerint egy férfi legyőzi fivérét, a királyt. Ezért a király elrendeli, hogy a két unokaöccsét, Romulust és Remust fojtsák vízbe, attól tartva, hogy egy nap megölik őt, mint ő a testvérét. A fiúkat egy kosárban a Tiberis folyóba dobták. Egy nőstény farkas megtalálta a csecsemőket és felnevelte őket. Később egy pásztor találta meg az ikreket és elnevezte őket Romulusnak és Remusnak. Mint tinédzserek, megtudták, hogy kik valójában. Megölték a nagybátyjukat, beváltva a jóslatot.

Önbeteljesítő jóslat szláv krónikák szerint A novgorodi Oleg egy herceg volt, aki a rusz népen uralkodott a X. század elején. A régi keleti szláv krónikák szerint a pogány papok megjósolták, hogy Oleg halálát az ő lova hozza majd. Ennek elkerülése érdekében elküldte a lovat. Sok évvel később megkérdezte, hol a ló, és azt mondták, hogy elpusztult. Látni akarta a maradványait és elvitték arra a helyre, ahol a csontok hevertek. Amikor megérintette a ló koponyáját a csizmájával egy kígyó kúszott elő a koponyából és megharapta. Oleg meghalt, így beváltva a jóslatot

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK- KORAI PÉLDÁK, IGAZ TÖRTÉNETEK 1932. a Last National Bank csődje – „fekete szerda” 1930. sztrájkok az USA-ban – a négerek kizárása a szakszervezetekből feltételezve, hogy sztrájktörők, segély hiányában valóban sztrájktörővé válnak 1904. Van Ostern „számoló” lova A XIX. szd-tól ismert az orvoslásban a placebo hatás

A VEZETŐ ELVÁRÁSAINAK HATÁSA (ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK A VEZETŐ ELVÁRÁSAINAK HATÁSA (ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK?) A MUNKATELJESÍTMÉNYEKBEN 1890. USA népszámlálási Hivatal, új kártyaíró Elvárás: napi 550 kártya Teljesítmény: gyakorlás után 550 nehéz munkával Új felvettek (elvárást nem ismerők): napi 2100 kártya

A HAWTHORNE-HATÁS (1930 KÖRÜL) (ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK A MUNKATELJESÍTMÉNYEKBEN) Western Electronic Works telefonszerelő műhely törekvése a teljesítmény javítására A világítás változásának hatása a munkateljesítményre: - nő a megvilágítás, nő a munkateljesítmény - a világítás nem változik - a világítás csökken, a hit marad, a teljesítmény tovább nő

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLAT? ELVÁRÁS HATÁS? Az elvárás-hatás rokon fogalmai : Az önbeteljesítő jóslat, ami akkor fedezhető fel, amikor valaki megfogalmaz egy “jövendölést”, az emberek pedig automatikusan megváltoztatják viselkedésüket a várt események szerint. Az elvárás-hatás akkor következik be, ha egy másik emberrel kapcsolatos elvárásaink saját viselkedésünk következtében válnak valóra. Az önbeteljesítő jóslat inkább nagyobb csoportokban jelenik meg – az elvárás hatás a személyközi viszonyokban érvényesül elsődlegesen

Korai etológiai kísérletek 1922. Pavlov: egerekkel végzett kísérletében érzékelte az asszisztensek hatását 1963. Rosenthal és Fode: - patkányokkal végzett tanulási kísérlet – a kísérletvezetők hatása a tanulási eredményekre; - fiktív agyműtét patkányokon, a kísérletvezetők elégedetlensége a „megműtött” patkányok tanulási képességével

PARAPSZICHOLÓGIAI MEGFIGYELÉSEK AZ 1930-AS ÉVEKBŐL Tárgyak súlyának becslése – a kísérletvezető hatása a pontosságra Ábrák felidézése és felismerése – a vizsgálatvezető elvárásainak hatása Gondolatátvitel? A parapszichológia azokkal a normális pszichikai megismerés keretein kívüli jelenségekkel foglalkozik, amelyek nem sorolhatók a mi tér- idő dimenziónkba és az általános tudományos- fizikai törvények szerint nem magyarázhatók meg.

PSZICHOLÓGIAI KÍSÉRLETEK A KÍSÉRLETVEZETŐ ELVÁRÁSÁNAK HATÁSÁRÓL Személypercepciós vizsgálatok - vizsgálati személyek portrésorozatot értékeltek -10-től +10-ig terjedő skálán Az átlagok a kísérletvezetők elvárásának függvényében változtak Magyarázat a hatásmechanizmusra: - a kísérletvezető feltevései szerint alakítja a vizsgálati eljárást - a kísérletvezető csak bizonyos megnyilvánulásokat rögzít - a kísérletvezető „finom” jelzéseket ad az alanyoknak az elvárásairól

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK AZ ISKOLÁBAN Hogy került az iskolába az önbeteljesítő jóslat? A pszichológiai laboratórium és az osztályterem hasonlósága Az önbeteljesítő jóslat iskolai megjelenését Pygmalion-hatásnak hívják

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK AZ ISKOLÁBAN – A PYGMALION HATÁS A Pygmalion mítosz Kypros királya Pygmalión egy gyö- nyörű szobrot faragott, amibe beleszeretett Aphrodité istennőhöz imádkozott, hogy életre keltse, a szobor Megelevenedett Pygmalión nőül vette

Egy Pygmalion feldolgozás My Fair Lady: a virágáruslány átváltozása

A Pygmalion kísérlet Egy elemi iskolában (USA) a tanulók 20%-át véletlenszerűen kiválasztva „késői kivirágzónak” mutatták be (nem valós tesztek) A tanév folyamán a kiválasztott tanulók objektív tesztekben mért teljesítményének emelkedése magasabb volt a többiekénél Az eredmények nagy valószínűséggel a tanári elvárás hatásának köszönhetők

A NEVELŐ, MINT PYGMALION R. Rosenthal és L. Jacobson: Pygmalion az osztályban c. tanulmánya (1968) a tanári elvárások hatásáról Egy nagy remény a pedagógiában: Elég-e, ha a tanár jónak gondolja a gyereket ahhoz, hogy jó legyen? Sikeres és sikertelen megismétlési kísérletek

Egy sikertelen megismétlési kísérlet Fleming és Anttonen több ezer tanuló bevonásával megismétlési kísérletet tervetek Négy különböző információt adtak a tanároknak: - a tanulók valós IQ-ja - egy mentális teszt pontszámai - a tanuló IQ-ja +16 - nem kaptak információt Úgy találták, hogy az IQ mesterséges megnövelése és ennek közlése a tanárral nem idézi elő a Pygmalion- hatást. Hisznek-e a tanárok a külső – torzított – információknak?

A sikertelen Pygmalion kísérletek lehetséges magyarázata A tanároknak vannak saját elvárásai, amik felülírhatják a mesterséges elvárásokat A mesterségesen kialakított elvárásoknak nem hisz a tanár (pl. sérült gyerekek esetében)

A TANÁR SAJÁT ELVÁRÁSAINAK ÖNBETELJESÍTŐ HATÁSA Néhány példa: - Nemek közti különbségek az olvasás tanulásban (Palardy – tanítók elvárásainak hatása a tanulási eredményekre) - Az idősebb testvérek iskolai teljesítményének hatása a fiatalabb testvérrel kapcsolatos elvárásokra - A „névsztereotípiák” dolgozatok értékelésénél

A tanár természetes körülmények közt kialakult elvárásai A tanári elvárások néhány forrása: - a tanuló neme - a család társadalmi helyzete - faji, etnikai hovatartozás - a tanuló magatartása - a tanuló sajátos jellemzői (külső megjelenés, önbizalom, határozott fellépés, stb.)

Hogyan közvetíti a tanár az elvárásait? A pedagógus viselkedése a „jó” és a „rossz” tanulóval: Ki kap több kérdést? Ki kap hosszabb gondolkodási időt? Kinek segítenek többet a tanárok? Kinek jár több pozitív visszajelzés? Kinek a hibáját nézik el gyakrabban?

A tanári elvárások hatása egy kísérlet tükrében – titkosírás tanítása „Jó tanuló” esetén „Közepes tanuló” esetén Adott idő alatt átlagban 10 jelet tanítanak neki Gyors továbbhaladás Tanulási eredmény. 6- 7 jel Adott idő alatt átlagban 5 jelet tanítanak neki Többszöri ismétlés Tanulási eredmény 5 jel

A tanári elvárások érvényesülésének folyamata 1.Az iskolaév elején a tanár elvárásokat fogalmaz meg a tanuló viselkedéséről és teljesítményéről 2. A különböző elvárásokkal összhangban a tanár eltérő módon viselkedik a tanulókkal 3. Ez a tanári befolyás valamit közöl a tanulóval arról, hogy milyen magatartást és tanulmányi teljesítményt várnak tőle. 4. Ha a tanári hatások következetesek, és ha a tanuló nem áll ellene a hatásoknak, a tanári befolyások valószínű, hogy változást fognak előidézni a tanulóban 5. Ezek a hatások általában kiegészítik és megerősítik a tanári elvárásokat úgy, hogy a tanuló sokkal inkább megfelel az elvárásoknak. 6. Végül ez a tanári hatás befolyásolja a tanulói teljesítményeket és más kimeneteket. A magas elvárási csoportba tartozó tanulók képességeik felső határán teljesítenek, az alacsony elvárású tanulók azt sem érik el, amire képesek lennének más tanítás esetén.

Mi a nocebo hatás? A nocebo fogalma a gyógyításban használatos: a gyógyszerek beteggel közölt várható mellékhatásai vagy bizonyos gyógyítói viselkedés és terápiás stílus által kiváltott negatív hatást jelenti A szó a nocere – ártani –latin igéből származik Hippokratesz alapelve az orvoslásban: „Ne árts!” (nil nocere)

A tanár szerepe a nocebo hatás kiváltásában A pedagógus viselkedése a „jó” és a „rossz” tanulóval: Ki kap több kérdést? Ki kap hosszabb gondolkodási időt? Kinek segítenek többet a tanárok? Kinek jár több pozitív visszajelzés? Kinek a hibáját nézik el gyakrabban?

A negatív tanári elvárások nocebo (ártó)hatása A negatív tanári elvárások egy osztállyal kapcsolatban noceboként hatnak, és azon keresztül fejtik ki a hatásukat, hogy a tanár kevesebbet tanít, kisebb követelményeket állít, negatív verbális és nem verbális kommunikációjával kifejezi, hogy nem vár igazán jó eredményeket a tanulóktól.

ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK A CSALÁDBAN A féltékenység, mint önbeteljesítő jóslat a párkapcsolatokban A szülői elvárás önbeteljesítő jóslatként való működése – a gyermek énképében nyomot hagyó szülői magatartás, visszajelzés

Önbeteljesítő jóslatok a gazdaságban Gazdasági recesszió: az embereknek azt mondják, hogy a gazdaság teljesítménye hamarosan zuhanni kezd, ezért spórolni kezdenek, hogy felkészüljenek az esetleges munkanélküliségre. Ez azonban oda vezet, hogy csökken a fogyasztás, ami által létrejön a megjósolt recesszió. Újsághírek, címek: „Önbeteljesítő jóslat emelheti a kakaó árát” (2012. 09.06. Agrárszektor) A kelet-közép-európai régióban kéz a kézben jár a gazdasági és a politikai válság, így egyes kommentárok már teljesen „leírják” a térség egészét. Ez tovább ronthatja ezen országok gazdasági pozícióját, és önbeteljesítő jóslatként akár láncreakciót is beindíthat (Political Capital, 2004.04.)

PYGMALION A MUNKAHELYEN – A VEZETŐ SZEREPE A MUNKATELJESÍTMÉNYBEN „Pozitív Pygmalionná akkor válhatunk, ha magas mércét állítunk beosztottaink elé és biztosítjuk őket arról, hogy hiszünk a képességeikben, amelyek révén a normát teljesíteni tudják”

MUNKATELJESÍTMÉNYEK NÖVELÉSE VEZETŐI ELVÁRÁSOKKAL A vezető akkor tudja a munkateljesítményeket a leghatásosabban növelni, ha eléri, hogy munkatársai egyre magasabb normák teljesítésére áhítozzanak, ne egymással, hanem saját korábbi teljesítményeikkel versengjenek. A megfelelő teljesítmény eléréséhez hatásos, ha a vezető a norma teljesítéséből adódó egyéni hasznot hangsúlyozza.

MUNKATELJESÍTMÉNYEK NÖVELÉSE VEZETŐI ELVÁRÁSOKKAL 2. A beosztottak kooperációját segíti, ha a főnök velük együtt dolgozza ki a rájuk vonatkozó feladattervet. Hasznos, ha a feladatkör egyeztetésére, tisztázására minél gyakrabban időt szakítanak. A beosztottak önállósága, ugyanakkor feladataik teljesítésének gyakori számonkérése fokozza egyéni felelősségérzetüket, tevékenységük sikerét vagy kudarcát a beosztottak így saját eredményükként élik meg

ÁLLÁSINTERJÚK ÉS ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK Az interjúztató közvetlen vagy tartózkodó magatartásának hatása az interjúalany teljesítményére A tartózkodó magatartású interjúkészítő alanyait kevésbé nyugodtnak és összeszedettnek találták, míg a közvetlen beszélgetés alanyairól sokkal inkább gondolták azt, hogy megfelelnek a kiszemelt állásra.

ÁLLÁSINTERJÚK ÉS ÖNBETELJESÍTŐ JÓSLATOK Az interjúztató közvetlen vagy tartózkodó magatartásának hatása az interjúalany teljesítményére Az interjúztató elvárásainak megfelelő kérdezés – az önbemutatás változó lehetőségei

A placebo hatás A 19 sz. elejétől azokat a gyógyszereket nevezik placebonak, amelyek inkább örömöt szereznek valakinek, mintsem használnak neki. A placebo egy ártalmatlan beavatkozás, lehet valamely terápiás manőver, beleértve a sebészetet is, vagy pszichológiai technika, illetve bármilyen formában adott gyógyszer. Mivel a placebo-hatás lényege, hogy a beteg állapotában a javulást nem a beavatkozás, hanem a beavatkozás hatásosságába vetett hit idézi elő, így aligha lehet vitatni, hogy az önbeteljesítő jóslat egy speciális esetéről van szó.

Néhány placebo-kísérlet Fogfájás csillapítása placeboval Asztmások légzési nehézségeinek csökkentése repülés közben – placeboval Alkohol-hatás alkohol nélkül Meghűlés gyógyítása nagy adag C-vitamin helyett szőlőcukorral Nyugtató helyett placebo a pszichiátriai klinikákon

Elméletek a nocebo működéséről A szakirodalom által leggyakrabban említett hatásmechanizmusok: - klasszikus kondicionálás (pl. egy gyógyszer mellékhatásának átvitele egy másik gyógyszerre) - társas tanulás ( pl. a betegségbe menekülés) - elvárás-hatás A stressz és szorongás felerősíti a nocebo hatást, de a nocebo is kivált stresszt és szorongást

Cserné dr. Adermann Gizella Köszönöm a figyelmet! Cserné dr. Adermann Gizella E-mail:cserneadermann@gmail.com Facebook: Valérné Cser