Technikatörténet előadás (5. diasorozat)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
NYÍREGYHÁZI VASVÁRI PÁL GIMNÁZIUM
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Történeti episztemológia
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
„A történelem az élet tanítómestere.” /régi közmondás/
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Sumér, az első civilizáció
Várkonyi Nándor látomása az emberi kultúra kialakulásáról Konzulens: VERÓK ATTILAKészítette: DEÁK KRISZTINA egyetemi adjunktus informatikus könyvtáros.
ŐSKOR.
Technikatörténet előadás (8. diasorozat) Bornemisza Imre egyetemi adjunktus PTE TTK Informatika és Általános Technika Tanszék
Régészet Szerényi Dóra
Megmentett kézművesség
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Térábrázolás különböző életkorokban
Az Ókori Kelet világnézete
A játék.
Molekuláris Bionika.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kultúra – nemzet – emlékezet
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
A társadalmi változások elmélete
Informatika.
A NEOLITIKUM Az Újkőkor i.e
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Technikatörténet előadás
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Demográfia 2. A Világ népessége.
Dr. Brezovits László tudományos igazgató KÖRNYEZETTUDOMÁNYI INTÉZET ALAPÍTVÁNY KITÖRÉSI PONTOK A HATHATÓS VÁLTOZÁSOK FELÉ ELŐADÁS 2011.november 23. Magyar.
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Lénárt Anett egyetemi adjunktus - PTE PMMK Rendszer- és Szoftvertechnológia Tanszék 10. Előadás Css Tananyag:Web-programozás.
CSAPODY VERA március 29. – Budapest, november 6. "Az én hivatásom, hogy másoljam le a természet szépségeit. Mindegyiket, amennyire csak lehetséges."
Tananyag: 3. Előadás A HTML nyelv alapjai Kép beillesztés Navigációk
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Őskor művészete Zetye Péter Előadása.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Az őskori ember mindennapjai Az őskor társadalma: ősközösség. Mindenki egyenlő volt, nemek szerinti munkamegosztásban közösen dolgoztak, közös volt a javak.
Euler 3D térgeometriai szerkesztő és szemléltető program
Kézművesség Mesterek és művészek
A TERMELŐ EMBER.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Ókori Róma Technikatörténet
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Népi mesterségek Juhokat, birkákat őriz ács Szőlőket kezel, őriz
Előadás másolata:

Technikatörténet előadás (5. diasorozat) Bornemisza Imre egyetemi adjunktus PTE TTK Informatika és Általános Technika Tanszék http://born.try.hu/ 2005. szeptember-december

Felhasznált irodalom A diasorozat az alábbi munka változatlan átvétele: Kiss László: Technikatörténet http://www.spec.hu/techntort/

Mi a technika? techné: ógörög szó eredeti jelentése művészet, műalkotás, mesterség, kézművesség, ügyesség, tudás fortély, csalás, üzlet, kereskedés

Mi a technika? Olyan eszköz, amellyel hatékonyabban végezhetjük el a tevékenységet, mint nélküle. Pl. traktorral vontatott eke Olyan eszköz, amellyel olyan tevékenység is végezhető, ami nélküle nem. Pl. televízió Módszerek, eljárások

Mi a történelem? Királyok, uralkodók, családok története nevek, hősök halmaza, élt (tól-ig), uralkodott (tól-ig) a névhez fűződő fontos tettek, események

Mi a történelem? Eseménytörténet háborúk története országok elfoglalása, tömegmészárlások nagy felfedezések korok eseményeinek elemzése, ok-okozati összefüggések feltárása előrejelzés a jövőbe ...

Mi a történelem? Eszmetörténet a filozófiai gondolkodás története a fizika, matematika, természettudományok, ... története a pedagógia története vallástörténet ...

Mi a történelem? Nemzetek története eredettörténet, fejlődéstörténet a nemzet meghatározó jellemzőinek története nyelvtörténet

Mi a történelem? A kultúra története az egyes művészetek története, zenetörténet nyelvtörténet, az írás története viselkedéskultúra története az öltözködés története az udvarlás története az étkezés története sporttörténet

Mi a történelem? A technika története a technika kezdeteitől napjainkig tartó fejlődésének kronologikus története a közlekedés története (hajózás, vasút, gépjármű, repülés, ... fegyverek története hangszerek története a termelő gépek története ...

A technikatörténet szemlélete Kiragadott résztémák eszközök, berendezések, gépek, műtárgyak fizikai valósága, működése, használata a technika létrehozásának körülményei, feltalálók, találmányok egy adott funkcióra készített tárgy fejlődése

A technikatörténet szemlélete a technika visszahatása az emberre az ember biológiai, fiziológiai változása az életforma, szokások változása a világfelfogás, világkép változása a társadalmi élet változása a gazdasági élet változása ...

Hol kezdődik a technika? Egyidős az emberrel Eszközkészítés az állatvilágban is létezik, ,de ez nem tudatos, hanem ösztönös. Jellemzője, hogy évmilliókon át változatlan formában marad. hódvár, pókháló a csimpánz botot készít a termeszek kiszedéséhez a méh lépet készít a méz számára

Hol kezdődik a technika? Az emberi technika jellemzője: univerzális (nem csak egy bizonyos technikára korlátozott) céltudatos, a tapasztalatok alapján előre kigondolt a környezet tudatos átalakítása

Mi a fejlődés hajtóereje? a fizikai szükségletek kielégítése a hatalom megszerzése és megtartása (fegyverek) biztonság (fegyverek) luxus

Művészet és technika Szoros kapcsolat, erős kölcsönhatás építőművészet, dómok, kastélyok szobrászat fazekasság kovácsolás, fegyverkészítés hangszerkészítés hajóépítés

Technikatörténeti korszakok korai őskőkor paleolit i.e. 600 000-100 000 középső kőkor mezolit i.e. 100 000-40 000 újabb kőkor neolit i.e. 40 000-10 000 ókor i.e.10 000 - i.sz. 476 bronzkor i.e. 4000-1000 vaskor i.e. 2000-400 középkor 476-1453 újkor 1453-

A kőkorszak eszközei Kő eszköz-készítési eljárások Kő eszközök pattintás csiszolás Kő eszközök szakóca, nyílhegy, szúró, vágó, kaparó, eszközök

A kőkorszak eszközei Csont eszközök Fa eszközök Réz eszközök tű, lapát, tárolóedény, nyílhegy Fa eszközök hajítódárda, íj, szerszámnyél, bunkósbot Réz eszközök dísztárgyak, edények, fegyverek

A kőkorszak eszközei Ón eszközök Bronz eszközök csatok, díszek, szobrok, edények, nyílhegyek Bronz eszközök fegyverek, vértek, pajzsok, dísztárgyak, ékszerek, szerszámok

A kőkorszak eszközei Vas eszközök Egyéb anyagok fegyverek, szerszámok bőr ruházat, szíjak, övek, kötelek, hevederek növényi rost szövetek, sátrak, vitorlák, ruházat

Jogos-e a kőkorszak elnevezés? A kőkorszakból megmaradt leletek jelentős része kőből készült szerszám. Az egyéb anyagokból készített eszközök elpusztultak az évezredek során. tárolóeszközök vesszőből font kosarak, bőrtömlők, agyagedények szőnyegek, ruhák