Minőségbiztosítás és tanúsítás A vállalati minőségirányítási rendszer
A vállalat célrendszere A vállalat olyan gazdasági tevékenységet, azaz nyereség- és vagyonszerzés céljából üzletszerűen, ellenérték fejében történő termelő tevékenységet végző szervezet, amely bizonyos gazdasági, pénzügyi, műszaki jogi szabályozók figyelembevételével erőforrások felhasználásával terméket azaz a piacra árut, jószágot állít elő Célirányos szervezet: Célrendszere a vállalat kultúrájából és az arra épülő értékrendjéből következik Vállalati éves (üzleti) terv az éves tevékenység alapja A vállalat vezetése a vállalati politikával összhangban a vállalat minőségügyi céljait a vállalati minőségpolitikában (quality policy) fogalmazza meg A legtöbb vállalat küldetésnyilatkozatban (mission statement), az ebből következő jövőképben (mission) és az ezek elérését szolgáló vállalati politikában (corporate policy) és stratégiában (strategy) határozza meg célrendszerét. A fenti célrendszer alapján készítik el a piaci és a vállalati adottságok alapján a vállalati éves (üzleti) tervet, amely az éves tevékenységek alapja.
A vállalat minőségirányítási rendszerének működése minőségpolitika jogszabályok MINŐSÉGIRÁNYITÁSI TEVÉKENYSÉGEK a minőségügyi tevékenységek eredménye erőforrások vállalati szabályzatok rendszer szervezet A vezetés a vállalat üzleti sikeressége,a minőségpolitikájának a megvalósítása érdekében vállalati minőségirányítási rendszert (quality management system) működtet. A vállalat minőségirányítási rendszere a vállalatirányítási rendszer része. A vállalati minőségirányítási rendszer keretében a minőségügyi szervezet a minőségpolitika megvalósítása érdekében minőségügyi tevékenységeket végez a jogi előírásoknak, a vállalati szabályzatoknak és a minőségügyi eljárásutasításoknak megfelelően erőforrások felhasználásával. A vezetőség képviselőként kijelöli a vezetőség egy tagját, mint minőségügyi vezetőt a minőségirányítási rendszer működtetésének irányítására. minőségügyi eljárásutasítások
Minőségcélok A minőségpolitikát minőségcélokra kell bontani A minőségcélok egyrészt a vállalat rendszeres tevékenységei minőségének tökéletesítését szolgálják, másrészt konkrét minőségügyi projektek és minőségügyi programok megvalósítását A minőségügyi tevékenységek (vizsgálatok, ellenőrzések) összességét a minőségterv tartalmazza A vállalat – általában évente – minőségcélokat határoz meg. Az éves minőségügyi terv, amely a vállalati éves üzleti terv része, tartalmazza a rendszeres minőségügyi tevékenységekhez és a minőségcélok eléréséhez szükséges tevékenységek erőforrás-szükségletét. A minőségirányítási rendszer működésének feltétele a vezetőség megfelelő hozzáállása. A vezetőség feladata: a vállalati minőségpolitika meghirdetése és folytonos tökéletesítése, a minőségügyi szervezet létrehozása, a minőségügyi vezető kinevezése, a minőségirányítási rendszer működtetési feltételeinek az éves minőségügyi tervnek megfelelően történő biztosítása és felügyelete, annak megvizsgálása (vezetőségi átvizsgálások keretében), hogy a minőségirányítási rendszer alkalmas-e a minőségpolitika megvalósítására, a minőségcélok elérésére, az éves minőségügyi terv végrehajtására
A vállalati minőségirányításra vonatkozó minőségügyi szabályozók Általános minőségügyi jogszabályok általában függetlenek az adott termelés típusától Védelmi műszaki jogszabályok részben függetlenek az adott termelés típusától Szakterületi műszaki jogszabályok adott termelés különlegességére vonatkoznak Szabványok, ajánlások Általános minőségügyi jogszabályok: pl. fogyasztóvédelem, termékfelelősség Védelmi műszaki jogszabályok: pl. biztonságtechnika, munkavédelem, környezetvédelem általános előírásai Szakterületi műszaki jogszabályok: termékre vonatkozóan (élelmiszer, gyógyszer), konkrét technológiára vonatkozóan (nyomás alatti berendezés, biotechnológia) Szabványok, ajánlások: pl. minőségügyi szabványok, minőségdíj-kövtelményrendszer A vállalati minőségmenedzsment feladata annak nyilvántartása, hogy az adott termelési folyamatra mely minőségügyi-műszaki jogszabályok és minőségügyi szabványok, ajánlások vonatkoznak, továbbá e műszaki szabályozók előírásinak beépítése a vállalati szabályozási rendszerbe és az előírások betartásának folyamatos ellenőrzése.
A minőségszabályozási termelési egység A minőséget csak a termékhez kapcsolódó igénykielégítés folyamatok oldaláról lehet értelmezni Melyek a vállalat főbb termékei, termékcsoportjai (azok a termékek, amelyek közel azonos piaci területet érintenek, a piacon egymással versengenek) Minőségszabályozási termelési egység: az a termelési egység, amely adott terméket vagy termékcsoportot állít elő és amelynek főbb bemeneti is piaci termékek A minőségszabályozás kiinduló lépése a termék(csoportok) alapján a minőségszabályozási termelési egységek meghatározása A vállalatok általában sokféle, szerteágazó tevékenységet végeznek, ugyanakkor a minőséget csak a termékekhez kapcsolódó igénykielégítési folyamatok oldaláról lehet értelmezni.
Az igénykielégítési folyamat értékrend értékrend igény- kielégítés igény FOGYASZTÁSI FOLYAMAT TERMELÉSI FOLYAMAT termék: érték termelő fogyasztó csereérték A fogyasztóknak (vevőknek) – emberi természetéből következően – az értékrendjétől függően igényei vannak, az igényeinek a kielégítése érdekében a piacon terméket vásárol, amelyet a fogyasztási folyamat során használ, felhasznál, elhasznál, elfogyaszt. Érték számára az, ami az értékrendje szerinti igényeit kielégíti. A termelő a saját értékrendjétől függően a fogyasztó igényeit ki akarja elégíteni, ezért a termelési folyamat során terméket állít elő, amelyet a piacon, mint jószágot, árut értékesít, a termékéért a termelő – általában a fogyasztótól – csereértéket kap. A termelési és a fogyasztási folyamatok együttesét igénykielégítési folyamatnak nevezzük. A korszerű minőségügyben a termelés (production) tágan értendő, egyaránt magában foglalja a gyártást (manufacturing) és a szolgáltatást (service) és hasonlóan a termék (product) vagy gyártmány (manufacturing product), vagy a szolgáltatmány (service product). Tág értelemben termelésnek nevezzük a kereskedelmi tevékenységet is.
A teljes igénykielégítési folyamat főbb szakaszai PIACKUTATÁS FOGYASZTÓI IGÉNY MEGJELENÉSE TERMÉK ÉS TERMELŐ- RENDSZER TERVEZÉSE igény TERMELŐRENDSZER LÉTESÍTÉSE Az igénykielégítés lényege a termék termelése és fogyasztása, azonban ahhoz, hogy az adott termék valóban alkalmas legyen arra, hogy a fogyasztó igényét kielégítse, a termelő és a fogyasztó között szoros közvetlen, vagy közvetett kapcsolat kell, hogy kialakuljon. A fogyasztó igényeinek minél pontosabb megismerése piackutatás, reklámtevékenység, stb. útján. A fogyasztói igények alapján a termék és a termelési rendszer, a termelési technológia és a termelési folyamat megtervezése. A termelő (és a kapcsolódó ellátó és támogató) rendszer létesítése. Termék előállítása Értékesítés A terméket a fogyasztási folyamat során a fogyasztó használja, elhasználja, felhasználja. Eladás után a termelőnek szolgáltatással segíteni kell a fogyasztást, ebbe célszerűen beleértjük az elhasznált termék újrahasznosítását is. A teljes igénykielégítési folyamat egyben a termékéletpálya. A termelő és a fogyasztó kapcsolata igen sokféle lehet a termék jellegétől függően. termék TERMELÉS FOGYASZTÁS FOGYASZTÁS-SZOLGÁLAT FOGYASZTÁSI FOLYAMAT TERMELÉSI FOLYAMAT
A termelés-minőségszabályozás vázlata minőségügyi jogszabályok MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS MEGFELELŐSÉGSZABÁLYOZÁS FOLYAMATSZABÁLYOZÁS A termelés minőségszabályozási rendszere a beavatkozások gyakoriságának megfelelően alapvetően egy háromszintű szabályozási rendszernek tekinthető, amelynek alsó szintjén történik a termelési folyamat folyamatszabályozása (process controll), középső szintjén történik a termelési folyamat megfelelőségszabályozása (conformity controll) és a felső szintjén történik a termelési folyamat minőségszabályozása (quality controll). fogyasztói minőség termelői minőség beavatkozó mért megfelelőség TERMELÉS termék FOGYASZTÁS
A minőségszabályozási termelési egység A minőségszabályozási termelési egység a minőségszabályozás szempontjából megfelelőség-szabályozási termelési egységekre bontható Megfelelőség-szabályozási termelési egység: a folyamat azon része, amelynek mind a főbb bemeneteinek, mind a főbb kimeneteinek megtörténik a megfelelőség-megállapítása Felbontható olyan folyamatszabályozási termelési egységekre, amelyek a folyamatszabályozás szempontjából önállóan szabályozhatók, szabályozandók
A termelés folyamatszabályozási rendszerének felépítése előírt beavatkozó változó Eltérés a kívánt mértéktől TERMELÉS-FOLYAMATSZABÁLYOZÓ RENDSZER mért állapotváltozók beavatkozó változó BEAVATKOZÁS MÉRÉS A folyamatszabályozási termelési egység folyamatszabályozási rendszere egyrészt a mérésből áll, amely a technológiai állapotváltozók mért értékét állítja elő, másrészt a termelési folyamat folyamatszabályozó rendszeréből, amely a mért állapotváltozók és az előírt beavatkozó változók értékei alapján a zavaró változók értékétől függően a beavatkozó változó új értékét állítja elő, továbbá a beavatkozásból, amely a beavatkozó változó új értéke alapján elvégzi s termelési folyamatba a tényleges beavatkozást. A termelési folyamat technológiája és folyamatszabályozása adott bemenet és rendszerállapot mellett egyértelműen meghatározza a kimenetet, azaz a terméket, így annak megfelelőségét és minőségét is. A folyamat technológiája és folyamatszabályozása tehát a termelés-minőségszabályozás lényege, ezért mondjuk azt, hogy a minőséget „bele kell gyártani” a termékbe. A termelés folyamatszabályozásához tartozik a termékek (beleértve a felhasznált anyagokat is) azonosítása és nyomonkövethetősége. beavatkozás technológiai állapotváltozók TERMELÉSI FOLYAMAT
A megfelelőség-szabályozás célja A termelési folyamat minősége a folyamatszabályozással dől el Megfelelőség-szabályozás: „szűrő” szerep (a minőséget nem lehet javítani, csak a rossz minőséget kiszűréssel megelőzni) Bemenet megfelelősége indulhat a folyamat Végtermék minőségvizsgálata a termelés szempontjából utólagos, a fogyasztási folyamat szempontjából bemenet-megfelelőség Köztitermék megfelelőség-vizsgálata Folyamatok megfelelőségének értelmezése és vizsgálata Végtermék megfelelőségvizsgálata: Piaci érdekből célszerű, ha csak megfelelő terméket bocsátunk ki, bár jogi szempontból sok esetben nem kötelező a megfelelőség fennállása. Köztitermék: megnemfelelő termékkel ne végezzünk el további drága műveleteket Folyamat: célszerű ott használni, ahol a termék minőségképességét sok esetben a folyamat határozza meg.
Az objektumok megfelelőségének vizsgálata Vizsgálandó objektum OBJEKTUM ZÁROLÁSA Vizsgálati eredmény Vizsgálat alatti objektum Követelmény- rendszer MEGFELELŐSÉG- MEGÁLLAPÍTÁS Elutasított objektum Elfogadás? A termék fogalma általános: jelenthet anyagot, de jelenthet személyt, szellemi terméket, stb., ezért az objektum általános fogalommal jelöljük a megfelelőségvizsgálat tárgyát. A vizsgálandó objektumot addig zárolni kell, amíg a megfelelőség-megállapítás folyik, majd annak eredményétől függően vagy elfogadjuk – ekkor az objektum felhasználható – vagy elutasítjuk – ekkor az objektumot mint megnemfelelő objektumot kell kezelni. Az anyagok vizsgálata sok esetben statisztikai mintavételes módszerrel történik: ekkor a minta alapján döntünk a tétel átvételéről, vagy elutasításáról, ezt statisztikai mintavételes tételátvételnek (acceptance sampling) nevezzük. Elfogadott objektum
A termelési folyamat megfelelőségének megállapítása A termelési folyamat (szakasz) megfelelőségének megállapítása az alábbi részekből áll: Bemenet-megfelelőségmegállapítás Helyiség –megfelelőségmegállapítás Folyamat –megfelelőségmegállapítás Termelőrendszer –megfelelőségmegállapítás Termék –megfelelőségmegállapítás Míg a bemenet-megnemfelelőség általában újabb bemenet felhasználását jelenti, addig a helyiség-megnemfelelőséget és a termelőrendszer-megnemfelelőséget mielőbb ki kell jvítani. A folyamat-megnemfelelőség iparáganként eltérően ítélendő meg. A termék-megnemfelelés kezelése szintén iparág- és termék-függően történik. Bizonyos iparágakban a végtermék megfelelőségmegállapítása mellett el kell végezni a végtermék-felszabadítást (release) is, amely során ellenőrizni kell, hogy az adott termék előállítása során minden kapcsolódó beépülő nyersanyag, folyamat stb. megfelelőség-megállapítást elvégeztek-e és minden megfelelő volt-e.
A megnemfelelőség kezelése Átsorolás: ha feltételezhető, hogy más követelmény-rendszer szerint megfelelő lehet Engedéllyel-felhasználás: ha feltételezhető, hogy nem okoz jelentős minőségromlást Javítás: ha feltételezhető, hogy javítással megfelelővé alakítható Újramunkálás: ha feltételezhető, hogy újramunkálással megfelelővé alakítható Selejtezés: ha nem alakítható megfelelővé, ill. nem használható fel A minőségügy fontos kérdésköre a megnemfelelő termék kezelése, hiszen felhasználása minőségromlást jelenthet, ugyanakkor selejtezése jelentő gazdasági veszteséget okozhat.
A termelés minőségszabályozása Megnemfelelőség okának feltárása Ok megszüntetése Jövőbeni megnemfelelőség kiküszöbölése Bekövetkezett a megnemfelelőség Hibaok feltárása Helyesbítő tevékenység (ha lehet) a megnemfelelőség jövőbeni bekövetkezésének megszüntetésére Feltételezett megnemfelelőség Hibaokok feltárása Megelőző tevékenység A helyesbítő , ill. megelőző tevékenységek általában: a folyamatszabályozás megváltoztatásával, vagy a folyamat megváltoztatásával valósítható meg. A lehetséges hibák feltárására számos módszer ismert. Az egyik legismertebb a hibamód- és hatáselemzés (Failure Mode and Effect Analysis, FMEA). Bizonyos iparágakban (élelmiszeripar, vendéglátóipar, közétkeztetés) kötelező a veszélyelemzés és kritikus szabályozási pontok (HACCP), melynek lényege a biztonságot veszélyeztető pontok szigorú szabályozása.
A termelés-minőségbiztosítás vázlata A TERMELÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA TERMELÉS- MINŐSÉG- SZABÁLYOZÁS TERMELÉSELLÁTÁS- MEGFELELŐSÉG- SZABÁLYOZÁS TERMELŐRENDSZER- MEGFELELŐSÉG-SZABÁLYOZÁS A termelés minőségét nemcsak maga a termelési folyamat, hanem a termelőrendszer állapota és a termelésellátás is meghatározzák. A termelés minőségének biztosítása érdekében ezért a termelési folyamat minősége mellett gondoskodni kell egyrészt a termelőrendszer megfelelő állapotát biztosító termelőrendszer-tevékenységek (minősítés, validálás, fenntartás, javítás, stb.), másrészt a termelésellátó tevékenységek folyamat- és megfelelőségszabályozásával. TERMELŐ- RENDSZER TEVÉKENYSÉGEK TERMELŐ- RENDSZER TERMELÉS- ELLÁTÁS TERMELÉS
A minőségtökéletesítés főbb lépései Érdekeltek igényei (fogyasztók, termelők, társadalom) Termékjellemzők Folyamatjellemzők Rendszer (technológia) jellemzők Folyamatszabályozás Az igénykielégítési folyamat minőségének szabályozása – a minőség becslésének bizonytalansága és a minőségszabályozás összetett volta miatt – igen bonyolult feladat. Az érdekeltek megelégedettségének és a minőségmutatók alakulásának elemzése alapján meg kell határozni, hogy a megfelelőségszabályozás tökéletesítésével, a folyamatszabályozás tökéletesítésével, vagy a folyamatok tökéletesítésével valósítható meg a minőség adott szinten tartása, ill. az esetleges tökéletesítése. A minőség ténylegesen a folyamatszabályozás szintjén dől el. A minőségszabályozásban a megfelelőségszabályozásnak lényegében csak szűrő szerepe van: a megnemfelelő termék esetén a termelést nem folytatjuk, ill. a terméket nem adjuk át a fogyasztónak, megelőzve ezzel a minőség esetleges romlását. A tényleges minőséget a termelési és a fogyasztási folyamatok lejátszódása után észleljük, becsüljük, így a minőségszabályozással csak a jövőbeni igénykielégítési (termelési és fogyasztási) folyamatok minőségét tudjuk adott szinten tartani, ill. esetleg tökéletesíteni. A minőség adott szinten történő szabályozása mellett az üzleti kiválóság feltétele a minőség folytonos tökéletesítése (continuous quality improvement). Megfelelőségszabályozás Érdekeltek megelégedettsége Minőségtökéletesítés
Az igénykielégítési folyamat minőségének többszintű szabályozása MINŐSÉGTÖKÉLETESÍTÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS ADOTT SZINTEN MEGFELELŐSÉG-SZABÁLYOZÁS Az igénykielégítési folyamat minőségének szabályozása olyan többszintű hierarchikus szabályozási rendszer, amelynek három alsó szintjén történik a minőség adott szintjének szabályozása, ezek felett van a termelés minőségének biztosítása és e felett helyezkedik el a minőség folytonos tökéletesítése. FOLYAMATSZABÁLYOZÁS TERMELÉS
A termékminőség tervezése Megelőzi: Piackutatás Fogyasztói igények meghatározása Termékre vonatkozó ötlet, kezdeményezés Termék kutatás-fejlesztése Kiindulópontja: a termék és minőségének, azaz a fogyasztói igényeknek a meghatározása Termékminőség-tervezését a termékmegfelelőség-tervezés, ezen belül a termékmegfelelőség-követelményrendszer kidolgozása és a megfelelőség-vizsgálati-értékesítési-rendszer tervezése követi A fogyasztói igényeket kielégítő termék tervezéséhez elengedhetetlen a termék kutatás-fejlesztése. A versenyképesség feltétele általában az újszerűség, a termelési folyamatban az innováció. A termékminőség tervezésének lényege tehát a fogyasztói, a termelői és a társadalmi igények alapján történő terméktervezés. A lehetőségek közül azt kell választani, amely kielégíti a termelő technológiai és gazdasági, továbbá a társadalom jogszabályokban megfogalmazott biztonsági/védelmi igényeit is. Ezen tevékenységek összességét nevezzük minőség-kifejtésnek (quality deployment).
A minőség-kifejtés elemei A fogyasztói minőségi igények pontos felmérése, A fogyasztói minőségi igényekhez a termék szükséges funkcióinak meghatározása, A termelői minőségi igények felmérés a fogyasztói funkció-igények tekintetében, A társadalmi minőségi igények felmérése a fogyasztói funkció-igények tekintetében, A funkciókhoz megfelelőség-tulajdonságok rendelése, A funkciókhoz megfelelőség-követelményrendszer megállapítása, A termék és a termelés-technológia kidolgozása, A termék piacképességének elemzése, A termék gazdaságosságának elemzése Bizonyos termékek esetén a terméktervezés jogilag szabályozott (gyógyszerek kifejlesztésénél figyelembe kell venni a GLP és a GCP előírásokat) Általános módszertana ma még nem alakult ki, de két ismert fontos módszere a minőség-funkció-kifejtés (Quality Function Deployment, QFD) és az értékelemzés (Value Analysis, VA). A termékminőség tervezés bonyolult folyamatában természetesen sok más elvet és módszert is figyelembe kell venni, így pl. a formatervezés, az ergonómia stb. eredményeit.
Fogyasztókapcsolat Értékesítés A fogyasztók tájékoztatása Termékkövetés Termék-beállítás A fogyasztás segítése Termék-működőképesség- (karbantartás és javítás) – biztosítás Panaszok, reklamációk intézése Szavatosság, jótállás Termékvisszahívás Termékfelelősség intézése Termékújrahasznosítás A fogyasztókapcsolat a fenti tevékenységek összehangolt együttese, melynél figyelembe kell venni a társadalmi igényeket, törvényi előírásokat, a fogyasztó igényeit és a termelő gazdaságossági követelményeit. Korszerű minőségügyi értelmezésben a termelési folyamat nem fejezőik be a termeléssel, hanem folytatódik a fogyasztókapcsolattal, a fogyasztás-szolgáltatással (customer service, after sale service). A fogyasztókapcsolat – a termék és a fogyasztás típusától függően – sokféle tevékenység összessége.