Ihász Ferenc PhD. Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
A november 18-i workshop napirendje
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Az életminőség mérése Kelemen Rita
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Body Mass Index vagyis Testtömeg index
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Humánkineziológia szak
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
CASTANEA Egyesület Középkorúak egészségéért. CASTANEA 2007-ben alapított civil szervezet, melyet Vas megyei értelmiségiek alapítottak - felismerve azt.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Egészségpolitika.
Ihász Ferenc PhD. Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Cím név.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A Magyar Köztársaság kormánya
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Mi is az a társadalmi integráció?
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Egészség - betegség Dr. Kincses Gyula ESKI
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Egészségfejlesztés Ihász Ferenc PhD. Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
NYME ACSJK Egészség-tudományi Laboratórium
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
NETFIT® Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt mdsz
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Egészségesek a roma nők?
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
Dr. Török Krisztina igazgató Budapest, szeptember 29. ”Itt az Egészség az Ügy”
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
Közösségszervezés BA.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Egészség és sport.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Ihász Ferenc PhD. Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Egészségfejlesztés Ihász Ferenc PhD. Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar

A képzés célja Olyan szakemberek képzése, akik megalapozott elméleti és gyakorlati ismeretek és készségek birtokában képesek közvetítő és fejlesztő szerep betöltésére az egészségfejlesztés és rekreáció területén, mint a pozitív egészségmagatartás felépítésének fontos láncszemei.

Mire képesít (kompetenciák) A szakon végzettek képesek egészségfejlesztő és rekreációs alaptevékenységek végzésére, mert ismerik: Az egészséges emberi szervezet alapvető testi, lelki működését Az egészség és életmód összefüggésének kapcsolódási pontjait és a helytelen életmódból fakadó egészségkárosító tényezőket Az egészségfejlesztés lehetőségeit és módszereit A lelki kultúra megalapozásához és megteremtéséhez szükséges készségeket A rekreáció módszereit és technikáit A szervezetfejlesztés és projektmenedzsment módszereit

Egészségfejlesztő, rekreációs projektek kidolgozására Az alapfokozat (Bsc) birtokában a rekreációszervező és egészségfejlesztő képes, illetve alkalmas (I.): Egészségügyi, szociális, nevelési-oktatási intézményekben, civil szervezetekben az egészségfejlesztés, a rekreációs és mentálhigiénés kultúra feltételeinek kialakítására Egészségfejlesztő, rekreációs és életmódprogramok gyakorlati megvalósítására Egészségfejlesztő, rekreációs projektek kidolgozására

A korszerű informatikai rendszerek és eszközök alkalmazására Az alapfokozat (Bsc) birtokában a rekreációszervező és egészségfejlesztő képes, illetve alkalmas (II.): Az egészségfejlesztéshez és a rekreációs tevékenységekhez szükséges pályázatok elkészítésére és az abban való közreműködésre Szakterületén a pedagógia, pszichológia, szociológia és testkultúra módszereinek alkalmazására Elsősegélynyújtásra, balesetvédelmi programok kidolgozására A korszerű informatikai rendszerek és eszközök alkalmazására

Milyen színtereken Sport-, egészség- és gyógy-turizmus Családban Oktatási intézményekben Munkahelyeken Egészségügyi intézmények preventív szolgálatainál Rekreációs és prevenciós színtereken Rekreációs intézményekben és szervezetekben Egészségfejlesztéssel és életmód-tanácsadással foglalkozó intézményekben és szervezetekben Idegenforgalomban Sport-, egészség- és gyógy-turizmus Civil szervezeteknél

Humánbiológia, (testalkat, testösszetétel, testtömeg önkontrol BMI). MÓDSZEREK Humánbiológia, (testalkat, testösszetétel, testtömeg önkontrol BMI). Anatómia,-élettani, (passzív tartórendszer szerkezete, szív-keringési rendszer tulajdonságai). Táplálkozás-tudományi ismeretek rögzítése a tanulók körében. A rendszeres fizikai aktivitás tervezése, fontossága.

Konszenzus az egészségügyért konferencia 2005. szeptember 8 - 9.

Egészségügyi fejlesztés-politikai koncepció Az Egészségügyi Fejlesztéspolitikai Koncepció (EFK) sokéves hiányt pótol az egészségpolitikában. A több évre szóló egészségügyi fejlesztések előre látó, következetes, egységes, rendszerszerű megtervezése és végrehajtása nem nélkülözheti tovább egy átfogó, az egészség ügyét összefüggéseiben vizsgáló koncepció megalkotását. A II. Nemzeti Fejlesztési Terv (II. NFT) alapjául szolgáló Országos Fejlesztés-politikai Koncepció (OFK) életre hívása nyomán minden ágazat számára alapvető fontosságúvá vált az átfogó tervezési mechanizmusban való részvétel, valamint a stratégiai szemlélet meghonosítása. 2020-ig meghatározó, jövőorientált fejlesztési stratégiai dokumentum. E fejlesztési koncepcióra hivatkozva lehet majd a II. Nemzeti Fejlesztési Terv 2007-13 közötti időszakra tervezett egészségügyi fejlesztéseihez EU forrásokat igényelni.

Az egészség feltételeinek biztosítása A jelen helyzet Az egészség feltételeinek biztosítása, prevenció Gyógyító ellátások, aktív ellátás Krónikus ellátás, rehabilitáció.

Az egészség feltételeinek biztosítása A kívánt helyzet Az egészség feltételeinek biztosítása, prevenció Gyógyító ellátások, aktív ellátás Krónikus ellátás, rehabilitáció.

Egészség és egészségi állapot: Az egyén testi, lelki és szociális állapota együttesen határozza meg az egészségi állapotot, amely a teljes egészségtől a halálig terjedően széles skálán változhat. WHO 1948-ban elfogadott egészség definíciója is, amely szerint az egészség nem pusztán a betegség és fájdalom hiánya, hanem a teljes fizikai, mentális és szociális jólét állapota. Ez a megfelelés azonban, nemcsak az egyén szempontjából vizsgálható, hanem az adott társadalmi környezeten belül átlagosan elvárható cselekvőképesség és önkiteljesítési lehetőségek szempontjából is. Tehát az egészség társadalmi szempontból is - részben - viszonylagos fogalom.

Egészségi állapot meghatározó tényezői: Az egészségi állapotot az egyén tulajdonságai – beleértve a genetikus tulajdonságokat is –, valamint szűkebb és tágabb környezete határozza meg. Az egészségi állapotot befolyásoló egyéni tényezők közé tartozik az iskolázottság, az életmód, az egészségtudatosság, a problémákkal való megbirkózási képesség. A legjelentősebb környezeti tényezők: a fizikai környezet, a szociális- és anyagi helyzet, az egészségügyi ellátás hozzáférhetősége és minősége. Az egyéni és környezeti tényezők egymással bonyolult kölcsönhatásban vannak, továbbá az egyén egészségi állapota is visszahat az őt befolyásoló tényezőkre.

Humánbiológia, (testalkat, testösszetétel, testtömeg önkontrol BMI). MÓDSZEREK I. Humánbiológia, (testalkat, testösszetétel, testtömeg önkontrol BMI). GENOTÍPUS PARATÍPUS RECESSZÍV DOMINÁNS MARADANDÓ IDŐLEGES (látens) (manifesztált) (adaptáció) (kondíció) Alkat FENOTIPUS SZERKEZET MŰKÖDÉS ÖRÖKLŐDÉSI TESTALKAT BIOLÓGIAI ANYAG PSZICHOLÓGIAI SZOCIÁLIS

MÓDSZEREK II. Humánbiológia, (testalkat, testösszetétel, testtömeg önkontrol BMI). A testösszetétel, az emberi test egészén belül az egyes összetevők és testanyagok, szövetek arányát jelenti. Testösszetevők: zsír, izom, csont, reziduális anyagok. Normál esetben, felnőtt férfiak körében: 18-22% zsír, 40-46% izom, 16-17% csont 22-25% reziduális komponens. A testösszetevők aránya nemenként és koronként változó. A nők esetében a testzsír aránya 4-5%-kal magasabb és így az izom és más összetevők aránya is módosul. A BMI a testtömeg és a testmagasság négyzetének a hányadosa (http://www.orvosaneten.hu) TTS/TTM2

MÓDSZEREK III. Anatómia,-élettani, (passzív tartórendszer szerkezete, szív-keringési rendszer tulajdonságai. A gimnasztikai gyakorlatok jelentősége a keringési rendszer fejlesztésében (ismétlésszám, ritmus, pihenési idő, testtájak szerinti erősítések változtatásával). Preventív gerinctorna beépítése, a mindennapi fizikai aktivitási programba www.gerinces.hu, http://www.mimi.hu A keringési rendszer terhelhetőségét vizsgáló tesztek elvégzése. A kapott adatok felhasználásával relatív nyugalmi pulzus (RNYP), relatív maximális pulzus (RMP), anaerob töréspont (ATP), aktivitási intervallumo (haladási sebesség és hozzátartozó pulzushatárok) megállapítása.