Analitikus modell készítése az ER modell segítségével

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok munkaidő beosztása
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Adatelemzés számítógéppel
ADATBÁZISOK.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
E-R modell, reláció-séma
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Gyakorló feladatsor. Írja le, hogy az alábbi dolgok mit takarnak! • Egyetemek • Szent István Egyetem • Zöld • Személyi szám • Vásárlás • Rendszám • Kölcsönzés.
A tanári munka értékelése
Adatbázis-kezelés.
2. GYAKORLAT E-K modellből relációs adatbázisséma.
BANKFIÓK Egy elképzelés tényleges megvalósítása valós tervek alapján.
7. Tétel Ahhoz, hogy szalonja teljes körű szolgáltatást nyújtson, szüksége van további szépségápolással foglalkozó szakemberre (fodrász, kozmetikus, masszőr.
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Funkcionális függés Redundancia 1NF, 2NF, 3NF
Számvitelszervezés Az adatmodelltől az adatbányászatig SZIE-KVA, október 15.
Integrált Elektronikus osztálynapló
Vizsgalapok oktatói kezelése Készítette: Fekete Tamás.
Az egyed-kapcsolat modell
Méltányossági elvek a közoktatásban
A számítástechnika és informatika tárgya
16. Tétel. Adatbázis: Olyan adatgyűjtemény, amely egy adott feladathoz kapcsolódó adatokat szervezett módon tárolja, és biztosítja az adatokhoz való hozzáférést,
Adatmodellezés: E-K modell
Személyes adatok (hallgatói, oktatói adatok egy felületen) Szakok kezelése Új funkcióik.
Igsz név hobbi EMBER. kód N TART igsz név cím GAZDI 1 KUTYA név fajta.
2011. szeptember Az információtechnológia menedzselése Az információs rendszer fejlesztése Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt.
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
Vizuális és web programozás II.
Közszolgálati jog Díjazás a közszolgálatban 10. előadás 2013
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
SQL, Relációs adatmodell
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Buddhista logika és paradoxonok
TPM-klub extra Műszaki diagnosztikák alkalmazása.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
1 Informatikai Szakképzési Portál Adatbázis kezelés Alapfogalmak.
A kerettantervek fejlesztése
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
INFO-ERA KONFERENCIA HELYI TANTERV KÉSZÍTÉSE A SZAKKÉPZÉSBEN.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A köznevelés átalakulása
Adatbázis kezelés.
Adatbázis-kezelés.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Relációs adatbázissémák
Adatbázisok kialakítása 1 / 16. Adatbázisok kialakítása 2 / 16 Gáspár Bencéné Dr. Vér Katalin nyomán Barna Róbert KE GTK Informatika Tanszék Adatbázisok.
Normálformák Takács Gábor mérnök informatikus, okl. mérnöktanár
Adatbázis-kezelés. Alapfogalmak Adat: –észlelhető, felfogható ismeret –jelsorozat –valakinek, vagy valaminek a jellemz ő je –tény, közlés Információ:
Információs rendszer fejlesztése 2. előadás
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Programozás, programtervezés
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
FASORI LABORGYAKORLATOK
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam modulvizsga menete, a vizsga.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
Adatbázisok 5. gyakorlat. Jövő hét utáni héten ZH! (Adatmodellezés, normalizálás) és kötprog doksi leadás (adatmodell rész)
Kovács Gergely Péter A relációs adatmodell
Relációs adatmodell, normálformák
Adatbázis-kezelés 2. Relációs adatbázisok.
3. osztályban.
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Előadás másolata:

Analitikus modell készítése az ER modell segítségével 2017.04.04. Adatmodellezés Analitikus modell készítése az ER modell segítségével

1. lépés: a feladat megfogalmazása A feladat célkitűzése Egy iskolában felmerült annak az igénye, hogy számítógépen tartsák nyilván a tanári óraterheléseket és a teremfoglaltságokat. Ennek érdekében olyan adatbázist kívánnak létrehozni, amiből lekérdezhető hogy ki, kinek, hol és mit tanít.

2. lépés: A fontosabb adattáblák és kapcsolatok elképzelése Tanár Tantárgy Osztály Fontosabb kapcsolatok: Tanít Foglal

3. lépés: A „csontváz”-modell

4. lépés: A séma finomítása Top-down finomítás A csontváz-séma vizsgálatakor kiderült, hogy az iskolában egyéb kapcsolatrendszerek is befolyásolják az oktatási viszonyokat. A top-down finomítást az iskolában megismert valós folyamatok indokolták. Kiderült, hogy alapvetően kétfajta tanterem létezik: labor és általános oktatóterem. A labor használatának igénye tantárgytól függ. A tanárok a ciklus végéig azonosak és a tantárgyak megnevezése is változatlan.

4. lépés: A séma finomítása A tanárok nem csak tanítani szoktak, hanem helyettesíteni is. Ezt azért kell külön nyilvántartani, mert általános- és középiskolákban túlóradíjat számolnak el a kötelező óraszám feletti oktatásért. A tanárok által teljesítendő kötelező óraszámot a tanár iskolai beosztása és a tanár besorolása befolyásolja. Az alap-óraszámból le kell vonni a vezetői kedvezményeket. Az alap-óraszám is egyénenként eltérő lehet – a betöltött állás jellege (óraadó, nyugdíjas, félállású stb.), továbbképzés, és egyéb elfoglaltságok (pl. szakfelügyelet) befolyásolhatják.

4. lépés: A séma finomítása Célszerű lenne az osztályfőnöki teendőket is nyilvántartani, hiszen bizonyos esetekben ő az illetékes intézkedő személy. Az osztályfőnöki teendők ellátásért ráadásul külön díjazás is jár. Az osztályfőnök a ciklus végéig azonos, de nyilván minden évben „más” osztályt vezetnek, hiszen az osztály neve változik - 9/b és 10/b.

4. lépés: A séma finomítása A kapcsolat időben „változik”, hiszen az osztály neve változik

5. lépés: Pontosítás A tanár egyed tulajdonsága a teljesítendő óraszám, tehát az óraszámot kiszámol kapcsolat – mint művelet – felesleges. A vezető és az oktatói beosztás nem fejezi ki a valódi tartalmat. Nem csak vezetői tevékenységért jár órakedvezmény, viszont az oktatók egy meghatározott rendszer szerint vannak besorolva, és besorolásuk írja elő a tanítandó óraszámot. Vezető:=Beosztás Oktatói beosztás:=Besorolás

6. lépés: A végső modell Gyenge egyed, időben változó jellegű kapcsolat Összegző kapcsolat Alosztály Kizáró kapcsolat

7. lépés: A kardinalitások meghatározása

8. lépés: Attribútumok felvitele N O

9. lépés: Egy lehetséges leképezés Leképezések – Egyedek (az elsődleges kulcsok félkövérrel, az idegen kulcsok dölt betűkkel kiemelve) Tanár (TanKód, TanNév, BesKód, BeóKód); Besorolás (BesKód, BesNév, Óraszám); Beosztás (BeóKód, Beónév, Órakedv); Tantárgy (Tárgykód, Tárgynév); Osztály (OKód, Szak, OLétszám, TanKód, Tárgykód); Időpont (IdőKód, Nap, Óra); Terem (TerSzám, Férőhely); Labor (TerKód, Típus, TerSzám); ÁltalánosTanterem (TerKód, Jelleg, TerSzám).

9. lépés: Egy lehetséges leképezés Leképezések – Kapcsolatok (A sok-sok kapcsolatok és a gyenge egyed felbontásának egy lehetséges formája) Tanít (TanKód, Tárgykód); Tanul (Okód, Tárgykód); Vezet (TanKód, OKód); { Foglal (IdőKód, Tárgykód, OKód, TerSzám); } Órát_Tart (Időkód, TerSzám, OKód, Tankód, Tárgykód)