Analitikus modell készítése az ER modell segítségével 2017.04.04. Adatmodellezés Analitikus modell készítése az ER modell segítségével
1. lépés: a feladat megfogalmazása A feladat célkitűzése Egy iskolában felmerült annak az igénye, hogy számítógépen tartsák nyilván a tanári óraterheléseket és a teremfoglaltságokat. Ennek érdekében olyan adatbázist kívánnak létrehozni, amiből lekérdezhető hogy ki, kinek, hol és mit tanít.
2. lépés: A fontosabb adattáblák és kapcsolatok elképzelése Tanár Tantárgy Osztály Fontosabb kapcsolatok: Tanít Foglal
3. lépés: A „csontváz”-modell
4. lépés: A séma finomítása Top-down finomítás A csontváz-séma vizsgálatakor kiderült, hogy az iskolában egyéb kapcsolatrendszerek is befolyásolják az oktatási viszonyokat. A top-down finomítást az iskolában megismert valós folyamatok indokolták. Kiderült, hogy alapvetően kétfajta tanterem létezik: labor és általános oktatóterem. A labor használatának igénye tantárgytól függ. A tanárok a ciklus végéig azonosak és a tantárgyak megnevezése is változatlan.
4. lépés: A séma finomítása A tanárok nem csak tanítani szoktak, hanem helyettesíteni is. Ezt azért kell külön nyilvántartani, mert általános- és középiskolákban túlóradíjat számolnak el a kötelező óraszám feletti oktatásért. A tanárok által teljesítendő kötelező óraszámot a tanár iskolai beosztása és a tanár besorolása befolyásolja. Az alap-óraszámból le kell vonni a vezetői kedvezményeket. Az alap-óraszám is egyénenként eltérő lehet – a betöltött állás jellege (óraadó, nyugdíjas, félállású stb.), továbbképzés, és egyéb elfoglaltságok (pl. szakfelügyelet) befolyásolhatják.
4. lépés: A séma finomítása Célszerű lenne az osztályfőnöki teendőket is nyilvántartani, hiszen bizonyos esetekben ő az illetékes intézkedő személy. Az osztályfőnöki teendők ellátásért ráadásul külön díjazás is jár. Az osztályfőnök a ciklus végéig azonos, de nyilván minden évben „más” osztályt vezetnek, hiszen az osztály neve változik - 9/b és 10/b.
4. lépés: A séma finomítása A kapcsolat időben „változik”, hiszen az osztály neve változik
5. lépés: Pontosítás A tanár egyed tulajdonsága a teljesítendő óraszám, tehát az óraszámot kiszámol kapcsolat – mint művelet – felesleges. A vezető és az oktatói beosztás nem fejezi ki a valódi tartalmat. Nem csak vezetői tevékenységért jár órakedvezmény, viszont az oktatók egy meghatározott rendszer szerint vannak besorolva, és besorolásuk írja elő a tanítandó óraszámot. Vezető:=Beosztás Oktatói beosztás:=Besorolás
6. lépés: A végső modell Gyenge egyed, időben változó jellegű kapcsolat Összegző kapcsolat Alosztály Kizáró kapcsolat
7. lépés: A kardinalitások meghatározása
8. lépés: Attribútumok felvitele N O
9. lépés: Egy lehetséges leképezés Leképezések – Egyedek (az elsődleges kulcsok félkövérrel, az idegen kulcsok dölt betűkkel kiemelve) Tanár (TanKód, TanNév, BesKód, BeóKód); Besorolás (BesKód, BesNév, Óraszám); Beosztás (BeóKód, Beónév, Órakedv); Tantárgy (Tárgykód, Tárgynév); Osztály (OKód, Szak, OLétszám, TanKód, Tárgykód); Időpont (IdőKód, Nap, Óra); Terem (TerSzám, Férőhely); Labor (TerKód, Típus, TerSzám); ÁltalánosTanterem (TerKód, Jelleg, TerSzám).
9. lépés: Egy lehetséges leképezés Leképezések – Kapcsolatok (A sok-sok kapcsolatok és a gyenge egyed felbontásának egy lehetséges formája) Tanít (TanKód, Tárgykód); Tanul (Okód, Tárgykód); Vezet (TanKód, OKód); { Foglal (IdőKód, Tárgykód, OKód, TerSzám); } Órát_Tart (Időkód, TerSzám, OKód, Tankód, Tárgykód)